Søges: Dansk jazzmusik med GANG I.
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-01-06 16:35

Jeg er begyndt at lytte lidt til jazz musik.

Jeg har fundet ud af den genre jeg virkelig kan lide er den allmusic.com
kategoriserer som avantgarde eller free jazz. Det må gerne være så vild så
mulig :)

Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?

--
Now Playing:
DKV Trio - Soft Gamma Ray Repeater

Fra : Morten Steen

Dato : 20-01-06 20:44

> Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?

Kig efter When Granny Sleeps. De har flere CD'er ude. Rimelig vilde
allesammen. :D

Der findes sikkert flere, men jeg har altid holdt mig til WGS. :D

Morten

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-06 10:00

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?
>
> --
> Now Playing:
> DKV Trio - Soft Gamma Ray Repeater
________

Nordvestjyllands førende jazz-swingg-orkester er BOOGYMANN BAND. Det er i
den grad livlig og traditioonel swing--musik. De kalder sig amatør big band.
Frontfiguren er Rene Nørskov, som er kendt fra dansktoporkesteret
"Tonight". Det det swing-halløj kører han med når han ikke er ude at spille
med "Tonight".
Men de to ting er vidt forskellige. Det er jo som regel bare
dansktopmusikere som har den bedste indgangsvinkel til swinng-jzz.
Hjemmesiden er her

www.bogeyman.dk/

Hilsen Åge

Fra : Steen Jensen

Dato : 21-01-06 10:29

Åge Halldorsson <aa.hfjern@detsomstÂrherpost.tele.dk> wrote:

> Det er jo som regel bare
> dansktopmusikere som har den bedste indgangsvinkel til swinng-jzz.

*Tø-hø*

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 12:52

On Sat, 21 Jan 2006 09:59:55 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Nordvestjyllands førende jazz-swingg-orkester er BOOGYMANN BAND. Det er i
>den grad livlig og traditioonel swing--musik.

Hvis ikke du kan svare på spørsmålet, så lad dog være med at ævle!

Manden spurgte om avantgarde jazz, ikke traditionel jazz

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-01-06 18:39

> [...]
>
> Hvis ikke du kan svare på spørsmålet, så lad dog være med at ævle!
>
> Manden spurgte om avantgarde jazz, ikke traditionel jazz

____

Hr. Svinå. Hvad er avantgarte ?

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 19:57

On Sun, 22 Jan 2006 18:38:37 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Hr. Svinå. Hvad er avantgarte ?

Hvad skal jeg så kalde dig? Tåge-Åge? Skod-Åge? Eller skulle man ikke
bare lade være med at gå efter manden, når man er løbet tør for
argunemter?

Hvis du ikke ved hvad avantgarde er, så lad dog bare være med at svare
på spørgsmålet. Hvor svært kan det være?

/Alex

Fra : Hauge

Dato : 22-01-06 20:12

Alex Linaa wrote:
> Hvis du ikke ved hvad avantgarde er, så lad dog bare være med at svare
> på spørgsmålet. Hvor svært kan det være?

Måske du selv skulle gøre det, når du selv lukker lort ud i de andre
grupper, hvor du prøver at svare Åge..

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060122191152@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 23:33

On Sun, 22 Jan 2006 20:11:46 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Måske du selv skulle gøre det, når du selv lukker lort ud i de andre
>grupper, hvor du prøver at svare Åge..

Fik du det bedre nu? Måske du skulle se at komme tilbage på blå stue
så :)

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-01-06 19:56

> Fik du det bedre nu? Måske du skulle se at komme tilbage på blå stue
> så :)
>
> /Alex
_____________

Måske du skulle komme tilbage på gyllesprederen og sprede dit gylle et andet
sted.

Åge

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 21:07

On Thu, 26 Jan 2006 19:55:50 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Måske du skulle komme tilbage på gyllesprederen og sprede dit gylle et andet
>sted.

Nope!
Gylle får de sunde planter til at gro, og svider ukrudtet til
ukendelighed.
Er du ikke ved at være lidt vissen i toppen Åge?

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-01-06 20:00

> On Thu, 26 Jan 2006 19:55:50 +0100, "Åge Halldorsson"

> Er du ikke ved at være lidt vissen i toppen Åge?
>
> /Alex
____

Skål.

Jo, det er noget "gylle", om må så må sige. Men det er den gode forstand som
får det til at visne.

Du er meget langhåret, ikke?. - Skål! igen

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-06 11:36

On Fri, 27 Jan 2006 19:59:46 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Jo, det er noget "gylle", om må så må sige. Men det er den gode forstand som
>får det til at visne.

