Forskel på sprinklervæske?
Fra : Kim Malchau

Dato : 10-01-06 09:38

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af min første bil. Nu skal jeg
så til at lære alle de småting, jeg ikke har fået sat mig ind i
hidtil.

For eksempel: er der forskel på hvad for noget sprinklervæske jeg
bruger?

Skal det være det fineste (læs: dyreste) nede fra tanken, eller er
ugens tilbud i Alta, Bauhaus, [indsæt super- /byggemarked her] fint
nok (har netop købt 10 liter Alaska sprinklervæske på tilbud)?

Mvh
Kim

--
Cool Drinks ad libitum: http://drinks.vedduhvad.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-01-06 09:48

Kim Malchau skrev:

> Skal det være det fineste (læs: dyreste) nede fra tanken, eller er
> ugens tilbud i Alta, Bauhaus, [indsæt super- /byggemarked her] fint
> nok (har netop købt 10 liter Alaska sprinklervæske på tilbud)?

Køb bare det billigste til 12 grader - men hold øje med udetemperaturen.

Jeg blander selv - postevand, lidt opvaskemiddel og et skvæt (25-30%)
isopropylalkohol fra farmaceuten.
Hans

Fra : Kim Malchau

Dato : 10-01-06 10:09

On Tue, 10 Jan 2006 09:48:26 +0100, in dk.fritid.bil you wrote:

>Køb bare det billigste til 12 grader - men hold øje med udetemperaturen.

Checekde lige - det er en -12 graders, så den er fin.

>Jeg blander selv - postevand, lidt opvaskemiddel og et skvæt (25-30%)
>isopropylalkohol fra farmaceuten.

Det varer nok noget tid før jeg giver mig ud i selv at blande.

Tak for hjælpen.

Mvh
Kim

--
Øl og drinks: http://godedrikke.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-01-06 10:16

Kim Malchau skrev:

snip

> Tak for hjælpen.

Velbekomme!
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-06 14:29

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in news:43c374da$0$2085
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg blander selv - postevand, lidt opvaskemiddel og et skvæt (25-30%)
> isopropylalkohol fra farmaceuten.

Det er nok ikke den skidebedste idé du har fået dig der... opvaskemiddel
indeholder salte og vi ved begge 2 hvad salte gør ved bilen/lakken... :)

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-01-06 14:51

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in

> [...]
>
> Det er nok ikke den skidebedste idé du har fået dig der... opvaskemiddel
> indeholder salte og vi ved begge 2 hvad salte gør ved bilen/lakken... :)

Spørgsmålet her er nok hvor meget det betyder at du har en mild
opvaskeblanding i sprinkleren når du efterfølgende bevæger dig ud på vejene
hvor salten bliver pisket op fra de omkringliggende biler.

Jeg selv anvender så den 1:100 koncentrat (koster vist 40kr for en flaske
der giver 25L eller deromkring IIRC) man kan købe hos Høyer, det har virket
fint de sidste par sæsoner, eneste problem er at det ikke er frostsikret
men det kan jo 'omgås'

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-06 15:04

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in

> Spørgsmålet her er nok hvor meget det betyder at du har en mild
> opvaskeblanding i sprinkleren når du efterfølgende bevæger dig ud på
> vejene hvor salten bliver pisket op fra de omkringliggende biler.

Det kan du have ret i.. men hvis man fortsætter med at bruge sprinkler om
sommeren så fordobler du jo det som bilen udsættes for i teorien.

Jeg ved godt vi er nede at snakke petitesser, men jeg mener man lige så
godt kan prøve at undgå det skadelige.. mange bække små jo :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-01-06 15:23

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke den skidebedste idé du har fået dig der... opvaskemiddel
> indeholder salte og vi ved begge 2 hvad salte gør ved bilen/lakken... :)

Der skal jo kun bruges 2-3 dråber, så er der mere salt i det støv som
hvirvler om fra vejen, selv på den varmeste sommerdag ;). Hvis det endelig
skal være, kan der bruges afspænder til opvaskeren, der er i hvert fald ikke
salt i.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-06 18:41

> [...]
> skal være, kan der bruges afspænder til opvaskeren, der er i hvert fald

Der er da heller ikke salt i opvaskemiddel. Hvordan skulle det da være så
godt at vaske vinduer i, de ville da blive helt grå ved det mindste
saltindhold. Det er sæbe, og det er der også i købesprinklervæske.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-06 19:04

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Der er da heller ikke salt i opvaskemiddel.

I sulfo ikke?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-01-06 19:45

> I sulfo ikke?

