Nissan Primera visia ???
Fra : René Nielsen

Dato : 16-01-06 17:55

Hey !

Min kone og jeg står for at skulle skifte bil og overvejer meget en primera
visia 1,8 st.car. årgang 2002 !

Kan nogen fortælle mig hvorfor jeg netop ikke skulle købe den ??

Har den nogen skavanker man skal tjekke inden man køber ? Hvad er typiske
fejl ved netop den ?
Er bakkamera standard i denne model ?
Evt. ?

Pft
Rene Nielsen (og kone)

Fra : SG

Dato : 16-01-06 20:14

"René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev i

> [...]
>
> Kan nogen fortælle mig hvorfor jeg netop ikke skulle købe den ??
>
> Har den nogen skavanker man skal tjekke inden man køber ? Hvad er

Hej Rene (og kone)

Jeg har haft en Nissan Primera årgang 2002, godt nok en acenta-model, men
skavankmæssigt er de nok ens.

Jeg solgte den Nissan i sommers og jeg har ikke haft nogen problemer med
bilen. Den kører bare som den skal. Det mest irriterende ved den var, at
de huller, man stopper fingrene i, når man skal lukke dørene indefra, har
en gummibelægning, som hurtigt begynder at skalle af. -men der er samme
farve plastik nedenunder det ultratynde lag gummi, så det er bestemt kun
en bagatel.

Jeg kan ikke helt huske, om der er bakkamera i visia'en fra den årgang
(jeg tror det faktisk ikke), og så vidt jeg husker, er skærmen lidt
mindre end i acenta'en og kun i sort/hvid. Men ring til en forhandler.
Han ved præcist, hvad der er af udstyr i visia 2002.

Dog bruger man ikke det kamera så meget - selv om det er fedt at have,
når man skal parallelparkere og kan bakke ganske få centimeter op til
kofangeren af den bagvedholdende bil uden at dreje hovedet. Hvis der
sidder en person i bilen bagved, bliver de tit så nervøse

Mvh
Simon

Fra : Lars

Dato : 17-01-06 12:37

> [...]
> kofangeren af den bagvedholdende bil uden at dreje hovedet. Hvis der
> sidder en person i bilen bagved, bliver de tit så nervøse

Behøver man kamera for at bakke tæt?

- Lars

Fra : SG

Dato : 18-01-06 18:31

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i news:43ccd695$0$15789$14726298
@news.sunsite.dk:

> Behøver man kamera for at bakke tæt?
>
> - Lars

Nææh, skrev jeg noget om det?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 13:04

> Kan nogen fortælle mig hvorfor jeg netop ikke skulle købe den ??

Ja - det kan jeg.

Jeg har kørt mange forskellige biler med mange forskellige motorer - og både
min egen, min bedste vens og min onkels erfaring med den seneste model
Primera er, at den har en EKSTREMT ringe brændstoføkonomi - markant ringere
end de tidligere modeller og markant ringere end andre tilsvarende biler.

Jeg har kørt 1,8, min onkel har kørt 1,8 og min kammerat har kørt 2,0 - det
var det samme for dem alle - og både min onkel og min kammerat var ved at gå
helt i baglås over det. Min onkel er gammel værkfører hos et stort
Nissan-værksted, og elsker Nissan overalt på jorden - men han valgte at
sælge den - for at købe samme bil med Renaults DCi-motor.

Hvis du kører lange motorvejsstræk med kvik hastighed vil du kunne opleve
7-8 km/ltr som noget helt normalt. GROTESK:

Køreegenskaberne er lettere forældede, hvilket vil sikre jævnt sikre men på
ingen måde ophidsende. Den drejer ikke særlig godt.

Kabinen er præget af en fjollet ide om instrumenteringen i midten - hvilket
som ide efter mit gæt snart er forladt igen - og kabinens materialer er ikke
"lækrere", end de har været gennem flere modeller. Her er de heller ikke
fulgt med.

Endelig kan man sige, at bilen ikke er galvaniseret, og at den derfor kan
ventes at høre til i den svage ende af "rust-skalaen".

Mekanisk er bilen velfungerende med relativt få fejl.

Jég ville finde en anden bil - evt. en 406 - billige, masser af udstyr,
fuldgalvaniserede og fornuftig brændstoføkonomi. Samtidig er 406 ikke en af
Peugeots problem-modeller.

