/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VW sharan
Fra : Søren Bjerring


Dato : 15-01-06 23:31

Hej I gruppen

Jeg spurgte i går angående en chrysler voyager, men har efter svarende
droppet denne idé, men kigger nu på en VW sharan fra 1998 1,9 tdi, eller
evt. en 2,8 benzin. Er der nogen der har erfaringer med disse og hvad jeg
evt. skal passe på.

På forhånd tak

Mvh Søren



 
 
Martin Sørensen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-01-06 09:15


Søren Bjerring skrev:

> Hej I gruppen
>
> Jeg spurgte i går angående en chrysler voyager, men har efter svarende
> droppet denne idé, men kigger nu på en VW sharan fra 1998 1,9 tdi, eller
> evt. en 2,8 benzin. Er der nogen der har erfaringer med disse og hvad jeg
> evt. skal passe på.
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Søren

Find en brugttest på
http://www.autobild.de/test/gebrauchtwagen/artikel.php?artikel_id=7885
hvis du kan tysk, de skriver at det er den ringeste bil VW lavede på
det tidspunkt. Baseret på Passat, som ikke rigtigt kunne klare den
øgede vægt.

Jeg så på den slags biler en overgang, og min favorit var Honda
Shuttle. Fås kun med 2.2 eller 2.3 motor og tomatkasse, men det er
Honda og den skulle bare virke. Jeg prøvede en 2.2, og den kørte
egentlig helt fornuftigt for sådan en færge. Det er også svært at
finde nogen som skriver noget grimt om den.

mvh

Martin


JS (16-01-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 16-01-06 11:23

Søren Bjerring wrote:
> Hej I gruppen
>
> Jeg spurgte i går angående en chrysler voyager, men har efter svarende
> droppet denne idé, men kigger nu på en VW sharan fra 1998 1,9 tdi,
> eller evt. en 2,8 benzin. Er der nogen der har erfaringer med disse
> og hvad jeg evt. skal passe på.

Du skal passe på med at køre galt i den. Den klapper sammen som en
makreldåse.



sailor99 (16-01-2006)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 16-01-06 17:16


"Søren Bjerring" <4siaps@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:43cacd09$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej I gruppen
>
> Jeg spurgte i går angående en chrysler voyager, men har efter svarende
> droppet denne idé, men kigger nu på en VW sharan fra 1998 1,9 tdi, eller
> evt. en 2,8 benzin. Er der nogen der har erfaringer med disse og hvad jeg
> evt. skal passe på.

Hej Søren!

Jeg er særdeles tilfreds med min og har ingen problemer haft. Den er passet
med de foreskrevne serviceeftersyn, men derudover har den kun fået skiftet
de bageste støddæmpere her for nylig ved km 146.000. - Desuden har jeg fået
efterfyldt kølemiddel på det automatiske klimaanlæg, men det er ganske
normalt.
Bremseskiverne foran skal skiftes i forbindelse med næste serviceeftersyn.

Fra min side altså kun positive bemærkninger, og jeg har ingen planer om at
skifte den ud.

Skulle du fortsat være interesseret, ved jeg hvor der står et velholdt
eksemplar med et fornuftigt km tal og til en fornuftig pris. Send mig en
mail, så sender jeg et telefonnumer retur. - Og nej, jeg får næppe
provision, desværre.

Mvh
Georg



Søren Bjerring (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Søren Bjerring


