Erfaringer med Berlingo
Fra : Hald

Dato : 11-01-06 14:39

Hejhej

Vi er en børnefamilie, der er tæt på at købe en Citroen Berlingo.

Vi kunne derfor godt tænke os at høre om erfaringer med bilen - specielt
hvad angår evetuelle problemer og ting, man skal være opmærksomme på.

Mvh Peter og Hanne Hald

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-01-06 14:49

> Vi kunne derfor godt tænke os at høre om erfaringer med bilen - specielt
> hvad angår evetuelle problemer og ting, man skal være opmærksomme på.

Det kommer jo an på om i tænker på en ny bil, eller en brugt.

Af kendte problemer er der:

1.8i modellen: Krumtapshusudluftningen (fælt ord..) kan fryse, og motoren
kan smide al motorolien med totalhavari til følge. Det blev afhjulpet med et
varmelegeme i slangen - hvis det er den model i kigger på, så check at dette
er monteret. Ellers er 1.8i den bedste benzinmotor i en Berlingo - omend den
er ret tørstig - men den trækker som en diesel...

Alle modeller: Visse årgange har problemer med en sending forfjedre som
knækker - som afhjælpning monteres der en beskyttelse som hindrer
fjederstumpen i at flænse dækket.

Vi har nefop for nogle måneder siden solgt vores 3 dørs 1.8i Berlingo, som
blev 7½ år i vores eje - det har været en bil som passede os perfekt i den
tid vores 2 unger (nu 9 og 7) var pladskrævende med barnevogne og
habengut...
Berlingoen er simpelthen wysiwyg! - det er en billig husmandstraktor der kan
rumme det hele og så lidt til - men det er ikke bilen man køber hvis man går
op i status, roadrespect, luxus og sportslige køreegenskaber.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 12-01-06 07:33

Andreas M. Hansen wrote:

> Det kommer jo an på om i tænker på en ny bil, eller en brugt.
>
> Af kendte problemer er der:

Du kan også checke www.mandagsbil.dk.

Jeg har haft lidt flere problemer med vores, herunder lidt småproblemer med
det elektriske system, osv, men for 95% vedkommende småting som værkstedet
har lavet uden beregning.

> [...]
> kan rumme det hele og så lidt til - men det er ikke bilen man køber hvis
> man går op i status, roadrespect, luxus og sportslige køreegenskaber.

Fuldstændig enig - vores er dog firedørs. Dog vil jeg sige at en 1.8i kan
rykke rimeligt godt hvis man giver den gas. Det er der mange der overser.
Når man kører i en Berlingo, må man være indstillet på at mange reagerer
med "den skal overhales", uden at kigge på speedometeret. Det kan være
sådan lidt irriterende.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Jens F

Dato : 12-01-06 10:12

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Når man kører i en Berlingo, må man være indstillet på at mange reagerer
> med "den skal overhales", uden at kigge på speedometeret. Det kan være
> sådan lidt irriterende.

Prøv at køre bag en anden Berlingo i vådt føre, så forstår Du hvorfor
--

Jens F

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-01-06 10:54

> Prøv at køre bag en anden Berlingo i vådt føre, så forstår Du hvorfor

Ville det hjælpe med stænkklapper?

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-01-06 07:36

Jens F wrote:

> Prøv at køre bag en anden Berlingo i vådt føre, så forstår Du hvorfor

Nej, jeg forstår ikke hvorfor?

Og hvad har det at gøre med vådt føre? Du får da ikke noget på din bil, med
mindre det er fordi du ikke kan finde ud af at holde afstand?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I find the whole business of religion profoundly interesting. But it
does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously.
- Douglas Adams

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-01-06 07:54

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> skrev :

>Og hvad har det at gøre med vådt føre? Du får da ikke noget på din bil, med
>mindre det er fordi du ikke kan finde ud af at holde afstand?

Det er vist grundlæggende forkert.
Om man så kører 100 meter bag en bingo, undgår man ikke det skidt der
hvirvles op - iøvrigt heller ikke fra alle de andre biler ;)

Nej du - Stænklapperne tilbage !

<grin>

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-01-06 12:33

jan@stevns.net wrote:

> Det er vist grundlæggende forkert.

> Om man så kører 100 meter bag en bingo, undgår man ikke det skidt der
> hvirvles op - iøvrigt heller ikke fra alle de andre biler ;)

OK, som du selv skriver, heller ikke fra andre biler.

Når jeg taler om afstand, så er det vel fordi biler med lodret bagende
formentlig trækker noget mere skidt op - men man skal nok være ret tæt på
for at mærke forskel...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 11-01-06 15:25

"Hald" <hald.hald@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi kunne derfor godt tænke os at høre om erfaringer med bilen - specielt
> hvad angår evetuelle problemer og ting, man skal være opmærksomme på.

Vi faldt i tidernes morgen for Berlingoen fordi den "nappede" vores
barnevogn (stor Scandiamodel) uden den skulle klappes sammen
Det eneste ankepunkt jeg har, er at den har en meget stor venderadius.
Selvom man kører helt ud til modsatte side når man skal parkere på
p-pladser, så kan det tit være nødvendigt at bakke lidt ud efter næsen er
kommet ind i p-båsen. Ligesom vending på smalle veje skal tages af flere
omgange.

Fra : Jan Vennike

Dato : 17-01-06 19:57

> [...]
>
> Vi kunne derfor godt tænke os at høre om erfaringer med bilen - specielt
> hvad angår evetuelle problemer og ting, man skal være opmærksomme på.

Enkelte er åbenbart uheldige med deres Berlingo:

http://tvsyd.dk/page/13?article_id=15231

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me