/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn S

Dato : 17-01-06 16:16

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> Nissan-værksted, og elsker Nissan overalt på jorden - men han valgte at
> sælge den - for at købe samme bil med Renaults DCi-motor.

Jeg har det på samme måde med dem, hele min fars del af familien incl.
mig selv har arbejdet, og er blevet "indoktrinert" med Nissan siden
sidst i -60'erne, det er bestemt ikke hvad det har været mere. Det har
koster kvalitet at få kvantitet :-/

--
/Bjørn

Fra : Sorensen

Dato : 17-01-06 20:31

Magen til vrøvl skal man lede længe efter. Jeg har selv en tilsvarende og
har haft en 2002 og en 2004 og brændstoføkonomien ligger mellem 12-14 km/l
alt efter højrefoden og længden på turen, og der er flere i min
omgangskreds, som har samme type bil og de kører også deromkring, så det må
tyde på at du har en fobi mod Nissan´er og det må du såmænd også gerne have
for min skyld, hvis bare det er sandfærdigt. Køreegenskaberne er glimrende
bare du ikke kører på Dunlop dæk, som den er født med, så kører den perfekt
og utrolig retninsgstabilt. Og så går den aldrig i stykker. Der er ikke
bakkamera i Visia´en førend faceliftet sidst på året 2004. Køb du bare den
og få den undervognsbehandlet, så er du garderet på alle fronter.

Fra : Sorensen

Dato : 17-01-06 20:36

Lige en lille tilføjelse til de 7-8 km/l. Det skulle vel ikke være fordi I
ikke kan læse kørecomputeren korrekt. Der står jo altså 7-8 l/pr 100 km og
det giver jo altså ca den økonomi jeg nævnte.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 21:09

> Lige en lille tilføjelse til de 7-8 km/l. Det skulle vel ikke være fordi I
> ikke kan læse kørecomputeren korrekt. Der står jo altså 7-8 l/pr 100 km og
> det giver jo altså ca den økonomi jeg nævnte.

Jeg kan fint læse en kørecomputer, så det er ikke det, der er problemet.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at min onkel - der som sagt er tidligere værkfører
ved en Nissanforhandler i Jylland - ikke var tilfreds med motorkraften
heller.

Han fik den testet af Nissan Danmark og dernæst af Per Mai ved
www.Scantune.dk. Bilen skulle have 116 hk, men den havde kun 109 hk.

Min gamle Opel Vectra skulle have 115 hk, men den havde 125 hk - på SAMME
rullefelt.

Ikke imponerende.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Sorensen

Dato : 17-01-06 22:02

Vist ikke kun et Nissan problem at der mangler lidt hk i forhold til det
opgivede.Så der er de vist lige så gode som alle de andre mærker.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-06 22:06

Sorensen skriver:

> Vist ikke kun et Nissan problem at der mangler lidt hk i forhold til det
> opgivede.Så der er de vist lige så gode som alle de andre mærker.

ROFL....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Sorensen

Dato : 17-01-06 22:21

Og lige endnu en tilføjelse ang hk. Hvad en brugt bil yder af hk afhænger af
mange ting. 2 ens biler kan sagtens yde noget forskelligt, afhængig af
eksempelvis køremåde, da en moderne bil computer indstiller
brændstofmængde-tændingstidspunkt osv alt efter hvor blødt/hårdt den er
kørt. Så deri kan sagtens ligge ca 5-10 hk gemt, så din gamle onkels Primera
kunne måske have ydet lidt mere, hvis den havde fået lidt frisk kørsel.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 22:27

> [...]
> kørt. Så deri kan sagtens ligge ca 5-10 hk gemt, så din gamle onkels
> Primera kunne måske have ydet lidt mere, hvis den havde fået lidt frisk

Kan du ikke lige uddybe, hvad det er, du mener, motoren indstiller - og
hvordan den indstiller det..?

