Jesus viser sig i et rumænsk klædeskab
Fra : Vidal

Dato : 18-01-06 09:30

Fra : Kristian Damgaard

Dato : 19-01-06 08:18

Fra : Bo Warming

Dato : 19-01-06 09:13

> Lidt langt ude.
>

> "Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1137573008.499006.21650@g47g2000cwa.googlegroups.com...
>>
>> http://www.ananova.com/news/story/sm_1595498.html
>>
>> --
>> Venlig hilsen,
>>
>> Villy Dalsgaard

Du er vist newbee
så lad mig opfordre til at skrive nederst, ikke øverst som du gør
No big deal, men nogen "netbetjente" vil ellers snart sige det med
trusler om at miste internetkonto

Og det er funktionelt og brugervenligt at være normal, i visse
henseender

Fra : Vidal

Dato : 19-01-06 21:06

Kristian Damgaard wrote:

> Lidt langt ude.

Læg mærke til sognepræstens formaning til de to ældre
mennesker, der har fundet Jesus i deres klædeskab: "I
skal faste og tilbede de hellige billeder."

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-01-06 03:59

Vidal skrev:

> Læg mærke til sognepræstens formaning til de to ældre
> mennesker, der har fundet Jesus i deres klædeskab: "I
> skal faste og tilbede de hellige billeder."

"Tilbede billeder", siger du?

I dèn henseende kunne man jo nærmest gå "billedstormerisk", ikke ulig
både reformatoriske sekterikere (som bla. vi havde i Vor Frue Kirke med
Hans Tausen) såvel som til en vis grad hos vore såkaldte "muslimske
frænder" (der dog altså netop IKKE accepterer det for os kristne så
yderst centrale, paulinsk prædikede billede af "Kristus som Korsfæstet",
idet de åbenbart mener at Jesus flygtede som en anden kujon og at
Gudfader til gengæld lod en anden, umiddelbart NÆSTEN lige så uskyldig
person agere "stand in" for Ham - hvis da ikke det ligefrem var Judas
Iskariot selv, som ifølge nogle YDERST mærkelige, direkte udenombibelske
omveje og fantastiske bortforklaringer således skulle forestilles at
have været dèn, der således "selv tog straffen"? For hvad, om man da
ellers overhovedet så kristeligt-teologisk måtte spørge?)

Angående selve krucifix-fremstillingen af Kristus har jeg i et
efterhånden ret gammelt interview med James Caviezel (som jo altså efter
en umådeligt flot skuespilspræstation i WWII-krigsfilmen "The Thin Red
Line" blev headhuntet af Mel Gibson til hovedrollen i "The Passion of
the Christ") hørt ham berette, hvordan han "i fuld makeup" blev placeret
til optagelse ved selve Korsfæstelsesscenerne (som altså ligesom resten
af filmen blev optaget i det stærkt katolske Italien) lidt før de andre
medvirkende skuespillere ellers skulle indfinde sig "på settet":
Her havde han dèn - så vidt jeg da ellers mener at kunne forstå på ham i
pågældende inteview - _DIREKTE MODBYDELIGE_ oplevelse at nogle af de
lokale fromme, katolske medarbejdere på filmen faktisk lagde sig på knæ
for ham og bad, da han jo alligevel - lettere hjælpeløst - hang dèr og
ventede på at selve filmindspilningerne, som han jo altså rent
professionelt var der for at udføre, skulle foretages....

"ÆÆÆØW!"

SÅ kan man da vist som professionel skuespiller FØRST snakke om at blive
"idol-dyrket" på den absolut mest forkerte og professionelt set mest
uhyggeligt utilsigtede, tænkelige måde! Det er om alt da ellers sagt dog
netop KUN _en filmisk formidling af Lidelseshistorien_, hvor han har
haft dèt efterhånden nærmest direkte "tvivlsomme privilegie" at spille
hovedrollen, men Caviezel vil altså IKKE - hvilket må være afsindigt
svært, stillet over for et decideret jublende kristent fan-publikum -
rende rundt og hænge fast i netop dèn yderst belastende filmrolle...

