Generatorproblem med polo 1.3 1985
Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-01-06 20:52

Ak ak ak

Et problem kommer sjældent alene (se tråd med oliespil polo 1.3 1985)

Når motor kører, blinker forlygterne og den røde lampe for batteriet med ca.
1-2 Hz. Blæseren står også og svinger med på takten. Når motoren er slukket
er der ingen problemer. Hvis der gives gas, bliver frekvenser hurtigere.

Er det generatoren, der er i stykker? (blev skiftet i sommers, da den
indvendig var brændt i stykker)

Kan det være kileremmen, der glider? Vil det give det ovennævnte blinkeri?

vh
Michael Kristensen

Fra : TDN

Dato : 15-01-06 21:03

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> indvendig var brændt i stykker)
>
> Kan det være kileremmen, der glider? Vil det give det ovennævnte blinkeri?

Check lige kullene i generatoren. Hvis det er en Bosch som det var på min er
det bare to skruer på siden af generatoren der skal skrues af og så kan du
tage kullene ud. Hvis de er færdige kan du købe nye for godt kr. 100.

Mvh
Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-01-06 21:07

> [...]
> det bare to skruer på siden af generatoren der skal skrues af og så kan du
> tage kullene ud. Hvis de er færdige kan du købe nye for godt kr. 100.

Kan de blive slidt op på bare 5 måneder og 3000-4000 km?

vh
Michael Kristensen

Fra : Broegger

Dato : 15-01-06 21:25

> Kan de blive slidt op på bare 5 måneder og 3000-4000 km?

Hvis der er kommet olie ind på slæberinge og kul kan den MEGET hurtigt
blive slidt ned. Så lyder det af en ombytter, hvis du da ikke selv kan
skifte slæbering!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : TDN

Dato : 15-01-06 21:31

> [...]
> er
>
> Kan de blive slidt op på bare 5 måneder og 3000-4000 km?

Min lækkede olie fra ventildækselpakningen som dryppede ned i generatoren og
det dræbte kullene. Jeg har også oplevet det plastic der sidder mellem
kullene var smeltet og kullene kunne røre hinanden, det gav også nogle sjove
elfejl

Men check kullene det tager 5 min. hvis de er ok er de jo udelukket.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-01-06 21:52

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> er der ingen problemer. Hvis der gives gas, bliver frekvenser hurtigere.

Uhmm... det der lige trigger mig er at frekvensen øges med
omdrejningerne, det får mig lidt til at tænke på om ikke der sidder en
diodebro i sådan en generator (den er jo vekselstrøm som skal ensrettes
til jævnstrøm), hvis en af dioderne dør så vil den måske stå og veksle
med det resultat som du oplever. Men er ikke helt sikker på om denne
diodebro er bygget sammen med laderelæ og/eller kulholderen.

> Er det generatoren, der er i stykker? (blev skiftet i sommers, da den
> indvendig var brændt i stykker)
>
> Kan det være kileremmen, der glider? Vil det give det ovennævnte blinkeri?

Øhmm... ja det kan det godt, men det vil dels larme ad h***** til (høj
hylen fra remmen) og dels vil det som regel gå over når motoren får lidt
omdrejninger da remmen så som regel får fat. Men når jeg har oplevet
ladelampen lyse så lyser den konstant og ikke blinken... Men hvis remmen
ikke larmer, så tror jeg ikke det er den der er problemer med.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-01-06 22:34

> [...]
> diodebro i sådan en generator (den er jo vekselstrøm som skal ensrettes
> til jævnstrøm), hvis en af dioderne dør så vil den måske stå og veksle

Men kan en defekt generator trække strøm fra batteriet?

De virker som om, at generatoren ikke bare stoppe med at lade, men direkte
trækker strøm fra batteriet, sådan at spændingen falder kraftigt, hvilket
får lygterne til at dæmpe sig kraftigt.

vh
Michael Kristensen

Fra : Broegger

Dato : 15-01-06 22:56

> [...]
> direkte trækker strøm fra batteriet, sådan at spændingen falder
> kraftigt, hvilket får lygterne til at dæmpe sig kraftigt.

Diodebroen sidder meget sjældendt (hvis overhovedet) sammen med kul og
spændingsregulator. Det er nogle ret kraftige dioder der kræver køling.
Hvis det går en diode (kortslutter) vil den kunne trække strøm ud af
batteriet, men det nok være så kraftigt at den røde ledning bliver sort!

Prøv at tage kullene ud som foreslået. Hvis de ser pæne ud, så kør til en
autoelektriker, han kan måle det hele ud. Hvis de er slidt ned / der
sidder olie på dem så er det en ombytter der skal til. Du kan ved samme
lejlighed lyse ind i generatoren, der hvor du tager kullene af. Her skal
der være 2 blanke (ikke sorte) kobberringe at se. Hvis de ser namsede
eller meget slidte ud, så er det en ombytter.

--
Hilsen Thomas
Der har et gammelt svendebrev som autoelektriker der ikke er brugt i 16

Fra : Henning Petersen

Dato : 17-01-06 17:54

Hvis ikke du har efterset og er 100% sikker på stelfobindelser ville jeg
efterse dem som det første.

Mvh
Henning