Strølys :o)
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 15:53

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 15:55

news:43ca61cc$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

Det er nærmest urkomisk.

Godt han ikke skal oversætte 'græsslåmaskine' til engelsk..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 16:31

> Det er nærmest urkomisk.

Så kan I lære det ;)))).

> Godt han ikke skal oversætte 'græsslåmaskine' til engelsk..

Oversæt lawnmower til dansk, smartass ;).

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 16:34

KLIP

> Så kan I lære det ;)))).

> Oversæt lawnmower til dansk, smartass ;).

Essens af det hele er (jeg forventer ikke du forstår det..), der skabe s
helt nye ord som ikke en kæft aner, hvad betyder.

'Græsslåmaskine' = grass hitting machine - A machine that hits the grass and
collect the hitted grass in a hitte grass box.

'Stray light' = strølys - lys der strøs i alle retninger, dog ikke altid
hensigtsmæssigt.

Der da rigtig gået "Valby" i sproget og det både på dansk og engelsk..))

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 17:17

> Essens af det hele er (jeg forventer ikke du forstår det..), der skabe
> s helt nye ord som ikke en kæft aner, hvad betyder.

Det kommer an på ens fantasi, indlevelses evner: Strø = at tage med "rund
hånd", ikke nærig, og fordele ligeligt til højre&venstre. Tænk på at strø
salt,grus i denne tid.
Lys = lys.
Men jeg kender godt typen som er nød til at læse både program & anmeldelser,
inden de går i teateret, biografen, sætter sig foran "stuealteret" ;)).

> Der da rigtig gået "Valby" i sproget og det både på dansk og
> engelsk..))

Nu kender jeg ikke særligt til geografien omkring fx. London, om de har
tilsv. som kan hjælpe med til at afgrænse det ;).

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 17:15

KLIP

> Nu kender jeg ikke særligt til geografien omkring fx. London, om de har
> tilsv. som kan hjælpe med til at afgrænse det ;).

Har du prøvet at spørge en englænder, hvad 'stray light' er..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 17:30

> Har du prøvet at spørge en englænder, hvad 'stray light' er..?

Jeg er sikker på mange har fantasi til at forstå "strewn light","scattered
light", det dækker det samme ;).

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 17:28

KLIP

> Jeg er sikker på mange har fantasi til at forstå "strewn light","scattered
> light", det dækker det samme ;).

Fantasi er en rar ting, det kan så betyde vi alle benytter vor egen fantasis
"ordsystem".

Det skal nok skabe mellemfolkelig forståelse..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 17:40

> Det skal nok skabe mellemfolkelig forståelse..

Det hedder: Udvikling, vi taler heller ikke det dansk de gjorde for
50,100,200,4000 år siden. Og det er i grunden meget rart at vort samfund
ikke er en stationær ting, så ville alt være forudsigeligt, gentage sig,
godt som dårligt.

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 17:39

KLIP

> [...]
> 50,100,200,4000 år siden. Og det er i grunden meget rart at vort samfund
> ikke er en stationær ting, så ville alt være forudsigeligt, gentage sig,

Det har intet med sproglig udvikling at skaffe.

Det er ren og skær forplumring af den alm. forståelse .. de sidste for Gud
ved hvor mange år.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 17:55

> Det er ren og skær forplumring af den alm. forståelse .. de sidste for Gud
> ved hvor mange år.

Vrøvl, sådan har det altid været. De gl. har alle dage siddet på halen og
syntes "de unge" var rebeller,uregerlige, fjanterø etc, "hvad skal det nu
være godt for?"... . Bare vent, hvis ikke "strølys" allerede er optaget i
Den Danske Ordbog, bliver det ;).

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 18:15

KLIP

> Vrøvl, sådan har det altid været. De gl. har alle dage siddet på halen og
> syntes "de unge" var rebeller,uregerlige, fjanterø etc, "hvad skal det nu
> være godt for?"... .

