/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
SKift af aut. olie ?
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-06 10:35

Hejsa Alle

Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7 af
hvad kassen indeholder, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde den ca 1l
på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6 gange, så er oliens
tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en god ide ?? eller er det
spild af tid og $$ ??

Mvh
Morten



 
 
jan@stevns.net (12-01-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-01-06 11:00

"Juel" <him> skrev :

>Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7 af
>hvad kassen indeholder

*det* kommer da søreme an på hvem "man" er

hvis "man" laver sit arbejde rigtigt, skifter man al olie, og si'en
samtidigt, hvilket betyder bunden skal af

>, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde den ca 1l
>på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6 gange, så er oliens
>tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en god ide ?? eller er det
>spild af tid og $$ ??

Pisser du også mod vinden ? sagt på en anden måde....


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Ukendt (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-06 11:09

> *det* kommer da søreme an på hvem "man" er
>
> hvis "man" laver sit arbejde rigtigt, skifter man al olie, og si'en
> samtidigt, hvilket betyder bunden skal af

Ok, så du tager en hel automat gearkasse af for at skifte olie på den ?
Fordi ellers for du da ikke olien ud af converteren, men mindre du er mester
hård til at lege med en gummislange ))

>>, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde den ca 1l
>>på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6 gange, så er
>>oliens
>>tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en god ide ?? eller er
>>det
>>spild af tid og $$ ??
>
> Pisser du også mod vinden ? sagt på en anden måde....

Hmm det må jo være bedre end ikke at gøre det..

Mvh
Morten



jan@stevns.net (12-01-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-01-06 11:34

"Juel" <him> skrev :

>Ok, så du tager en hel automat gearkasse af for at skifte olie på den ?
>Fordi ellers for du da ikke olien ud af converteren, men mindre du er mester
>hård til at lege med en gummislange ))

Nope - jeg skruer da bare den lille prop (*1) ud af converteren, og
drejer den nedad. På mine sidder der en lille dækplade på
converterhuset, man skruer af først

(på mine kasser, sidder der gudskelov sår'n en fætter)

>Hmm det må jo være bedre end ikke at gøre det..

i mangel af andre muligheder ... joehhhh.....



--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Ukendt (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-06 11:45

> Nope - jeg skruer da bare den lille prop (*1) ud af converteren, og
> drejer den nedad. På mine sidder der en lille dækplade på
> converterhuset, man skruer af først

Avs det var snedigt, gad vide om sådan en Mitsu har sådan en smart ting, min
Bimmer havde vist ikke en.. Nu må vi se når jeg får en haynes hjem til den..
men jeg ville self skifte filter på den nu jeg var igang..

>>Hmm det må jo være bedre end ikke at gøre det..
>
> i mangel af andre muligheder ... joehhhh.....

Det var jo det jeg tænkte..

Mvh
Morten



J.L. (13-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 13-01-06 08:56


"Juel" <him> wrote in message
news:43c6331c$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nope - jeg skruer da bare den lille prop (*1) ud af converteren, og
>> drejer den nedad. På mine sidder der en lille dækplade på
>> converterhuset, man skruer af først
>
> Avs det var snedigt, gad vide om sådan en Mitsu har sådan en smart ting,
> min Bimmer havde vist ikke en.. Nu må vi se når jeg får en haynes hjem til
> den.. men jeg ville self skifte filter på den nu jeg var igang..
>
>>>Hmm det må jo være bedre end ikke at gøre det..
>>
>> i mangel af andre muligheder ... joehhhh.....
>
> Det var jo det jeg tænkte..
>
> Mvh
> Morten
Der findes ikke en prop i converteren i Mitsubishi ..... men af med bunden
og skift filteret ...... og juster bremsebåndet i gearkassen .... så vil det
føles som en helt ny gearkasse !!

Kan ikke huske data for justeringen af båndet, men det må stå i den omtalte
Haynes .... eller du må gå den hårde vej til et autoriseret værksted .....
hvis de laver bilerne ordenligt, så justerer de dette bånd ved gearolieskift
!!

Mvh J.L



Ukendt (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-01-06 09:28

> Der findes ikke en prop i converteren i Mitsubishi ..... men af med bunden
> og skift filteret ...... og juster bremsebåndet i gearkassen .... så vil
> det føles som en helt ny gearkasse !!

Hmm ok, så ville det være godt at skifte et par gange i træk..
HVAD HULEN er et bremsebånd ?? sådan et havde bimmeren sq ikke...

> Kan ikke huske data for justeringen af båndet, men det må stå i den
> omtalte Haynes .... eller du må gå den hårde vej til et autoriseret
> værksted ..... hvis de laver bilerne ordenligt, så justerer de dette bånd
> ved gearolieskift

Jeg venter spændt på den haynes...