Dato : 17-01-06 21:30

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse
news:6f8fc$43cbc667$3e3d8575$21405@news.arrownet.dk...
>
> "Søren Bjerring" <4siaps@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cacd09$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej I gruppen
>>
>> Jeg spurgte i går angående en chrysler voyager, men har efter svarende
>> droppet denne idé, men kigger nu på en VW sharan fra 1998 1,9 tdi, eller
>> evt. en 2,8 benzin. Er der nogen der har erfaringer med disse og hvad jeg
>> evt. skal passe på.
>
> Hej Søren!
>
> Jeg er særdeles tilfreds med min og har ingen problemer haft. Den er
> passet
> med de foreskrevne serviceeftersyn, men derudover har den kun fået skiftet
> de bageste støddæmpere her for nylig ved km 146.000. - Desuden har jeg
> fået
> efterfyldt kølemiddel på det automatiske klimaanlæg, men det er ganske
> normalt.
> Bremseskiverne foran skal skiftes i forbindelse med næste serviceeftersyn.
>
> Fra min side altså kun positive bemærkninger, og jeg har ingen planer om
> at
> skifte den ud.
>
> Skulle du fortsat være interesseret, ved jeg hvor der står et velholdt
> eksemplar med et fornuftigt km tal og til en fornuftig pris. Send mig en
> mail, så sender jeg et telefonnumer retur. - Og nej, jeg får næppe
> provision, desværre.
>
> Mvh
> Georg


Hej allesammen

Tak for svarene.

jeg overvejer lige en ekstra gang mht. crashtest, men ellers lyder det som
om det er en fin bil

Mvh Søren



Martin Sørensen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-01-06 17:31


JS skrev:

> Du skal passe på med at køre galt i den. Den klapper sammen som en
> makreldåse.

Det er hvad NCAP siger, men på www.folksam.se ser billedet lidt
anderledes ud - den er i gruppe med de fleste større personbiler.

For mig ville det ikke være en grund til at fravælge den.

/Martin


JS (17-01-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 17-01-06 08:39

Martin Sørensen wrote:
> JS skrev:
>
>> Du skal passe på med at køre galt i den. Den klapper sammen som en
>> makreldåse.
>
> Det er hvad NCAP siger, men på www.folksam.se ser billedet lidt
> anderledes ud - den er i gruppe med de fleste større personbiler.
>
> For mig ville det ikke være en grund til at fravælge den.

Når folk man holder af har været udsat for hændelige uheld med ufattelige
skader til følge fordi at sikkerheden ikke har været 100% i orden ser man
lidt anderledes på sagen. For ½ år siden ville jeg have haft samme holdning
som dig.



KASO (17-01-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 17-01-06 18:30


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1137429083.995397.293410@f14g2000cwb.googlegroups.com...

JS skrev:

> Du skal passe på med at køre galt i den. Den klapper sammen som en
> makreldåse.

Det er hvad NCAP siger, men på www.folksam.se ser billedet lidt
anderledes ud - den er i gruppe med de fleste større personbiler.

Husk lige, at Folksams undersøgelse primært består af temmeligt gamle
konstruktioner. Sammenligner du med nutidige (hvilket EuroNCAP er egnet til)
kan billedet være anderledes. Hvis jeg vil have en sikker bil, er jeg ikke
interesseret i, hvor sikker den er ifht. en Corolla fra 1982 - det er mere
interessant, hvor sikker den er ifht. de bedste konstruktioner idag. Den
mulighed findes ikke med Folksams undersøgelse.



Martin Sørensen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-01-06 12:39


JS skrev:

> Martin Sørensen wrote:
> > JS skrev:
> >
> >> Du skal passe på med at køre galt i den. Den klapper sammen som en
> >> makreldåse.
> >
> > Det er hvad NCAP siger, men på www.folksam.se ser billedet lidt
> > anderledes ud - den er i gruppe med de fleste større personbiler.
> >
> > For mig ville det ikke være en grund til at fravælge den.
>
> Når folk man holder af har været udsat for hændelige uheld med ufattelige
> skader til følge fordi at sikkerheden ikke har været 100% i orden ser man
> lidt anderledes på sagen. For ½ år siden ville jeg have haft samme holdning
> som dig.

Jeg forstår godt hvad du siger, men en bil har _aldrig_ sikkerheden
100% i orden.
En sideairbag kan redde liv i en situation men brækker armen i mange
andre. En model klarer sig nedst ved en type uheld men ikke helt så
godt ved en anden.

Spørgsmålet er om man lægger mest vægt på NCAP's
laboratorieforsøg eller Folksams undersøgelser af virkelig uheld
(diskussionen har kørt før . Når bilen hos Folksam er grupperet
med de store Volvoer, de fleste Saab'er, E-klasse Mercedes mm er den
altså ikke specielt usikker i min verden - selv om den ligner den
bløde mellemvare hos NCAP (den var jo ikke dårlig, vel?).

