MultimedieCenter tv-out kort ?
Fra : Simon [2700]

Dato : 26-01-06 12:58

Hej,

Jeg er ved at være godt træt af min Kiss DVD afspiller (1500 et eller
andet), og har i den forbindelse overvejet at lave en multimediacenter
maskine, og til den skal jeg selvfølgeligt bruge et gfx kort, planen er at
det skal være en lille maskine (både af dimensioner og kraft) der "bare"
skal kunne afspille Divx, wmv, mpeg, dvd og hvad der ellers måtte komme
frem, og jeg vil tro en 1.5GHz cpu vil kunne gøre det, men hvad skal jeg
have fat i af grafikkort ? det er jo nok ikke det vilde, men det der
bekymrer mig mest i setup'et er tv-out delen, jeg har før kørt med tv-out
fra en maskine, og billedet var mildest talt ikke helt godt, det virker en
smule sløret i forhold til tv-out fra fx. et dvd-dekoder kort eller en dvd
afspiller, der er også problemet med at mit tv er widescreen, og jeg helst
ikke vil se på sorte bjælker hvis det kan undgåes ? Kan i anbefale et kort
jeg kunne benytte som vil køre "fullscreen" på mit tv ? eller bør jeg
invistere i en af de der bokse man kan købe der sidder eksternt og laver
signalet om til et tv - og i det tilfælge hvilken så ?
En lydsvag løsning ville helt klart være at foretrække, men billedkvalitet
er vigtigst.

på forhånd tak!
mvh.Simon

Fra : JK

Dato : 26-01-06 13:13

On Thu, 26 Jan 2006 12:57:55 +0100, "Simon [2700]" <devnull@linux.org>
wrote:

> [...]
>signalet om til et tv - og i det tilfælge hvilken så ?
>En lydsvag løsning ville helt klart være at foretrække, men billedkvalitet

Jeg ville umiddelbart anbefale et geforce 6200, f.eks. dette AGP:

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43383&type=hardware

med 128 Mb, og det koster 548,-

Det er silent, og udmærker sig ellers ved at der (meget sjældent at
finde) kommer low profile bracket med (2 stk.). Der er jo 2 udgange,
så vil man have både dvi og vga, kan man få begge. Jeg har dog valgt
dvi.

www.nvidia.com kan man endda downloade drivere til xp mce 2005.

Jeg bruger et antec minuet, kompakt kabinet.

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=30475&type=hardware

(deres ouverture kabinet vil jeg absolut fraråde, klodset !).

http://www.pc-netto.dk/default.asp

Du skal ikke være bekymret over, at PSU kun er på 220 watt. Hos mig
trækker den fint en 3500+ winchester (64 bit).

mvh

John

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-01-06 17:28

Hej!

Simon [2700] wrote:

> [...]
> jeg helst ikke vil se på sorte bjælker hvis det kan undgåes ? Kan i anbefale
> et kort jeg kunne benytte som vil køre "fullscreen" på mit tv ?

Well, hvis du vil lave det rigtig godt, så skal du have fat i et ATI
Radeon-kort. Det gode ved disse kort er, at du kan få VGA overført _direkte_ til
RGB-indgangen i scartstikket. Med PowerStrip kan du omprogrammere VGA-udgangen
så tv'et kan sync'e signalet.

Jeg har et Radeon 9550-baseret kort (passivt kølet) i min HTPC og det virker
kanon på mit 32" fjernsyn - jeg vil ihvertfald aldrig tilbage til de håbeløse
tv-outs... Pt. er det sat op til anamorph widescreen i 1024x576 hvilket virker
perfekt til video/MCE/whatever. Der er ingen sort rand omkring billedet...

Jeg kan evt. bygge dig et kabel hvis du er interesseret...

Iøvrigt, du bør kigge i gruppen news:dk.teknik.htpc for inspiration til dit
projekt! :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

http://www.fireflyseason2.com/

Fra : Simon [2700]

Dato : 27-01-06 09:28

Mange tak for svarene allesammen !

> Jeg kan evt. bygge dig et kabel hvis du er interesseret...