Mvh
Morten



J.L. (13-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 13-01-06 22:15


"Juel" <him> wrote in message
news:43c76479$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> Der findes ikke en prop i converteren i Mitsubishi ..... men af med
>> bunden og skift filteret ...... og juster bremsebåndet i gearkassen ....
>> så vil det føles som en helt ny gearkasse !!
>
> Hmm ok, så ville det være godt at skifte et par gange i træk..
> HVAD HULEN er et bremsebånd ?? sådan et havde bimmeren sq ikke...
>
>> Kan ikke huske data for justeringen af båndet, men det må stå i den
>> omtalte Haynes .... eller du må gå den hårde vej til et autoriseret
>> værksted ..... hvis de laver bilerne ordenligt, så justerer de dette bånd
>> ved gearolieskift
>
> Jeg venter spændt på den haynes...
>
> Mvh
> Morten
Hej Juel

Se dette link: http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission10.htm

Du kan justere det bånd der sidder i Mitsubishis Automatgearkasser "udefra"
og det giver som regel en helt vild forbedring af gearskiftet.

God fornøjelse

Mvh J.L



Armand (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-01-06 23:21

J.L. wrote:
> "Juel" <him> wrote in message
> news:43c76479$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>>Kan ikke huske data for justeringen af båndet, men det må stå i den
>>>omtalte Haynes .... eller du må gå den hårde vej til et autoriseret
>>>værksted ..... hvis de laver bilerne ordenligt, så justerer de dette bånd
>>>ved gearolieskift
>>
>>Jeg venter spændt på den haynes...
>
> Se dette link: http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission10.htm
> Du kan justere det bånd der sidder i Mitsubishis Automatgearkasser "udefra"
> og det giver som regel en helt vild forbedring af gearskiftet.






En tre-gears automatgearkasse er oftest et almindeligt planet-gear, og
planetgearet fungerer ved at de enkelte roterende dele bremses hvorved
at der forekommer en given gearing igennem de ikke bremste dele.
Gear-delene bremses v.h.a. bånd der ligger omkring gearets enkeltdele!

--
Armand.

Ukendt (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-01-06 23:33

> En tre-gears automatgearkasse er oftest et almindeligt planet-gear,

mitsu'en har aut 4 gear...

Mvh
Morten




J.L. (14-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 14-01-06 12:08


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
news:43c82aa0$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>> En tre-gears automatgearkasse er oftest et almindeligt planet-gear,
>
> mitsu'en har aut 4 gear...
>
> Mvh
> Morten
>
>
Samme princip ......

og bremsebåndet sikrer en meget blødt gearskifte .....

Mvh J.L



Holten (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 12-01-06 13:20


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:20ccs1l5d1q4qcptah0qkmfn0vpltmjtvp@dtext.news.tele.dk...
> "Juel" <him> skrev :
>
>>Ok, så du tager en hel automat gearkasse af for at skifte olie på den ?
>>Fordi ellers for du da ikke olien ud af converteren, men mindre du er
>>mester
>>hård til at lege med en gummislange ))
>
> Nope - jeg skruer da bare den lille prop (*1) ud af converteren, og
> drejer den nedad. På mine sidder der en lille dækplade på
> converterhuset, man skruer af først
>
> (på mine kasser, sidder der gudskelov sår'n en fætter)


Der er ikke ret mange biler der har tapprop i converteren, desværre.

MVH

Holten



Ukendt (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-06 20:05


"Juel" <him> skrev i en meddelelse
news:43c622dc$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa Alle
>
> Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7 af
> hvad kassen indeholder, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde den ca
> 1l på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6 gange, så er
> oliens tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en god ide ??
> eller er det spild af tid og $$ ??

hvis ikke du tømmer helt så kan du lige så godt lade værre med at skifte.
Mercedes værksteder stopper en tynd slange ned gennem
påfyldningen/oliepinden og suger olien op med en pumpe...simpelt og smart

--
Tom



Jesper Hedegaard (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 12-01-06 21:35


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43c6a83f$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Juel" <him> skrev i en meddelelse
> news:43c622dc$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hejsa Alle
>>
>> Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7 af
>> hvad kassen indeholder, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde den ca
>> 1l på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6 gange, så er
>> oliens tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en god ide ??
>> eller er det spild af tid og $$ ??
>
> hvis ikke du tømmer helt så kan du lige så godt lade værre med at skifte.
> Mercedes værksteder stopper en tynd slange ned gennem
> påfyldningen/oliepinden og suger olien op med en pumpe...simpelt og smart
>
> --
> Tom
>
>
Jaeh - hvis slangen altså kan komme helt til bunds....