For de fleste af os er bilkøb et kompromis. Selv om nogen vil hævde
det modsatte, så kan vi altså ikke nødvendigvis finde de ekstra kr
der skal til en bil der er en smule mere sikker, specielt ikke hvis den
også skal være nogenlunde pålidelig m.v.

Derfor kan man sagtens undgå de ringeste biler - det er der den store
forskel er, ikke mellem den bedste og næstbedste gruppe hos Folksam.
Håber du kan følge mig

På den anden side, den sikreste bil er vel den der ikke starter om
morgenen

/Martin


JS (17-01-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 17-01-06 13:35

Martin Sørensen wrote:
> JS skrev:
>
>> Martin Sørensen wrote:
>>> JS skrev:
>>>
>>>> Du skal passe på med at køre galt i den. Den klapper sammen som en
>>>> makreldåse.
>>>
>>> Det er hvad NCAP siger, men på www.folksam.se ser billedet lidt
>>> anderledes ud - den er i gruppe med de fleste større personbiler.
>>>
>>> For mig ville det ikke være en grund til at fravælge den.
>>
>> Når folk man holder af har været udsat for hændelige uheld med
>> ufattelige skader til følge fordi at sikkerheden ikke har været 100%
>> i orden ser man lidt anderledes på sagen. For ½ år siden ville jeg
>> have haft samme holdning som dig.
>
> Jeg forstår godt hvad du siger, men en bil har _aldrig_ sikkerheden
> 100% i orden.
> En sideairbag kan redde liv i en situation men brækker armen i mange
> andre. En model klarer sig nedst ved en type uheld men ikke helt så
> godt ved en anden.
>
> Spørgsmålet er om man lægger mest vægt på NCAP's
> laboratorieforsøg eller Folksams undersøgelser af virkelig uheld
> (diskussionen har kørt før . Når bilen hos Folksam er grupperet
> med de store Volvoer, de fleste Saab'er, E-klasse Mercedes mm er den
> altså ikke specielt usikker i min verden - selv om den ligner den
> bløde mellemvare hos NCAP (den var jo ikke dårlig, vel?).
>
> For de fleste af os er bilkøb et kompromis. Selv om nogen vil hævde
> det modsatte, så kan vi altså ikke nødvendigvis finde de ekstra kr
> der skal til en bil der er en smule mere sikker, specielt ikke hvis
> den også skal være nogenlunde pålidelig m.v.
>
> Derfor kan man sagtens undgå de ringeste biler - det er der den store
> forskel er, ikke mellem den bedste og næstbedste gruppe hos Folksam.
> Håber du kan følge mig
>
> På den anden side, den sikreste bil er vel den der ikke starter om
> morgenen

Jeg er enig i dine synspunkter.
Jeg har i den nære familie oplevet to uheld indenfor det seneste år. Det ene
i en Renault Scenic og det andet i en Sharan.
Hvis du kigger på hhv.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=7&id2=183 og
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=5&id2=63 har
de involverede fået præcis skader de steder og af den grad som Eroncap er
kommet frem til. Ud fra det er der jo ingen tvivl om hvilken bil man skal
vælge. Når jeg/vi så samtidig har fået at vide af alle involverede instanser
at de der kørte i Scenic'en ikke havde været i live i dag, hvis de havde
kørt i en ringere bil, sætter det nogle tanker i gang.

Men igen, jeg er enig med dig i at der er flere aspekter i det..



Martin Sørensen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-01-06 21:32


KASO wrote:
> Husk lige, at Folksams undersøgelse primært består af temmeligt gamle
> konstruktioner. Sammenligner du med nutidige (hvilket EuroNCAP er egnet til)
> kan billedet være anderledes. Hvis jeg vil have en sikker bil, er jeg ikke
> interesseret i, hvor sikker den er ifht. en Corolla fra 1982 - det er mere
> interessant, hvor sikker den er ifht. de bedste konstruktioner idag. Den
> mulighed findes ikke med Folksams undersøgelse.