(Og nåja, så ER der måske netop absurd nok også alligevel en vis subtil
ironisk sandhed i "den rigtige" Jesu Kristi berømte ord om at "bære
kors"? )

Det glæder mig dog imidlertid meget at se at Caviezel tilsyneladende
selv - strengt skuespillerprofessionelt selvdisciplineret og selvbevidst
- AKTIVT prøver på at kæmpe sig ud af en snæver populær
rolleidentificering, som man da nok næppe har set magen til siden
Charlton Heston spillede Moses i "De Ti Bud"...

http://www.imdb.com/name/nm0001029/

Men det må desværre også nok samtidigt være uhyggeligt svært for ham at
forklare folk - fra populært publikum over interesserede instruktører
til pengedygtige producere - at "det jo trods alt bare var en film", han
som skuespiller medvirkede i...

Jep, man kan vist gennem en yderligere drabeligt søgt sarkasme nok
ligefrem fristes til bevidst at anvende noget så absurd dobbeltrelevante
begreber som "stigmatisering" her!

Og advare noget så ellers overhovedet kraftigt muligt imod
billeddyrkelse, uden dog samtidigt at underkende visuelle billeders
umiddelbare, pædagogiske "impact"-potentiale...

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 20-01-06 10:43

Anders Peter Johnsen wrote:

> Og advare noget så ellers overhovedet kraftigt muligt imod
> billeddyrkelse, uden dog samtidigt at underkende visuelle billeders
> umiddelbare, pædagogiske "impact"-potentiale...

Katolikkerne her siger jo, man ikke tilbeder billeder
og statuer, men nogle steder forekommer der noget,
der i betænkelig grad ligner.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-06 18:59

Vidal skrev i news:1137750172.151847.250270@z14g2000cwz.googlegroups.com

[ ... ]
> Katolikkerne her siger jo, man ikke tilbeder billeder
> og statuer, men nogle steder forekommer der noget,
> der i betænkelig grad ligner.

Ikke kun i betænkelig grad ligner.

Der foregår direkte billed- og statuetilbelselse. Og nu er det nok mere af
pædagogiske og propagandamæssige grunde at katolikker benægter at denne
tilbedelse rent faktisk foregår.

Jeg har selv rejst og opholdt mig temmelig meget i ortodokse og katolske
lande og har ved selvsyn set og erfaret hvordan denne tilbeldelse foregår
meget udbredt.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-01-06 15:56

Andreas Falck skrev:
> Vidal skrev i news:1137750172.151847.250270@z14g2000cwz.googlegroups.com
>
> [ ... ]
>
> Ikke kun i betænkelig grad ligner.

Jeg må altså også stille mig kritisk til de noget "fine" og engentligt
blot temmeligt pseudointellektuelle, teologiske bortforklaringer her...

Det minder mig nok mest af alt om den afladsdebat, jeg p.t. beskæftiger
med historisk, hvor afladsbrevene - og erhvervelsen af dem - vist nok
officielt skulle forestilles KUN at være "et ydre tegn" på aflad, mens
alle og enhver imidlertid i praksis reelt betragtede dem som en slags
"blankochecks" til frit at synde videre uden nogen form for anger...

> Der foregår direkte billed- og statuetilbelselse. Og nu er det nok mere
> af pædagogiske og propagandamæssige grunde at katolikker benægter at
> denne tilbedelse rent faktisk foregår.

Der synes i hvert fald at være en ENORM forskel på de oftest grotesk
kringlede officielle katolske udlægninger "fra allerhøjere plan" og den
enkelte almindelige katoliks opfattelse af tingene allernederst i
hierakiet...

> Jeg har selv rejst og opholdt mig temmelig meget i ortodokse og katolske
> lande og har ved selvsyn set og erfaret hvordan denne tilbeldelse
> foregår meget udbredt.

Det forekommer mig i hvert fald umiddelbart meningsløst at ville skelne
mellem såkaldt "veneration" og direkte _tilbedelse_ af f.eks.
helgenbilleder - især når det er noget man tydeligvis forsøger at gøre
på ANDRES vegne for at bortforklare deres "ukorrekte" handlinger...

