Første rap nogensinde?
Fra : Karina

Dato : 19-01-06 14:49

Hey Folks,

Er der nogen herinde, der kan hjælpe med at finde ud af, hvornår de første
rap-udgivelser kom på markedet? Både i Danmark, men også internationalt?

Mvh
Karina

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-01-06 15:04

On Thu, 19 Jan 2006 14:49:11 +0100, Karina wrote:

> Hey Folks,
>
> Er der nogen herinde, der kan hjælpe med at finde ud af, hvornår de første
> rap-udgivelser kom på markedet? Både i Danmark, men også internationalt?

Jeg ved ikke med Danmark, men internationalt kan man tage wikipedia i brug:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hip_hop_music#Rapping

"With roots in Jamaican toasting, rap has developed drastically since its
introduction to hip-hop culture by Kool DJ Herc and DJ Hollywood in the
early 70's. The first true MC in hip-hop was Coke La Rock."

--
Now Playing:
DKV Trio - Double Holiday

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-06 15:59

Den 19-01-06 15.04 skrev Thomas Jespersen følgende:

> Jeg ved ikke med Danmark, men internationalt kan man tage wikipedia i brug:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hip_hop_music#Rapping

Underligt nok nævnes det populære gennembrud på plade slet ikke, men det
kan selvfølgelig stå på andre sider i leksikonnet.

Fatback benyttede lidt rap i et eller flere numre, men det helt store
gennembrud kom med Sugarhill Gang og Rappers Delight. Det nummer var
også det første populære rapnummer herhjemme.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Karina

Dato : 19-01-06 17:36

> Fatback benyttede lidt rap i et eller flere numre, men det helt store
> gennembrud kom med Sugarhill Gang og Rappers Delight. Det nummer var også
> det første populære rapnummer herhjemme.

Hvornår var det?

Mvh
Karina

Fra : Michael Westi

Dato : 19-01-06 19:27

Mener det var omkring 79
Min hukommelse er ved at svinde ind (alderen trykker)

Mvh Michael

Fra : Bistroist

Dato : 19-01-06 22:16

Michael Westi wrote:

>Mener det var omkring 79
>Min hukommelse er ved at svinde ind (alderen trykker)
>
>Mvh Michael
>
>"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

Det er vist rigtigt. Både Fatbacks og Sugarhills udgivelser er svjh. fra
79. Det danske hiphop miljø opstår så småt i starten af 80'erne, hvem,
der er først med hvad, er selvsagt omstridt, men de første (bortset fra
kuriosa som TV2 og Gunnar Nu) til at _udgive dansksproget_ rap er Einar
(En af den slags dage), Rockers (Engel) og Rip Rap Rock (Vesterbro), i
nævnte rækkefølge i sådan noget som 88-89.

--
*/*Beatrice, I love my phonograph, but you have broke my windin' chain
And you've taken my lovin', and give it to your other man

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-06 23:45

Den 19-01-06 22.15 skrev Bistroist følgende:

> Det er vist rigtigt. Både Fatbacks og Sugarhills udgivelser er svjh. fra
> 79.

Rappers Delight er fra 1979 (har lige tjekket). Jeg er lige ved at tro,
at Fatbacks første plade med indlagt rap er fra 1977 eller 1978, men det
kan godt være, det er 1979.

Jeg solgte rigtig mange Rappers Delight i min lille pladebutik, der
importerede plader til især disc-jockeys på den tid.