Det er da rigtigt nok - omend de nyeste modeller stadig er midt i deres
modelliv.

Men da det oprindelige spm. gik på en Sharan fra omkring 98 mener jeg
mit svar er reelt nok. Desuden giver Folksam mulighed for at
sammenligne på tværs af kategorier, hvilket NCAP ikke gør. NCAP
ignorerer vægt, hvilket har en ret stor indflydelse ude i 1:1

Personligt er jeg ikke overbevist om at der er sket _så_ meget fra de
bedste årgang 1995 til de bedste årgang 2005. Udviklingen har først
og fremmest været sådan at de ringeste er blevet væsentligt mindre
ringe.

mvh

Martin


KASO (18-01-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-01-06 21:12

>
>"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >news:1137529894.839233.145270@g44g2000cwa.googlegroups.com...

>KASO wrote:
>> Husk lige, at Folksams undersøgelse primært består af temmeligt gamle
>> konstruktioner. Sammenligner du med nutidige (hvilket EuroNCAP er egnet
>> til)
>> kan billedet være anderledes. Hvis jeg vil have en sikker bil, er jeg
>> ikke
>> interesseret i, hvor sikker den er ifht. en Corolla fra 1982 - det er
>> mere
>> interessant, hvor sikker den er ifht. de bedste konstruktioner idag. Den
>> mulighed findes ikke med Folksams undersøgelse.
>
>Det er da rigtigt nok - omend de nyeste modeller stadig er midt i deres
>modelliv.

Der er meget få modeller, som stadig er til salg, i undersøgelsen.


>Men da det oprindelige spm. gik på en Sharan fra omkring 98 mener jeg
>mit svar er reelt nok. Desuden giver Folksam mulighed for at
>sammenligne på tværs af kategorier, hvilket NCAP ikke gør. NCAP
>ignorerer vægt, hvilket har en ret stor indflydelse ude i 1:1

Det hjælper ikke at sammenligne en Sharan fra 98 med en Corolla fra 82 - det
er mere interessant at sammenligne med en Evasion, C8, Espace eller
lignende - og her er EuroNCAP trods alt bedre. Det er rigtigt, at vægten i
"real life" spiller en væsentlig rolle - men en Sharan kan sagtens møde en
tilsvarende eller større bil i virkeligheden - og så er man ilde stedt.


>Personligt er jeg ikke overbevist om at der er sket _så_ meget fra de
>bedste årgang 1995 til de bedste årgang 2005. Udviklingen har først
>og fremmest været sådan at de ringeste er blevet væsentligt mindre
>ringe.

Det er så faktuelt forkert. Sikkerhed er faktisk et af de områder, hvor
udviklingen af biler har været størst de sidste 10 år. Se blot forskellen på
en vilkårlig Peugeot, Citroën, Toyota eller Ford fra 1995 og idag - de er
stort set alle gået fra 3 til 5 stjerner. Samtidig er antallet af døde i
trafikken idag det laveste i mands minde - mon ikke der er en sammenhæng?



Martin Sørensen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-01-06 22:53


KASO wrote:

> Der er meget få modeller, som stadig er til salg, i undersøgelsen.
>
OK, jeg huskede lidt forkert. Der er en del "lige udgåede", det kommer
så an på din definition af "temmelig gammel konstruktion". For mig er
det noget fra 80erne
>
> >Men da det oprindelige spm. gik på en Sharan fra omkring 98 mener jeg
> >mit svar er reelt nok. Desuden giver Folksam mulighed for at
> >sammenligne på tværs af kategorier, hvilket NCAP ikke gør. NCAP
> >ignorerer vægt, hvilket har en ret stor indflydelse ude i 1:1
>
> Det hjælper ikke at sammenligne en Sharan fra 98 med en Corolla fra 82 - det
> er mere interessant at sammenligne med en Evasion, C8, Espace eller
> lignende - og her er EuroNCAP trods alt bedre. Det er rigtigt, at vægten i
> "real life" spiller en væsentlig rolle - men en Sharan kan sagtens møde en
> tilsvarende eller større bil i virkeligheden - og så er man ilde stedt.
>
Der er nok heller ikke så mange der overvejer om de skal købe Sharan
98 med Corolla 82, vel? Derimod kunne man realistisk sammenligne den
med en Passat, A6 eller Volvo hvis man ikke havde brug for allle
sæderne, og på det punkt er Folksam væsentligt bedre end NCAP.

