Brændstof til modelbil
Fra : martin

Dato : 09-01-06 15:10

Hej

Min lillebror har fået en modelbil til brændstof og troede lige der bare
skulle benzin på men det fik den ikke ;)

Er det ikke Ethanol man skal bruge? Så sagde en at der også skal blandes
olie i det?

Hvis det er rigtigt i hvilket forhold skal det så blandes?

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 15:13

> Min lillebror har fået en modelbil til brændstof og troede lige der bare
> skulle benzin på men det fik den ikke ;)

Nogle af de nye motorere kan kører på alm benzin !

> Er det ikke Ethanol man skal bruge? Så sagde en at der også skal blandes
> olie i det?

Jo det er det på de fleste, og jo der skal olie i, den lokale hobbymand må
vide havd han motor skal ha ud fra typen..

Mvh
Morten **som vil gætte på en 2-3% olie, da det er hvad alm totaktere ca skal
ha..**

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 15:14

> Jo det er det på de fleste, og jo der skal olie i, den lokale hobbymand må
> vide havd han motor skal ha ud fra typen..

Jo det er det på de fleste, og jo der skal olie i, den lokale hobbymand må
vide hvad hans motor skal ha ud fra typen..

Skulle der ha stået..

Fra : MGJ

Dato : 09-01-06 15:17

Du skal bruge special "nitro" alt efter hvilken motor det drejer sig om.
Hvis du bruger den forkerte eller har justeret motoren forkert kan den blive
for varm og brænde sammen. Hvilken bil drejer det sig om ? (mærke /
model).

MGJ

Fra : MGJ

Dato : 09-01-06 15:18

Hej igen

Jeg menet at Nitroen bruges som smøre/kølemiddel.

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 17:25

"MGJ" <REMOVEdrageflyver@msn.dkREMOVE> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg menet at Nitroen bruges som smøre/kølemiddel.

Som smøremiddel, nej.

Som kølemiddel, nej.

Som middel til at forøge eksplosionen, ja.

Nitromethan brændes af i eks. TopFuel dragsters.

De lavere typer af dragsters brænder træsprit (methanol).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 19:10

> "MGJ" <REMOVEdrageflyver@msn.dkREMOVE> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Som smøremiddel, nej.
>
> Som kølemiddel, nej.

Faktisk Jo.
Med nitro nedsætter man betragtelig temperaturen ved forbrændingen, det gøt
at man kan fodre motoren endnu kraftigere uden at stemplet smelter.
Det er rimelig kendt inden for dragster at man bruger nitro som "kølemiddel"

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 19:30

KLIP

> [...]
> gøt at man kan fodre motoren endnu kraftigere uden at stemplet smelter.
> Det er rimelig kendt inden for dragster at man bruger nitro som

Det er efter min bedste overbevisning en skrøne blandt modelflyvere.

Man kan højest sige, opløsningsmidlet Nitromethan er betragtelig mere
flygtigt end Methanol.

Det bevirker en "koldere" luftblanding (i vores tilfælde i venturien) og
dermed mulighed for større fyldning.

Dernæst brænder/eksploderer Nitromethan betragtelig hurtigere end Methanol.

At vi modelflyvere mener det køler, skyldes vi tilsætter det bl.a. til
firtaktere for at holde gang i gløderøret, da slige motorer "mangler" en to
takter..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Søren Ravn

Dato : 09-01-06 15:41

"martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> olie i det?
>
> Hvis det er rigtigt i hvilket forhold skal det så blandes?

Jeg har engang haft en scala 1/8 med 3.5cc motor.

Den skulle have 80% metanol og 20% olie.

Hvis man skal til løb eller man gerne vil have den til at køre noget
hurtigere, kan man komme op til 10% nitromethan i. men det er ikke noget
der
forlænger motorens levetid

Søren Ravn

Fra : NS

Dato : 09-01-06 16:55

Søren Ravn skrev:
> "martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> Hej
>
> Jeg har engang haft en scala 1/8 med 3.5cc motor.
>
> Den skulle have 80% metanol og 20% olie.

Kan man ikke bruge ethanol i stedet for methanol?
Methanol er ret giftigt i forhold til ethanol.

NS

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 17:11

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan man ikke bruge ethanol i stedet for methanol?

