Kulturkanonen
Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 09:32

Hvad mener I om de 12 musikstykker som udvalget har valgt i kategorien
populærmusik?

Listen er her:

1. Et udvalg af 12 sange (Kai Normann Andersen, 1925-59)
2. Dansk Guldalderjazz Vol. 1-4 (Antologi af guldalderjazz, 1940-49)
3. The Savage Rose (The Savage Rose, 1968)
4. Værsgo (Kim Larsen, 1973)
5. Svantes Viser (Benny Andersen og Povl Dissing, 1973)
6. Live Sådan (Gasolin', 1976)
7. Supertanker (Kliché, 1980)
8. Tidens Tern (C.V. Jørgensen, 1980)
9. Stjerne Til Støv (Sebastian, 1981)
10. Aura (Palle Mikkelborg m. Miles Davis, 1984/1985)
11. Nærmest Lykkelig (TV-2, 1988)
12. Evergreens (sangantologi)

Det der falder mig for brystet er, at Lars Lilholt findes blandt
"evergreens", med sangen "Kald Det Kærlighed". Der var på et tidspunkt en
der skrev her i gruppen, at denne sang er en kopi af et guitarstykke af
Smetana, node for node, og hvis det er tilfældet er det da godt nok en
farisær af dimensioner.
Er der nogen der kan kaste lys over hvilket guitarstykke det drejer sig om,
eventuelt med et link til noderne?

/Alex

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 25-01-06 10:32

> Hvad mener I om de 12 musikstykker som udvalget har valgt i kategorien
> populærmusik?

Jeg kan da konstatere at min pladesamling rummer en del af dem fra liste:

Kim Larsen - Værsgo'
Gasolin - Live Sådan!
CV - Tidens Tern
Sebastian - Stjerne til Støv
TV-2 - Nærmest Lykkelig

.... det bekræfter da at kulturministeren har smag

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 10:43

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote

> Jeg kan da konstatere at min pladesamling rummer en del af dem fra liste:
>
> ... det bekræfter da at kulturministeren har smag

Nu er det vist ikke ham der har udvalgt det, men nogle "eksperter" han har
ansat :)

Jeg må også tilstå at jeg har en stor del af dem i min pladesamling, men jeg
kom til at se at ret meget af det faktisk er fra 80'erne, som ellers mest
bliver forbundet med tom pop og ækelt tøj.
Det er da påfaldende at netop det årti, som mange ikke forbinder med noget
særligt musikalsk, er så overrepræsenteret på listen.

/Alex

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 25-01-06 11:46

> Nu er det vist ikke ham der har udvalgt det, men nogle "eksperter" han har
> ansat :)

Selvefølgelig ...

> [...]
> Det er da påfaldende at netop det årti, som mange ikke forbinder med noget
> særligt musikalsk, er så overrepræsenteret på listen.

Det er måske fordi man er tilbøjelig til at huske 80'erne for netop alt den
møg-pop der udkom. Der kom også virkelig betydningsfulde udgivelser i
80'erne, som listen også viser. TV-2 står for mig som det vigtigste danske
band fra den periode. Deres tekster er intet mindre end fantastiske, hvis
jeg må være så fri at sige det

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 16:22

On Wed, 25 Jan 2006 10:32:09 +0100, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

>"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse
>>

>Jeg kan da konstatere at min pladesamling rummer en del af dem fra liste:
>
>Kim Larsen - Værsgo'
>Gasolin - Live Sådan!
>CV - Tidens Tern
>Sebastian - Stjerne til Støv
>TV-2 - Nærmest Lykkelig
>
>... det bekræfter da at kulturministeren har smag

Jeg vil æde min gamle hat på, at det er Torben Bille der står bag
udvælgelsen af disse album.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-01-06 10:38

On Wed, 25 Jan 2006 09:31:52 +0100, Alex Linaa wrote:

> Hvad mener I om de 12 musikstykker som udvalget har valgt i kategorien
> populærmusik?

Hvor kan man læse de forskellige kategorier henne på nettet?

Jeg synes personligt Kliche manglede på listen, jeg ved ikke om det er
fordi de ikke mener det er "populærmusik", men jeg husker dem da som
meget populære tilbage i 80erne. Men det er selvfølgelig en smagssag
hvad der skal på listen :)

Fra : Max

Dato : 25-01-06 10:48

Hej Thomas

> Jeg synes personligt Kliche manglede på listen, jeg ved ikke om det er

Kan du ikke læse ?

7. Supertanker (Kliché, 1980)

Mvh Max

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-01-06 10:57

On Wed, 25 Jan 2006 10:47:37 +0100, Max wrote:

> Kan du ikke læse ?

Næh :)

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 10:48

Thomas Jespersen wrote:

> Hvor kan man læse de forskellige kategorier henne på nettet?

dr.dk/kanon

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 16:55

http://www.dr.dk/kanon/officielKanon/listerne.asp

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-06 11:02

Alex Linaa wrote:
> Hvad mener I om de 12 musikstykker som udvalget har valgt i kategorien
> populærmusik?