Jeg synes også at dett er interessant at Chrysler Voyager får 2
stjerner hos NCAP men er blandt de mest sikre hos Folksam. Hvem tror du
på i den sammenligning?

En af forskellene er nok at NCAP vistnok ignorerer whiplash-skader,
mens de er med hos Folksam.
>
> >Personligt er jeg ikke overbevist om at der er sket _så_ meget fra de
> >bedste årgang 1995 til de bedste årgang 2005. Udviklingen har først
> >og fremmest været sådan at de ringeste er blevet væsentligt mindre
> >ringe.
>
> Det er så faktuelt forkert. Sikkerhed er faktisk et af de områder, hvor
> udviklingen af biler har været størst de sidste 10 år. Se blot forskellen på
> en vilkårlig Peugeot, Citroën, Toyota eller Ford fra 1995 og idag - de er
> stort set alle gået fra 3 til 5 stjerner. Samtidig er antallet af døde i
> trafikken idag det laveste i mands minde - mon ikke der er en sammenhæng?

Jeg prøver igen: Jeg er ikke sikker på hvor meget bedre en Volvo
(Saab, MB...) årgang 2005 er end en årgang 1995. 10-15% færre
personskader er værd at regne med (specielt hvis man kunne være
blandt dem), men det er ikke en verden til forskel. Derimod har de
mærker der først senere er begyndt at tænke sikkerhed indhentet
meget, se bare på Renault. Og udviklingen har været mest udpræget
for de mindre biler, det er også der det er sværest.

Det var hvad jeg prøvede at skrive tidligere.

Iøvrigt er Ford måske ikke det bedste eksempel: På 19 år er
mellemklassebilen (Sierra/Mondeo) hoppet en gruppe hos Folksam - men
sikker 3 stjerner (eller mere) hos NCAP. Hvor meget sikkerhed giver en
stjerne?

Jeg er ikke sikker på hvor vigtig den passive sikkerhed er for
antallet af trafikdræbte. En indflydelse har den, men hvordan er det
gået med antallet at ulykker ialt? De bløde trafikanter udgør en
stor del af de dræbte (40%?), de har ingen glæde af den passive
sikkerhed. Der er færre unge end for 10 år siden, det alene skulle
give færre ulykker. Man har fået saneret nogle sorte pletter, flere
motorveje osv.

NCAP er værdifuldt på mange måder, men man skal være opmærksom på
dens begrænsninger (ligesom Folksams) hvis man f.eks sammenligner
biler i forskellige klasser. Derudover er det et rigtigt godt
udviklingsværktøj for fabrikkerne, da de for relativt begrænsede
midler kan komme et langt stykke af vejen og få feedback til hvad der
skal forbedres. Det kommer jo os til gode på et eller andet tidspunkt.

mvh

Martin


KASO (20-01-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 20-01-06 07:45


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1137621191.830416.56770@o13g2000cwo.googlegroups.com...

KASO wrote:

>> Der er meget få modeller, som stadig er til salg, i undersøgelsen.
>>
>OK, jeg huskede lidt forkert. Der er en del "lige udgåede", det kommer
>så an på din definition af "temmelig gammel konstruktion". For mig er
>det noget fra 80erne

Sikkerhedsmæssigt, er en bil fra 90-95 - og for mange mærker - 90-99 - også
en meget gl. konstruktion fordi udviklingen er gået stærkt her!

>
>> >Men da det oprindelige spm. gik på en Sharan fra omkring 98 mener jeg
>> >mit svar er reelt nok. Desuden giver Folksam mulighed for at
>> >sammenligne på tværs af kategorier, hvilket NCAP ikke gør. NCAP
>> >ignorerer vægt, hvilket har en ret stor indflydelse ude i 1:1

I absolutte termer gør det ikke bilen bedre - og der er sikrere biler fra
dens samtid.