Hehe, nej du, det er med hår som med alt der vokser, det gror bedst i
blød bund :)

>Du er meget langhåret, ikke?. - Skål! igen

Hvis du kalder 0,3 mm langt, så ja, ellers ikke

Skål

/Alex

Fra : Lars Rindsig

Dato : 23-01-06 16:45

Åge Halldorsson wrote:

> Hr. Svinå.

Du er da ellers blevet noget aggressiv på det seneste. Det klæder dig nu
ikke så godt ...

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-01-06 19:58

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse

> Du er da ellers blevet noget aggressiv på det seneste. Det klæder dig nu
> ikke så godt ...
>
> Lars
_____

Nej, men det er altså det der med, at man er så lærenem.

Hilsen Åge

Fra : Lars Holst

Dato : 21-01-06 10:53

Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> said in

> [...]
> gerne være så vild så mulig :)
>
> Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?

Jeg er ikke bruger af allmusic.com men jeg har dog en idé om hvad
avantgarde og free jazz er.

Umiddelbart vil jeg mene at f.eks. Thelonius Monk, Ornette Coleman og
Jimmy Giuffre var Freejazz udøver.

"Opfinderen" af avantgarde jazz var John Coltrane.
Han er selvfølgelig ikke dansker. Men måske var det alligevel noget.
Men det kan give en idé om hvad det er.

Senere fusionerede Miles Davis elektriske instumenter ind i jazzmusikken.
Fusions jazz blev det så kaldt.

Mange af de moderne sites som sælger musik forvirrer begreberne og kan
tage fejl af stilarter.
Jeg synes personligt at det er frækt at nogle moderne musikere kalder
deres musik for R&B, da det var en stilart som dominerede lige før
Rock'n'roll blev opfundet.
Rythm & Blues som forkortelsen står for repræsenteres bl.a. af Ray
Charles og Oscar Brown Jr.

Sådan kan det også være lidt med jazz genrer.

Free jazz, Avantgarde jazz og Fusions jazz lever dog stadig men heldigvis
blev de traditionelle jazz genrers iørefaldenhed genoplivet af Dexter
Gordon i 80'erne efter at mange troede jazzen var en død sild gennem 10-
20 år.

"Jazz is not dead, it just smells funny".

--
Lars Holst

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 21-01-06 13:10

On 21 Jan 2006 09:52:37 GMT, Lars Holst wrote:

> Jeg er ikke bruger af allmusic.com men jeg har dog en idé om hvad
> avantgarde og free jazz er.

Jeg har imidlertid fundet en "lokal" klub med den genre jeg snakker om:

http://www.sunship.dk/

Der er en masse af koncerter osv. Det skal nok bringe mig videre :)

--
Now Playing:
download - energy plan [stopped]

Fra : Lars Rindsig

Dato : 23-01-06 16:50

Lars Holst wrote:

> Umiddelbart vil jeg mene at f.eks. Thelonius Monk, Ornette Coleman og
> Jimmy Giuffre var Freejazz udøver.

Monks spil var vel aldrig frit, som sådan, men eksperiementerende og
grønseoverskridende det var han i hvert fald (og som sådan vel
avantgardist).

> [...]
> blev de traditionelle jazz genrers iørefaldenhed genoplivet af Dexter
> Gordon i 80'erne efter at mange troede jazzen var en død sild gennem 10-

Dexter Gordons "genopstandelse" var vel noget tidligere - efter hans
successer i 40'erne blev stort set glemt indtil han dukkede op i
Frankrig og Danmark engang i 1964, og så tog det vel lidt fart derfra,
med nogle LP'er på Blue Note og legende-status i St. Regnegade.

Han stod vel heller ikke for traditionel jazz som sådan; selvom der var
sket en del mellem The Chase og Our Man in Paris, så er han vel igennem
alle årene ret solidt forankret i bop-traditionen,og så med et
balladespil der måske nok afslører nogle aner i noget sweet
bigband-musik. På den anden side kunne han jo altså også spille temmelig
"hård" hard bop når det kom over ham.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Lars Holst

Dato : 23-01-06 21:05

Lars Rindsig <spam@bounce.bounce.bounce> said in

> Monks spil var vel aldrig frit, som sådan, men eksperiementerende og
> grønseoverskridende det var han i hvert fald (og som sådan vel
> avantgardist).

Det var i høj grad frit. Han blev krediteret for at være i stand til at
"opfinde" musikken efterhånden som hans hænder flyttede sig.

Avantgarde-jazz begrebet opstod ikke før John Coltrane "opfandt det" og
det var efter Monk manifesterede sig.

> [...]
> Frankrig og Danmark engang i 1964, og så tog det vel lidt fart derfra,
> med nogle LP'er på Blue Note og legende-status i St. Regnegade.