(Det samme kan vist i øvrigt siges sjovt nok siges om muslimernes
forhold til den sorte sten i Kabah'en, der på en for muslimer ellers
meget besynderlig vis faktisk synes at blive tilbedt direkte som et
afgudsbillede...)

Anders Peter Johnsen

Fra : kalleBSk

Dato : 21-01-06 21:38

Nå så sprang Jeus og to af hans disciple ud af skabet - eller hur?
mvh
Kalle
Man må jo godt gøre grin med Jesus og Gud, men ikke med den Hellige
Ånd, er han/hun araber?

Fra : kalleBSk

Dato : 23-01-06 15:29

Man må jo godt gøre grin med Jesus og Gud, men ikke med den Hellige
Ånd, er han/hun araber?

jeg svarer mig selv:
fra: >http://www.tawhid.dk/boger/dan/Muhammad_bib.pdf<
klipper jeg lige fra en tekst af Dr. Jamal Badawi:

I Evangeliet (jf. Johannes kapitel 14, 15 og 16) talte Jesus om
"Parakleten" eller Talsmanden, som vil
komme efter ham. Han vil blive sendt af Faderen som en anden
"Paraklet", der vil lære nye ting, som
Jesu samtid ikke kunne bære. Selvom Parakleten er beskrevet som
"sandhedens ånd" (hvis betydning
ligger meget tæt op ad Muhammads berømte titel Al-Amin eller Den
Troværdige), er han identificeret
som Helligånden i et vers (Johannes 14:26). En sådan identifikation
er imidlertid i modstrid med
Parakletens personlighed. Med Ed J. Mackinzie's ord i Dictionary of
the Bible: "Det må tilstås, at disse
ord ikke giver et sammenhængende billede". Faktisk lærer historien
os, at mange tidlige kristne
opfattede Parakleten som et menneske og ikke en ånd. Dette forklarer,
at der stod nogle mennesker
frem, som, uden at opfylde de kriterier som Jesus fremsatte, hævdede
at være den ventede Paraklet.
Det var profeten Muhammad (fred være med ham), der var Parakleten,
Talsmanden, hjælperen,
advareren sendt af Gud efter Jesus.
mvh
Kalle

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-01-06 17:21

kalleBSk wrote:

> jeg svarer mig selv:

Det kan jeg godt forstå... Der er vist ikke interesse eller stof nok i
dine indlæg, så andre gider.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The Cat lets me live here.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-01-06 17:39

kalleBSk skrev:
> [...]
> at være den ventede Paraklet.
> Det var profeten Muhammad (fred være med ham), der var Parakleten,

Dèt er så Islams opfattelse.

Imidlertid har jeg ganske svært ved at se at Muhammed skulle bringe
noget synderligt "nyt", da jeg tværtimod som kristen opfatter ham og
hans Sharia som een kæmpemæssig, fatal regression til dèt
Moselovstyranni, Jesus kæmpede aktivt imod. Selvfølgelig kan jeg da
heller ikke som kristen tilslutte mig Islams Jesusopfattelse, herunder
at Jesu Korsfærstelse altså slet ikke anerkendes som værende fundet sted!

(Derimod er der nogle perfide løgnehistorier om "en korsfæstet
stedfortræder, der var tryllet om til at ligne Jesus" og en masse andet
usammenhængende vås i Koranen...Tag nu bare Jesus, der på den ene side
vedgås at være undfanget ved Helligånden, men på den anden side åbenbart
ikke må kaldes Guds Søn, ligesom den perfide underordning af Ham -
endskønt han direkte kaldes Messias _som navn_ - i forhold til
"profeten" Muhammed. I Det hele taget opfatter jeg Muhammed som Jesu
direkte modbillede: En notorisk voldspsykopat af en magtliderlig
karavanerøver. En rigtig klam karl med roterende storhedsvanvid, som gik
ind for at myrde og undertrykke sine modstandere.