Sludder ... det har intet med det at gøre, når en verdenomspændende
anerkendt betegnelse bliver ændret til noget sprogligt vrøvl.

> Bare vent, hvis ikke "strølys" allerede er optaget i Den Danske Ordbog,
> bliver det ;).

Jeg ville ikke være så optimistisk..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 19:50

> Jeg ville ikke være så optimistisk..:)

Jeg har læst "scattered light" = strølys ;).

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 19:55

KLIP

> Jeg har læst "scattered light" = strølys ;).

Det er et fint ord, men vist ikke brugt om den slags lys, vi taler om.

Har du prøvet at slå det op i en ordbog ellers så prøv her:

http://www.merriam-webster.com

Gør mig venligst den tjenest at gøre det med evt. kommende forslag..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-06 20:40

> Det er et fint ord, men vist ikke brugt om den slags lys, vi taler om.
>
> Har du prøvet at slå det op i en ordbog ellers så prøv her:

Det er så gjort: To scatter = 3 : to distribute irregularly = scattered
light = uregelmæssigt fordelt lys = strølys ;).

> http://www.merriam-webster.com
>
> Gør mig venligst den tjenest at gøre det med evt. kommende forslag..

Yes, that was a good link, maybe we can use it in another afsnit.

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 21:09

KLIP

> Det er så gjort: To scatter = 3 : to distribute irregularly = scattered
> light = uregelmæssigt fordelt lys = strølys ;).

Ikke strølys men _flyvelys_ som kan være nøjagtig lige så godt som ethvert
andet "kunstord"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 21:27

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ikke strølys men _flyvelys_ som kan være nøjagtig lige så godt som ethvert
> andet "kunstord"..

Hmmm, hvem fik så ret i debatten?

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 21:34

KLIP

> Hmmm, hvem fik så ret i debatten?

Der er for så vidt ingen, der har ret..

Det er det som er hele morskaben.

Det står enhver frit for at opfinde ord og ved brugen af det/dem få det/dem
anerkendt (det uanset om de basalt set er overflødige).

Det er helt op til forbrugeren, om man har tillid til de opfindsomme eller
de som har en faglig (korrekt) baggrund..;)

Så du har nu en opgave Tom. Find på nye ord til eks. drejebænk, fræser osv.
til din branche og markedsfør dem som de rene nymodens vidundere ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 22:21

> [...]
>
> Så du har nu en opgave Tom. Find på nye ord til eks. drejebænk, fræser
> osv. til din branche og markedsfør dem som de rene nymodens vidundere

Jeg har lavet et lille brancheskifte, så jeg nu arbejder med
elektroniskproduktionstekniskapparatfremstilling til måling af direkte og
indidrekte strøtemperaturer

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-01-06 22:24

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jeg har lavet et lille brancheskifte, så jeg nu arbejder med
>elektroniskproduktionstekniskapparatfremstilling til måling af direkte og
>indidrekte strøtemperaturer

Er det derfor du stør om dig med lange ord ?

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 22:29

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Er det derfor du stør om dig med lange ord ?

nej, det var for at hælde vand på BJ's mølle......vidste jo at jeg ved at
starte denne tråd, ville få en reaktion, men desværre ikke nogen
videnskabelig udredning

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:34

KLIP

> nej, det var for at hælde vand på BJ's mølle......vidste jo at jeg ved at
> starte denne tråd, ville få en reaktion, men desværre ikke nogen
> videnskabelig udredning

Skal du rigtig få gang i tråden igen, skal du blot holde på et specifikt ord
er ulovligt, så skal du båre se løjer.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-01-06 22:36

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Skal du rigtig få gang i tråden igen, skal du blot holde på et specifikt ord
>er ulovligt, så skal du båre se løjer.

skal vi ikke prøve med "strejflys" - altså lys der ikke ender hvor det
var meningen ?

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:40

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> skal vi ikke prøve med "strejflys" - altså lys der ikke ender hvor det
> var meningen ?

Herligt ord, fuldt på højde med mit 'flyvelys'.

