Core Duo: skal man vente?
Fra : olemads@gmail.com

Dato : 26-01-06 04:10

På slashdot kan man læse at der er 34 fejl i Core Duo, vil det af den
grund være bedst at vente med at købe en iMac eller spiller det ikke
den store rolle?

Ole

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 26-01-06 08:22

olemads@gmail.com skrev:
> På slashdot kan man læse at der er 34 fejl i Core Duo, vil det af den
> grund være bedst at vente med at købe en iMac eller spiller det ikke
> den store rolle?
>
> Ole

Who knows?

Hvis jeg var dig, og ville have en iMac her og nu, så vil jeg købe en
iMac G5, for der er ikke særligt meget software tilrådighed til Core Duo
iMac's.
Der vil nok gå op til 6 mdr. inden man kan forvente, at der er "nok"
software tilrådighed.
Hverken Adobe, Quark, MS eller Macromedia har software parat endnu.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-06 14:25

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@nospamhotmail.dk> wrote:

> [...]

> software tilrådighed.
> Hverken Adobe, Quark, MS eller Macromedia har software parat endnu.

Hvis man har behov for den slags SW er jeg helt enig. Hvis man skal
bruge den til video eller lignende bør man muligvis osse fortrække en
iMac G5 selvom SW'en findes som universel binary.

Har man behov for en internet maskine med Apple's egen SW og en
komandolinie til gnu værktøjer er mængden af tilgængelig universel
binary SW ikke så interessant. Det vigtsiste er i det tilfælde er nok
hvorvidt flash, divx og wmv-player er native eller ej.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-01-06 15:07

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Hvis man skal bruge den til video eller lignende bør man muligvis
> osse fortrække en iMac G5 selvom SW'en findes som universel binary.

Hvorfor? Er der forskel i I/O ydeevnen eller andet? Jeg havde
indtryk af, at Radeon x1600 i Mactel var mærkbart bedre end x600
kortet i G5'eren.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-06 09:53

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Hvorfor? Er der forskel i I/O ydeevnen eller andet? Jeg havde
> indtryk af, at Radeon x1600 i Mactel var mærkbart bedre end x600
> kortet i G5'eren.

Det er den osse. Den kan endda encode video hvis man bruger AAATI's
dertilhørende windows SW.

Core Duo er i lighed med P4 og K8 fæl hurtig mht. integerydelse (hvor
G5'en sutter). I FPU er den knapt så impnerende i forhold til K8 og
G5. Når jeg specifikt nævner video (menes såvel rendering som
encoding), er det fordi at VMX (IBM's variant af Altvec) på G5'eren er
SSE3 på selv P4 overlegen.
Applikationer der er optimeret til at anvende VMX som eks Finalcut vil
formegenlig stadig yde mindst lige så godt på en 2.1GHz iMac som på en
2GHz iMac core dual, når Apple i løbet af foråret er klar med en
universal binary der næppe vil være lige så optimeret til SSE3 som PPC
versionen er til VMX.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Bruno

Dato : 26-01-06 17:58

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> Hvorfor? Er der forskel i I/O ydeevnen eller andet? Jeg havde
> indtryk af, at Radeon x1600 i Mactel var mærkbart bedre end x600
> kortet i G5'eren.

Til 3D ja, til video er det vist lidt ligemeget.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-06 09:54

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Til 3D ja, til video er det vist lidt ligemeget.

Nej langt fra. ATI's x1X00 m. AVIVO er faktisk ganske overbevisende
til såvel video, decoding, post processing og ikke mindst _encoding_.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 29-01-06 12:17

On 2006-01-26 04:10:19 +0100, olemads@gmail.com said:

> På slashdot kan man læse at der er 34 fejl i Core Duo, vil det af den
> grund være bedst at vente med at købe en iMac eller spiller det ikke
> den store rolle?
>
> Ole

Lidt baggrund omkring errata lister:

http://www.theinquirer.net/?article=29321

/Daniel

--
Mario Kart DS Friend Code: 034419-814862