Fisk til bil
Fra : Filip

Dato : 17-01-06 15:35

Hejsa. Jeg søger sådan en fisk som man kan klistre bag på sin bil. Hvor
finder jeg sådan en???

Filip

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-01-06 16:09

Filip wrote:
> Hejsa. Jeg søger sådan en fisk som man kan klistre bag på sin bil. Hvor
> finder jeg sådan en???
> Filip

Mon ikke du skal prøve news:dk.marked.privat for at købe klistermærker?

Henrik, Dianalund
....Vi er alle Adams børn, og alle holder vi af pandekage
"Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Filip

Dato : 17-01-06 17:42

> Mon ikke du skal prøve news:dk.marked.privat for at købe klistermærker?

Faktisk ikke, da der er mange kristne der har sådanne fisk siddende- hvorfor
jeg valgte denne gruppe.

Filip

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-01-06 18:51

Filip wrote:

> Faktisk ikke, da der er mange kristne der har sådanne fisk siddende- hvorfor
> jeg valgte denne gruppe.
> Filip

Sorry. Jeg var ikke klar over der var en sådan mode. Den var mig ikke
bekendt dengang jeg abonnerede på kristendommen.

Men jeg beklager jeg ikke forstod...

Fra : Britt Malka

Dato : 25-01-06 20:52

On Tue, 17 Jan 2006 18:51:27 +0100, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

>Sorry. Jeg var ikke klar over der var en sådan mode. Den var mig ikke
>bekendt dengang jeg abonnerede på kristendommen.

Var det ikke oprindeligt pinsebevægelsen, som brugte fisk?
--
Britt Malka

701 Tips&Tricks til computeren og internettet
Kun $25,50 inkl. forsendelse (ca. 160 kroner) for 456 sider!
Køb årets gaveidé her: http://www.lulu.com/malka

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-01-06 21:40

Britt Malka wrote:
> Var det ikke oprindeligt pinsebevægelsen, som brugte fisk?

Jo. Jeg blev selv ganske overrasket, for jeg havde ikke tidligere set
den brug af symbolet. Men jeg var da glad for at lære lidt nyt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-01-06 23:34

Britt Malka wrote:

> Var det ikke oprindeligt pinsebevægelsen, som brugte fisk?

Nej, det er godt nok, de første kristne, dengang de var forfulgte af
romerne -- og før de begynde at forfølge jøder, altså i blot et par
hundrede års tid -- brugte den symbol som kendetegn.

Men det er rigtigt at pinsefolk har gjort meget ud af den symbol i nyere
tid.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Speak the truth, but leave immediately after.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-01-06 22:46

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Faktisk ikke, da der er mange kristne der har sådanne fisk siddende-
> hvorfor jeg valgte denne gruppe.

Hvad er formålet med at have sådan én klistret på bilen?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : #2066

Dato : 17-01-06 16:57

http://www.darwinfish.com/

Fra : #2066

Dato : 17-01-06 16:59

Stoerre udvalg: http://www.evolvefish.com/fish/emblems.html

Fra : Filip

Dato : 17-01-06 17:43

> Stoerre udvalg: http://www.evolvefish.com/fish/emblems.html

Helt skudt ved siden af. Det skal være UDEN "indmad" - kun en fisk og ikke
andet. Decipel symbolet hvis der er nogen som ikke ved hvad jeg snakker om.

Filip

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-01-06 18:58

Filip wrote:
> Helt skudt ved siden af. Det skal være UDEN "indmad" - kun en fisk og ikke
> andet. Decipel symbolet hvis der er nogen som ikke ved hvad jeg snakker om.
> Filip

....discipel?

Har prøvet at lave denne søgning:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=discipel+symbol&meta=

Måske du kan finde det ønskede iblandt de 918 resultater, men
umiddelbart er det korset der synes at være opfattet som et discipel-symbol.

Jeg glæder mig til at se hvad der kan komme ud af den debat.

Fra : Filip

Dato : 17-01-06 19:18

> Har prøvet at lave denne søgning:
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=discipel+symbol&meta=

Der var ikke gevinst

> Måske du kan finde det ønskede iblandt de 918 resultater, men umiddelbart
> er det korset der synes at være opfattet som et discipel-symbol.

