Hjælp med visning af BIOS
Fra : Tine Müller

Dato : 26-01-06 14:20

Her http://www.tweak.dk/test84/01.jpg er der et billed af BIOS, men jeg tror
at det er taget med et kamera eller hur?

Er der ikke en måde hvorpå man kan se sine BIOS-indstillinger og bagefter
vise dem til andre, uden at skulle starte computeren og bruge et kamera -
det må der da være?

Jeg har SiSandar Pro, men har ikke kunnet finde ud af at få vist noget
tilsvarende, men det er måske også umuligt. Hvordan gør I?

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Villy Jensen

Dato : 26-01-06 15:47

> Her http://www.tweak.dk/test84/01.jpg er der et billed af BIOS, men jeg
> tror
> at det er taget med et kamera eller hur?

Ja, det er et kamerabillede.

> Er der ikke en måde hvorpå man kan se sine BIOS-indstillinger og bagefter
> vise dem til andre, uden at skulle starte computeren og bruge et kamera -
> det må der da være?

Ja, hvis du har en DOS-kompatibel printer på LPT1:
Ved hver skærmbillede kan det printes ved at trykke på <PrintScreen>
Vær opmærksom på at laserprintere skal have en 'formfeed' character, eller
en hel side, for at begynde udskrift. ( trykke trykke på <PrintScreen> flere
gange pr skærmbillede )
Da BIOS skærmbilledet indeholder tegn, som opfattes som kontrolkarakterer af
printere, vil udskriften nok se lidt sær ud...

Der findes ikke værktøj, der kan kopiere skærmbilledet til en fil, og hver
BIOS-leverandør lader de 'rå' (og iøvrigt underligt tilgængelige) data
tolkes forskelligt...

Kamerabilleder er nok at foretrække i dag.

mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-06 19:11

> Der findes ikke værktøj, der kan kopiere skærmbilledet til en fil, og
> hver BIOS-leverandør lader de 'rå' (og iøvrigt underligt
> tilgængelige) data tolkes forskelligt...
> Kamerabilleder er nok at foretrække i dag.

Eller også kan man forbinde computerens s-video udgang til et tv-kort i en
anden maskine. Jeg kunne forestille mig at det ville give et bedre billed
end hvad man kan få med et kamera.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 10:16

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller også kan man forbinde computerens s-video udgang til et tv-kort i en
> anden maskine. Jeg kunne forestille mig at det ville give et bedre billed
> end hvad man kan få med et kamera.

Det er vidst desværre ikke alt for nemt at aktivere TV-out i "DOS" - måske
er det blevet nemmere med de nyeste generationer af grafikkort...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-01-06 19:35

> Det er vidst desværre ikke alt for nemt at aktivere TV-out i "DOS" -
> måske er det blevet nemmere med de nyeste generationer af
> grafikkort...

Alle de grafikkort jeg har haft med tv-udgang (mit første var et ATI Rage
128) har altid haft tv-udgangen aktiveret i bios/dos hvis der er et tv
tilsluttet når maskinen tændes.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Esben

Dato : 27-01-06 18:49

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der findes ikke værktøj, der kan kopiere skærmbilledet til en fil, og hver
> BIOS-leverandør lader de 'rå' (og iøvrigt underligt tilgængelige) data
> tolkes forskelligt...

Enkelte producenter tillader at BIOS settings kan tilgås i Windows, men jeg
har ikke indtryk af at det er særlig udbredt på consumer boards - men måske
kommer det?

> Kamerabilleder er nok at foretrække i dag.

Ja.

--
Esben

Fra : Tine Müller

Dato : 29-01-06 11:47

Tak til alle som har svaret mig. Men jeg må indrømme at jeg stadigvæk er
forundret over at man ikke kan få adgang til hvad ens BIOS er indstillet
med.
Det behøver ikke være helt nøjagtigt som det vises, når man starter
computeren op, men er der ikke et program som kan vise disse informationer?

/Tine

Fra : Villy Jensen

Dato : 29-01-06 18:00

> [...]
> Det behøver ikke være helt nøjagtigt som det vises, når man starter
> computeren op, men er der ikke et program som kan vise disse

Nej, jeg tror ikke at det findes.

Det er iøvrigt en rigtig god idé! Men som skrevet - det er
BIOS-leverandørene, der skal skrive det ønskede program - hver
BIOS-leverandør lader de 'rå' (og iøvrigt underligt tilgængelige) data
tolkes forskelligt...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 29-01-06 18:06

> [...]

Du kan se "næsten" alt med dette program :

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=3&lang=en

Fra : Tine Müller

Dato : 29-01-06 19:38

"Hans M. Pedersen" skrev>
Du kan se "næsten" alt med dette program :

> http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=3&lang=en

Jeg har selv SiSandraPro http://www.sisoftware.co.uk/ og tror ikke at dette
program kan vise BIOS som jeg heller ikke mener SiSandraPro kan, men hvis
nogen ved hvordan man gør hører jeg gerne nærmere.

/Tine