Jeg har et mere...'spejllys' = når lys reflekteres fra en overflade..!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 22:57

> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Herligt ord, fuldt på højde med mit 'flyvelys'.

jep, når alle nu ved at det hedder asfærisk-lys når der er tale om energi i
dette bølgeområde

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-01-06 22:59

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>jep, når alle nu ved at det hedder asfærisk-lys når der er tale om energi i
>dette bølgeområde :o

Klåge-Åge ;)

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 23:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Klåge-Åge ;)

Det modsatte må så være sfærisk lys...

(Ikke et ord om linser og briller.)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 23:00

KLIP

> jep, når alle nu ved at det hedder asfærisk-lys når der er tale om energi
> i dette bølgeområde

ROTFL ..... det ord slår ganske simpel alt.

Der bør kunne tjenes myllioner på det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:30

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det derfor du stør om dig med lange ord ?

Det er fordi hans punktlys er i udu..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:32

KLIP

> Jeg har lavet et lille brancheskifte, så jeg nu arbejder med
> elektroniskproduktionstekniskapparatfremstilling til måling af direkte og
> indidrekte strøtemperaturer

Oki doki.

Her er denondemebrandbrøleneogfisflækogbroderemig mange muligheder for
udvikling af helt nye ord.

Så bare kom i gang, men husk at ordlisten til forklaring af de nye ord skal
følge med også..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-01-06 22:34

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Så bare kom i gang, men husk at ordlisten til forklaring af de nye ord skal
>følge med også..

det glemte du vist i skyndingen ? <grin>

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:36

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> det glemte du vist i skyndingen ? <grin>

O.k., jeg glemte også at sige, et udsagn som et "ord ikke eksisterer" er den
lige vej til uanede mængder af indlæg..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-01-06 22:38

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>O.k., jeg glemte også at sige, et udsagn som et "ord ikke eksisterer" er den
>lige vej til uanede mængder af indlæg..;)

Det vil i hvertfald være lidt svært, med mindre man vil kives om det
man lige har set, er et ord, eller et ikke_ord ;)

bortset fra det, så er det vist noget der mere høre ovre i
dk.videnskab.sprog.????

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:42

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det vil i hvertfald være lidt svært, med mindre man vil kives om det
> man lige har set, er et ord, eller et ikke_ord ;)

Når ordet er skrevet, eksisterer det.

> bortset fra det, så er det vist noget der mere høre ovre i
> dk.videnskab.sprog.????

Been there, done that, heard the cat.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-06 00:26

> Her er denondemebrandbrøleneogfisflækogbroderemig mange muligheder for
> udvikling af helt nye ord.
>
> Så bare kom i gang, men husk at ordlisten til forklaring af de nye ord
> skal følge med også..

Det er da meget nemt at komme med den forklaring:
Defekt mellemrumstast.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-06 00:24

Pas nu på at der ikke går ren 'færing' i debatten.
Deroppe SKAL alle nye ord konstrueres.

Fra : Armand

Dato : 17-01-06 23:19

Tom skrev:

> Hmmm, hvem fik så ret i debatten?

Hvis du spørger mig:
Google rules!

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 18-01-06 12:16

KLIP

> Hvis du spørger mig:
> Google rules!

Ha, den er jo blevet vor tids "instrument" til at sætte standarder (af snart
sagt enhver art) alt andet er jo blot håbløst gammeldags..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 17:25

> KLIP

> Ha, den er jo blevet vor tids "instrument" til at sætte standarder (af
> snart sagt enhver art) alt andet er jo blot håbløst gammeldags..

jep, google kender endda ord som fistriløjerkok som kun os "gamle" spassere
har hørt om før

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 18-01-06 20:27

Tom skrev:
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> jep, google kender endda ord som fistriløjerkok som kun os "gamle" spassere
> har hørt om før

Hæ! Aprospos halvglemte ord fra halvglemt tid:
Selv 'svumpukkel' gi'r Google 467 hits på

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-06 21:24

Armand skrev:

> Hæ! Aprospos halvglemte ord fra halvglemt tid:
> Selv 'svumpukkel' gi'r Google 467 hits på

'Mæfikke' finder den 114 gange. Men 'fænikkel' kender den ikke - endnu.