Det tilbud vil jeg da gerne tage dig op på tror jeg, du kan evt skrive til
mig på simons[at]pc.dk

mvh.Simon

Fra : Michael Jensen

Dato : 27-01-06 16:39

Vil det sige at f.eks dette kort vil være et godt køb??

Michael Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-06 01:15

Hej!

Michael Jensen wrote:

> Vil det sige at f.eks dette kort vil være et godt køb??

Jep, glimrende.

Fra : Michael Jensen

Dato : 27-01-06 16:31

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> Hej!
>

> Jeg kan evt. bygge dig et kabel hvis du er interesseret...

Hej Kim!

Hvor tykt er sådan et kabel?!

Er det et fuldt "scart-kabel" du bruger eller hvor mange ledere skal føres
med over?

Har du evt. et link til en tegning, eller er det en "fabrikshemmelighed"??
=)

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-06 01:16

He!

Michael Jensen wrote:

> Er det et fuldt "scart-kabel" du bruger eller hvor mange ledere skal føres
> med over?

6 stk. + skærm.

> Har du evt. et link til en tegning, eller er det en "fabrikshemmelighed"??
> =)

Har selv fundet linket i htpc-gruppen, så nej :)

Se her:

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-06 09:16

> Har selv fundet linket i htpc-gruppen, så nej :)
>
> Se her:
>
> http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html

Skal man forstå kravet til Radeon kort på den måde, at det kun er til radeon
kort man kan finde et program som kan lave disse avancerede indstillinger af
opløsning, timings osv.? Hvis man nu kunne finde et program som kunne ændre
disse ting på sit S3, Intel eller andet så kunne sådan et grafikkort vel
også bruges?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-06 12:47

Hej!

Brian Axelgaard wrote:
> Skal man forstå kravet til Radeon kort på den måde, at det kun er til radeon
> kort man kan finde et program som kan lave disse avancerede indstillinger af
> opløsning, timings osv.?

Nej, der findes også andre kort som kan bruges. Se listen i PowerStrip...

> Hvis man nu kunne finde et program som kunne ændre disse ting på sit S3,
> Intel eller andet så kunne sådan et grafikkort vel også bruges?

Well, jeg tror gutterne bag PowerStrip har forsøgt med _mange_ grafikkort, så
jeg tvivler.

Men du skal da være velkommen til at melde tilbage hvis det lykkes!

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-06 19:39

> Nej, der findes også andre kort som kan bruges. Se listen i PowerStrip...

Jeg kan ikke lige finde listen - an du hjælpe mig lidt på vej:)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-01-06 02:02

Hej!

Brian Axelgaard wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige finde listen - an du hjælpe mig lidt på vej:)

Den dukker op når du installerer! Alternativt er den at finde i producentens
webforum.

Fra : - ZULU -

Dato : 30-01-06 20:32

Hej

Nu kan jeg se at det anbefalede kort har både vga og dvi.
Kan man således køre vga/rgb til TV og dvi til PC skærm og vise forskellige
ting på de to "skærme"?

Jeg ønsker nemlig at bruge min kontorPC til begge dele...

Fra : Anders Majland

Dato : 30-01-06 22:32

> [...]
> forskellige
> ting på de to "skærme"?
>
> Jeg ønsker nemlig at bruge min kontorPC til begge dele...

Ja - men du kan løbe i problemer med at se video på andet end den primære
skærm - men da du selv kan vælge hvilken udgang der skal være den primære er
der måske ikke et problem i praksis

Btw hvis der er nogen der kan forklare betingelserne for hvor der kan vises
video mhs overlay <> vmr9 osv så lytter jeg også gerne

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-06 15:48

> [...]
> eksternt og laver signalet om til et tv - og i det tilfælge hvilken så ?

Prøv at kigge i htpc gruppen. Et par stykker har vist stor succes med ati
kort og et vga til scart kabel. kim voss Schrader har vist også loddet nogle
kabler selv - så søg evt på indlæg fra ham. Det skulle give det abosult
bedste billede på en crt skærm med analogt input.