>
>> Det hjælper ikke at sammenligne en Sharan fra 98 med en Corolla fra 82 -
>> det
>> er mere interessant at sammenligne med en Evasion, C8, Espace eller
>> lignende - og her er EuroNCAP trods alt bedre. Det er rigtigt, at vægten
>> i
>> "real life" spiller en væsentlig rolle - men en Sharan kan sagtens møde
>> en
>> tilsvarende eller større bil i virkeligheden - og så er man ilde stedt.
>>
>Der er nok heller ikke så mange der overvejer om de skal købe Sharan
>98 med Corolla 82, vel? Derimod kunne man realistisk sammenligne den
>med en Passat, A6 eller Volvo hvis man ikke havde brug for allle
>sæderne, og på det punkt er Folksam væsentligt bedre end NCAP.

Problemet er netop, at netop, at Sharans hæderlige bedømmelse i Folksam
skyldes, at den bliver sammenlignet med biler som Corolla 82 - og det er i
forhold til "middelbilen" (som altså inkluderer alle de gamle og mindre
biler i undersøgelsen) at den klarer sig hæderligt - efter princippet
"blandt de blinde er den enøjede konge".

>Jeg synes også at dett er interessant at Chrysler Voyager får 2
>stjerner hos NCAP men er blandt de mest sikre hos Folksam. Hvem tror du
>på i den sammenligning?

Jeg tror på begge. Man skal blot huske konditionerne for dem - jf. ovenfor -
og ikke stole blindt på den ene. Det er nemt for en stor, tung bil -
specielt af nyere konstruktion - at klare sig godt ifht. "gennemsnitsbilen"
hos Folksam. EuroNCAP (NCAP er den amerikanske og "blidere" test) giver til
gengæld ikke mulighed for at sammenligne på tværs af klasser.


>>En af forskellene er nok at NCAP vistnok ignorerer whiplash-skader,
>>mens de er med hos Folksam.

Korrekt - påkørsel bagfra er - bl.a. - ikke med, mens Folksam har alle typer
uheld med.

>
>> >Personligt er jeg ikke overbevist om at der er sket _så_ meget fra de
>> >bedste årgang 1995 til de bedste årgang 2005. Udviklingen har først
>> >og fremmest været sådan at de ringeste er blevet væsentligt mindre
>> >ringe.
>>
>> Det er så faktuelt forkert. Sikkerhed er faktisk et af de områder, hvor
>> udviklingen af biler har været størst de sidste 10 år. Se blot forskellen
>> på
>> en vilkårlig Peugeot, Citroën, Toyota eller Ford fra 1995 og idag - de er
>> stort set alle gået fra 3 til 5 stjerner. Samtidig er antallet af døde i
>> trafikken idag det laveste i mands minde - mon ikke der er en sammenhæng?

>Jeg prøver igen: Jeg er ikke sikker på hvor meget bedre en Volvo
>(Saab, MB...) årgang 2005 er end en årgang 1995. 10-15% færre
>personskader er værd at regne med (specielt hvis man kunne være
>blandt dem), men det er ikke en verden til forskel. Derimod har de
>mærker der først senere er begyndt at tænke sikkerhed indhentet
>meget, se bare på Renault. Og udviklingen har været mest udpræget
>for de mindre biler, det er også der det er sværest.
>
>Det var hvad jeg prøvede at skrive tidligere.

Det er rigtigt, at udviklingen har været største hos de, der ikke tidligere
fokuserede (så meget) på sikkerhed, men der har bestemt også været stor
udvikling hos f.eks. Saab - se blot resultaterne fra første Saab 900-test
til idag!


>Iøvrigt er Ford måske ikke det bedste eksempel: På 19 år er
>mellemklassebilen (Sierra/Mondeo) hoppet en gruppe hos Folksam - men
>sikker 3 stjerner (eller mere) hos NCAP. Hvor meget sikkerhed giver en
>stjerne?

Den nye Mondeo er vist ikke med - men Ford er ganske rigtigt sent ude - og
stadig ikke blandt de bedste.