(Jeg tror, du har fået galt fat i noget her..)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Sorensen

Dato : 17-01-06 22:45

Nu er jeg selv indenfor autobranchen, så jeg ved en del om motorer. Hvis en
bil bliver kørt frisk til indstiller computeren til at give noget mere
brændstof igennem hele registreret og bliver den kørt blødt får den mindre
at leve af. Hvis du tager på et værksted med bilen kan de hurtigt udlæse på
deres computer hvordan den er blevet kørt. Der er inde i menuen på
værkstedscomputeren et sted hvor man kan aflæse nogen procenttal og man kan
også nulstille dem derinde. Så starter bilens computer fra 100% og bliver
den kørt blødt så vil den måske vise 95 % og hvis den bliver kørt hård vil
den måske vise 105%. Andre kan bevidne hvad jeg siger, så du ikke tror jeg
bilder dig noget ind. En bil ændrer jo også tændingsindstilling alt efter
hvad for benzin den kører på. Observerer motoren nogle bankelyde, pga dårlig
benzin, så ændrer den bare på tændingen, så kunden ingen ting mærker,
bortset fra måske lidt dåligere benzinøkonmo og måske en anelse på
trækkraften.Men slut herfra nu.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 23:10

> Nu er jeg selv indenfor autobranchen, så jeg ved en del om motorer.

Javel, ja - hvad må jeg spørge, hvad din stilling er - jeg møder sjældent en
bilsælger, der ved en skid om biler - for nu at sige det, som det er. Ofte
er deres kendskab til selv deres eget mærke stort set nul. De ved det, der
står på salgsskiltet - og noget om finansiering - ikke meget mere end det.

Pyt med, hvor du er ansat - men hvad laver du i "autobranchen" - vasker
biler..?

> Hvis en bil bliver kørt frisk til indstiller computeren til at give noget
> mere brændstof igennem hele registreret og bliver den kørt blødt får den
> mindre at leve af.

Hvis dit udsagn skal have nogen som helst relevans i denne sammenhæng, går
jeg ud fra, at du mener, at en motor, der bliver i dagligdagen bliver kørt
normalt/forsigtigt, mister sin evne til at "indstille" sig til en
effektoptimal blanding og tænding, når den bliver bedt om det. Er det
korrekt forstået - for så ér du på vildspor.

Der kan være tale om, at motoren er kokset til - men den slags er man
normalt aldrig på moderne motorer.

> En bil ændrer jo også tændingsindstilling alt efter hvad for benzin den
> kører på.

Ja - men motorens bankesensor har ikke en bjælde med den sag her at gøre.

Du begynder måske at forstå, at jeg ikke bare slynger ud, så jeg repeterer
lige:

Den nye Primera en slatten bil med gammeldags køreegenskaber, halvdårlige
motorer og en kabine, der i "lækkerhed" ikke lever op til flere af
konkurrenterne i firmabilklassen. Tilmed er den rustsvag.

Til gengæld holder den ikke ofte på værksted.

--
/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 18-01-06 21:19

> Kan du ikke lige uddybe, hvad det er, du mener, motoren indstiller - og
> hvordan den indstiller det..?

Uden iøvrigt at tage stilling til den aktuelle bil, som jeg kun kender
overfladisk, kan der være lidt om snakken.

På Renault er det kendt (iflg. div. fora om Mégane-serien), at motorens
karakteristik af computeren stilles ind ifht. kørselsforholdene - herunder
kørselsmønsteret (deres automatgearkasse gør faktisk det samme - den er
"adaptiv"). Har computeren været nulstillet (beskrivelse findes på nettet af
hvordan dette gøres) bruger den 100-200km på at stille sig ind igen. Kvik
kørsel i denne periode medfører en kvikkere motor. Samme fænomen gør at
motoren er nem at tune - computeren stiller sig ganske enkelt ind til f.eks.
en skarpere knast uden behov for manuel indgriben (udover den rent mekaniske
naturligvis).

Om Nissan har noget tilsvarende (de er trods alt i samme koncern, men deler
ikke benzinmotorerne i Primera) ved jeg ikke - ligesom jeg ikke ved, hvor
voldsom forskellen kan være (jeg kører jo kun i mine egne biler - som sjovt
nok passer mig (eller også er jeg bare vant til dem )).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 22:26

> På Renault er det kendt (iflg. div. fora om Mégane-serien), at motorens
> karakteristik af computeren stilles ind ifht. kørselsforholdene..

Ok - interessant.

Det vil jeg da gerne vide mere om.

Jeg tvivler nu på, at det ligefrem kan betyde, at motoren indstiller sig til
at have mindre effekt, end fabrikken lover..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Sorensen

Dato : 19-01-06 19:44

Du tvivler jo også på alt som bare kan være lidt positiv om en Primera, det
tror jeg alle har fattet, som har læst denne tråd.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-01-06 23:20

> Du tvivler jo også på alt som bare kan være lidt positiv om en Primera,
> det tror jeg alle har fattet..