Jesu disciple og andre som har været forfulgt har benyttet dette symbol når
de skulle mødes hemmeligt. Der var nemlig ikke andre som vidste hvad det
betød (og det er der vist heller ikke idag) Men symbolet er på at vi som
kristne skal gå ud og være "menneske fiskere". Kan ikke lige huske hvor det
står i biblen, men det er vist da Jesus hverver Peter som discipel.

Filip

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-01-06 19:33

Filip skrev:

> [...]
> kristne skal gå ud og være "menneske fiskere". Kan ikke lige huske hvor det
> står i biblen, men det er vist da Jesus hverver Peter som discipel.

Og det græske ord for fisk = IKTYS repræsenterer de græske initialer for
Iesous Kristos, Theos Yios, Soter (= Jesus Kristus Guds Søn Frelser).

Men jeg ved ikke, hvor man kan få et klistermærke til bilen!!!

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-01-06 19:50

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message

> [...]
det
> står i biblen, men det er vist da Jesus hverver Peter som discipel.

Å hvilket agen bruker du så?

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-01-06 20:00

Filip wrote:
> Der var ikke gevinst

OK. Det var et forsøg værd...

> [...]
> kristne skal gå ud og være "menneske fiskere". Kan ikke lige huske hvor det
> står i biblen, men det er vist da Jesus hverver Peter som discipel.

Prøv Matthæus 4:19...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-01-06 21:58

Henrik Vestergaard skrev:

> OK. Det var et forsøg værd...

> Prøv Matthæus 4:19...

Af oplagte navnesammenfaldsårsager eet af mine klare personlige
favoritskriftsteder...

(Ifølge Johannesevangeliet 21, 15 var Andreas og Peter nemlig tilmed
sønner af en mand ved navn Johannes, så jeg burde jo næsten føle mig
personligt kaldet ud fra dette skriftsted til at blive "menneskefisker"
- altså præst - med dèt egentlig ganske udmærkede "oldkirkelige" navn,
mine forældre mere eller mindre uforvarende har ladet mig idøbe ved min
barnedåb! )

Anders Peter Johnsen

Fra : #2066

Dato : 17-01-06 21:54

Filip wrote:

> Helt skudt ved siden af. Det skal være UDEN "indmad" - kun en fisk
> og ikke andet. Decipel symbolet hvis der er nogen som ikke ved hvad
> jeg snakker om.
> Filip

Det havde jeg nu godt forstaaet, men jeg ville blot drille lidt. Her er
maaske noget af det rigtige fra en dansk webforretning:
http://www.crossway.dk/index.php?id=10&menu=90.

Fra : Filip

Dato : 18-01-06 01:41

> Det havde jeg nu godt forstaaet, men jeg ville blot drille lidt. Her er
> maaske noget af det rigtige fra en dansk webforretning:
> http://www.crossway.dk/index.php?id=10&menu=90.

Drillepind!!!

Det var lige hvad jeg søgte efter, Tak

Filip

Fra : JoVe

Dato : 17-01-06 20:55

Filip wrote:
> Hejsa. Jeg søger sådan en fisk som man kan klistre bag på sin bil. Hvor
> finder jeg sådan en???
>
> Filip

Prøv i Bethesda på Israels Plads i Kbh. Eller i Bibelselskabets
boghandel i Frederiksborggade

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : JoVe

Dato : 17-01-06 20:58

http://www.bethesdas.dk/vare.php?id=5526&gruppe=8

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-01-06 21:27

Filip skrev:
> Hejsa. Jeg søger sådan en fisk som man kan klistre bag på sin bil. Hvor
> finder jeg sådan en???
>
> Filip

Tjek nederst på denne side:

http://christianjourney.com/christian/emblems.html

(Det ER disse "ICHTYS"-symboler, du tænker på ikke? Jeg har nemlig også
lagt mærke til dem i trafikken...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Filip

Dato : 18-01-06 01:42

> http://christianjourney.com/christian/emblems.html
>
> (Det ER disse "ICHTYS"-symboler, du tænker på ikke? Jeg har nemlig også
> lagt mærke til dem i trafikken...)

Lige præcis.

Filip

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-01-06 03:41

Filip skrev:
> Hejsa. Jeg søger sådan en fisk som man kan klistre bag på sin bil. Hvor
> finder jeg sådan en???

Som tidligere nævnt har jeg selv lagt mærke til at flere herhjemme
bruger dem. Umiddelbart troede jeg at der var tale om subtil reklame for
Folkekirkens Nødhjælp, der jo også benytter sig af fisken, men deres
logo er dog en del anderledes.
Et andet gæt var, at der specifikt måtte være tale om
(folkekirke)præster ud fra den åbenlyse "ICHTYS"-symbolik...

