|
| Låst inde i brændende en Opel Zafira Fra : Ukendt |
Dato : 15-01-06 18:20 |
| | |
Emil Jensen [2100] (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 15-01-06 18:51 |
| | |
BJ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 15-01-06 18:54 |
| | |
Martin Vollert (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 15-01-06 19:31 |
| | |
Henrik B. (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-01-06 18:55 |
|
"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
news:43ca9499$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen?
>
> Eller en stor Maglite i hanskerummet eller dørlomme i passageresiden som
> jeg har det
Hvordan kommer du så ud, efter en ulykke, hvis selen er gået i baglås??
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Ukendt (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-01-06 18:57 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:43ca8b76$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller
> sideruderne?
>
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=76440
Sådan en "nødhammer" står på min ønskeseddel !
--
Lars G
| |
Per Henneberg Kriste~ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 15-01-06 19:07 |
|
"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse
news:332ac$43ca8d06$3e3d83dc$20453@news.arrownet.dk...
> Sådan en "nødhammer" står på min ønskeseddel !
Prøv først at se om du ikke kan låse dørene op indvendig fra ved at rive i
låseduppen ...
--
Per, Esbjerg
| |
ena (15-01-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 15-01-06 19:10 |
|
>
> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller
> sideruderne?
Sideruderne er klart svagest - forruden er lamineret og temmelig svær at
smadre, en siderude kan man smadre med kraftige slag eller en fod igennem.
| |
Henrik B. (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-01-06 18:55 |
|
"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:43ca9000$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
>> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
>> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller
>> sideruderne?
>
> Sideruderne er klart svagest - forruden er lamineret og temmelig svær at
> smadre, en siderude kan man smadre med kraftige slag eller en fod igennem.
Og på flere og flere nye biler, er sideruderne også laminerede.
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Matthias H Matthiess~ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 15-01-06 19:17 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:43ca8b76$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>> Dette er til alle jer der ikke ser TV2 Midtvest
>>
>> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=273856&r=6
>
> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller
> sideruderne?
>
> Mvh
>
> Emil
>
Hvis man vil smadre en rude, så tag ikke forruden, da den er lamineret.
Sideruderne er meget nemmere at slå istykker og komme ud af.
Hilsen Matthias
| |
Emil Jensen [2100] (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 15-01-06 20:15 |
|
>> Hvordan smadrer man bedst/hurtigst en rude indefra bilen? Og hvilke ruder
>> skulle være lettest at smadre indefra, forruden, bagruden eller
>> sideruderne?
>>
>
> Hvis man vil smadre en rude, så tag ikke forruden, da den er lamineret.
> Sideruderne er meget nemmere at slå istykker og komme ud af.
Tak for svar alle sammen.
Vidste godt det med nødhammerne, men dem har jeg ikke liggende i bilen og
har heller ikke tænkt mig at anskaffe. Det med magliten var en god idé, det
må jeg bare have flyttet op foran fra bagagerummet. Det kan i øvrigt også
bruges hvis man føler sig lidt utryg.
Og nu ved jeg at det er sideruderne som skal knuses i nødstilfælde. Tænkte
bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en person stødte
hovedet ind i foruden ved en ulykke.
Mvh
Emil
| |
Brian (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 15-01-06 20:24 |
|
Emil Jensen [2100] wrote:
> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
Jeg tror det vil være en dårlig idé at hovedet kan ryge lige igennem
forruden. Det skulle selen jo også helst forhindre
Jeg lå engang på hospitalet med en der netop havde kørt
hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover
halsen.
/Brian
| |
Emil Jensen [2100] (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 15-01-06 20:51 |
|
>> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
>> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
>
> Jeg tror det vil være en dårlig idé at hovedet kan ryge lige igennem
> forruden. Det skulle selen jo også helst forhindre
>
> Jeg lå engang på hospitalet med en der netop havde kørt
> hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
> hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover
> halsen.
Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store farlige
stumper?
Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.
mvh
Emil
| |
Brian (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 15-01-06 20:56 |
|
Emil Jensen [2100] wrote:
> Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store
> farlige stumper?
Forruden gør ikke, ellers ville du jo få det hele i hovedet ved et
stenslag eller lignende.
