Den Tue, 10 Jan 2006 00:17:02 +0100, skrev Henrik B. :
> På tysk.
Sad her og kunne ikke sove. Enhver kommentar til selve oversættelsen har
kun intresse hvis jeg har lavet meningsforstyrrende oversættelser.
Ellers fandt jeg emnet så interessant at også ikke-tysk kundige skulle
have glæde af artiklen. Så her er en fordansket version:
TUNING: CHIP, CHIP, HURRA.
Mere effekt via chiptuning, det glæder diesel-ejeren. Men hvad giver
chiptuning i virkeligheden? Prøvestandsmålinger bringer sandheden frem i
lyset.
Foran kommer der en ny chip i, og bagude kommer der mere power ud:
Herligt. Og nemt. Især blandt turbodiesel motorer har tuning via den
bærbare computer kronede dage, hvilket ikke undrer. Et par 100 euro er
nok til at en elektronik nørd tryller en masse ekstra kraft under
motorhjelmen. 30 procent ekstra er nærmest et spørgsmål om ære i
branchen. Fordele uden ulemper loves der - tilsyneladende findes der
stadig mirakler. Eller måske ikke? Ingeniørerne hos Dekra(
www.dekra.com,
red.), der ikke tror på tekniske heksekunster, ville vide det med
sikkerhed. Prøveobjekt: En VW Golf 1.9 TDI med 105 HK iflg. fabrikken.
Der blev testet 3 modificerede chips og 3 såkaldte styrebokse, der
kobles sammen med den originale chip.
Sidstnævnte er særligt interessante, da de nemt kan fjernes igen og er
billige. "Power-box" f.eks. koster latterlige 16,90 Euro og skal give 20
HK: Fantastisk. Lignende tal lover "AMH-Booster" og boksen fra
"Tuning-Meile" men til en højere pris(90 og 139 Euro).
Facit efter prøvestandsmålingerne: Drøm videre. Ifølge Dekras test
kommer der kun mellem 117(AMH) og 119 HK(Tuning-Meile) ud af boksene, og
så har test-Golfen endda 111 HK med hjemmefra. "Tuningen kan subjektivt
set næppe mærkes" er den høfligt formulerede Dekra kommentar.
Hvad havde man også regnet med? Der er jo kun tale om manipulation af
temperaturmåleren og ændring af den indsprøjtede brændstofmængde. Det
bringer ganskevist næppe et nævneværdigt plus af HK og moment, men giver
alligevel efter Dekra eksperternes mening risici. Koldstartsproblemer,
sort røg fra udstødningen, og vedvarende fuldgas kan skade motoren. En
ringe trøst: Ved de øvrige skadestofmålinger(CO, HC, NOx) er der ingen
ulemper.
DER ER ÆGTE POWER I
Rigtig power får man kun hvis man er parat til at gå løs på de
indbyggede dele. Tuning af styreboksen hedder løsningen. I Dekra testen
repræsenteret af "DTE-Systems"(30 HK for 500 Euro, inkl. 1 års garanti
og TÜV), "Speed-Buster"(30 HK for 600 Euro, inkl. TÜV) og "CSW"(40 HK
for 820 Euro).
Hvad er virkelighed? Den gode nyhed: Der bliver ikke lovet for meget.
CSW tuningen giver 149 HK, hos Speed-Buster sågar 151 HK, kun DTE
tuningen er en smule lam med kun 134 HK. Også et tydeligt vokset moment:
Lige fra 315(DTE) til 357 Nm(CSW), uden tuning blev test Golfen målt til
282 Nm.
Så bare i med en tunet chip eller hvad? Lad hellere være, mener Dekra
testerne og hæver pegefingeren: Den effektøgende manipulation af
indsprøjtningstider og ladetryk førte til termisk overbelastning af
turbolader, udstødningsmanifold, stempler og udstødningsventiler, ved
fuldgas. Laderen bliver kørt ved større omdrejninger og hertil kommer
for høje tryk i cylindrene og indsprøjtningsdyserne. Og endelig så
stresses knastakslen også.
EKSTREMT SKADESPOTENTIALE
"Meget højt til ekstremt skadespotentiale", er Dekra dommen, som især er
møntet på CSW chippen. Alt i alt temmeligt dystert, for slet ikke at
nævne de tykke røgskyer efter bilen.
Og også her taler målingerne for sig selv: Udstødningstemperaturen steg
med op til 300 grader fra 662 grader(standard) til 958
grader(Speed-Buster), turboladeromdrejningstallet stiger med mere end
10.000 omdr. fra 202.000 omdr.(standard) til 213.000
omdr.(Speed-Buster).
Det er ikke kun fagmænd det løber koldt ned ad ryggen, og man forstår
hvorfor bilfabrikkerne har det så svært med at finde hestekræfter. Flere
HK ved identiske grundmotorer betyder i reglen også ændrede manifold og
stempler, tilpasset køling, større dyser i Pumpe-Dyse-Systemet og en
forstærket krumtap. Mindst.
Det er altså som i den virkelige verden: En motor kan ikke leve af chips
alene. Hvis man vil være stærk skal der kød på bordet.
[Måleskemaet må man selv læse i artiklen]
--
Kent Oldhøj