Jeg har flere gange sagt, at bilen har en pålidelig og stærk mekanik - en
trods alt ikke uvæsentligt detalje.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 19-01-06 20:15

Jan W Nielsen wrote:

> Ok - interessant.
>
> Det vil jeg da gerne vide mere om.

Er det ikke det Henrik B. har vrøvlet om, at SAAB motorstyringerne
har gjort de sidste 15 år ?

Idag gør de fleste biler det vel ?

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-01-06 23:21

> Er det ikke det Henrik B. har vrøvlet om, at SAAB motorstyringerne
> har gjort de sidste 15 år ?

Det ved jeg sørme ikke - men jeg vil gerne høre noget mere om det.

.....og jeg tror altså ikke, det er korrekt, at motoren pludselig
"indstiller" sig til ikke at have den effekt, som fabrikken loven....bare
sådan for lige at få det på plads.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 19-01-06 23:34

Jan W Nielsen wrote:

> Det ved jeg sørme ikke - men jeg vil gerne høre noget mere om det.

Søg lidt på google efter adaptiv eller self learning ecu... du kan sikkert
selv finde på mere effektive søgeord.

http://e-tune.dk/hvordan%20virker%20det.htm

Derudover burde en Saab-freak kunne holde lange foredrag om det

Jeg tror sågar en gammel VAG TDI tramper har systemet - og så må
de fleste nyere biler næsten have en mere eller mindre adaptiv motorstyring

> ....og jeg tror altså ikke, det er korrekt, at motoren pludselig
> "indstiller" sig til ikke at have den effekt, som fabrikken
> loven....bare sådan for lige at få det på plads.

Det tror jeg nu heller ikke, det er nok nærmere en mere effektiv
brændstofudnyttelse der sigtes efter... Nissan undtaget

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-01-06 00:17

> Søg lidt på google efter adaptiv eller self learning ecu... du kan sikkert
> selv finde på mere effektive søgeord.

Ok..

> Det tror jeg nu heller ikke, det er nok nærmere en mere effektiv
> brændstofudnyttelse der sigtes efter... Nissan undtaget

Det tror jeg også - men det var i den kontekst, teknologien blev
beskrevet...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 21:06

> Magen til vrøvl skal man lede længe efter.

Hvis du havde deltaget regelmæssigt i denne gruppe gennem det seneste par
år, ville du vide, jeg sjældent vrøvler, og at jeg som regel ikke slynger
"sandheder" ud uden dokumentation.

Denne gang har jeg imidlertid ingen dokumentation - uden over tre kompetente
menneskers uafhængige vurderinger. Ved meget rolig kørsel, er der ikke de
helt store problemer med brændstoføkonomien - men når Nissans nye motorer
skal arbejde, vælter benzinen lige igennem dem - uden at kræfterne følger
med. Sådan er dét bare.

Min gode ven kørte den samme strækning mellem Haderslev og København i en
Mazda 626 og derefter i en ny Primera 2,0 med seks gear - og Primeraen kørte
knap 30 procent kortere på literen ved høj aftenhastighed.

Kør engang en tur ned gennem Tyskland. Kør 160 km/t hele vejen, og jeg vil
garantere, at du ikke kører mere end 7-8 km/ltr, og det er FULDKOMMEN
uacceptabelt.

Jeg har blandt andet kørt Golf R32, hvis du ved, hvad det er, og ved samme
hurtige motorvejskørsel, kørte Nissanen kortere end Golfen med 3,2 ltrs
slagvolumen, firehjulstræk og 250 hk - en regulær sportsvogn.

> Jeg har selv en tilsvarende og har haft en 2002 og en 2004 og
> brændstoføkonomien ligger mellem 12-14 km/l

Nåh, det der derfor, du tager sådan på vej..

Spøg til side - jeg har kørt mange biler - jeg har anmeldt biler í store
danske medier, jeg har lavet historier om tuning, motorolier,
brændstofforurening, benzinselskabernes snyd med V-power etc., etc. Jeg har
kørt Europa tyndt i mange biler. Både ved langsom hastighed i økonomi-tests
og med klampen i kælderen med over 200 km/t 1500 km i træk.