Du kan jo prøve, men resten af verden bruger Methanol.

> Methanol er ret giftigt i forhold til ethanol.

Hvis du er allergisk overfor methanol kontra ethanol så ja.

Hvad nu hvis du er allergisk overfor ethanol og ikke methanol..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-06 17:38

> Hvad nu hvis du er allergisk overfor ethanol og ikke methanol..?

Så har han et kedeligere liv ;).

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 17:39

KLIP

> Så har han et kedeligere liv ;).

Det må man sige.

De færreste er i øvrigt allergiske overfor methanol.

Methanol smager forfærdeligt og drikkes kun i ren tilstand af
alkoholikere/sprittere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-06 17:47

> Methanol smager forfærdeligt og drikkes kun i ren tilstand af
> alkoholikere/sprittere.

+ Nordmænd & svenskere ;).

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 17:47

KLIP

> + Nordmænd & svenskere ;).

Det sagde du og ikke jeg..

Bortset fra det, mener jeg, der udvikles en meget lille procentdel methanol
ved alm. gæring...?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-06 18:07

> Bortset fra det, mener jeg, der udvikles en meget lille procentdel
> methanol ved alm. gæring...?

Jeg ved det ikke, jeg kender ikke processen ved metanolfremstilling, kun
ethanol ;) Men det er måske derfor man renser m. aktivt kul?.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 18:19

> Methanol smager forfærdeligt og drikkes kun i ren tilstand af
> alkoholikere/sprittere.

Det gør de kun én gang så!

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 18:24

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det gør de kun én gang så!

Hvorfor det..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 09-01-06 18:41

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvorfor det..?

Er methanol ikke træsprit som har den kedelige effekt at man bliver blind ?

Mvh

Thomas

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 18:44

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er methanol ikke træsprit som har den kedelige effekt at man bliver blind
> ?

Så skulle jeg som aktiv modelflyver i 20 år været blevet blind for lang tid
siden.

Du kan ikke undgå at få skidtet i munden bare en gang imellem.

Du bliver ikke per definition blind af at drikke methanol.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas

Dato : 09-01-06 18:57

> [...]
>
> Du kan ikke undgå at få skidtet i munden bare en gang imellem.
>
> Du bliver ikke per definition blind af at drikke methanol.

nej og dør heller ikke af at springe ud fra et højhus

Det kommer an på hvilken etage

Mvh

Thomas

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 19:32

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> nej og dør heller ikke af at springe ud fra et højhus
>

> Det kommer an på hvilken etage

Og der er vådere under vandet end når det regner..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-06 19:12

> Du kan ikke undgå at få skidtet i munden bare en gang imellem.
>
> Du bliver ikke per definition blind af at drikke methanol.

AHA det er forklaringen :)). Det bliver omdannet til formaldehyd i din
lever, og du behøves ikke engang drikke det, så flygtigt er det. Jeg har
Googlet på det, ved svære forgiftninger er kuren at hælde ethanol, sprit i
patienten, så er leveren beskæftiget med at forbrænde den. Husk det næste
gang du er på flyvepladsen :).

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 19:31

KLIP

> [...]
> patienten, så er leveren beskæftiget med at forbrænde den.

> Husk det næste gang du er på flyvepladsen :).

Modelflyvesport er som sejlsport .... en ganske fortrinlig drik..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 19:49

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Modelflyvesport er som sejlsport .... en ganske fortrinlig drik..

jow, men helikoptere er nu sjovere end dine fastvingede

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 19:53

KLIP

> jow, men helikoptere er nu sjovere end dine fastvingede

Jeg har aldrig haft tålmodighed til at lære og flyve med en "kaffemølle".

Jeg har heller aldrig haft råd..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 20:19

> KLIP

> Jeg har aldrig haft tålmodighed til at lære og flyve med en "kaffemølle".
>
> Jeg har heller aldrig haft råd..

Næh, du bruger jo pengene for 3 helikoptere på en gearkasse

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 20:25

KLIP

> Næh, du bruger jo pengene for 3 helikoptere på en gearkasse

Ha, jeg må jo prioritere..;)

PS: Har du ikke glemt alle reservedelene til de nedslagne "kaffemøller". Så
det burde retteligen være 6 stk. (á 10kkr.)..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 20:32

> KLIP

> Ha, jeg må jo prioritere..;)

Ja, det er jo dyrt at køre herregaardsvogn

> PS: Har du ikke glemt alle reservedelene til de nedslagne "kaffemøller".
> Så det burde retteligen være 6 stk. (á 10kkr.)..