>Jeg er ikke sikker på hvor vigtig den passive sikkerhed er for
>antallet af trafikdræbte. En indflydelse har den, men hvordan er det
>gået med antallet at ulykker ialt? De bløde trafikanter udgør en
>stor del af de dræbte (40%?), de har ingen glæde af den passive
>sikkerhed. Der er færre unge end for 10 år siden, det alene skulle
>give færre ulykker. Man har fået saneret nogle sorte pletter, flere
>motorveje osv.

Enig - jeg tror også kun at det er en del af forklaringen, men forskellen er
meget markant.


>NCAP er værdifuldt på mange måder, men man skal være opmærksom på
>dens begrænsninger (ligesom Folksams) hvis man f.eks sammenligner
>biler i forskellige klasser. Derudover er det et rigtigt godt
>udviklingsværktøj for fabrikkerne, da de for relativt begrænsede
>midler kan komme et langt stykke af vejen og få feedback til hvad der
>skal forbedres. Det kommer jo os til gode på et eller andet tidspunkt.

Enig - man skal ikke bruge dem kritikløst!



Martin Sørensen (20-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-01-06 12:54


KASO skrev:

> Sikkerhedsmæssigt, er en bil fra 90-95 - og for mange mærker - 90-99 - også
> en meget gl. konstruktion fordi udviklingen er gået stærkt her!
>
Der hvor det efter min opfattelse er gået stærkt er med at på
stoppet flere airbags ind, samt at flere producenter nu bygger
hæderlige karroserier og interiører.

Volvo, SAAB og Mercedes (mm) har i årevis haft en ret præcis ide om
hvordan man bygger gode karosserier, og det er der den store gevinst
er.

Sagen er jo at man på et tidspunkt får stadigt mindre fordele af de
nye features man hælder i - "law of diminishing returns".

Jeg ser frem til om et par år at have ulykkestatistikker der
fortæller hvor meget alle de pyrotekniske indretninger har givet.
> >

> Problemet er netop, at netop, at Sharans hæderlige bedømmelse i Folksam
> skyldes, at den bliver sammenlignet med biler som Corolla 82 - og det er i
> forhold til "middelbilen" (som altså inkluderer alle de gamle og mindre
> biler i undersøgelsen) at den klarer sig hæderligt - efter princippet
> "blandt de blinde er den enøjede konge".
>
Jeg forstår hvad du mener - men den er alså stadig grupperet sammen
med de fleste større mellemklassebiler i samme årgang, dvs nogenlunde
lige så god som Passat, A4, Mondeo. Hvis ikke man kan/vil gå efter
noget nyere er den ikke så skræmmende IMHO (men det bliver vi
muligvis ikke enige om . Den er stadig bedre end Zafira.

> Jeg tror på begge. Man skal blot huske konditionerne for dem - jf. ovenfor -
> og ikke stole blindt på den ene. Det er nemt for en stor, tung bil -
> specielt af nyere konstruktion - at klare sig godt ifht. "gennemsnitsbilen"
> hos Folksam. EuroNCAP (NCAP er den amerikanske og "blidere" test) giver til
> gengæld ikke mulighed for at sammenligne på tværs af klasser.
>
En af Folksams mangler er at eneulykker ikke er med. De har nok en lidt
anden profil end ulykker med 2 biler, bl.a. fordi værgten af bilen har
mindre indflydelse. En motorvejsbro flytter sig alligevel ikke.
>
> Det er rigtigt, at udviklingen har været største hos de, der ikke tidligere
> fokuserede (så meget) på sikkerhed, men der har bestemt også været stor
> udvikling hos f.eks. Saab - se blot resultaterne fra første Saab 900-test
> til idag!
>
Det bliver spændende at se hvor megen forskel det gør i
virkeligheden. (åbent og ærligt ment, ingen ironi!).
>
> >Iøvrigt er Ford måske ikke det bedste eksempel: På 19 år er
> >mellemklassebilen (Sierra/Mondeo) hoppet en gruppe hos Folksam - men
> >sikker 3 stjerner (eller mere) hos NCAP. Hvor meget sikkerhed giver en
> >stjerne?
>
> Den nye Mondeo er vist ikke med - men Ford er ganske rigtigt sent ude - og
> stadig ikke blandt de bedste.
>
Hos Folksam er Mondeo 01- listet
http://www.folksam.se/forskning/index.htm og klarer sig pænt - er det
ikke den nuværende?