Måske er det bare mig, men der mangler Shu-Bi-Dua og måske Aqua.
12 er nok for lidt.

--

Christian

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 11:12

Christian B. Andresen wrote:

> Måske er det bare mig, men der mangler Shu-Bi-Dua og måske Aqua.
> 12 er nok for lidt.

Det er jo ganske svært at vælge de 12 ting ud, som er de "vigtigste".
Alene det, at det jo ganske nemt bliver en meget subjektiv udvælgelse.

Personligt har jeg meget svært ved at se, hvad Shu-bi-dua skulle lave i
den kanon. Det har været populært, ja, men popularitet er jo ikke det
samme som, at det er vigtigt eller betydningsfuldt.

Aqua, hvor lidt jeg end syntes om det, kan jeg se en meget større grund
til at indlæmme i en sådan kanon.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 25-01-06 11:47

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Aqua, hvor lidt jeg end syntes om det, kan jeg se en meget større grund
> til at indlæmme i en sådan kanon.

Det er netop dét der er det fede ... popularitet er ikke det samme som
kvalitet, og hvor er det skønt at der bliver taget hensyn til det.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 11:56

Kim Frederiksen wrote:

> Det er netop dét der er det fede ... popularitet er ikke det samme som
> kvalitet, og hvor er det skønt at der bliver taget hensyn til det.

Men på den anden side er kvalitet jo så absolut heller ikke ensbetydende
med, at musikken på nogen som helst måde et vigtig eller betydende set i
et større perspektiv.

Fra : Max

Dato : 25-01-06 14:29

Hej

> Men på den anden side er kvalitet jo så absolut heller ikke
> ensbetydende med, at musikken på nogen som helst måde et vigtig eller
> betydende set i et større perspektiv.

Jeg troede egentlig at det var kvalitet.

Mvh Max

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 17:05

On Wed, 25 Jan 2006 11:12:05 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>den kanon. Det har været populært, ja, men popularitet er jo ikke det
>samme som, at det er vigtigt eller betydningsfuldt.

Jeg synes også at Shubidua skulle med som selvstændig gruppe, og ikke
puttes ind i opsamlingen gruppen.

>Aqua, hvor lidt jeg end syntes om det, kan jeg se en meget større grund
>til at indlæmme i en sådan kanon.

Nok har Aqua solgt mest, men er det betydende dansk musik?
Ikke efter min mening.

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 17:14

Poul Erik Lindaa wrote:

> Jeg synes også at Shubidua skulle med som selvstændig gruppe, og ikke
> puttes ind i opsamlingen gruppen.

> Nok har Aqua solgt mest, men er det betydende dansk musik?
> Ikke efter min mening.

Og det er jo netop det, der viser problemet med en sådan kanon. Folk har
meget forskellige meninger om sådant. Hvad der er det ypperste for
nogen, er det argeste gang lort for andre.

Personligt synes jeg, at Shu-bi-dua har fået rigelig placering i kanonen
ved at være en del af en antologi, men det er jo smag og behag. Er deres
musik mere betydende end Aquas?

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 17:28

On Wed, 25 Jan 2006 17:13:42 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

>Og det er jo netop det, der viser problemet med en sådan kanon. Folk har
>meget forskellige meninger om sådant. Hvad der er det ypperste for
>nogen, er det argeste gang lort for andre.

Ganske rigtigt.

>Personligt synes jeg, at Shu-bi-dua har fået rigelig placering i kanonen
>ved at være en del af en antologi, men det er jo smag og behag. Er deres
>musik mere betydende end Aquas?

Shubidua var nyskabende på flere måder. De lavede nåske ikke noget nyt
i selve musikken, men deres måde at behandle forskellige emner på i
deres tekster var bestemt nyskabende. Endda så meget at nogen følte
sig provukeret af det og "bare måtte" lave en kommentar dertil
(Kester). Derfor mener jeg de har deres beretigelse på listen.

Aqua er ren internatioanl popmusik.

Fra : Karina

Dato : 25-01-06 16:04

>Måske er det bare mig, men der mangler Shu-Bi-Dua og måske Aqua.
>12 er nok for lidt.

Jeg er enig i, at 12 er for lidt... Men SBD finder du med nummeret Danmark
under netop punktet Evergreens... Jeg ved så ikke lige, hvorfor det netop er
Danmark, der er blevet valgt som en Evergreen - jeg troede, at Hvalborg, Den
Røde Tråd eller deres melodi til Midsommervisen (sangen) ville være mere
"evergreen-agtig".

Mvh
Karina

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 16:23

Karina wrote:

> [...]
> Røde Tråd eller deres melodi til Midsommervisen (sangen) ville være mere

Nej, men det er jo også blevet noget mere end 12 med "Et udvalg af
sange" og "Evergreens (sangantologi)", der jo vel nærmst har bragt det
op på midt i trediverne.

Det virker mest af alt som om, de har været bange for at træffe et valg
og ikke turdet fravælge noget.