Han vendte først "hjem" til USA i 80'erne og det var hans fortjeneste at
traditionel jazz fik en renaissance derovre.
Den "fart det tog" som du skriver om foregik udelukkende på den
europæiske scene og den havde altid været sekundær i jazzens stilarter.

Det ser anderledes ud i dag. Mange jazz kunstnere vokser frem på den
europæiske muld i dag.
Måske kan vi delvist takke Dexter Gordon for det.
Vi må dog ikke glemme de tidlige europæiske rødder som Django, Stephani
etc.

> [...]
> bigband-musik. På den anden side kunne han jo altså også spille
> temmelig "hård" hard bop når det kom over ham.

Ikke desto mindre blev der i USA ikke spillet jazz musik så tæt på
sløjferne fra Armstrongs og andre traditionsbundne musikeres stilarter
fra mange af de store navne forlod USA medio 60'erne til Dexter vendte
"hjem" og havde sin første liveoptræden.

> Lars

Venligst
--
Lars Holst

Fra : Lars Rindsig

Dato : 23-01-06 21:22

Lars Holst wrote:

> Det var i høj grad frit. Han blev krediteret for at være i stand til at
> "opfinde" musikken efterhånden som hans hænder flyttede sig.

Men det er jo heller ikke blot fraværet af nedskrevne noder, friheden
består i, men på at fri jazz, rent definitionsmæssigt, er totalt ubundet
af rytmiske, strukturelle og - især - harmoniske konventioner.

Selv om han jo også holdt af skæve toner holdt Monks improvisationer sig
vel som udgangspunkt indenfor det gængse tonesprog (men jeg har aldrig
fået lyttet til Monk så grundigt og dybt som man burde, så ret mig hvis
jeg tager fejl), som den fri jazz er en reaktion imod og bevidst undviger.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-01-06 19:40

Thomas Jespersen wrote:
> [...]
> gerne være så vild så mulig :)
>
> Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?

Ikke jazz per se, men du vil elske det:

Ibrahim Electric
www.ibrahimelectric.dk

--
Jacob

Fra : Lapzig

Dato : 22-01-06 12:36

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> wrote in message

> Ikke jazz per se, men du vil elske det:
>
> Ibrahim Electric
> www.ibrahimelectric.dk

Uha for satan det er godt!

Fra : Carl Drud

Dato : 22-01-06 18:49

Åge Halldorsson wrote:

> Hr. Svinå. Hvad er avantgarte ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Avant-garde_jazz

Carl

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-01-06 19:41

On Fri, 20 Jan 2006 16:34:37 +0100, Thomas Jespersen wrote:

> Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?

Jeg har spurgt samme spørgsmål i et internationalt forum, denne gang om
internationale bands i samme genre. Hvis der er nogle der er interesseret
er tråden her:

http://forums.allaboutjazz.com/showthread.php?t=12817

--
Now Playing:
John Coltrane - Mars

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-01-06 19:57

On Sun, 22 Jan 2006 19:40:34 +0100, Thomas Jespersen wrote:

> http://forums.allaboutjazz.com/showthread.php?t=12817

Fandt denne link på allaboutjazz:

http://www.buggesroom.com/

Der kan man streame noget af det jeg mener. Meget improviseret jazz-musik
er det jeg kan lide :)

--
Now Playing:
John Coltrane - Leo [paused]

Fra : Lars Rindsig

Dato : 23-01-06 16:31

Thomas Jespersen wrote:

> Er der nogle dansk orkestre i kan anbefale, helst med CD anbefalinger?

John Tchicai er jo dansker; han indspillede bl.a. med Coltrane på hans
Impulse! plader. Det var dælme godt. Han er i øvrigt stadig i fuld sving
- jeg så ham sidst live for et par år siden på 1000fryd i Aalborg.

Pierre Dørges New Jungle Orchestra kan også godt falde ind under den
kategori; de har i hvertfald også lavet nogle virkelig fine ting.

Og så mener danskere jo generelt at Abdullah Ibrahim også er en slags
dansker (lissom Ben Webster og Dexter Gordon og sådan nogen) fordi han
har boet her i en årrække, men det gælds jo ikke rigtigt.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Lars Rindsig

Dato : 23-01-06 16:40

Lars Rindsig wrote:

> [...]

Nåja, og så er der jo Franz Beckerlee der jo var alt-saxofonist inden
han fik en el+guitar. Han indspillede et par plader sammen med bl.a.
Hugh Steinmetz og Bo Thrige (jeg tror gruppen hed Copenhagen
Contemporary Jazz Quartet eller noget i den dur) midt i tressrene på
plademærket Debut, tror jeg. De blev genudgivet på CD for en fem-syv år
siden, på SteepleChase (eller var det Storyville?).

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"