Efter ca 10 tkm efter en totalrenovering af kassen begyndte den at skifte
tydeligt ringere. Et aut. olieskift fik den tilbage til nyrenoveret"
tilstand. Og der kan altså komme mere end 1/7 ud af en Volvo Asian Warner 3
gears + overgear kasse - jeg så det selv

Forresten koster det a 4.500 alene for af- og påmontering af kassen på såd'n
Volvo, når der skal renoveres for alvor. Resten kostede distancen op til 20
tkr.....så regn selv efter om du syntes det kan betale sig at få skiftet
olien i tide !
Mange - desværre også mekanikerer - regner en aut.kasse for ikke at kræve
service...de sku nu ta og læse manualen !

Nogen i tråden nævner Mercedes som noget smart - var det smart at de for få
år siden meldte ud ti kunder og værksteder at deres nye kasser ikke krævede
service ? Det syntes de vist ikke selv efter en hel del havarier - de gik
faktisk over til at lave en kit til eftermotering på de kasser.Sjovt nok
gorde det kit det muligt at skifte olie påkasserne alligevel


--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Ukendt (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-06 21:43


"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:43c6bd87$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:43c6a83f$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Juel" <him> skrev i en meddelelse
>> news:43c622dc$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hejsa Alle
>>>
>>> Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7
>>> af hvad kassen indeholder, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde den
>>> ca 1l på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6 gange, så
>>> er oliens tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en god ide ??
>>> eller er det spild af tid og $$ ??
>>
>> hvis ikke du tømmer helt så kan du lige så godt lade værre med at skifte.
>> Mercedes værksteder stopper en tynd slange ned gennem
>> påfyldningen/oliepinden og suger olien op med en pumpe...simpelt og smart
>>
>> --
>> Tom
>>
>>
> Jaeh - hvis slangen altså kan komme helt til bunds....
>
> Efter ca 10 tkm efter en totalrenovering af kassen begyndte den at skifte
> tydeligt ringere. Et aut. olieskift fik den tilbage til nyrenoveret"
> tilstand. Og der kan altså komme mere end 1/7 ud af en Volvo Asian Warner
> 3 gears + overgear kasse - jeg så det selv
>
> Forresten koster det a 4.500 alene for af- og påmontering af kassen på
> såd'n Volvo, når der skal renoveres for alvor. Resten kostede distancen op
> til 20 tkr.....så regn selv efter om du syntes det kan betale sig at få
> skiftet olien i tide !
> Mange - desværre også mekanikerer - regner en aut.kasse for ikke at kræve
> service...de sku nu ta og læse manualen !
>
> Nogen i tråden nævner Mercedes som noget smart - var det smart at de for
> få år siden meldte ud ti kunder og værksteder at deres nye kasser ikke
> krævede service ? Det syntes de vist ikke selv efter en hel del havarier -
> de gik faktisk over til at lave en kit til eftermotering på de
> kasser.Sjovt nok gorde det kit det muligt at skifte olie påkasserne
> alligevel

Jeg tror ikke jeg kender et eneste bilmærke hvor der ikke på et eller andet
tidspunkt her i gruppen har været en ejer der har haft problemer med
tomatkassen. Det være sig Volvo, Mercedes, Ford, Opel, o.m.a.
Tomatkasser skal åbenbart ikke holde så længe som de manuelle

--
Tp,



Jesper Hedegaard (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 12-01-06 21:58


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43c6bf61$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c6bd87$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:43c6a83f$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Juel" <him> skrev i en meddelelse
>>> news:43c622dc$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hejsa Alle
>>>>
>>>> Når man skifter olie på en aut gearkasse, så skifter man jo kun ca 1/7
>>>> af hvad kassen indeholder, jeg har lidt overvejet at tømme ud, hælde
>>>> den ca 1l på og køre en uge og så forfra, og så gøre dette en 5-6
>>>> gange, så er oliens tilsdang jo blevet forbedret noget.. er det ikke en
>>>> god ide ?? eller er det spild af tid og $$ ??
>>>
>>> hvis ikke du tømmer helt så kan du lige så godt lade værre med at
>>> skifte.
>>> Mercedes værksteder stopper en tynd slange ned gennem
>>> påfyldningen/oliepinden og suger olien op med en pumpe...simpelt og
>>> smart
>>>
>>> --
>>> Tom
>>>
>>>
>> Jaeh - hvis slangen altså kan komme helt til bunds....
>>
>> Efter ca 10 tkm efter en totalrenovering af kassen begyndte den at skifte
>> tydeligt ringere. Et aut. olieskift fik den tilbage til nyrenoveret"
>> tilstand. Og der kan altså komme mere end 1/7 ud af en Volvo Asian Warner
>> 3 gears + overgear kasse - jeg så det selv
>>
>> Forresten koster det a 4.500 alene for af- og påmontering af kassen på
>> såd'n Volvo, når der skal renoveres for alvor. Resten kostede distancen
>> op til 20 tkr.....så regn selv efter om du syntes det kan betale sig at
>> få skiftet olien i tide !
>> Mange - desværre også mekanikerer - regner en aut.kasse for ikke at kræve
>> service...de sku nu ta og læse manualen !
>>
>> Nogen i tråden nævner Mercedes som noget smart - var det smart at de for
>> få år siden meldte ud ti kunder og værksteder at deres nye kasser ikke
>> krævede service ? Det syntes de vist ikke selv efter en hel del
>> havarier - de gik faktisk over til at lave en kit til eftermotering på de
>> kasser.Sjovt nok gorde det kit det muligt at skifte olie påkasserne
>> alligevel
>
> Jeg tror ikke jeg kender et eneste bilmærke hvor der ikke på et eller
> andet tidspunkt her i gruppen har været en ejer der har haft problemer med
> tomatkassen. Det være sig Volvo, Mercedes, Ford, Opel, o.m.a.
> Tomatkasser skal åbenbart ikke holde så længe som de manuelle
>
> --
> Tp,
>
Problem - tja - hva ska jeg sige uden at blande ind i billedet hva de laver
hos Koberg?