Fra : Morten Steen

Dato : 25-01-06 11:49

> Hvad mener I om de 12 musikstykker som udvalget har valgt i kategorien
> populærmusik?

Jeg mener at uanset hvordan man vender og drejer det, er Kulturkanonen
topmålet af tåbelighed, og SÅ typisk Brian "SE MIG" Mikkelsen.
Til grin, spild af tid og penge. Og fyr så den idiot. Hellere i dag end i
morgen.

Morten

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 12:00

Morten Steen wrote:

> [...]
> topmålet af tåbelighed, og SÅ typisk Brian "SE MIG" Mikkelsen.
> Til grin, spild af tid og penge. Og fyr så den idiot. Hellere i dag end i

Nej, kulturkanonen er da noget af det fedeste, der er sket på
kulturfronten i ganske mange år. Brian Mikkelsens kulturkanon har som
intet andet fået sat kulturen på dagsordenen og fået den sat til debat.

Man kan så altid være enig eller uenig med valgene, for så længe det er
noget så diffust som kultur, så vil der altid være meget divergerende
holdninger. Denne kulturkanon er én kanon, men der kan givetvis laves
mange flere, som hverken er mere rigtige eller mere forkerte end denne.

Fra : Morten Steen

Dato : 25-01-06 12:05

> Nej, kulturkanonen er da noget af det fedeste, der er sket på
> kulturfronten i ganske mange år. Brian Mikkelsens kulturkanon har som
> intet andet fået sat kulturen på dagsordenen og fået den sat til debat.

Din pointe er god, men jeg kan stadig ikke se formålet? Hvis du mener det
får folk som aldrig har hørt "Værsgo", til at rende ud og købe den... så er
det vel nærmere reklame?

> [...]
> holdninger. Denne kulturkanon er én kanon, men der kan givetvis laves
> mange flere, som hverken er mere rigtige eller mere forkerte end denne.

Lige præcis. Med andre ord : total overflødig og unødvendig. Lad folk træffe
deres egne valg.

Synes også jeg hørte noget om at han (Brian "Fjols" Mikkelsen) ville lave en
sportskanon? Som skulle være de 12 største idrætspræstationer nogensinde?
Igen må jeg ryste opgivende på hovedet...

Morten

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 13:27

Morten Steen wrote:

> Lige præcis. Med andre ord : total overflødig og unødvendig. Lad folk træffe
> deres egne valg.

Ja, men træffer folk deres egne valg? Lad os bare være ærlige: mange
mennesker vandrer rundt i et mere eller mindre kulturelt mørke.

> Synes også jeg hørte noget om at han (Brian "Fjols" Mikkelsen) ville lave en
> sportskanon? Som skulle være de 12 største idrætspræstationer nogensinde?
> Igen må jeg ryste opgivende på hovedet...

Er det en påstand, som du kan dokumentere, eller er det bare rygter?

Din attitude til Brian Mikkelsen viser vist mest, at din modstand mod
kulturkanonen måske mere er skyldes Brian Mikkelsen end selve kulturkanonen.

Der er givetvis en masse gamle VS'ere i gymnasiet, som har mere eller
mindre samme attitude til Brian Mikkelsen, som du har. De vil givetvis i
dansktimerne sige "Brian (Fjols) Mikkelse siger, at vi bør læse Xxxx
Xxxxx, men hvad forstand har han dog på det. Jeg synes vi skal læse Yyy,
Yyyyy", og ved du hvad? Det er helt fint.

Formålet med en kulturkanon er ikke at sige, at noget litteratur, musik
eller hvad ved jeg er bedre end andet. Det vil altid være nogle
subjektive valg. Men kulturkanonen kan trods det stadig udvælge nogle
ting, som har haft stor betydning. Dansk- eller musiklæreren i gymnasiet
skulle gerne være kvalificeret til også at kunne se ud over de
forfattere og musikere, som er nævnt i kulturkanonen og træffe deres
egne valg.

Hvor kulturkanonen, efter min mening, har sin plads, er netop ved at
sætte kulturen på dagsordenen. Om du er enig eller ej, er fuldstændig
ligegyldigt. Det vigtige er, at du debatterer kultur.

Fra : Morten Steen

Dato : 25-01-06 14:50

> Ja, men træffer folk deres egne valg? Lad os bare være ærlige: mange
> mennesker vandrer rundt i et mere eller mindre kulturelt mørke.

Og? Lad dem da og det? Jeg skal da være ærlig og erkende at jeg udelukkende
har kigget på listerne for musik og film, for de er de enester former for
"kultur" der interesserer mig. Jeg har overhovedet ikke brugt så meget som 1
sekund på de andre lister.
Kan godt være jeg står alene med den holdning, men for mig gør det jo bare
at de lister kommer til at henvende sig til folk der i forvejen interesserer
sig for de respektive emner... og så er det da mega-bræk.

> Er det en påstand, som du kan dokumentere, eller er det bare rygter?

