Bus kontra personbil
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 13-01-06 23:20

Hej folkens

Så er familien ude og kigge på ny bil.

Vi har bl.a. kig på en VW Caravelle som jo både fåes som personvogn og som
bus.

Bussen er billigst i indkøb. Samtidig ser den ud til også at være langt
billigere i vægtafgift. Jeg har selv kørekort til bus, så vi skal bare have
købt et nyt kørekort til fruen.

Hvad er det jeg ikke ser? Der må være noget galt. Der er normalt langt
omellem træer der vokser op i himlen, så der må være noget jeg ikke har
opdaget.

Er der også noget med at man kan skrive privat buskørsel og så ændre det må
noget?

Hvad skal jeg tænke på i valget mellem personvogn og bus?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-01-06 23:37

Ole Frederiksen wrote:
> [...]
> det må noget?
>
> Hvad skal jeg tænke på i valget mellem personvogn og bus?

Mht privat bus, så har jeg hørt at reglerne skulle være/blive ændret.
Der skal være fartskriver i og man skal køre efter de gældende
køre/hviletids bestemmelser.
Alle de gamle små busser, uden fartskriver, skal vist have det monteret
senest den. 1/1-2007.
Men som sagt, så er det kun noget jeg har hørt og har altså ikke lige nogle
fakts/links til at bakke det op.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 08:16

"Per Beer Hansen" <mailto:perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Bus kontra personbil"

> Mht privat bus, så har jeg hørt at reglerne skulle være/blive ændret.
> Der skal være fartskriver i og man skal køre efter de gældende
> køre/hviletids bestemmelser.

Ejendomsinspektøren i firmaet har netop købt en splinterny VW Caravelle TDI bus
hos Lindholm til 280.000 kr. Han siger, der i princippet ingen ændringer er ift.
en "almindelig" Caravelle (der er selvfølgelig flere sæder). Han har endda købt
en kort udgave - tidligere var busudgaven altid den lange, IMO..

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-01-06 09:02

> [...]
> senest den. 1/1-2007.
> Men som sagt, så er det kun noget jeg har hørt og har altså ikke lige

Nu blander du sgu' frugterne godt og grundigt Per.

Fra 1. januar 2006 skal mini busser med 10-17 siæder, uanset
"befordringsmarkering" i internatioanl trafik have monteret speed kontrol.

Ved national kørsel er det først gældende fra 1.januar 2007.

Men der er ingen ændring med hensyn til "kontrolur", og kørehviletid er ikke
et krav til minibus registreret til "privat buskørsel".

MVH Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-06 12:19

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Men der er ingen ændring med hensyn til "kontrolur", og kørehviletid
> er ikke et krav til minibus registreret til "privat buskørsel".

OK, det var også bare noget jeg havde hørt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 00:09

"Ole Frederiksen" <ole@lene-brinch.dk> skrev i en meddelelse

> Bussen er billigst i indkøb. Samtidig ser den ud til også at være langt
> billigere i vægtafgift.

Reducerede afgifter.

Jeg har selv kørekort til bus, så vi skal bare have
> købt et nyt kørekort til fruen.

En ulempe.

Der er normalt langt
> omellem træer der vokser op i himlen, så der må være noget jeg ikke har
> opdaget.

Mener den skal synes hvert år.

> Er der også noget med at man kan skrive privat buskørsel og så ændre det
> må noget?

Man har skullet, ved ikke om det stadig gælder. Og om det fritager for
synet?.

Fra : KT

Dato : 14-01-06 09:04

> Mener den skal synes hvert år.

> synet?.

Skulle det være noget problem?
Ethvert køretøj skal være i forsvarlig stand - og burde derfor til enhver
tid kunne passere et syn.

Knud

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 09:30

"KT" <knud.thomsensslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle det være noget problem?
> Ethvert køretøj skal være i forsvarlig stand - og burde derfor til enhver
> tid kunne passere et syn.

Yes, men du skal bruge tid & penge på det. Den gør, betaler,det ikke selv,
og mig bekendt er der ingen steder en privat kan trække det fra, få
godtgjort den tid som spildes? ;).

Fra : KT

Dato : 14-01-06 11:04

> Yes, men du skal bruge tid & penge på det. Den gør, betaler,det ikke
> selv, og mig bekendt er der ingen steder en privat kan trække det fra, få
> godtgjort den tid som spildes? ;).