Jeg har ALDRIG oplevet tilsvarende brændstoføkonomi i så motorsvag en bil -
som sagt igen, igen ved kvik kørsel - eller med campingvogn.

> det må tyde på at du har en fobi mod Nissan´er og det må du såmænd også
> gerne have

Jeg kunne ikke være mere ligeglad med Nissan - jeg hverken elsker dem -
eller det modsatte - jeg forholder mig neutralt til dem.

> Køreegenskaberne er glimrende

Jeg har kørt race i formelracere, i standardvogns-racere, i cup-racere og i
almindelige biler. Jeg har "kørt med de kendte" til indsamlingstævner og jeg
kan forsikre dig om, at bilen har absolut middelmådige køreegenskaber - ikke
en tøddel mere.

> Og så går den aldrig i stykker.

Her har du for første gang fat i den lange ende - bilen er ganske
driftssikker.

> Køb du bare den

Jeg synes, man skal købe den, hvis man bliver forelsket i bilen - og jeg
synes, man skal lade være med at købe bilen, hvis man kører meget, hvis man
vil have "moderne køregenskaber", eller hvis man vil have en ruststærk bil.

I øvrigt kan jeg oplyse dig om, at Primera P10 (den første) med samtidens
briller er den bedste Primera, der nogensinde er lavet.

Den delte fortøj med Nissan 300 ZX og bagtøj med Maxima. Den nuværende
skrumler rundt på en slags stiv bagaksel, der formentlig af sparehensyn og
krav til plads i bagagerummet er blevet indført sidenhen - slet ikke samme
slags "kræs" som den nu mere end 10 år gamle model, der også var langt mere
styrevillig.

Til afsluttende orientering kan jeg da lige oplyse dig om, at Bilmagasinets
journalister - som jeg har fornuftigt samarbejde med - ikke er helt uenige.
Her er, hvad de skriver om den nyeste Primera:

"Hvor Primera er spændende designmæssigt, kan det samme ikke siges om
køreegenskaberne, der savner raffinement i forhold til de bedste. 1,8-liters
motoren er uoplagt og støjende og gearskiftet upræcist. Designmæssigt
fortjener Primera respekt, men resten af bilen halter efter de bedste i
firmabil-klassen"

P.S: Næste gang du beskylder folk herinde for "vrøvl" så sæt dig lige ind i,
hvem der er i den anden ende - og om det, som du skriver om. At du "holder
rat" i en bil, du er glad for, er ikke det samme, som at det er verdens
bedste bil..

I dette tilfælde langtfra. Sorry.

/Jan W Nielsen

Fra : Sorensen

Dato : 17-01-06 21:40

Helt ærligt, du kan sgu da ikke komme med sådan en udtalelse om at en
Primera kun kan køre 7-8 km/l. Når man udtaler sig om økonomi på en bil, så
går man ud fra alm hastigheder så tallene er sammenlignlige med andre biler.
Men du måler økonomi ved 160 km/t, det er der da ingen famile som er ved at
købe bil, som kan bruge til noget. Ja, og jeg har så ca 4 biler i min
omgangskreds som ikke er enig i dine betragtninger. Men sådan er verdenen jo
så forskelligt. Men mærkeligt at din onkel stadig kører Primera når den er
så "dårlig". Måske skulle du stille dine egne erfaringer istedet for at gøre
dig klog på hvad du hører og så gøre dig til bedrevidende ud fra hvad du
hører. Men slut herfra og jeg mener stadig at en Primera er en fin bil uden
problemer, som mange andre i klassen døjer med, F.eks C5, Mondeo. Og en
Avensis koster jo ca 50-60.000 mere.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-01-06 22:22

> [...]
> så går man ud fra alm hastigheder så tallene er sammenlignelige med andre

Det var da utroligt med dig.

Jeg gentage lige mit standpunkt for dig og arveprins Knud - ved let
speederfod er bilen halvdårlig hvad angår brændstoføkonomi - ved tungere
speederfod er den direkte katastrofal.

I øvrigt HAR jeg sammenlignet med andre biler - både ved normal og høj
hastighed. Det samme har min onkel og min kammerat, der kørte meget til
Haderslev et lille års tid. Dette 1-2 gange om ugen.

> Ja, og jeg har så ca. 4 biler i min omgangskreds som ikke er enig i dine
> betragtninger.