--
MVH
Finn

Fra : BJ

Dato : 19-01-06 00:19

KLIP

> 'Mæfikke' finder den 114 gange. Men 'fænikkel' kender den ikke - endnu.

Øv, tilsyneladende ikke 'klimfitterknas'...;-(

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 15-01-06 22:40

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> ....To scatter = 3 : to distribute irregularly = scattered
> light = uregelmæssigt fordelt lys = strølys ;).

Nu er lysspredningen p.g.a. saltlag hhv. gadesnavs i almindelighed
heller ikke ligefrem uregelmæssig; men medfører snarere et jævnt diffust
lys, som forøvrigt generer mest (= opfattes bedst) i tåge og dis!

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-06 00:21

> Har du prøvet at spørge en englænder, hvad 'stray light' er..?

Spørg hellere hvad en straydog er?

Så bliver det først rigtig sat fokus på hvor forkert oversættelsen er

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-06 17:17

BJ wrote:

> 'Stray light' = strølys - lys der strøs i alle retninger, dog ikke altid
> hensigtsmæssigt.
>
> Der da rigtig gået "Valby" i sproget og det både på dansk og engelsk..))

Begrebet strølys ser da ud til at være ret udbredt allerede, både når
der tales om billygter, foto-objektiver og belysning i biografer, teatre
og andre rum.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 17:26

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Begrebet strølys ser da ud til at være ret udbredt allerede, både når
> der tales om billygter, foto-objektiver og belysning i biografer, teatre
> og andre rum.

Det er muligt, men det er et opfundet begreb, sikkert fra IT-verdenen der
har det
med at lave ord selv .... måske for at virke ekstra interessant..

Engelsk = diffused (light)

Dansk = diffust (lys)

Jeg vil kalde strølystilhængerne nogen sproglige analfabeter..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-06 18:25

BJ wrote:

> Det er muligt, men det er et opfundet begreb, sikkert fra IT-verdenen der
> har det
> med at lave ord selv .... måske for at virke ekstra interessant..

Jeg tror det er ældre. I hvert fald har man talt om stray fields inden
for elektromagnetismen længe før nogen havde opfundet IT.

> Engelsk = diffused (light)
>
> Dansk = diffust (lys)

Det dækker ikke helt strølys-begrebet. Strølys er lys som ved en fejl er
diffust og som normalt er meget svagere end den egentlige lysstråle.

> Jeg vil kalde strølystilhængerne nogen sproglige analfabeter..;)

Du gør bare som du har lyst til.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 18:27

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det dækker ikke helt strølys-begrebet. Strølys er lys som ved en fejl er
> diffust og som normalt er meget svagere end den egentlige lysstråle.

Du kan ikke strø/stray lys/light logisk.

Du kan sprede det mere eller mindre diffust.

> Du gør bare som du har lyst til.

Af hjertet tak.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-06 18:28

Peter Weis wrote:

> Det dækker ikke helt strølys-begrebet. Strølys er lys som ved en fejl er
> diffust og som normalt er meget svagere end den egentlige lysstråle.

Jeg fik trykket "Send" for hurtigt ...

Strølys behøver ikke en gang at være diffust. Det kan sagtens dreje sig
om meget retningsbestemt lys som bare stråler i den forkerte retning.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 18:32

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Strølys behøver ikke en gang at være diffust. Det kan sagtens dreje sig
> om meget retningsbestemt lys som bare stråler i den forkerte retning.

Så er det rettet lys ... i den forkerte retning.

Du kan ikke _strø_ lys, men sagtens eks. såsæd ud med lind hånd.

Hvorfor i al verden så ikke kalde de flyvske lysstråler for 'flyvelys'..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-06 22:02

BJ wrote:

> Hvorfor i al verden så ikke kalde de flyvske lysstråler for 'flyvelys'..?

