Diverse HTML koder
Fra : Luise Schmidt Nielse~

Dato : 08-12-00 19:00

Jeg efterlyser svar på følgende:
1)Hvis jeg vil sikre min at der i en textboks kun kan indtastes
bokstaver eller kun tal må der være en kode der begrænser dette,
på samme måde som maxlenght begrænser muligheden for antallet af
indtastede pladser.
2)Radioknapper med tekstbokse efterfølgende. Jeg vil sikre at
brugeren kun kan indtaste noget i det felt som er ud for den
afkrydsede radioknap. De andre felter skal derfor
skrivebeskyttes. Skal dette laves med evt. en servlet, applet
eller bare java kode eller kan dette lade sig gøre med html?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Hilsen Luise

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-12-00 05:11

Luise Schmidt Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> 1)Hvis jeg vil sikre min at der i en textboks kun kan
> indtastes bokstaver eller kun tal må der være en kode der
> begrænser dette, på samme måde som maxlenght begrænser
> muligheden for antallet af indtastede pladser.

Well, ikke lige en HTML-kode. Men det du leder efter er noget
validering på dine tekstbokse, som sørger for at brugeren får en
fejlmeddelelse hvis der angives tal (eller bogstaver).

Du har 2 muligheder:

1) Clientside (javascript)
Det vil sige at du laver et lille javascript, som tjekker
indholdet af form-felterne f.eks. når formen submittes.

2) Serverside (asp, php, eller andet)
På samme måde laver du et lille script, men dette script køres på
din webserver istedet for på brugerens PC

Serverside validering kræver for det første at dit webhotel
understøtter ASP eller PHP. Det er mere stabilt, idet det altid
virker 100% i alle browsere, og ikke er følsomt overfor om
brugerne har slået javascript fra. Omvendt er javascript mindre
belastende for din webserver, og virker lidt "hurtigere" for
brugeren.

Jeg vil anbefale dig at starte med at lave din validering i
javascript hvis du ikke har nogen erfaring med ASP eller PHP.

Du finder hjælp til hhv, server- og clientside her:

http://html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_clientside

http://html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serverside

Eventuelt kan du søge på "validering" i de to grupper, det burde
give dig et godt sted at starte.

> [...]
> skrivebeskyttes. Skal dette laves med evt. en servlet, applet
> eller bare java kode eller kan dette lade sig gøre med html?

Det kan du lave med javascript - spørg i clientside gruppen.

Mvh
Jonas