De har nok ikke samme grundlag at udtale sig ud fra - eller også har de tre
biler, som "vi" har haft mellem hænderne været defekte.

> Men mærkeligt at din onkel stadig kører Primera når den er så "dårlig".

Hold nu skidt og kanel adskilt lidt.

Min onkel er udpræget Nissan-fan - men også han kunne ikke forliges med den
pågældende motor, hvorfor han i stedet købte en DCi - en
commonrail-dieselmotor, der er udviklet af Renault.

> Måske skulle du stille dine egne erfaringer i stedet for at gøre dig klog
> på hvad du hører og så gøre dig til bedrevidende ud fra hvad du hører.

Hvad snakker du om - læser du ikke det, jeg skriver - jeg har formentlig
mere erfaring at udtale mig på baggurnd af, end du selv har.

> Men slut herfra og jeg mener stadig at en Primera er en fin bil uden
> problemer.

"Fin bil" er en subjektiv vurdering, som du kan have i fred.
"Uden problemer" er en udtalelse af mere objektiv karakter, og den har du -
som tidligere skrevet - ret i.

Det andet har du ikke forstand på - kan jeg sige, hvis jeg skal være lige så
fræk som dig..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ib Sørensen

Dato : 18-01-06 07:47

Og gud bevare Danmark og dine 2 hånds erfaringer.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 13:33

> Og gud bevare Danmark og dine 2 hånds erfaringer.

Jeg tror nok, at alle andre end dig har forstået, at jeg BÅDE har egne
erfaringer - og andres erfaringer - og at jeg selv har kørt Primera 1,8
årgang 2004.

Ville du ikke uddybe det, som du har rodet dig ud i - mht "motorens
indstillinger"..?

Og ville du ikke fortælle, hvad det er, du laver i "autobranchen", og
hvorfra du "ved en del om motorer"..?

(Synes det bliver sværere og sværere at se, hvor det var, jeg vrøvlede, og
hvor det var, du satte din store indsigt igennem)

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 13:37

> Jeg tror nok, at alle andre end dig har forstået, at jeg BÅDE har egne
> erfaringer - og andres erfaringer - og at jeg selv har kørt Primera 1,8
> årgang 2004.

P.S.:

Fra : Ib Sørensen

Dato : 18-01-06 16:35

Udlært mekaniker siden 1984 og arbejder stadig med biler.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 16:49

> Udlært mekaniker siden 1984 og arbejder stadig med biler.

Ok - jamen, så skulle du jo nok være mand for at give mig kam til håret -
jeg venter stadig spændt på svaret omkring "indstillinger" mv.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 18-01-06 17:05

Jan W Nielsen wrote:

> Ok - jamen, så skulle du jo nok være mand for at give mig kam til
> håret

Er den nedladende tone nødvendig ?

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 18:11

> Er den nedladende tone nødvendig ?

Det er vist ikke mig, du skal skrive det til, Brian.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 18-01-06 19:18

Jan W Nielsen wrote:

> Det er vist ikke mig, du skal skrive det til, Brian.

Der er forskel på at optræde bedrevidende og nedladende.

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 20:13

> Der er forskel på at optræde bedrevidende og nedladende.

Der er forskel på at være den, der ved noget om sagen - og på at være den,
der ført og fremmest er nedladende.

.....som når man starter med at kalde mit indlæg for "vrøvl", når man siger,
at jeg skulle tage et "motorkursus", eller når man beskylder den anden for
fremføre bestemte ukorrekte påstande, fordi man har et problem med det
pågældende mærke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 15:15

> Og gud bevare Danmark og dine 2 hånds erfaringer.

Som sagt andet sted, så har jeg min egne erfaringer med den ny Primera - men
her er det anderkendte tyske AutoBilds vurdering af bilen:

"Die Lenkung wirkt entrückt, die Schaltung knöchrig, das Fahrwerk poltert.
Auf Bodenwellen schwingt der Primera nach, in Kurven wankt er stark zur
Seite. Auf Kopfsteinpflaster klappert das Auto sogar. Erst das ESP macht den
Primera wirklich sicher "

Det understreget vist meget godt en del af det, jeg har skrevet, gør det
ikke..?

I sammenligningstesten tabte den klart til Peugeot og Opel.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 15:23

> Og gud bevare Danmark og dine 2 hånds erfaringer.