Det kunne man også godt, men det gør man ikke. Man kalder det strølys.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 15-01-06 22:14

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kunne man også godt, men det gør man ikke. Man kalder det strølys.

_Man_ er på intet tidspunkt et repræsentativt udsnit, så lad os kalde dem
sensationssøgende ignoranter og fortsat naturligvis sproglige analfabeter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 16-01-06 18:44

BJ wrote:

> _Man_ er på intet tidspunkt et repræsentativt udsnit, så lad os kalde dem
> sensationssøgende ignoranter og fortsat naturligvis sproglige analfabeter.

"Man" er, bedømt ud fra lidt googling, et repræsentativt udvalg af
mennesker som beskæftiger sig professionnelt med lys.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 19:01

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Man" er, bedømt ud fra lidt googling, et repræsentativt udvalg af
> mennesker som beskæftiger sig professionnelt med lys.

Så fortæl venligst lige "googletallene".

At de beskæftiger sig professionelt med lys, siger desværre også mig, deres
"professionalisme" kan ligge på et meget lille sted, når de kan anvende et
hjemmelavet ord ...... hmmm .... professionelt..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-01-06 19:52

> At de beskæftiger sig professionelt med lys, siger desværre også mig,
> deres "professionalisme" kan ligge på et meget lille sted, når de kan
> anvende et hjemmelavet ord ...... hmmm .... professionelt..

Jeg tror de er ligeglade :). Et ord som anvendes tilstrækkelig meget og med
en underforstået betydning, bliver pludselig optaget i Nudansk Ordbog. Ingen
sætter fx. sprgs ved "bilfri", et nyere dansk ord, eller "lønhop" ;).

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 19:54

KLIP

> [...]
> Ingen sætter fx. sprgs ved "bilfri", et nyere dansk ord, eller "lønhop"

Du har sikkert ret, så lang tid de kan sælge varer.

Da vi endnu ikke har set "googletallene" (hvor det morsomt i denne tråd at
lave nye ord hele tiden), kommer de her:

Strølys: 114 sider.

Diffust lys: 11.100 sider.

De holder nok ikke i lang tid på markedet..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-01-06 20:16

> Da vi endnu ikke har set "googletallene" (hvor det morsomt i denne tråd at
> lave nye ord hele tiden),

På Eng., nyt anerkendt ord: To Google = søge information :)).

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 20:14

KLIP

> På Eng., nyt anerkendt ord: To Google = søge information :)).

Jeg bruger nu Copernic med mindre jeg tvinges til andet ..;))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-01-06 20:32

> Jeg bruger nu Copernic med mindre jeg tvinges til andet ..;))

Du gør, men ikke så mange andre som Google. Så den bliver sikkert ikke
optaget i det engelske sprog på samme måde.

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 21:03

KLIP

> Du gør, men ikke så mange andre som Google. Så den bliver sikkert ikke
> optaget i det engelske sprog på samme måde.

Det kan jeg godt leve med og så er det heller ikke noteret på
aktiebørsen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-06 16:05

BJ wrote:

> Jeg bruger nu Copernic med mindre jeg tvinges til andet ..;))

Så finder du strengt taget ikke googletal.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 17-01-06 17:10

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så finder du strengt taget ikke googletal.

Jow, når jeg bliver tvunget til det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-06 16:04

BJ wrote:

> Strølys: 114 sider.
>
> Diffust lys: 11.100 sider.

For det første er det to temmeligt forskellige ting.

For det andet vil søgning på diffust lys give dig hits hvor de to ord
står uden sammenhæng i en tekst.
Hvis du i stedet søger på "diffust lys" kommer google-hittene ned på ca.
779.

For det tredie får jeg ca. 1550 hits når jeg googler på strølys.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 17-01-06 17:12

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 779.
>
> For det tredie får jeg ca. 1550 hits når jeg googler på strølys.

Jeg må bruge Google forkert så.