Jeg så i hvert fald en artikel om det i avisen, hvor idéen mødte
(berettiget) kritik fra alle vinkler. Om han så har droppet tanken sidenhen,
eller om den er i støbeskeen, skal forblive usagt.

> [...]
> Xxxx Xxxxx, men hvad forstand har han dog på det. Jeg synes vi skal læse
> Yyy, Yyyyy", og ved du hvad? Det er helt fint.

Nu er det sådan at min interesse for politik er cirka... ikke-eksisterende.
Så det har ikke så meget med det at gøre.
Men ja, jeg synes han er ganske rædselsfuld. Han formår at holde sig tilpas
anonym 99% af året, men lige så snart der er den MINDSTE mulighed for han
kan score sig en billet til en stor begivenhed, eller på andre måder blive
bemærket i forbindelse med noget "godt", SÅ er han der med det SAMME.
Om han så var nynazist eller Moder Teresa, er mig ligegyldigt. Han er en
idiot. Og Kulturkanonen er seneste skud på stammen over tåbeligheder fra
ham.

> [...]
> være kvalificeret til også at kunne se ud over de forfattere og musikere,
> som er nævnt i kulturkanonen og træffe deres egne valg.

Netop. Derfor behøver de ingen Kulturkanon. For det er da gået fint indtil
videre.

> Hvor kulturkanonen, efter min mening, har sin plads, er netop ved at sætte
> kulturen på dagsordenen. Om du er enig eller ej, er fuldstændig
> ligegyldigt. Det vigtige er, at du debatterer kultur.

Det havde jeg sgu nok gjort alligevel. Men dem som aldrig har gjort det,
begynder næppe heller nu.

Morten

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 17:22

On Wed, 25 Jan 2006 12:05:00 +0100, "Morten Steen" <morten.x@film.dk>
wrote:

>Lige præcis. Med andre ord : total overflødig og unødvendig. Lad folk træffe
>deres egne valg.

Og det er vel det "kononen" er bedst til, giv nogle mulugheder, og
diskuter hvad der er "rigtigt" og "forkert".

Men netop den "kanon" der rammer denne gruppe "hårest" er nok den der
kan diskuteres mest.

>Synes også jeg hørte noget om at han (Brian "Fjols" Mikkelsen) ville lave en
>sportskanon? Som skulle være de 12 største idrætspræstationer nogensinde?
>Igen må jeg ryste opgivende på hovedet...

Den er lavet, og blev offenlig gjort i juleshovet med de danske sports
højdepunkter (mener jeg).

http://www.dif.dk/index/nyheder-idraetsliv.htm?selectmonth=1&selectyear=2006&vis=4081&id=

De 12 udvalgte
Wilson Kipketer, 800 meterløb
Kvindelandsholdet i håndbold
Anja Andersen, håndbold
Bjarne Riis, cykling
EM-triumfen i fodbold 1992
Michael Laudrup, fodboldspiller
Ole Olsen, speedway
Paul Elvstrøm, sejlsport
Lis Hartel, ridning
Knud Lundberg, fodbold, håndbold og basketball
Ragnhild Hveger, svømning
Ivan Osiier, fægtning

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 17:28

Poul Erik Lindaa wrote:

> Men netop den "kanon" der rammer denne gruppe "hårest" er nok den der
> kan diskuteres mest.

Hvorfor det? Tror du ikke bare, at det er den kanon, du interesserer sig
for. Folk med en stor arkitekturinteresse vil måske diskutere
arkitekturkanonen mindst lige så meget.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 17:42

On Wed, 25 Jan 2006 17:27:44 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

>Hvorfor det? Tror du ikke bare, at det er den kanon, du interesserer sig
>for. Folk med en stor arkitekturinteresse vil måske diskutere
>arkitekturkanonen mindst lige så meget.

Måske / Nok rigtigt.
Men det irriterer mig at de er sprunget over hvor gæret er lavest med
et par af deres "værker".

"Dansk Guldalderjazz Vol. 1-4" og "Evergreens (sangantologi)" er efter
min mening kun valgt for at undgå at tage stilling.

De burde have taget diskutionerne fulgt ud og valgt noget derfra, og
så have udeladt noget andet.

Ellers er perioden jo 68 til 88 jo i følge den langt den vigtiste for
dansk populær musik og resten (ud over Kai Norman Andersen) jo blot
biting.
Og at der ikke er lavet noget efter 88 der er af en eller anden
betydning er jo helt hen i vejret.

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 18:01

Poul Erik Lindaa wrote:

> [...]
>
> "Dansk Guldalderjazz Vol. 1-4" og "Evergreens (sangantologi)" er efter
> min mening kun valgt for at undgå at tage stilling.

Helt enig. De har også "Udvalgte sange". Som jeg skrev andetsteds i
tråden, tyder det på, at de ikke har turdet tage et valg. Det er synd.
Navnlig er "Evergreens (sangantologi)" efter min mening lidt for meget
at få indlæmmet så mange sange, at vi hver især kan sige, at mindst én
sang, vi kan lide, er en del af kanonen.