> Det danske hiphop miljø opstår så småt i starten af 80'erne

Hæ, jeg er lige ved at tro, at jeg lavede den første eller i hvert fald
en af de første rap-udgivelser på dansk - det må have været i 1981. Jeg
har ikke en tone i livet, så det var ikke noget at råbe hurra for. Det
var blot lidt salgsrap på et demobånd med klip af ny musik, og det var
lavet på Ain't no stopping us now. Men der var da betalt afgifter til
NBC for brugen af musikken, så med lidt god vilje man kan vel godt kalde
det en rigtig udgivelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : The Nameless Dude

Dato : 19-01-06 20:41

A short time ago on a server far far away, Karina wrote

> [...]
>
> Er der nogen herinde, der kan hjælpe med at finde ud af, hvornår de
> første rap-udgivelser kom på markedet? Både i Danmark, men også

Af Dansk mener jeg at det var TV2 - Popmusikerens Vise.
Den rapper Steffen i, er med på albummet Nutidens Unge fra 1984.
--
The Nameless Dude

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-01-06 20:52

The Nameless Dude skrev:

>Af Dansk mener jeg at det var TV2 - Popmusikerens Vise.
>Den rapper Steffen i, er med på albummet Nutidens Unge fra 1984.

Jeg tænkte mere på Mek Pek Party Band - Rapperkonen (1983) men om det kan
kaldes rap og om det var den første aner jeg ikke.

Anyway Popmusikerens vise er fra Beat (1983) og ikke fra Nutidens Unge

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Fatter Brik

Dato : 19-01-06 21:20

Mit bud kunne være Michael Brenner, mener at jeg har en 12" stående med ham
hvor der står Danmarks Første Rap-plade!

:)

Fra : The Nameless Dude

Dato : 20-01-06 14:03

A short time ago on a server far far away, Ivan V. Klattrup wrote

> Jeg tænkte mere på Mek Pek Party Band - Rapperkonen (1983) men om det
> kan kaldes rap og om det var den første aner jeg ikke.
>
> Anyway Popmusikerens vise er fra Beat (1983) og ikke fra Nutidens Unge

Jammen dog, så er der fejl på tv2fan.dk
www.tv2fan.dk/diskografi/tekster.aspx?albumid=7
Men du har ret, fandt lige den gamle LP frem fra gemmerne.
--
The Nameless Dude

Fra : Brian Urth

Dato : 21-01-06 22:27

On Fri, 20 Jan 2006 07:02:44 -0600, The Nameless Dude <nom@ial.adress>
wrote:

>Jammen dog, så er der fejl på tv2fan.dk
>www.tv2fan.dk/diskografi/tekster.aspx?albumid=7
>Men du har ret, fandt lige den gamle LP frem fra gemmerne.

Nej, det er der ikke, det er et remix, der er på Nutidens Unge

Brian

Fra : The Nameless Dude

Dato : 21-01-06 23:25

A short time ago on a server far far away, Brian Urth wrote

> Nej, det er der ikke, det er et remix, der er på Nutidens Unge
>
> Brian

CD'en har 11 numre, men LP'en har kun 10.
Remix'et er et bonus track på CD'en: Vil du danse med mig (nå-nå remix),
den ligger som track 11.
--
The Nameless Dude

Fra : Karina

Dato : 20-01-06 00:39

> Af Dansk mener jeg at det var TV2 - Popmusikerens Vise.
> Den rapper Steffen i, er med på albummet Nutidens Unge fra 1984.

Måske af de kendte ja... Men jeg spørger faktisk, fordi jeg forsøger at
finde ud af, om Shubiduas rap-udgave af Det Kimer Nu Til Julefest kan have
været én af de første rap-udgivelser i Danmark.

Det lader det åbenbart til - den er fra 1973.... Kun udkommet som B-side på
en 7" single.

Hvis nogen kender noget dansk rap fra før 1973, vil jeg meget gerne høre om
det.

Mvh
Karina

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 20-01-06 12:14

> [...]
> været én af de første rap-udgivelser i Danmark.
>
> Det lader det åbenbart til - den er fra 1973.... Kun udkommet som B-side

Den har jeg godt nok aldrig hørt! Shubberne var ellers fremme i skoene med
"Rap rap" i 1983, så det må have været deromkring rapmusikken begyndte for
alvor i Danmark.