Hvis du desværre skulle være fascineret af Islam, så gør mig lige dèn
tjeneste at huske at læse de islamisk fuldgyldigt accepterede
skriftsteder på:

www.prophetofdoom.net

Så vil du nok kunne forstå at jeg kun kan le hånligt af det forfærdeligt
naive, hvis da ikke ligefrem bevidst og overlagt løgnagtige sludder,
visse muslimer prædiker om Islams "fromhed", herunder at den endda
skulle være "fredens religion"!

Om Parakleten/Talsmanden:

I Kristendommen opfattes Parakleten traditionelt som Helligånden, der
indfandt sig ved Pinseunderet.

Der dog en anden mulighed: At Talsmanden faktisk kan være Apostlen
Johannes selv, idet han som bekendt modtog en åbenbaring på øen Patmos...

Anders Peter Johnsen

Fra : kalleBSk

Dato : 23-01-06 17:53

>Anders Peter Johnsen skrev:
>Derimod er der nogle perfide løgnehistorier >om "en korsfæstet
>stedfortræder, der var tryllet om til at ligne >Jesus" og en masse andet
>usammenhængende vås i Koranen

Men dette var jo oprindeligt en gnostisk ide? Er der andre indikationer
på, at islam har hentet inspiration fra jødiske/kristne sekter?

>Anders Peter Johnsen skrev:
>I Kristendommen opfattes Parakleten traditionelt >som Helligånden, der
>indfandt sig ved Pinseunderet

Men Helligånden ville forblive i blandt os, og somme steder beskrives
den som kirken, men alt i alt et temmeligt diffust begreb.
mvh
Kalle

Fra : kalleBSk

Dato : 23-01-06 17:57

>en mand af fremmed herkomst og mistænkeligt >udseende, ramt af skrivekrampe, skrev et eller >andet, blot for at forsikre omverdenen om sin >allerstedsnærvær. :

nå du gjorde med de betegnede perfiditeter, sæt dig og lad tomme
fantasier fylde dit sind.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-01-06 18:32

kalleBSk wrote:

> nå du gjorde med de betegnede perfiditeter,

Nå jeg gjorde hvad med hvilke perfiditeter?

> sæt dig og lad tomme fantasier fylde dit sind.

Ikke tid til den slags. Den lader jeg de fattige i ånden om.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The last Christian died on the cross.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-01-06 20:03

kalleBSk skrev i news:1138035446.903365.280470@g47g2000cwa.googlegroups.com

> nå du gjorde med de betegnede perfiditeter, sæt dig og lad tomme
> fantasier fylde dit sind.

Glem Malka'erne. Det er sjældent deres indlæg handler om andet end
nedgørelse af kristne og kristendom. Ind i mellem hænder det dog at der
kommer nogle guldkorn fra den kant. Han (og konen) har altså stor viden om
ret mange ting, men desværre alt for sjældent deler de ud af den.

Fra : kalleBSk

Dato : 23-01-06 22:18

ja det er vidundnerligt at pifte baqlloner

Fra : Britt Malka

Dato : 25-01-06 20:50

On 18 Jan 2006 00:30:08 -0800, "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote:

>http://www.ananova.com/news/story/sm_1595498.html

Interessant.

Kommer Jesus ud af skabet, mon?
--
Britt Malka

701 Tips&Tricks til computeren og internettet
Kun $25,50 inkl. forsendelse (ca. 160 kroner) for 456 sider!
Køb årets gaveidé her: http://www.lulu.com/malka

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-01-06 23:32

Britt Malka wrote:

> Interessant.
> Kommer Jesus ud af skabet, mon?

Spørgsmålet er nærmere, om han bliver derinde og lader andre være i fred ...

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... That was a pointing device? My cat thought it was dinner.

Fra : Michael Weber

Dato : 03-02-06 00:17

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Britt Malka
>
> 701 Tips&Tricks til computeren og internettet
> Kun $25,50 inkl. forsendelse (ca. 160 kroner) for 456 sider!

Aner man en mediekrig mellem Muhammed og Jesus ?

I så fald :
Muhammed - Jesus : 1-0

Jesus trænger til en ny spin-doktor.

Med venlig hilsen