Citat af Luther
Fra : Eva

Dato : 11-01-06 14:40

Hej

Jeg har et citat af Luther, som jeg gerne vil vide hvorfra (hvilket værk)
stammer, og så tænkte jeg, at der måske er nogen herinde der kan hjælpe:
Citatet er dette:
"Sola experientia facit teologum"

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Eva

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 11-01-06 14:58

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stammer, og så tænkte jeg, at der måske er nogen herinde der kan hjælpe:

Hvis du kan finde det Lutherkollokvium om mystisk teologi, der henvises til
her: http://www.pubtheo.com/page.asp?pid=1436 er der sikkert en note på det.
Artiklen her noter bare til bogen. Men den ser spændende ud.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bistroist

Dato : 11-01-06 15:38

Eva wrote:

> [...]
>stammer, og så tænkte jeg, at der måske er nogen herinde der kan hjælpe:

En hurtig visit hos google antyder, at det kunne være fra hans
Tischreden, 1;16,13.

I sammenhængen:
"Iuristae possunt suos discipulos humiliare, quando volunt superbire de
eruditione, quia habent forum et
practicam, nos autem, quia non habemus practicam, non possumus nostros
discipulos humiliare. Sola
experientia facit theologum."
(WA Tr 1;16,10-13)

--
*/*Beatrice, I love my phonograph, but you have broke my windin' chain
And you've taken my lovin', and give it to your other man

Fra : Eva

Dato : 12-01-06 18:36

Tak til jer begge!

Mvh
Eva

Fra : Eva

Dato : 12-01-06 19:03

"Bistroist" <not@bloody.likely> wrote in message

> En hurtig visit hos google antyder, at det kunne være fra hans
> Tischreden, 1;16,13.

Ved du fra hvilket årstal denne stammer?

Mvh
Eva

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-01-06 23:08

Eva wrote:
> "Bistroist" <not@bloody.likely> wrote in message
> Ved du fra hvilket årstal denne stammer?

Google is your friend.

Ifølge en søgning skulle denne være udgivet i 1566...

Henrik, Dianalund
....Vi er alle Adams børn, og alle holder vi af pandekage
....Set på skilt: "Vi stoler på Gud, alle andre betaler kontant"

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-01-06 00:32

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Google is your friend.
>
> Ifølge en søgning skulle denne være udgivet i 1566...

Og da havde Luther været død i tyve år, så det siger ikke så meget om,
hvornår han har sagt de her bevingede ord.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Claudio Adam

Dato : 26-01-06 07:41

Eva <eva__pedersen@hotmail.com> skrev:
> [...]

Det eneste facit er hjerne vask

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-01-06 11:46

Claudio Adam (slet MO8AB) wrote:

> Det eneste facit er hjerne vask

Nej, forkert, Claudio...

Citatet er: "sola experiencia facit theologus" og betyder "kun
erfaringen kan skabe en teolog" der nævnes af Birgit Stolt: "Joy, Love
and Trust -- Basic Ingredients in Luther's Theology of the Faith of the
Heart," Luther Colloquy Lectures 2001 October 31, 2001 som du kan læse
mere om her: www.ltsg.edu/luthercolloquy/colloquium2001.htm

Henrik, Dianalund
....Vi er alle Adams børn, og alle holder vi af pandekage
"Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 26-01-06 13:30

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

<klip, klip>
> [...]
> Basic Ingredients in Luther's Theology of the Faith of the Heart," Luther
> Colloquy Lectures 2001 October 31, 2001 som du kan læse mere om her:

Æv, linket virket ikke. Nu har jeg fået læst den artikel, jeg henviser til
tidligere i denne tråd, og den er lige så spændende som den så ud til ved
første øjekast, så jeg ville gerne læse Birgit Stolt også.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-01-06 13:56

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> tidligere i denne tråd, og den er lige så spændende som den så ud til ved
> første øjekast, så jeg ville gerne læse Birgit Stolt også.

Jeg fandt linket fra denne side. Linket var under fodnote 36.