Nu er der ikke sulfo i opvaskemiddel, men salt ;). For det gør glas&
porcelæn blankt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-06 19:57

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in news:43c4001c$0
$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Nu er der ikke sulfo i opvaskemiddel, men salt ;). For det gør glas&
> porcelæn blankt.

Kan I snart bestemme jer? Det er jo det jeg hele tiden har sagt, at der er
salt i.

Btw.. Sulfo = Opvaskemiddel. Spørg ENHVER gammel husmor på alder med
bedstemor :)

Fra : Brian

Dato : 10-01-06 21:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Btw.. Sulfo = Opvaskemiddel. Spørg ENHVER gammel husmor på alder med
> bedstemor :)

Og det skal vi så betragte dig som fremover ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-06 21:49

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43c41964$0$15784$14726298
@news.sunsite.dk:

> Og det skal vi så betragte dig som fremover ?

JA ja gør du bare det :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-01-06 07:21

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Btw.. Sulfo = Opvaskemiddel. Spørg ENHVER gammel husmor på alder med
> bedstemor :)

Men det er falsk varedeklaration, for sulfo er ikke en bestanddel af
opvaskemiddel mere. Og som skrevet tidl. vi er kommet videre; vi sammenligne
ikke barnevogne, eller kalder opvaskemiddel for sulfo, mere ;).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-06 00:24

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det er nok ikke den skidebedste idé du har fået dig der...

Det er ikke *min* idé - jeg hørte det i (trafik)radioen...

> opvaskemiddel indeholder salte og vi ved begge 2 hvad salte gør ved
> bilen/lakken... :)

Hvid det er mig du snakker om så ved jeg det ikke
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-06 14:18

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote in news:43c4420c$0$2102
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det er ikke *min* idé - jeg hørte det i (trafik)radioen...

Jep, men du var budbringeren

> Hvid det er mig du snakker om så ved jeg det ikke

Hehe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-06 18:42

> Køb bare det billigste til 12 grader - men hold øje med udetemperaturen.
>
> Jeg blander selv - postevand, lidt opvaskemiddel og et skvæt (25-30%)
> isopropylalkohol fra farmaceuten.

Dit skvæt batter ikke ret meget. Der er 30% iso i spr.væske til -21.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-06 00:28

Preben Riis Sørensen skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Dit skvæt batter ikke ret meget. Der er 30% iso i spr.væske til -21.

Jamen - er det så ikke i orden da? - eller har jeg misforstået noget?
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-06 19:22

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Jamen - er det så ikke i orden da? - eller har jeg misforstået noget?

Et skvæt er lig med en lille slat. Jeg kalder ikke en trediedel for en lille
slat. Men det er isopropylalkohol der skal i, og det sælges så passende dyrt
at det ikke kan betale sig at blande selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-01-06 23:56

Preben Riis Sørensen skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Et skvæt er lig med en lille slat. Jeg kalder ikke en trediedel for
> en lille slat.

Nu skriver jeg jo så 25-30% bagefter!?

Nå, men la nu det ligge.
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-06 00:18

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev > Nå, men la nu det ligge.

Ja, det lader vi ligge... Jeg så det slet ikke.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-06 15:15

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Det er nok ikke den skidebedste idé du har fået dig der... opvaskemiddel
> indeholder salte og vi ved begge 2 hvad salte gør ved bilen/lakken... :)

1: hvor meget tror du det betyder ifht. det som bilerne foran sprøjter
op ?
2: man kan vel bare bruge afspændingsmiddel så

--

Christian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-06 15:52

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> 1: hvor meget tror du det betyder ifht. det som bilerne foran sprøjter
> op ?

Se mit svar andetsteds.. men hint: Mange bække små :)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-01-06 15:30

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det er nok ikke den skidebedste idé du har fået dig der... opvaskemiddel
> indeholder salte og vi ved begge 2 hvad salte gør ved bilen/lakken... :)

Hvilke salte er det lige du mener? Jeg er ret overbevist om at de salte
du finder i opvaskemiddel (fedtsyresalte eller noget der ligner?) er
ualmindeligt uskadelige for bilen.

Det vi almindeligvis betegner som salt (strø-, køkken-, eller hav-)
er hovedsageligt natriumklorid, og det er her klorid der fremmer vore
køretøjers oxidation. Uheldigvis er salt jo også den generelle
betegnelse for en syrerest (her klorid) med en metalion (f.eks.
natrium), og håndsæbe er typisk fedtsyrerester + kalium. Håndsæbe
er vist ikke særligt rustfremmende.

Jeg tør vædde en kasse kvalitetsøl på at den mængde klorid du
finder i tre dråber opvaskemiddel ingen målellig indflydelse har på
hvor hurtigt en bil ruster.

mvh

Martin