Den havde da rundet 250 tkm da den begyndte at ha svært ved at skifte 1-2.
gear. Hos Automatgearcentret i Gilleleje ku de da fortælle at det var da
helt normalt - for de fleste mærker. Nogle sku du regne alt over 100 tkm for
ren gevinst !
Medvirkende til at min gamle opfattelse af aut.gear som problemfrit over
længere brug end 250 tkm ikke holder mere er måske at der rent faktisk i min
manual står "noget om olieskift" på kassen - og jeg er ret sikker på at de
fleste brugere aldrig lægge mærke til det. Og at værkstederne også sjældent
ved noget om såd'n kasse......så skal det gå galt i utide.

Værkstedet havde forrige sommer en mindre Nissan med "million-gear" stående.
Problemet var at den ikke havde rundet 100 tkm, ikke længere var under
garanti - og at Nissan IKKE kunne/ville levere reservedel til såd'n kasse.
Men de ku da sagtens levere en ny til omkring 45 tkr..... Der var dog
"lovende forhandlinger" i gang med en udenlandsk Nissan importør - den
danske var ikke til at tale med. Jeg regner ikke lige med at købe Nissan de
nste gange...

Og med beretningen om Mercedes kasserne er jeg ikke efter mærket som sådan -
jeg syntes blot det er er bemærkelsesværdigt skift at de først melder ud at
deres nye kasser "aldrig skal have skiftet olie" til at "nu er der kommet
nye serviceforeskrifter om olieskift" - og så forresten skal der lige
monteret et kit, der muliggør olieskift....det er da lidt af en kovending -
ikk' ?

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



jan@stevns.net (13-01-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 13-01-06 00:31

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jeg tror ikke jeg kender et eneste bilmærke hvor der ikke på et eller andet
>tidspunkt her i gruppen har været en ejer der har haft problemer med
>tomatkassen. Det være sig Volvo, Mercedes, Ford, Opel, o.m.a.
>Tomatkasser skal åbenbart ikke holde så længe som de manuelle

Tjaehh bum bum

Brormanden fik bøvl med sin, ved 200kkm - min triller stadig perfekt,
efter 280.000km
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Holten (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 13-01-06 16:17


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:4kpds1hp3uiuiui6vr179o8p13b5fcknb3@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
>>Jeg tror ikke jeg kender et eneste bilmærke hvor der ikke på et eller
>>andet
>>tidspunkt her i gruppen har været en ejer der har haft problemer med
>>tomatkassen. Det være sig Volvo, Mercedes, Ford, Opel, o.m.a.
>>Tomatkasser skal åbenbart ikke holde så længe som de manuelle
>
> Tjaehh bum bum
>
> Brormanden fik bøvl med sin, ved 200kkm - min triller stadig perfekt,
> efter 280.000km

og min runder 390.000 uden andet end olieskift.

MVH

Holten



Ukendt (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-06 22:10

> hvis ikke du tømmer helt så kan du lige så godt lade værre med at skifte.
> Mercedes værksteder stopper en tynd slange ned gennem
> påfyldningen/oliepinden og suger olien op med en pumpe...simpelt og smart

øhh det de kan få op med en slange må da være det der står nede i bundkaret
?!? det kan man jo få ud ved proppen eller ?? det meste olie står jo i
converteren, det få rman jo ikke ud med en slange, derfor var min ide, at
tømme bund kar og fylde på en 3-4 gange med va 1000km imellem, så må olien
da være rimelig frisk, ellers skal man jo ha gearkassen af for at få olien
ud af converteren !!

Mvh
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste