...Øhm...Burde vi egentlig ik
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-12-05 08:30

(Okay, enten står min TDC-newsserver ualmindeligt stille, eller også
fejres Julen lykkeligvis ganske alvorligt blandt ellers normalt
nærværende deltagere! Ikke desto mindre:)

God Jul til jer alle sammen!

(Og øv, hvor jeg dog egentlig beundrer englænderne for deres mundrette
og næsten direkte bogstaveligt oversættelige "Christmas(s)" =
"Krist-messe"betegnelse for denne smukke - ifølge kongregerede
konservative konciliers kundskabsrige kristne, konsekvente, konventioner
- kristne højtid...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 25-12-05 11:52

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:43ae4a48$0$47023$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> "Krist-messe"betegnelse for denne smukke - ifølge kongregerede
> konservative konciliers kundskabsrige kristne, konsekvente, konventioner -

++++++++++++++++++

God Jul til dig også Anders Peter.
Hvis du vil have tingene rigtig på plads så bliv katolik. Der er en
institution som bevarer alle ritualerne i deres rette perspektiv.
Jeg så julemessen i nat fra Peterskirken. den var mageløs. Alt spiller
sammen. Kunst-kultur-traditioner-evangelie-smagfuldhed-budskaber til verden
fra evangeliet og opfordring til at søge freden. samt bøn om fred for Israel
og mellemøsten.
Alt sammen serveret på et fad af Rafael og Michelangelo.
Det er bare perfekt.

Glædelig Jul og et godt Nytår APJ.
Jeg vil bede for at du må blive lidt mere tandløs i det nye år.))

Jens

Fra : Bæ 9

Dato : 25-12-05 12:36

Lyrik wrote:
> [...]
> institution som bevarer alle ritualerne i deres rette perspektiv.
> Jeg så julemessen i nat fra Peterskirken. den var mageløs. Alt spiller

åh ja - og så er de bare *så* yndige de små messedrenge.....

det er sørme godt at præsterne går rundt i de store gevandter, så man
ikke kan se deres begejstring!

der kan spejderkorpset alligevel ikke være med

--

Bæ 9
-----------

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-12-05 17:09

Lyrik skrev:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:43ae4a48$0$47023$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> ++++++++++++++++++
>
> God Jul til dig også Anders Peter.

Tak og i lige måde, Jens Erik.

> Hvis du vil have tingene rigtig på plads så bliv katolik.

Dèt er kun noget, jeg ellers i svage øjeblikke kan spøge med, da jeg nok
er rigeligt reaktionær i forvejen...

> Der er en institution som bevarer alle ritualerne i deres rette
> perspektiv.

Okay, perspektivet synes jeg så netop manglede, da jeg rent faktisk selv
så noget af højmessen i desperat mangel på et reelt protestantisk
alternativ. (Som tilsyneladende var amerikansk popkoncert???)

Mærkeligt at DR transmitterer fra Peterskirken, men det skyldes sikkert
at de som så mange andre kulturforvirrede - herunder visse muslimske
indvandrere i sagen om Muhammedtegningerne - virkelig tror at vi måtte
være en slags katolikker i Danmark.

> Jeg så julemessen i nat fra Peterskirken. den var mageløs. Alt spiller
> sammen.

Jeg synes at den var rent ud sagt dybt kedelig og overritualitisk
formaliseret: Der manglede virkelig dèn udtrykte forventningens glæde og
jubel, jeg mener at kunne læse ud Juleevangeliet hos Lukas...

Tværtimod bestod "festen" vist i at nogle ellers højtideligt
hænderfoldende klerikale katolikker lirede tydeligt indstuderede
latinske remser af i så tilsyneladende monotont tonefald som overhovedet
muligt, hvilket forekom mig forskrækkeligt fremmed og nærmest direkte
åndsfraværende.

(Jeg har ellers en del utroligt smuk gregoriansk munkesang på min
Winamp, der meget passende kunne have været fremført i stedet.)

Juleevangeliet handler for mig at se om det direkte dramatiske
Inkarnationsmirakel at allerselveste Guds Søn for et par årtusinder
siden kom til Verden for at frelse os.

Og der var altså ikke meget frejdig, frydefuld jubel over Peterskirkens
Julemesse i nat, synes jeg: Det virkede rent ud sagt snarere som en
begravelse end en hjertelig højtidligholdelse af Frelserens fødselsdag...

> [...]
> og mellemøsten.
> Alt sammen serveret på et fad af Rafael og Michelangelo.

Som altså primært blev finansieret ved at hårdtarbejdende "civile"
kristne under en direkte modbydelig, mafioso-agtig afpresning med
trusler om hinsidigt helvede for både dem selv og deres familiemedlemmer
lod sig kue til at "betale beskyttelsespenge" i form af såkaldte
"afladsbreve".

Jo, klart, fed bygning og flot kunst, men det er altså købt og betalt
for med blodpenge inddrevet ved direkte ukristelig udbytning og
undertykkelse. Bare så du lige måtte være klar over det.

> Det er bare perfekt.

Okay, jeg er så lettere uenig...

> Glædelig Jul og et godt Nytår APJ.

Jo tak og i lige måde, men vi skrives dog nok ved inden nytår, håber jeg...

> Jeg vil bede for at du må blive lidt mere tandløs i det nye år.))

Uha, det lugter af enten gevaldige slåskampe eller paradentose for mit
vedkommende?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kenn S

Dato : 29-12-05 20:41

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> God Jul til jer alle sammen!

Tak i lige måde

Kenn L. Schjødt

It has removed 9954 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Kenn S

Dato : 29-12-05 21:00

"Kenn S" <kennlsdåsekød@dåsekødprivat.tele.dk> wrote in message

> I am using the free version of SPAMfighter for private users.
> It has removed 9954 spam emails to date.
> Paying users do not have this message in their emails.
> Try www.SPAMfighter.com for free now!

Sparkede lige spamfighter af min maskine, regnede ikke med den smed reklame
på usenet indlæg...undskyld for den utilsigtede reklame

Mvh Kenn