/Brian
| |
Møller (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 15-01-06 21:02 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:43caa789$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> >> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
> >> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
> >
> > Jeg tror det vil være en dårlig idé at hovedet kan ryge lige igennem
> > forruden. Det skulle selen jo også helst forhindre
> >
> > Jeg lå engang på hospitalet med en der netop havde kørt
> > hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
> > hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover
> > halsen.
>
> Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store
farlige
> stumper?
> Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.
>
> mvh
>
> Emil
>
NEJ
se mit 2 min, gamle indlæg.
Møller
| |
Jesper Riddermann Ch~ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Riddermann Ch~ |
Dato : 15-01-06 21:16 |
|
Emil Jensen [2100] forklarede:
>>> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
>>> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
>>
>> Jeg tror det vil være en dårlig idé at hovedet kan ryge lige igennem
>> forruden. Det skulle selen jo også helst forhindre
>>
>> Jeg lå engang på hospitalet med en der netop havde kørt
>> hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
>> hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover
>> halsen.
>
> Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store farlige
> stumper?
> Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.
>
> mvh
>
> Emil
Forruder er, som det tidligere blev nævnt, laminerede. Det vil sige, at
de er konstrueret som en sandwich af to lag glas med en sej
kunststofhinde imellem, kaldet bitumen. Dine sideruder, og
sandsynligvis din bagrude, er lavet af hærdet glas, som knuses til
ufarligt granulat. Før i tiden blev det hærdede glas også brugt til
forruder, men idet en hærdet rude knuses bliver den uigennemsigtig og
nærmest mælkehvid, og dermed ret uegnet til at kigge udaf. Du har
sikkert set gamle film hvor helten må rydde ruderammen med hænderne for
at kunne se ud igen. Den laminerede rude forbliver gennemsigtig!
Mvh
Jesper R. Christiansen
http://b-siden.blogspot.com/
| |
Møller (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 15-01-06 23:01 |
|
"Jesper Riddermann Christiansen" <jesper.christiansen(NOSPAM)@webspeed.dk>
wrote in message news:mn.7cfc7d619f624dc5.47883@webspeed.dk...
> Emil Jensen [2100] forklarede:
> >>> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
> >>> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
> >>
> >> Jeg tror det vil være en dårlig idé at hovedet kan ryge lige igennem
> >> forruden. Det skulle selen jo også helst forhindre
> >>
> >> Jeg lå engang på hospitalet med en der netop havde kørt
> >> hovedet igennem forruden pga. manglende sele. I ren panik trak han
> >> hovedet samme vej tilbage, hvilket medførte et fint snit henover
> >> halsen.
> >
> > Bliver ruden ikke knust i små stumper, så man netop undgår de store
farlige
> > stumper?
> > Det kan man da få, som vinduer til institutioner o.l.
> >
> > mvh
> >
> > Emil
>
> Forruder er, som det tidligere blev nævnt, laminerede. Det vil sige, at
> de er konstrueret som en sandwich af to lag glas med en sej
> kunststofhinde imellem, kaldet bitumen. Dine sideruder, og
> sandsynligvis din bagrude, er lavet af hærdet glas, som knuses til
> ufarligt granulat. Før i tiden blev det hærdede glas også brugt til
> forruder, men idet en hærdet rude knuses bliver den uigennemsigtig og
> nærmest mælkehvid, og dermed ret uegnet til at kigge udaf. Du har
> sikkert set gamle film hvor helten må rydde ruderammen med hænderne for
> at kunne se ud igen. Den laminerede rude forbliver gennemsigtig!
>
> Mvh
> Jesper R. Christiansen
> http://b-siden.blogspot.com/
>
Bitumen? Næppe det er sort beg, et restprodukt ved råolieraffinering.
Normalt bruges en ca. 0,4 mm PVB-folie, eller lignende sej glasklarfilm, kan
også leveres indfarvet, hvis det ønskes.
Møller
| |
Armand (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-01-06 21:03 |
|
Møller skrev:
>> ..............en sandwich af to lag glas med en sej
>> kunststofhinde imellem, kaldet bitumen.
>
> Bitumen? Næppe det er sort beg, et restprodukt ved råolieraffinering.
Jeg kunne ellers godt mistænke B'et i PVB, for at stå for Bitumen!
