Fokus flyttes. Så skal der chip-tunes!
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-01-06 19:53

Så kan os dieselbil-ejere vel få en pause:

"Brændeovne er en af de væsentligste kilder til sundhedsskadelig
luftforurening. Når husejerne fyrer op i brændeovnene, udsender de
samtidig halvdelen af de samlede danske udslip af skadelige små partikler."

Læg forresten mærke til hvordan det ikke er politisk korrekt at sige
sandheden - nemlig at brændeovnene giver 2,5 gange så meget
partikelforurening som transportsektoren:
"Ny forskning har vist, at brændeovne er langt mere skadelige end
ventet. Selv om brændeovne er hyggelige, skal røgen tages lige så
seriøst som udslip fra biler og passiv rygning." siger direktøren for
Astma-Allergi Forbundet, Thorkil Kjær.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Thomas J.

Dato : 16-01-06 08:49

Den Sun, 15 Jan 2006 19:52:48 +0100 sendte "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> følgende røgsignaler:

> [...]
>ventet. Selv om brændeovne er hyggelige, skal røgen tages lige så
>seriøst som udslip fra biler og passiv rygning." siger direktøren for

Bare rolig, problemet "forsvinder" ved at pålægge brændeovne med
registreringsafgift og brændselet med skyhøje CO2-afgifter.

For hvis staten tjener fedt på det (læs = Ikke går glip af indtægter
pga. prisen på brænde vs. olie), så eksisterer problemet nærmest ikke.

Forureningen vil stadig være der, men nu er det en indtægt.

Det er måske paranoidt, men jeg kunne godt have fornemmelsen af at
staten og patientforeningerne arbejder sammen om dette og lign.

Man kunne måske ligefrem tænke sig at staten ærgrer sig over at nogle
"landsforrædere" ikke bruger olie eller naturgas som primær varmekilde
i hjemmet. Hvis man så kunne få diverse patientforeninger til at "hyle
op" i medierne, så kunne disse foreninger _tilfældigvis_ få et større
tilskud til forskning og oplysning, og staten kunne af sundhedshensyn
belægge forureningskilder med afgifter.

Men som sagt det er nok kun _min_ paranoia, der løber af med mig.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Benny Højvælde

Dato : 16-01-06 10:39

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Selv om brændeovne er hyggelige, skal røgen tages lige så seriøst som
> udslip fra biler og passiv rygning." siger direktøren for Astma-Allergi

Nu er der ikke så mange brændefyr der ryger på rådhuspladsen. Jeg tror at
begge ting skal bekæmpes.

Benny