> [...]
> biting.
> Og at der ikke er lavet noget efter 88 der er af en eller anden

Man har vist bevidst fravalgt det nyere og set på musikken før 1990. Det
synes jeg, jeg hørte et eller andet sted.

Men det kan jo ikke overraske, at hovedvægten ligger på de seneste
årtier. Det er jo i høj grad den musik, der er alle er mest kendt og
bedst dokumenteret. Hvem kender til populærmusik fra 1910'erne?

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 12:08

Poul Erik Lindaa wrote:

> [...]
> biting.
> Og at der ikke er lavet noget efter 88 der er af en eller anden

Jeg synes det er en skam at man ikke er gået længere tilbage da man valgte
populærmusik. Billedkunst starter 1300 f. Kr. og slutter inden
populærmusikken kommer rigtigt igang. Populærmusik starter i 1925.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Lars Holst

Dato : 25-01-06 12:59

"Alex Linaa" <www.linaa.com> said in

> [...]
> Er der nogen der kan kaste lys over hvilket guitarstykke det drejer
> sig om, eventuelt med et link til noderne?

Jeg kan konstatere at den eneste jeg ikke har i min samling er den
sidstnævnte.

--
Lars Holst

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-01-06 15:39

<SNAP SNAP>

Den stinker!
Er kulturministeren ikke klar over, at der findes andet end dårligt
firserpop?
Det ville sgu da være mere fornuftigt at gå efter salgstal og så smide Aqua
eller noget på.
Kanonen går heller ikke efter hvilke bands, som har været mest
indflydelsesrige (måske på nær Gasolin). Der kunne f.eks. King Diamond være
blevet nævnt eller hvad med alt vores jazz-musik, som vi også er ret så
kendte for i udlandet?
Forfærdelig omgang møg, ligesom det meste, der er på den liste... godt det
ikke er nogle rettelinie.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 25-01-06 15:58

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kendte for i udlandet?
> Forfærdelig omgang møg, ligesom det meste, der er på den liste... godt det

Kald du bare TV-2 for møg ... flot ...

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-01-06 17:19

> Kald du bare TV-2 for møg ... flot ...

Ja det er et dansk band og helt klart et af de mere tålelige, men er de
kendte på landsplan? Breder de kendskabet til vores land? Tjener de masse af
penge til os? Har de en unik stil, der har præget utallige bands? Det tror
jeg ikke... TV-2 er et udmærket band, men hvordan opfylder de nogle
realistiske krav?

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 17:29

Sren Kjeldsen wrote:

> [...]
> penge til os? Har de en unik stil, der har præget utallige bands? Det tror
> jeg ikke... TV-2 er et udmærket band, men hvordan opfylder de nogle

Åbenbart. Mig undrer det også, at TV-2 er endt på listen. Der er da
ingen tvivl om, at de nu og da har nogle fede tekster, men resten af det
er da - gab - noget så kedeligt - gab.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 17:33

On Wed, 25 Jan 2006 17:18:50 +0100, "Sren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>penge til os? Har de en unik stil, der har præget utallige bands? Det tror
>jeg ikke... TV-2 er et udmærket band, men hvordan opfylder de nogle

Kanonen skal vel ikke bruges til at brede kendskabet til vores land,
for så er der 12 værker der helt klart skal skiftes ud, bare inden for
Populærmusiken.

TV2 har bestemt kommenteret hvad vi danskere går og gør i vores
dagligdag, og stillet spørgsmål om hvorfor vi gør det.

Kanonenen skal jo bruges til netop det vi gør her - diskuterer.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-01-06 17:39

"Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.cykeldk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagligdag, og stillet spørgsmål om hvorfor vi gør det.
>
> Kanonenen skal jo bruges til netop det vi gør her - diskuterer.

Helt klart... Og jeg betragter den også kun som en provokation, der skal
netop skal få os til at diskutere, hvad der er dansk. Jeg ville aldrig kunne
respektere den som værende realistisk og troværdig. Især når Olsenbanden
ikke er derpå

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 17:58

On Wed, 25 Jan 2006 17:39:11 +0100, "Sren Kjeldsen"
> [...]

>respektere den som værende realistisk og troværdig. Især når Olsenbanden

Jeg ville være endnu mere bekymret hvis der ikke var noget "der
manglede eller var overflødigt".

Jeg mangler også Olsenbanden og og og og....

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 18:04

Sren Kjeldsen wrote:

> [...]
> respektere den som værende realistisk og troværdig. Især når Olsenbanden

Men det har vel heller aldrig været meningen, at denne kulturkanon skal
være den endegyldige sandhed. Jeg ser den mest som et oplæg til
diskussion, og det har jeg også haft indtryk af, at formålet til stor
dels har været.

Berlingske Tidende lavede for nogle måneder siden en læserbestemt
kulturkanon, og den var da også ganske interessant at følge med i. Den
er sikkert lige så "god" som den nye kanon.

