Frostsikre sprinklervæske
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 09-01-06 17:32

Hej

Jeg har købt billig sprinklervæske (19,95 for 10 liter), som er frostsikret
til -12 grader, og det plejer jo at være nok til en dansk vinter.
MEN, hvis nu vejrudsigten truer med lavere temperaturer, kan man så hælde
noget alm. denatureret sprit i? Det vil naturligvis øge frostsikringen, men
vil der være nogen ulemper?

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 17:36

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> MEN, hvis nu vejrudsigten truer med lavere temperaturer, kan man så hælde
> noget alm. denatureret sprit i? Det vil naturligvis øge frostsikringen,
> men vil der være nogen ulemper?

Ethanol er jo et opløsningsmiddel og husholdningssprit er jo ethanol
indeholdende et denatureringsprodukt.

Om denne blanding kan opløse noget på bilen, skal jeg ikke kunne sige med
sikkerhed (gummilister osv.)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-01-06 17:50

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote in message
> [...]
> MEN, hvis nu vejrudsigten truer med lavere temperaturer, kan man så hælde
> noget alm. denatureret sprit i? Det vil naturligvis øge frostsikringen,

Brug karburatorsprit i stedet for - det er isopropylakohol, og det er det
som allerede er i sprinklervæsken som frostsikring.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 10-01-06 09:52

Peter Brandt Jørgensen wrote:

> [...]
> noget alm. denatureret sprit i? Det vil naturligvis øge frostsikringen, men

Det skal være ekstremt koldt før din sprinklervædske i beholderen bliver
mere end -12c på en bil der er i daglig drift.
Jeg bruger selv den billige, og tilsætter cw100 (mener jeg det hedder),
og har aldrig haft problemer. Så jeg vil anbefale dig at vente og se om
du overhovedet får problemer.

Mvh
Søren