Det der har slået mig, er hvor relativt lidt førerairbag giver af
sikkerhed sammenlignet med hvor meget der blev reklameret med dem.
Sikkerhedsselen er stadig vigtigere end alt andet til sammen, og gode
nakkestøtter er lige så vigtige som førerairbag.

I grunden tror jeg ikke vi er _så_ forfærdeligt uenige.

Mvh

Martin


KASO (21-01-2006)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-01-06 12:45


>Sagen er jo at man på et tidspunkt får stadigt mindre fordele af de
>nye features man hælder i - "law of diminishing returns".

Det er rigtigt - nu går udviklingen vist også mere over i aktiv sikkerhed -
ESP, "Pre-crash"-systemer m.m.


>> Problemet er netop, at netop, at Sharans hæderlige bedømmelse i Folksam
>> skyldes, at den bliver sammenlignet med biler som Corolla 82 - og det er
>> i
>> forhold til "middelbilen" (som altså inkluderer alle de gamle og mindre
>> biler i undersøgelsen) at den klarer sig hæderligt - efter princippet
>> "blandt de blinde er den enøjede konge".
>>
>Jeg forstår hvad du mener - men den er alså stadig grupperet sammen
>med de fleste større mellemklassebiler i samme årgang, dvs nogenlunde
>lige så god som Passat, A4, Mondeo. Hvis ikke man kan/vil gå efter
>noget nyere er den ikke så skræmmende IMHO (men det bliver vi
>muligvis ikke enige om . Den er stadig bedre end Zafira.

Det er rigtigt - men omvendt kan man jo også finde noget bedre i samme
størrelse/pris/alder...

>
>En af Folksams mangler er at eneulykker ikke er med. De har nok en lidt
>anden profil end ulykker med 2 biler, bl.a. fordi værgten af bilen har
>mindre indflydelse. En motorvejsbro flytter sig alligevel ikke.
>
Det er ganske rigtigt.


>> Det er rigtigt, at udviklingen har været største hos de, der ikke
>> tidligere
>> fokuserede (så meget) på sikkerhed, men der har bestemt også været stor
>> udvikling hos f.eks. Saab - se blot resultaterne fra første Saab 900-test
>> til idag!
>>
>Det bliver spændende at se hvor megen forskel det gør i
>virkeligheden. (åbent og ærligt ment, ingen ironi!).
>
Tjah - Folksam anbefaler EuroNCAP for nye biler, som de ikke selv har
resultater på, og skriver at der er god overensstemmelse med virkeligheden -
så formentlig vil det gøre en stor forskel - også i virkeligheden (selv om
Henrik B. vil benægte det til sin dødsdag )


>
>> Den nye Mondeo er vist ikke med - men Ford er ganske rigtigt sent ude -
>> og
>> stadig ikke blandt de bedste.
>>
>Hos Folksam er Mondeo 01- listet
>http://www.folksam.se/forskning/index.htm og klarer sig pænt - er det
>ikke den nuværende?

Det må det være - så huskede jeg forkert! Dermed må den være blandt de
nyeste biler i undersøgelsen - deraf det gode resultat (da den samtidig er
blandt de større biler).

>Det der har slået mig, er hvor relativt lidt førerairbag giver af
>sikkerhed sammenlignet med hvor meget der blev reklameret med dem.

Hvordan konkluderer du det?

>Sikkerhedsselen er stadig vigtigere end alt andet til sammen, og gode
>nakkestøtter er lige så vigtige som førerairbag.

Der er ingen tvivl om sikkerhedsselens betydning - og iflg. FDM er ESP's
betydning på linie hermed....

>I grunden tror jeg ikke vi er _så_ forfærdeligt uenige.

Næ - det tror jeg heller ikke



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste