Mashups, er det noget man køber?
Fra : Steen Jensen

Dato : 27-12-05 15:12

Mashups, er det noget man køber, finder på nettet - eller er det noget
man skal tilhøre en gruppe for at få?

Jeg spørger bare af uvidenhed...det er ofte sådan noget
"copyright-overtrædende" halløj, eller har jeg misforstået det?

Fra : The Nameless Dude

Dato : 27-12-05 16:59

A short time ago on a server far far away, Steen Jensen wrote

> [...]
>
> Jeg spørger bare af uvidenhed...det er ofte sådan noget
> "copyright-overtrædende" halløj, eller har jeg misforstået det?

Mashups er ganske gratis på nettet. Nogen steder er der sikkert
overtrådt copyrights, men går man derimod ind på personlige
sider for DJ's så har mange af dem sørget for at få det på plads
med selskaberne at de godt må dele ud af de værker de laver.
Men det er en jungle og det er svært lige at se om de er legale
eller illegale de mashups de har liggende, for der er ikke rigtig
nogen af dem som skriver det.
--
The Nameless Dude

Fra : Lars Rindsig

Dato : 28-12-05 22:14

Steen Jensen wrote:
> Mashups, er det noget man køber,

Nej, det kan man vist ikke (som udgangspunkt - jeg har i hvertfald ikke
set nogle officielle udgivelser). Men hvis de rigtige tilladelser bliver
givet og dem der masher up betaler de klejner det så koster, er der jo
ikke noget i vejen for at de kan blive det.

> finder på nettet

Mjah, det gør man vel, men RIAA er i hvertfald ude med riven, og de
sites der har den slags - fx mashuptown.com - tager dem offline af samme
grund.

>- eller er det noget
> man skal tilhøre en gruppe for at få?

Tjah, det er nok muligt at der er en eller anden form for trading
community. Så vidt jeg husker var der en eller anden Beatles-plade (?)
der blev udsat for noget mashup-noget for nogle år siden, og den
cirkulerede vist som bootleg-cd.

Nu er det 8-10 år siden jeg ikke gad høre P3 længere, men der har
åbenbart for nyligt været et program hvor de spillede mashups - det var
nogen DJ'sne selv lavede, og som DR så betalte det, den slags koster,
for at spille.

> Jeg spørger bare af uvidenhed...det er ofte sådan noget
> "copyright-overtrædende" halløj, eller har jeg misforstået det?

Nej, det er rigtigt nok.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"