Men en kort surfen gav resultatet: Butyl(?), á: polyvinylbutyral .
--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
| |
Jacob Rungwald (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 15-01-06 20:23 |
|
P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:43ca9f38$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Og nu ved jeg at det er sideruderne som skal knuses i nødstilfælde. Tænkte
> bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en person
> stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
Lige præcist totalt omvendt, den er forstærket for at redde dit liv hvis en
sten eller andet, rammer din forrude med 130 km/t.
--
Mvh
Jacob
| |
Emil Jensen [2100] (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 15-01-06 20:49 |
|
>> Og nu ved jeg at det er sideruderne som skal knuses i nødstilfælde.
>> Tænkte bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en
>> person stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
>
> Lige præcist totalt omvendt, den er forstærket for at redde dit liv hvis
> en sten eller andet, rammer din forrude med 130 km/t.
Jojo, udefra. Men ruden buer jo lidt, så den er stærkere udefra, og mindre
stærk indefra. Tænkte at der så var konstrueret med tanke på sikkerhed for
bilisten og passagererne...
Emil
| |
Møller (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 15-01-06 20:59 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> wrote in message
news:43caa119$0$47048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
> news:43ca9f38$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Og nu ved jeg at det er sideruderne som skal knuses i nødstilfælde.
Tænkte
> > bare, at forruderne var konstrueret til at knuse let, hvis en person
> > stødte hovedet ind i foruden ved en ulykke.
>
> Lige præcist totalt omvendt, den er forstærket for at redde dit liv hvis
en
> sten eller andet, rammer din forrude med 130 km/t.
>
Både og den buer udad og er derfor meget stærk udefra, her kan du stå på
ruden, slag og stød indefra får den til let at revne, MEN det er her at den
er farlig, den er lamineret, dvs, to lag glas med et lag plast i mellem det
bevirker følgende hvis man ikke har sele på:
1. I heldigste fald slår man hovedet imod ruden og plasten holder, man får
ondt under parykken.
2. Hovedet ryger igennem ruden, bilen stopper, man ryger tilbage, men nu
sidder glasskårene jo fast i plasten og borer sig ind i halsen, populært
kaldet: han fik en præstekrave, der var intet at gøre.
Så på med selen.
I gamle dage: ca. 20-30 år siden, var forruden hærdet, så den gik i mange
små stykker, dette skete også ofte ved stenslag, og blev så mælkehvid, ( et
helvedes svineri i bilen) nogle ulykker skete på den bekostning, så
laminerede ruder er nu påkrævet, og derfor er sikkerhedssele et must for
alle andre ende selvmordsbilister, og de findes også endnu..
Og så som skrevet tidligere, sidevinduer er lettest at knuse.
Forruden kan presses ud med fødderne, den er limet fast, den kan ikke
presses ind!
Men hvorfor ikke prøve dørene først?
Og så den hellige:
Jeg har i mange år haft følgende:
I kabinen:
To seleknive, nu kombineret med hammer, en for og en bag. (de kan nu fås med
indbygget lygte.
Ildslukker 2 kg ABS-slukker før Halon-slukker
En 3 elementers Maglite.
Motorrum:
Automatisk udløsende halonslukker
Bagagerum:
Automatisk udløsende Halonslukker
Ikke fordi jeg er fanatiker, men jeg havde det jo liggende fra løbsdagene,
så det kan jo lige så godt bruges
Møller
| |
Emil Jensen [2100] (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 15-01-06 21:56 |
|
<snip en masse om ruder og sikkerhed>
> Møller
Tak for en masse info og den hellige :)
Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)
Mvh
Emil
| |
Armand (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-01-06 22:16 |
|
Emil Jensen [2100] skrev:
>
> Tak for en masse info og den hellige :)
> Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Og DU spørger hvordan man lettest smadrer en siderude???
--
Armand.
| |
Emil Jensen [2100] (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 16-01-06 20:03 |
|
>> Tak for en masse info og den hellige :)
>> Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)
>
> .
> Og DU spørger hvordan man lettest smadrer en siderude???
Ja, for pulverslukkeren ligger i bagagerummet :)
Mvh
Emil
| |
BJ (16-01-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 16-01-06 20:04 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:43cbee01$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>>> Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)
>>
>> .
>> Og DU spørger hvordan man lettest smadrer en siderude???