Måske skulle man lave en kanon over kanoner ...

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 18:21

On Wed, 25 Jan 2006 18:04:18 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>kulturkanon, og den var da også ganske interessant at følge med i. Den
>er sikkert lige så "god" som den nye kanon.

En sådan er der også på DR's kanonside
http://www.dr.dk/kanon/brugernesKanon/index.asp

>Måske skulle man lave en kanon over kanoner ...

På DR's side kan du også lave din egen kanon.

Fra : Koeffe

Dato : 25-01-06 23:35

| En sådan er der også på DR's kanonside
| http://www.dr.dk/kanon/brugernesKanon/index.asp

Hold kæft mand! Den er sgu da lige i øjet! Den er næsten
helt som jeg ville have lavet den.

Som jeg ser det, er en kulturkanons formål, at lave en
oversigt over hvad man bør kende, for at være bedst/bredest
mulig klædt på til at kunne diskutere og forstå ny kultur i
sit videre liv. Og så er det jo oplagt at spørge
befolkningen. Fordi det som den brede befolkning kender, vil
jo være det der er størst chance for at man kommer til at
diskutere i fremtiden.

Mvh Koeffe

....som synes kulturkanonen er noget knald.
Næh - lad os lave en kanon over de 12 vigtigste toner ;)

....eller lydfrekvenser. Så stemmer jeg i hver fald på 8
kHz - den er så rar for øret i længere tid *g* (det skulle
efter sigende være den tone der gør mest av i øret. Min
fysiklærer viste det for os - av av)

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-06 09:13

Koeffe wrote:

> Hold kæft mand! Den er sgu da lige i øjet! Den er næsten
> helt som jeg ville have lavet den.

Det er derfor det ikke er menigmand der skal lave den slags - heller ikke i
flok. Selvom jeg er enig i at Steppeulvene burde ligge på listen under alle
omstændigheder nytter det altså ikke at Kim Larsen besætter 3 pladser. Aqua
har INTET på listen at gøre. Popularitet har intet med kvalitet at gøre. MC
Einar var vigtig for dansk rap, men bestemt ikke et must for dansk kultur.
Jeg ved godt at "smag ikke kan diskuteres" ... det kan det altså godt lidt
alligevel. Der er ekstremer som man BURDE kunne definere som dårlige, f.eks.
dansktop ... og Aqua.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 28-01-06 12:41

On Sat, 28 Jan 2006 09:13:22 +0100, "Kim Frederiksen" <kim snabela
gmail punktum com> wrote:

> [...]
>alligevel. Der er ekstremer som man BURDE kunne definere som dårlige, f.eks.

Smag kan bestemt diskuteres, men der er ingen facitliste.
Men din, min eller alle andres smag kan være lige så god.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-06 12:44

> [...]
> i flok. Selvom jeg er enig i at Steppeulvene burde ligge på listen under
> alle omstændigheder nytter det altså ikke at Kim Larsen besætter 3

Rent faktisk er det lidt underligt, at Kim Larsen specifikt tilskrives
Kvinde Min. Den burde vel høre med under Gasolin - der i øvrigt også er på
> [...]

> har INTET på listen at gøre. Popularitet har intet med kvalitet at gøre.
> MC Einar var vigtig for dansk rap, men bestemt ikke et must for dansk

Hvis Danse i måneskin kan optræde på en officiel kanon, så kunne Ahhr dér
(sp?) i hvert fald også. Eller Det' jul, det' cool for den sags skyld.

Personligt havde jeg også foretrækket, at man havde inkluderet fx Malk De
Koijns Smash Hits in Aberdeen på den officielle liste, eftersom det ville
kunne brede perspektivet lidt ud - og vidne om, at dansk populærmusik ikke
gik stoppede i 1988.

Mvh Mikkel

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 28-01-06 17:24

On Sat, 28 Jan 2006 12:43:38 +0100, "Mikkel Knudsen"
<Mikkel_knudsen[at]killamail.com> wrote:

>Rent faktisk er det lidt underligt, at Kim Larsen specifikt tilskrives
>Kvinde Min. Den burde vel høre med under Gasolin - der i øvrigt også er på
>listen.

Muligvis rigtigt, på CD'en står opgivet "Larsen/Gasolin' - Mogensen"
som komponister.

> [...]
>kunne brede perspektivet lidt ud - og vidne om, at dansk populærmusik ikke

Egentlig er fejlen at de herer kanonvælgere ikke tog skridtet fulgt
ud, men valgte selv at lave et "Evergreen" (herligt ord når vi nu
snakker dansk kanon) album, som ikke findes andre steder end i deres
fantasi.

Jeg kan sagtens se at nogle af de kunstnere/værker, der er derpå, har
deres berettigelse, og at der ikke er plads til alle, men så har de
blot ikke valgt længe nok.