Hvorfor skal du bruge tid? Bilen er vel til enhver tid i synsklar tilstand?
Ellers må du jo slet ikke anvende den.

Det eneste tid jeg kan se der skal bruges ekstra er den ½ time det tager at
få den synet samt det gebyr som skal betales for den øvelse..

Knud

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 11:51

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det eneste tid jeg kan se der skal bruges ekstra er den ½ time det tager
> at få den synet samt det gebyr som skal betales for den øvelse..

+ Ventetid + kørsel til/fra + du evt skal tage fri og mister indtægt +
afbræk i rutinerne med deraf flg ulemper for andre involverede.

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-01-06 12:33

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> + Ventetid + kørsel til/fra + du evt skal tage fri og mister indtægt +
> afbræk i rutinerne med deraf flg ulemper for andre involverede.

+ udgift til nye, og meget meget små, sko - åbenbart?

Lars B

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-06 13:50

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> + udgift til nye, og meget meget små, sko - åbenbart?

Det er da at bagatelliser, at sige det kun drejer sig om en ½ time + en
synsafgift. Jeg har fx 2 * 20 km til nærmeste synsplads, med der af flg.
tidsspild etc., og det høre til undtagelser, hvis der er tid uden for norm.
arb.tid.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-01-06 09:32

> [...]
> bus.
>
> Bussen er billigst i indkøb. Samtidig ser den ud til også at være langt

Ja - både registrerinafgiften og vægtafgift meget mindre på den som bus.

> Jeg har selv kørekort til bus, så vi skal bare have købt et nyt kørekort
> til fruen.

Ja - og hun slipper for at erhverve kvalifikationbeviser (koster ca. 6500
kr.) disse er ikke et krav til "privat buskørsel".

> Hvad er det jeg ikke ser? Der må være noget galt. Der er normalt langt
> omellem træer der vokser op i himlen, så der må være noget jeg ikke har
> opdaget.

Nu kan du jo ikke vide noget du ikke ved, men læs videre

> Er der også noget med at man kan skrive privat buskørsel og så ændre det
> må noget?
>
> Hvad skal jeg tænke på i valget mellem personvogn og bus?

Der er selvfølgelig malurt i bægeret. Du må i bus til "privat buskørsel" kun
transportere "nærmeste famile" ellers betegnes det som erhvervsmæssig
persontransport, og hertil kræves der tilladelse, altså som de busser du på
landevejen ser med etg ID nummer samt telefonnummer på venstre dør.

Ligeledes skal du være opmærksom på at denne specielle "minibus" kategori
kun kendes i Danmark. Så hvis du skal på f.eks. ferie uden for landets
grænse siger loven í disse lande (i EU & EØS) at der skal være kontrolur
(fartskriver).

Da jeg selv kører i Minibus har jeg spurgt på den tyske ambasade, de svarer
at Tyskland respekterer dansk lovgivning på dette område, altså ingen krav
om kontrolur (fartskriver), dog siger de, det er en god ide at føre
"kørebog".

Med hensyn til andre lande har jeg ikke spurgt, dog ved jeg at der ikke er
problemer i Sverige og Norge, har været der flere gange.

Og så skal en M2 (minibus) jo til periodisk syn hvert år pris 568 kr. Men
hvad pokker så sparer jeg jo også +8000 kr om året i vægtafgift.

MVH Hans

Fra : Thomas J.

Dato : 14-01-06 10:57

Den Fri, 13 Jan 2006 23:20:00 +0100 sendte "Ole Frederiksen"
<ole@lene-brinch.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>bus.

>Hvad skal jeg tænke på i valget mellem personvogn og bus?

At du svjh også må parkere på P-pladser beregnet til turistbusser. Det
kan jo have visse fordele i nærheden af forlystelsessteder.

Men skal du over Storebælt (og Øresund for den sags skyld) skal du
vist betale bustakst, selv om I er maks. 5 personer i den.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-01-06 11:42

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:vgihs1dom2ch0pg3741hggim46r5fiimmh@4ax.com...

> Men skal du over Storebælt (og Øresund for den sags skyld) skal du
> vist betale bustakst, selv om I er maks. 5 personer i den.

Nej den falder under kategorien bil under 6 meter, nøjagtigt som en
personbil.

MVH Hans