Mvh Claus

Fra : Karina

Dato : 20-01-06 15:08

> Den har jeg godt nok aldrig hørt! Shubberne var ellers fremme i skoene med
> "Rap rap" i 1983, så det må have været deromkring rapmusikken begyndte for
> alvor i Danmark.

Ja, det var de nemlig, hvorfor jeg også gættede på, at rappen for alvor kom
frem omkring det tidspunkt... Men den anden var jo så allerede 10 år gammel
på det tidspunkt. Så hut jeg visker, er det Bosse - deres daværende
trommeslager - der synger/rapper den.

Mvh
Karina

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 21-01-06 23:18

> [...]
> været én af de første rap-udgivelser i Danmark.
>
> Det lader det åbenbart til - den er fra 1973.... Kun udkommet som B-side

Yep, bagside til ........... "Rap jul" - hvad ellers! Har den faktisk
stående på en hylde i kælderen

Med hensyn til det internationale, så var der engang først i '80erne et
tv-program, som beskæftigede sig med denne "nymodens gademusik". Og her blev
faktisk vist et filmklip fra 1940'erne med et bigband, hvis sanger udførte
en umiskendeligt karakteristisk Rap - blot med swingmusik som underlag for
rapperiet. Og konklusionen var, at det i virkeligheden var en gammel niche i
jazz'en, som var blevet videreudviklet på gaderne i USA. I udsendelsen blev
den moderne rap faktisk af nogle interviewede betegnet som "Street Rap" af
samme grund.

Så rap'en er altså i virkeligheden udgivet på plade allerede i første
halvdel af 1900-tallet og blot moderniseret rytmisk og instrumentalt af
hip-hop generationen.

Jeg har desværre ikke eksempler på den gamle jazz-rap, da den udover at være
et kuriøst indslag i et eller andet tv-magasinprogram eller kulturprogram
ikke vakte den store interesse hos en gammel heavy-rockfan som mig.

mvh. Steen Lindkvist

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-06 00:08

Den 21-01-06 23.17 skrev Steen Lindkvist Nielsen følgende:

> Yep, bagside til ........... "Rap jul" - hvad ellers! Har den faktisk
> stående på en hylde i kælderen

Hov, den har jeg jo også ... lede, lede .. lytte, lytte ... hmm, det vil
jeg ikke kalde rap, men mere almindelig tale på vers og med trommer og
bækken til. Det har i hvert fald ikke meget lighed med den form for rap,
der vandt frem omkring 1980.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Ulrik

Dato : 24-01-06 23:45

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> jeg ikke kalde rap, men mere almindelig tale på vers og med trommer og
> bækken til. Det har i hvert fald ikke meget lighed med den form for rap,

"almindelig tale på vers og med trommer og bækken til". Almindelig...
Jah joh - jeg ville nu sige "rytmisk tale...", men fred være med det.

Er det ikke netop en beskrivelse af rap? Hvordan vil du så beskrive det,
du kalder rap?

Mvh
Ulrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-06 12:52

Den 24-01-06 23.44 skrev Ulrik følgende:

> Er det ikke netop en beskrivelse af rap? Hvordan vil du så beskrive det,
> du kalder rap?

Godt spørgsmål. Jeg sad faktisk og prøvede at finde en klar definition,
da jeg skrev indlægget, men måtte opgive. Jeg endte derfor med "ikke
meget lighed med".

En helt klar forskel på rap omkring 80 og shubiduas nummer er, at rap
var ledsaget af et hårdt beat, og at rappen var mere staccato-agtig og
lagde sig tæt op ad beatet. Shubiduas "rap" har sikkert mere lighed med
den endnu tidligere form for rap som Steen nævnte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-06 12:57

On Thu, 19 Jan 2006 14:49:11 +0100, Karina wrote:

> Er der nogen herinde, der kan hjælpe med at finde ud af, hvornår de første
> rap-udgivelser kom på markedet? Både i Danmark, men også internationalt?

Det må vist være "Guldhornene" fra 1930 med Poul Reumert
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen