Hvem har lige en milion dollars
Fra : Ken

Dato : 11-01-06 23:02

Verdens hurtigste bil
Amerikanere kan nu købe denne bil - verdens hurtigste - for 1 mio. dollar.
Bilen er netop blevet præsenteret på Los Angeles Auto Show. Bilen - Bugatti
Veyron - kommer fra Volkswagen. Tophastigheden er 253 miles/timen og der
ligger 1001 hestekræfter under motorhjelmen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-06 01:38

Den Wed, 11 Jan 2006 23:01:53 +0100, skrev Ken :

> Amerikanere kan nu købe denne bil - verdens hurtigste - for 1 mio. dollar.

I min bog er der nu stadig 2 biler der overgår Bugattien: McLaren F1 og
som Jan W. så fint mindede os om... Dauer 962 LeMans. Begge biler med
10-15 år på bagen og begge biler med 3-400 heste mindre.

Alligevel slår de begge komfortabelt Bugattiens 370 km/t. Det er den
hastighed Bugattien opnår hvis man sætter sig ind og giver den havre
indtil den ikke kan mere.

Skal man op over de nævnte 400 km/t, så skal der isættes en speciel
nøgle som gør følgende: Sænker bilen, lukker luftindtag foran, stiller
på bagvingen og spoileren, og tilsidst opfordres føreren til visuelt at
tjekke at disse ting er udført korrekt samt at dækkene har korrekt tryk
og er intakte og fri for sten m.m.

Herefter kan bilen opnå en topfart på over 400 km/t, MEN! Næppe på
offentlig vej, fordi hvis rattet drejes mere end 90 grader eller man så
meget som tænker på at røre bremsen efter bilen har passeret ca. 50
km/t, så smutter bilen automatisk tilbage til handling mode og 370 km/t
som topfart.

I min verden er det stadig F1'eren der er den hurtigste serieproducerede
bil, med sine 385 km/t målt i 1998 i en standard bil uden
omdrejningsbegrænser.

Dauer 962 har svært ved at leve op til "serieproduceret" idet samtlige
13 hidtil byggede biler er lavet på bestilling og efter individuelle
preferencer. Men med sine 404 km/t målt, kommer den alligevel med på
listen.

Bugattien er et fantastisk køretøj, der bringer mange tekniske
innovationer og har været en udfordring og en kraftanstrengelse selv for
en koncern som VAG. Men hastighedsrekorden for en serieproduceret bil på
offentlig vej.... den indehaves af andre.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-06 01:47

Den Thu, 12 Jan 2006 01:38:27 +0100, skrev Kent Oldhøj :

> I min bog er der nu stadig 2 biler der overgår Bugattien: McLaren F1 og
> som Jan W. så fint mindede os om... Dauer 962 LeMans.

Kom pludselig i tanke om Koenigsegg... for et års tid siden slog de F1's
officielle rekord med nogle ganske få km/t.

--
Kent Oldhøj

Fra : Morgan Jones

Dato : 12-01-06 15:09

Jeg tænkte at det her ville være ngoet for jer....

Jeg har lige talt med en af mine venner som var til L.A. Autoshow i onsdags
(det er nat nu hos dem). Han var ude ved forhandleren bagefter for at
prøvekøre den. (Han har stået på listen i 2 år). Hans observationer var ->

- Man måtte ikke prøvekøre den alene. Først med en instruktør bag rettet -
bagefter sad instruktøren på passager sædet (øv)

- Overraskende nok var den LYDLØS i kabinen. Ala. Mercedes 65 AMG.

- "Klappen" bagpå som dækker motoren kan ikke åbnes !!

- Accelerationen er sindsyg - så sindsyg at man nærmest ikke opdager det på
samme måde som i andre biler der har < 4 sec op til 100km/t

- Man fik ikke lov til at teste "launch mode"

- Som en del af "demo" kom instruktøren op på 100 mp/h - slap rettet - og
gav den bremse - resultat = ingen udsving - nedbremsning i en lige linje....

- Levering ved depositum NU - primo 2007

- Depositum - 300k euro

Tjah.... Den har gjort så meget indtryk at han vil overveje at sælge sine 2
Diablo GTR'er - så helt ringe kan den ikke være i real life.

Mvh Morgan

Fra : Sven

Dato : 13-01-06 23:55

> [...]
> Bugatti Veyron - kommer fra Volkswagen. Tophastigheden er 253 miles/timen
> og der ligger 1001 hestekræfter under motorhjelmen.

Hmmm, ja verdens hurtigste i en lufthavn, hvor det går ligeud. Læs f.eks
John Nielsens beskrivelse af at køre et sådan 2 tons tungt fartmonster
(Uddrag har bl.a. stået i EkstraBladet for ikke så længe siden). Acc. er
forrygende, men man kører IKKE sidelæns i en sådan bil, da den ikke stopper
igen pga vægten. Det tog ham også 70 sekunder at komme fra 360km/t til 400
km/t, og da man kommer 100 meter i sekundet ved 360 km/t, så skal der fra
360 - 400 altså bruges mindst 7 kilometer snorlige vej. Bremselængden er
også enorm på trods af specialudviklede dæk igen pga den store vægt. Sidste
efterår var der faktisk en udsendelse fra Discovery om super-biler med
modsat fortegn. Alle taler om hvor hurtige de er fra 0-200, men ikke ret
mange ved, hvor hurtige de er fra 200-0, specielt ikke i regnvejr. Jeg mener
at kunne huske, at på våd vej bremser en Opel Vectra 2,0 på kortere afstand
fra 150-0 end en Jaguar 220 fra 150-0, på trods af, at Jaguar'en er er
"super" vogn, hvor Opelen er en alm. bil. Ved acc. vinder Jaguar'en
selvfølgelig stort. Jeg tror ikke Bugatti'en var med i den udsendelse, men
det var bl.a. en Ferrari Enzo. Da den er lavet så meget af kulfiber, vejer
den ikke ret meget, så den er også en "superbil" når det gælder om at bremse
ned igen, hvilket vi jo alle er nødt til at gøre en gang imellem
(OT) Her skulle vel ikke være en der har optaget denne udsendelse fra
Discovery? Jeg selv har desværre ikke, men er meget interesseret i et
TV-rip.

Sven

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-01-06 00:34

Den Fri, 13 Jan 2006 23:54:30 +0100, skrev Sven :

> [...]
> fra 150-0 end en Jaguar 220 fra 150-0, på trods af, at Jaguar'en er er
> "super" vogn, hvor Opelen er en alm. bil.

Det lyder meget rigtigt. I disciplinen "Fuld opbremsning på våd vej" er
det ikke så meget bilens bremser som bilens dæk og vægt der er den
afgørende faktor. Her vil en supersportsvogns brede højhastighedsdæk
komme til kort overfor en hverdagsbils smalle normalhastighedsdæk.

Hvis du lavede sammenligningen mellem en Vectra og en 2CV fra 100-0
km/t, stadig på våd vej... ja så er det ligefør jeg tror 2CV'en vinder.

Men derfor er der jo ingen der vil kalde Vectra'en for en farligere bil
end 2CV'en.

--
Kent Oldhøj