>
> Ja, for pulverslukkeren ligger i bagagerummet :)
og det kan vel kun åbnes elektronisk..;)
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Emil Jensen [2100] (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 16-01-06 23:12 |
|
>>>> Phew, jeg er halvhellig, jeg har en pulverslukker i bilen. :)
>>>
>>> .
>>> Og DU spørger hvordan man lettest smadrer en siderude???
>>
>> Ja, for pulverslukkeren ligger i bagagerummet :)
>
> og det kan vel kun åbnes elektronisk..;)
*LOL*
| |
Ib Jakobsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 15-01-06 22:15 |
|
Møller skrev:
> I gamle dage: ca. 20-30 år siden, var forruden hærdet,
Alle "nye" biler efter '77 skal have lamineret forrude.
> Og så som skrevet tidligere, sidevinduer er lettest at
knuse.
> Forruden kan presses ud med fødderne, den er limet fast, den kan ikke
> presses ind!
Er den limet fast kan du hverken presse den ind eller ud.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Niels Pein (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 15-01-06 22:19 |
|
"Møller" skrev ...
>
> Jeg har i mange år haft følgende:
>
> I kabinen:
> To seleknive, nu kombineret med hammer, en for og en bag. (de kan nu fås
> med
> indbygget lygte.
> Ildslukker 2 kg ABS-slukker før Halon-slukker
> En 3 elementers Maglite.
>
> Motorrum:
> Automatisk udløsende halonslukker
> Bagagerum:
> Automatisk udløsende Halonslukker
>
En masse vældigt fornuftige ting.
Hvis man går højt op i sikkerhed, bør man vel også køre med styrthjelm på?
--
Mvh. Niels
| |
BJ (15-01-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 15-01-06 22:21 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:43cabc50$0$2510$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
KLIP
> En masse vældigt fornuftige ting.
> Hvis man går højt op i sikkerhed, bør man vel også køre med styrthjelm på?
Du glemmer livremmen, såfremt den forkerte sele ryger med i kampens hede.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Jens U. K. (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Jens U. K. |
Dato : 16-01-06 14:49 |
|
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:43cabe87$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Du glemmer livremmen, såfremt den forkerte sele ryger med i kampens
> hede.
| |
Emer (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Emer |
Dato : 15-01-06 22:14 |
|
> Vidste godt det med nødhammerne
Og jeg vidste en anden ting: OPEL står ikke overst på min ønskeseddel, lige
som vise franske.
Marek
| |
Henrik B. (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-01-06 18:56 |
|
"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:43ca91af$0$38625$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis man vil smadre en rude, så tag ikke forruden, da den er lamineret.
> Sideruderne er meget nemmere at slå istykker og komme ud af.
Og på flere og flere nye biler, er sideruderne også laminerede!
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
HKH Chr. (15-01-2006)
| Kommentar Fra : HKH Chr. |
Dato : 15-01-06 19:42 |
|
"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> wrote in message
news:b436a$43ca843d$3e3d83dc$23405@news.arrownet.dk...
> Hej
>
> Dette er til alle jer der ikke ser TV2 Midtvest
>
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=273856&r=6
>
> --
> Lars G
hmm... 4-5 meter høje flammer....låsepalen man hiver op er da mekanisk dvs,
hvis man hiver i den er låsen vel åben??,-skod på bil hvor den forsvinder
ned!!..
| |
Klaus D. Mikkelsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 15-01-06 20:23 |
|
"HKH Chr." skriver:
>
> hmm... 4-5 meter høje flammer....låsepalen man hiver op er da mekanisk dvs,
> hvis man hiver i den er låsen vel åben??,-skod på bil hvor den forsvinder
> ned!!..
Hvilken låsepal ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Ukendt (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-01-06 21:31 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43CAA106.BF804130@du.kan.finde.den...
> "HKH Chr." skriver:
>>
>> hmm... 4-5 meter høje flammer....låsepalen man hiver op er da mekanisk
>> dvs,
>> hvis man hiver i den er låsen vel åben??,-skod på bil hvor den forsvinder
>> ned!!..
>
> Hvilken låsepal ?
BIlen: en Opel Zafira
| |
Klaus D. Mikkelsen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 15-01-06 22:29 |
| | |
|
|