Imidlertid kan man så se at der faktisk er en hel "industri" af disse
kristne symboler til biler, tilsyneladende anvendt af menige amerikanske
kristne, men dèt får mig så i mit lettere ironiske hjørne til at tænke
på, hvilke biltyper - om egentlig ikke måske de fleste? - der ville tage
sig lige lovligt åndssvagt ud med en sådan "kristenfisk" på.

(Jeg mener, det VILLE jo f.eks. unægteligt se lidt tvivlsomt ud med
sådan een bag på en flammerød Lomborghini Diablo med en nummerplade
sluttende med de uheldige cifre "666", ikke? )

Man kunne jo f.eks. næppe heller ligefrem forestille sådan een på en på
noget så "paramilitant" som en amerikansk "Hummer" (der jo har sine
rødder i det amerikanske militær) eller andre superegoistiske, såkaldte
SUVs ("Special Utility Vehicles") såsom den store Porsche Cayenne
firhjulstrækker eller BMW X5 ditto og andre lignende biler med det
letfattelige formsprog:

"Kære medtrafikant: Flyt dig eller du bliver kvast!

Jeg selv og mine kære familiemedlemmer skal skam nok overleve, mens din
latterlige lille japanerøse derimod kommer til at ligne en sammenkrøllet
sølvpapirskugle efter at jeg har tromlet brutalt henover den i femte gear!

Jeg EJER vejen, husk det!

PS: Hvaffor en 'Drivhuseffekt'? 'Ressourceknaphed', siger du? Ha! Så
længe jeg har råd til at fylde svinet her med 98 oktan, så sker der vel
ikke DIG eller for dèn sags skyld benzinpriserne noget. Og ellers må vi
vel bare invadere flere olieproducerende U-lande..."

Okay, det ville nu givetvis også se mærkeligt ud på en gammel
kamuflagemalet VW "Kübelwagen" eller andre obskure småbiler, men jeg
håber at I forstår pointen.

Er det bare mig, eller går der således netop noget åbenlys "What would
Jesus drive?"-problematik i anvendelsen af dette kristne symbol på bilen?

Man kunne i hvert fald let forestille sig nogle groteske
vittighedtegninger...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-01-06 04:13

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
>
> (Jeg mener, det VILLE jo f.eks. unægteligt se lidt tvivlsomt ud med
> sådan een bag på en flammerød Lomborghini

"Wow! Har Bjørn Lomborg nu også fået eget bilmærke?"

Der skulle selvfølgelig stå LAMborghini...(Og nej, den siger ikke
"Mæææææh!" eller er bevægelseshæmmet!)

(Det må utvivlsomt være al Kyoto-snakken andetsteds i indlægget, der har
ledt til denne vittige lapsus!)

Nå, klokken er vist også ved at være tidlig morgen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Poulsen

Dato : 27-03-06 08:27

>Hejsa. Jeg søger sådan en fisk som man kan klistre bag på sin bil. Hvor
>finder jeg sådan en???

www.kongensbutik.dk

Mvh

Lars

Fra : Filip

Dato : 27-03-06 18:27

> www.kongensbutik.dk
>
> Mvh
>
> Lars

Nu vil jeg ikke genere dig, men det er altså et 2 mdr gammelt indlæg du
svarer på, så det er altså meget begrænset hvor meget det gavner, og hvor
mange der vil læse det.

Filip

Fra : Lars Poulsen

Dato : 27-03-06 18:50

>Nu vil jeg ikke genere dig, men det er altså et 2 mdr gammelt indlæg du
>svarer på, så det er altså meget begrænset hvor meget det gavner, og hvor
>mange der vil læse det.

Jeg er klar over det, men faldt lige over det, og da jeg kunne hjælpe
med at skaffe fisk til dytten, ville jeg da lige gøre det.

Du læste det da for øvrigt

Mvh

Lars

Fra : Filip

Dato : 27-03-06 23:06

> Jeg er klar over det, men faldt lige over det, og da jeg kunne hjælpe
> med at skaffe fisk til dytten, ville jeg da lige gøre det.

Den er for længst skaffet. Det var nemlig til en gave.

> Du læste det da for øvrigt

Rent held...