Flere "andenhåndserfaringer":

I en anden tysk test taber Primera til Citroën C5 og Mondeo - største
svagheder ved Primera er:

"Dårlige og problemfyldte køreegenskaber og ukomfortabel undervogn"

Læs selv mere på AutoBild.de.

Man kan sagtens købe bil, fordi man forelsker sig i den - menman skal IKKE
købe en Primea, hvis man vil have "moderne køreegenskaber", ruststyrke og
god brændstoføkonomi.

Så skulle dét vist være slået fast.

/Jan W Nielsen

Fra : Ib Sørensen

Dato : 18-01-06 16:45

Nej, man skal købe en Mondeo fordi de har stor ruststyrke??????? og stor
brændstoføkonomi?????? og en C5 for deres store brændstoføkonomi?????+ alle
de andre svagheder ved denne bil. Det er vist bedst at vi stopper denne
tråd. Mht motorteknik synes jeg du skal få en times undervisning af din
onkel, hvis han har været i branchen indenfor de sidste 10 år. Men ellers er
jeg meget glad for min Primera og har også været det for den foregående. Og
jeg kører altså 13-14 km/l på en tankfuld alt incl (korte/lange ture).
Køreegenskaberne er til mit brug fejlfrie, men selvfølgelig er der måske
nogen som kører anderledes og i nogens øjne bedre, men det er jo en
holdningsspørgsmål. Og nu blev en Primera jo ændret i undervognen ved
faceliftet i 2004. Men helt slut herfra nu, så du kan få det sidste ord.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 16:54

> Nej, man skal købe en Mondeo fordi de har stor ruststyrke???

Næ - for Ford har også store problemer - men nu blev der spurgt til Primera,
ikke..?

(Mondeos undervogn er til gengælds lyrår forud for Primera)

> Mht motorteknik synes jeg du skal få en times undervisning af din onkel.

Det er i orden, at du har rodet dig ud i noget, hvor du ikke kan bunde - og
hvor du ikke kan uddybe.

Men det er ikke i orden, at du igen begynder at betvivle min viden, uden at
du ved noget om, hvad jeg egentlig ved - og ikke ved.

> Og nu blev en Primera jo ændret i undervognen ved faceliftet i 2004. Men
> helt slut herfra nu, så du kan få det sidste ord.

Det er jeg skam godt klar over - man "strammede den op", fordi det før var
HELT af helvede til.

Nu har man gjort den endnu mere ukomfortabel i forsøget på at rette op på
problemerne - men de grundlæggende problemer er der jo stadig.

AutoBild bragte i øvrigt for nyelig en artikel om Primera P10 (den første),
hvor de igen slog fast, at det var en hamrende god bil - "topkarakterer i
alle discipliner",. skrev de.
--
/Jan W Nielsen

Fra : René Nielsen

Dato : 18-01-06 17:31

Jeg tror nu jeg har fået svar på de fleste af mine spørgsmål !!

1. til et kørselsforbrug på ca. 15 - 20 tkm pr. år som almindelig standard
fører af personvogn er den vel ok eller ?

2. Meningen med købet er at konen skal kunne fragte barn i daginstitution og
selv komme på arbejde. Er bilen stabil nok i drift og omkostninger til
småkørsler under 50 km. pr dag ?

NB: Det var ikke meningen at i skulle fare i flæsket på hinanden - og
alligevel dejligt at vi har flere forskellige synspunkter vedr. biler.
Ellers var det jo bare at lave en perfekt bil der passede alle !

Tak for svarene !

Rene

Fra : Sorensen

Dato : 18-01-06 18:02

Den skal nok opfylde alle dine behov og den går ikke i stykker + den har
ikke tandrem. Men stil dine egne erfaringer og køb den et sted hvor du får
en god behandling. Få en suplerende rustbeskyttelse på den. Vores klima er
hård ved en bil, så hvis du vil beholde den i flere år, så få det gjort,
også selvom det ikke bliver en Primera.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-01-06 18:12

> 1. til et kørselsforbrug på ca. 15 - 20 tkm pr. år som almindelig standard
> fører af personvogn er den vel ok eller ?

Absolut.

> [...]
> og selv komme på arbejde. Er bilen stabil nok i drift og omkostninger til

Velbekomme..

--
/Jan W Nielsen