Nybegynder på mundharmonika
Fra : Jakob Griffel

Dato : 12-12-05 23:55

Hej med jer!

Jeg har købt mig en mundharmonika idag.
Det er en HOHNER Blues Harp i C (hvis det er en vigtig information).

Findes der sider et sted der beskriver spilleteknikken på sådan en
tingest, så jeg kan komme rigtigt igang?
Jeg er også interesseret i at vide mere om de forskellige modeller.
Nogle er vist mere avancerede end andre. Jeg mener at have set en med
en knap i den ene ende. Hvad bruger man den til?

Jeg prøvede lidt at spille på harmonikaen da jeg kom hjem, men noget
der lignede blues kom der altså ikke ud af den. Det lød mere af lonely
cowboy gennem prærien...
Hvordan får jeg alle de skæve toner ud af den?

Håber nogen ved lidt mere end jeg... På forhånd tak.

--
Hilsen Jakob

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 13-12-05 01:02

Jakob Griffel (slet E90C3) wrote:
> Hvordan får jeg alle de skæve toner ud af den?
>
> Håber nogen ved lidt mere end jeg...

Ikke ret meget mere end du, men det kommer an på hvilken mundharmonika du
har købt
kromatisk eller diatonisk
http://da.wikipedia.org/wiki/Mundharmonika

Der er lidt startinstruks her
http://www.oleviolin.com/MundHarpe/MundharpeKursus.htm

ganske vist til folkemusik - men what the heck - det er en start

God fornøjelse med øvningen

Flying Hotdogs

Fra : Jakob

Dato : 13-12-05 12:13

Tak for svaret.

> Ikke ret meget mere end du, men det kommer an på hvilken mundharmonika du
> har købt
> kromatisk eller diatonisk

Ud fra http://da.wikipedia.org/wiki/Mundharmonika er det vel en diatonisk
jeg har købt...
Og den er vel helt fin til at begynde med vil jeg tro.

Og http://www.oleviolin.com/MundHarpe/MundharpeKursus.htm ser ud til at være
en spændende side. Den vil jeg gennemlæse snarest. Specielt al
basisinformationen.

> God fornøjelse med øvningen

Tak, det var jo meningen at det skulle blive en fornøjelse.

--
Hilsen Jakob

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 13-12-05 02:20

On 12 Dec 2005 22:54:47 GMT, Jakob Griffel <jakob@E90C3griffel.dk>
(slet E90C3) wrote:

> [...]
>cowboy gennem prærien...
>Hvordan får jeg alle de skæve toner ud af den?
>
>Håber nogen ved lidt mere end jeg... På forhånd tak.

Jeg spillede lidt på mundharpe medens jeggik på seminarie for
efterhånden små 15 år siden, og har desværre ikke spillet på dem
siden.

Det er noget med at du skal spille den anden tone i de numre du skal
spille.

Men det jeg spillede var mest etfer gehør (fulgte melodierne).
Jeg købte 3 harper A, D og G, og klarede mig med dem. Fik at vide at
det var de mest brugte i det musik (mest rock) vi spillede.

Jeg har flere gange kigget på harperne men desværre er de ikke kommet
længere end skuffen.

--
__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.cykeldk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 13-12-05 02:22

On 12 Dec 2005 22:54:47 GMT, Jakob Griffel <jakob@E90C3griffel.dk>
(slet E90C3) wrote:

Glemte lige:

>Findes der sider et sted der beskriver spilleteknikken på sådan en
>tingest, så jeg kan komme rigtigt igang?

Jeg skal se om jeg stadig har materialet i kælderen.

Øvelse

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 15-12-05 15:36

On Tue, 13 Dec 2005 02:22:12 +0100, Poul Erik Lindaa
<lindaa@mail.cykeldk> wrote:

>Jeg skal se om jeg stadig har materialet i kælderen.

Jeg har nu været i kælderen og kigge, men fandtintet af det til
mundharmonikaer.

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 16:11

> Jeg har nu været i kælderen og kigge, men fandtintet af det til
> mundharmonikaer.

Det var ærgeligt.
Men tak for indsatsen

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 14-12-05 10:10

"Jakob Griffel (slet E90C3)" <jakob@E90C3griffel.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Jeg har købt mig en mundharmonika idag.
> Det er en HOHNER Blues Harp i C (hvis det er en vigtig information).

Det er en fin og udmærket harpe. Ikke den mest anvendte toneart, i langt de
fleste tilfælde ender ihvertfald jeg, med at skulle bruge en G.

> Jeg er også interesseret i at vide mere om de forskellige modeller.

Jeg har haft rigtig rigtig mange af de harper, og har været glad for dem. Nu
er jeg dog gået over til LeeOscar´s harper. Jeg synes de har en fyldigere
lyd, og så er det muligt at købe reservedele til dem, så man ikke behøver at
kassere hele harpen når den bliver falsk. (og det vil den blive, hvis du
bruger den godt)

> Nogle er vist mere avancerede end andre. Jeg mener at have set en med
> en knap i den ene ende. Hvad bruger man den til?

"Den med kanppen" er en cromatisk mundharmonika. Til forskel fra bluesharpen
har den alle toner og halvtoner og det er således et helt andet instrument,
der kan meget mere, (f. eks som Stevie Wonder eller Touts Thielemann
spiller) Men den er også MEGET vanskeligere at lære at spille på.

> [...]
> cowboy gennem prærien...
> Hvordan får jeg alle de skæve toner ud af den?

Det er en god ide, at øve dig ved at spille melodier på den. Så bliver du
fortrolig med, hvor de forskellige toner er, og hvordan skalaen på harpen er
sammensat. Ikke alle melodier kan spilles på den, da den jo repræsenterer en
skala, og ikke alle toner. Men forsøg dig f.eks med "oh Susanna" eller
aktuelt en række julemelodier. Det er jo kun øvelse.

Du kan "bende" visse af tonerne på harpen, men ikke alle. Og du kan kun
bende rigtigt, når du suger.. Den mest oplagte tone at bende er den du har
når du suger i 6 hul. (Det er en A på en C-harpe) som du med den rigtige
teknik med tungen og ved at suge på den rigtige måde, kan tvinge en halv
tone ned.

--
Martin
www.martinbak.dk/