Det samme gælder i øvrigt "Et udvalg af 12 sange (Kai Normann
Andersen, 1925-59)" og i lidt mindre grad "Dansk Guldalderjazz Vol.
1-4 (Antologi af guldalderjazz, 1940-49)". En album serie der i det
mindste eksisterer.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 17:42

On Wed, 25 Jan 2006 17:33:24 +0100, Poul Erik Lindaa
<lindaa@mail.cykeldk> wrote:

>Kanonenen skal jo bruges til netop det vi gør her - diskuterer.

Lige netop. Det er ingen facitliste, men et oplæg til debat, og en
kærkommen chance til at kigge lidt indad på kulturområdet, i stedet
for at lade janteloven regere.

Ham her har helt klart heller ikke fattet en disse af hvad det går ud
på: http://www.khader.dk/flx/mine_ordfoererskaber/kultur/kulturkanon/

/Alex

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 16:53

On Wed, 25 Jan 2006 09:31:52 +0100, "Alex Linaa" <www.linaa.com>
wrote:

> [...]
>8. Tidens Tern (C.V. Jørgensen, 1980)
>9. Stjerne Til Støv (Sebastian, 1981)
>10. Aura (Palle Mikkelborg m. Miles Davis, 1984/1985)

Hvad jeg er mest irriteret over er udvælgelsen af værker samlet senere
"Dansk Guldalderjazz Vol. 1-4 (Antologi af guldalderjazz, 1940-49)" og
"Evergreens (sangantologi)".

Jeg har svært ved at opfatte dem som "noget der er lavet af en bestemt
person". Selvfølgelig er der en der har udvalgt dem, men gør det dem
til et "værk af nogen betydning"?

Og "Et udvalg af 12 sange (Kai Normann Andersen, 1925-59)" er bestemt
gode sange, men d er skevet over 34 år, hvilket viser at Kai Norman
Andersen har skrevet nogle gode sange men gør det dem til et "værk"

Og så lige "Aura (Palle Mikkelborg m. Miles Davis, 1984/1985)".
Musiken er skrevet af Miles Davis, og fortolket af Palle Mikkelborg,
men gør det den til noget særligt dansk?

"Live Sådan" er en udmærket samling af Gasolin's sange, og det ville
nok være svært at vælge et enkelt album, som det værk der skulle med,
og derfor nok valgt som et kompromis. Men Gasolin's bedste værk -
næppe.

Og så mangler der altså noget nyere musik. Der er bestemt lavet godt
betydende dansk musik efter 1988. Vel er det inspireret af udlandet,
man hvad på listen der, er ikke det.

Perioden fra 68 til 88 er langt over prioteret med 9 ud af 12
placeringer.

Men ellers er listen vel nærmest "grov leverpostej" - ikke noget vi
kan komme op og skændes over, grå og anonym, med få klumper ind
imellem.

Fra : kautaq

Dato : 25-01-06 18:47

Alex Linaa wrote:

> [...]

> sang er en kopi af et guitarstykke af Smetana, node for node,
> og hvis det er tilfældet er det da godt nok en

Ja, det er mig der skriver det. Og jeg har skrevet det
flere gange når debatten faldt på hvem der stjæler fra hvem.
Jeg kæmper lige nu med at dokumentere dette med en MP3-fil
på min hjemmeside. Der er problemer med at uploade.
Bad timing!

Jeg vender tilbage når det virker.

> Er der nogen der kan kaste lys over hvilket guitarstykke det
> drejer sig om, eventuelt med et link til noderne?

Her er endnu et problem. Tilsyneladende er det ikke Smetana, men
måske har Smetana lavet noget lignende. De stjal også med arme
og ben før i tiden, det er ikke nogen nyhed.
Når jeg finder ud af hvem der er den "rigtige" komponist, skal
jeg nok skrive det, så du kan hente noderne på biblioteket.

Men jeg fastholder at Lars Lilholt *ikke* er komponisten, og
at Lars Lilholt *ikke* skriver det på sine plader.
Men som sagt, der arbejdes på højtryk lige nu.

/Mike

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 20:32

> Men jeg fastholder at Lars Lilholt *ikke* er komponisten, og
> at Lars Lilholt *ikke* skriver det på sine plader.
> Men som sagt, der arbejdes på højtryk lige nu.
>
> /Mike

Det ville nok også koste ham en del af sin masive kodacheck

Esben

Fra : Ove Thomsen

Dato : 26-01-06 10:24

> Men jeg fastholder at Lars Lilholt *ikke* er komponisten, og
> at Lars Lilholt *ikke* skriver det på sine plader.
> Men som sagt, der arbejdes på højtryk lige nu.

Mig bekendt står der også "Procul Harum" eller "Gary Brooker" på "A Whiter
Shade of Pale og "The original Dixieland Jazz Band" er krediteret for
"Tiger Rag" og .. og...

Historien er fuld af eksempler på kunstnere der bruger andres numre som
grundlag for deres egne, lige for tiden kan man høre Madonna med et ABBA
nummer, eller i hvert fald noget af det.
Lars Lilholdt hører meget mere hjemme på den liste end Palle Mikkelborg og
for den sags skyld tågehornene Kliche, glem ikke at "Kald det kærlighed"
blev udråbt til sammen med "Kvinde Min" og ?? (glemt) at være de tre bedste
kærlighedssange.