Har kun kostet mig 1000 Kr i stumper på 10 år. Resten af stumperne er
fremstillet på drejebænk og fræser

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 20:45

KLIP

> Ja, det er jo dyrt at køre herregaardsvogn

> Har kun kostet mig 1000 Kr i stumper på 10 år. Resten af stumperne er
> fremstillet på drejebænk og fræser

Husk nu at afregne med SKAT ... for brugen af firmaets værktøj og materialer
til "hjemmefusk"..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Basil

Dato : 09-01-06 16:48

Søren Ravn skrev d. 09-01-2006 i meddelelse
<43c2765e$0$8876$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Den har indtil videre sparet mig for at få 4233 spam-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk

Hej Søren.
Slår du ikke lige den her ligegyldige spammende besked fra ?
Den er dødsyg at få i hovedet for os andre.
Kai

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 17:00

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Min lillebror har fået en modelbil til brændstof og troede lige der bare
> skulle benzin på men det fik den ikke ;)

Skal den køre på benzin, har den tændrør med tilhørende teknik monteret.

Det kræver normalt en rimelig stor modelbil og motoren vil være fra 22,5 ccm
og opefter.

Din lillebror er sikkert en gløderørsmotor, hvor du _ikke_ anvender benzin,
men en blanding af Methanol (træsprit), Olie og evt. Nitromethan.

> Er det ikke Ethanol man skal bruge? Så sagde en at der også skal blandes
> olie i det?

Du skal bruge _Methanol_ (træsprit) og IKKE Ethanol.

> Hvis det er rigtigt i hvilket forhold skal det så blandes?

Standard er 80% sprit og 20% olie.

Altså 800ml sprit og 200ml olie som giver 1 liter brændstof.

Du kan også iblande Nitromethan som erstatter sprit.

Så eks. en blanding af 60% sprit, 20% nitro og 20% olie = 600ml sprit, 200ml
nitro og 200ml olie giver 1 liter brændstof.

For at købe ovennævnte dele som løssalg skal du have en polititilladelse til
at købe Methanol.

Du skal henvende dig til en hobbyhandler i dit nærområde.

Hvor bor du henne i landet..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : martin

Dato : 09-01-06 22:16

Nå sikke en diskution der kunne blive ud af så lidt ;)

Jeg har fået en liter at noget der "skulle" være blandet så det prøver vi
med, så er der vel det i der bør være når det er blandet til brug med fly.

Fra : BJ

Dato : 09-01-06 22:17

> [...]

> med, så er der vel det i der bør være når det er blandet til brug med fly.

Du kan garanteret starte motoren og den tager ingen skade, ja.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-01-06 00:13

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå sikke en diskution der kunne blive ud af så lidt ;)

Det er peanuts, så skal du se når det RIGTIG går løs :). Jeg tror ikke der
er meget båndbredde til det øvrige usenet ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-06 11:13

martin wrote:
> Nå sikke en diskution der kunne blive ud af så lidt ;)

Så prøv at starte en diskussion om tågelygter, vinterdæk,
motorolie, placering af dæk og chipning så skal du se løjer

--

Christian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-01-06 14:50

>Så prøv at starte en diskussion om tågelygter, vinterdæk,
motorolie, placering af dæk og chipning så >skal du se løjer

Dem behøvs' han ikke starte, han skal bare følge med ;).

Fra : BJ

Dato : 10-01-06 16:17

KLIP

> motorolie, placering af dæk og chipning så >skal du se løjer
>
> Dem behøvs' han ikke starte, han skal bare følge med ;).

Fik han i øvrigt gang i modelbilens motor..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-01-06 17:18

> Fik han i øvrigt gang i modelbilens motor..?

Vides ikke med sikkerhed. Martin fandt vist noget færdigblandet fuel.

Fra : BJ

Dato : 10-01-06 17:46

KLIP

> Vides ikke med sikkerhed. Martin fandt vist noget færdigblandet fuel.

Den er jeg helt med på, men det kunne nu morsomt at vide om de fik den slået
i gang.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~