Kan ikke genkende dine tal efter brugen af det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-06 21:55

BJ wrote:

> Kan ikke genkende dine tal efter brugen af det.

Og jeg ikke dine.

Men du kan formodentlig nemt se en forskel på at indtaste "diffust lys"
med eller uden gåseøjne.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 17-01-06 22:31

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og jeg ikke dine.
>
> Men du kan formodentlig nemt se en forskel på at indtaste "diffust lys"
> med eller uden gåseøjne.

... og du forskellen på norsk og dansk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 18-01-06 20:45

BJ wrote:

> .. og du forskellen på norsk og dansk.

Sagtens.

Nu er det ikke så nemt at skille præcist ud fra søgningen i Google (med
mindre måske man bruger google.no), men det er ret let at skille danske
domæner fra resten. Jeg har dårlige erfaringer med Googles evne til at
separere dansk sprog.

Og som er service til dig skal jeg gerne summere resultaterne fra
Googles resultater lige nu:

dansk alle
"diffust lys" ca.322 ca.531
diffust lys ca.10100 ca.21400
strølys ca.77 ca.438

Så gåseøjnene gør en noget større forskel end skelnen mellem danske
kontra andre nationaliteter.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-06 16:00

BJ wrote:

> At de beskæftiger sig professionelt med lys, siger desværre også mig, deres
> "professionalisme" kan ligge på et meget lille sted, når de kan anvende et
> hjemmelavet ord ...... hmmm .... professionelt..

Hvad får dig til a tro at det er hjemmelavet? Den påstand ser mig
faktisk lidt hjemmelavet ud.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 17-01-06 17:13

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad får dig til a tro at det er hjemmelavet?

Det er en direkte oversættelse af 'stray light'.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 17-01-06 21:58

BJ wrote:

> Det er en direkte oversættelse af 'stray light'.

Ligesom tenorsaksofon er en direkte oversættelse af tenor saxophone?

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 17-01-06 22:34

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ligesom tenorsaksofon er en direkte oversættelse af tenor saxophone?

... og 'lawn mower' til 'græsslåmaskine'.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Weis

Dato : 18-01-06 20:47

BJ wrote:

> .. og 'lawn mower' til 'græsslåmaskine'.

Det gør da ikke oversættelserne private.

mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 19-01-06 00:16

KLIP

> Det gør da ikke oversættelserne private.

Har jeg påstået, de er private..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 15-01-06 22:34

Peter Weis skrev:

> Det dækker ikke helt strølys-begrebet. Strølys er lys som ved en fejl er
> diffust og som normalt er meget svagere end den egentlige lysstråle.

Jeg er blandt de der ikke er tilhænger af at ethvert ord/begreb skæres
ned til børnehave-stadiet!

Eftersom lys udenfor den egentlige lyskegle ikke er ønsket så ér diffust
lys fra forlygterne en fejl og behøver derfor ikke en ny betegnelse :-|

..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Peter Weis

Dato : 16-01-06 18:50

Armand wrote:

> Jeg er blandt de der ikke er tilhænger af at ethvert ord/begreb skæres
> ned til børnehave-stadiet!

Jeg forstår ikke hvordan du mener at begrebet strølys har med børnehaver
at gøre.
Men i det hele taget så er sproget ikke noget som udvikler sig efter
beslutninger. Det har man forsøgt i nogle lande, hvor man fx anser
engelske ord for at være en slags forurening. Det virker ikke.
Hvis sprog havde været rigtigt og forkert, så havde hverken jeg, du
eller BJ talt som vi gør nu. Vi har nemlig alle "ødelagt" vores
forældres og bedsteforældres sprog. De "ødelagde" i øvrigt også deres
forældres sprog.

> Eftersom lys udenfor den egentlige lyskegle ikke er ønsket så ér diffust
> lys fra forlygterne en fejl og behøver derfor ikke en ny betegnelse :-|

Der kan være lys uden for hovedsløjfen som ikke er diffust. Det vil også
falde ind under betegnelsen strølys.

mvh
Peter