Men hele debatten er tåbelig fordi det handler om smag, og smag kan ikke
diskuteres. At nogle elitære pædagogtyper sidder og laver sådan en liste
her er såmænd da et udemærket tidsfordriv sålænge man ikke tillægger listen
al for meget betydning.

Der er to citater jeg altid tænker på når man diskuterer smag : "Eat shit,
5 billion flies can't be wrong" ...... siger noget om at populær musik ikke
nødvendigvis er godt fordi mange mennesker kan lide det og så mit yndlings
citat som egentlig siger alt : "Der findes ikke god eller dårlig musik, der
er godt eller dårligt UDFØRT musik"... Citat stammer fra Louis Armstrong da
han engang blev kritiseret for at lefle for "masserne".

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-06 20:32

> Hvad mener I om de 12 musikstykker som udvalget har valgt i kategorien
> populærmusik?

_________

OP PÅ SKRÅ

For at sige det "populært" vil jeg sige "skråt op" om de kulturradikale
ekstremister og deres liste. De arbejder vist alle indenfor rock-brancen og
aner ikke en døjt om populærmusik og ewergreen. De er deres egen næsering
nærmest. Listen kan ikke bruges til noget. Der mangler noget indlysende:

Den mangler da noget som er indlysende.

1: Hvor er "Ved landsbyens gadekær". Det var den plade som startede den
såkalde "danske bølge" i sommeren 1966. det er en meget stor milepæl i
populærmusikkens historie. Pigtrådsmusikken var ikke så populær mere og den
delte sig i to grene. Den ene gren forsatte ud ad hovedsporet med noget ret
vildt pigtråd, mens den anden fløj er den fløj som gik i dansktopretningen.
De begyndte at synge på dansk. Kjeld lagde for. Herefter fulgte bl.a.
"Defenders" og "Hitmakers" med enorme hits, bla. "Jeg har aldrig fået
noget" og en hel masse oversættelser af gamle landeplager, nu tilsat
pigtrådslyd i større eller mindre grad og med dansk tekst.
Nævnes burde "Ved landsbyens gadekær" som startede hele dansktopæraen,
som varer ved med fuld musik den dag idag

2: Hvort er indlysende hits som "Hvide måge" (Gustaw Winkler)

3: Hvor er "Bjørn og Okays" nok største hit "Den gule flyver". Den er det
som mange her bvist nok kalder "Kult". Den blev indspillet af denne gruppe
for ca. 40 år siden. Gruppen eksisterer den dag idag og er helt klart
Danmarks populæreste gruppe. Arhhhh o.k., der er jo godt nok lille Johnny.
men så næstpopulæreste da. der er da fuldstændigt vild at man ikke nævner
det med et ord.

Selvfølgelig skal det da ikke være dansktop det hele. Det er logik. der var
jo masser af andet musik. men altså, når der skal nævnes 12 sange, så er det
twligt at man ikke engang så meget som nævnmer eeen.
De folk han ingen som helst føling med hvad der foregår populær-musikalsk.
De lever slet ikke indenfor den verden.

Så den liste kan stort set
STIKKES SKRÅT OP

Vi kan lige så godt sige det så det kan forstås.

Hilsen Åge

Fra : McMurphy

Dato : 25-01-06 20:36

Se her vil jeg (for en gangs skyld) holde med Åge. "Ved landsbyens gadekær"
BURDE have været med på den liste.. Det var da absolut en sang der ændrede
noget da den kom frem.

Jeg er absolut ikke særlig glad for kultur Brian men jeg mener faktisk at
det er en ret god ide at få sat en debat igang om hvorfor flere og flere
vokser op som totalt "kulturløse".

Og så vidt jeg er orienteret har han (Brian) ikke haft nogen indflydelse på
hvad der er blevet udvalgt i de forskellige grupper.

At jeg så mener at Brian har været nærmest en katastrofe for kulturlivet
herhjemme i de sidste mange år er en helt anden sag.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 26-01-06 00:31

wrote:

> [...]
>farisær af dimensioner.
>Er der nogen der kan kaste lys over hvilket guitarstykke det drejer sig om,

Hvad der falder mig endnu mere for brystet er at der slet ikke findes
noget album der hedder Everdreens der indeholder de 12 sange som de
nævner på den. De 12 sange er nogle de har skrevet sammen, som et
album.

Om det samme er tilfældet med de 12 sange af Kai Normen Andersen skal
jeg ikke kunne sige, men jeg har ikke kunnet finde et album der
indeholder de 12 sange.

Derfor dumpe karakter til Kanonudvalget for musik

Kor- og orkesterchef Per Erik Veng (formand)
Forfatter Jørgen I. Jensen
Forskningsbibliotekar Inger Sørensen
Redaktionschef Torben Bille
Musiker og forfatter Henrik Marstal.