Hvorfor er al tysksproget slager fra Bayer~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-12-05 21:18

På den Tyske Hitparade`s hjemmeside kan man læse lidt om de grupper som har
været placeret. Jeg har lige gennemgået gruppe-informationerne for de sidste
par år. Jeg kan konstatere noget som jeg synes er lidt mystisk.

Næsten alle slager-grupper som er kendt i Tyskland og som brager ud konstant
på tysk tv`s lands-kanaler med enorm lands-succes til følge, har deres
hjemsted i Bayern eller Østrig, hvor der tilsammen bor 20 millioner
tysktalende. Det vil sige at 20 millioner tysktalende fordrer de resterende
80 millioner øvrige tysktalende og selvfølgelig sig selv med slagermusik i
stride strømme.

Når slagershowene drøner ud på lands-tv direkte, foregår det også for en
meget stor del af showenes vedkommende, ved at transmissionen foregår fra
Bayern eller Østrig - men altså ud til hele Tyskland.
Det ene af de tre største show-serier, nemlig "Musikantenstadl" har sin
hjembase hos ORF (Østrigsk tv) og Karl Moik som leder programmet (endnu) er
så vidt vides fra Bayern eller måske Østrig.
Det andet af de tre største show-serier "Feste der volksmusik" sendes fra
MDR i Østtyskland, men alligevel, for at det ikke skal være løgn,
programlederen er faktisk fra Bayern, altså Florian Silbereisen.

I det netop overståede Tyske Børne-MGP (her spilles udelukkende slagermusik)
er også næsten alle børne-slagergrupperne fra Bayern eller Østrig, men
alligevel kan jeg huske at ved sidste års telefonafstemning fik disse
sydlige grupper flest stemmer fra hele landet.

Det er det jeg synes der er så mystisk. Disse grupper fra Bayern og Østrig
får lands-succes over hele Tyskland,mmen resten af Tyskland gider ikke selv
at lave det. Det lader de bayerne og østrigerne om. Det er ligesom om de 80
millioner tyskere siger følgende til de resterende 20 millioner: "Kære
bayere og østrigere, i er så gode til at lave slagermusik - bare lav en
masse - vi skal nok labbe det i os".

Det er så vidt jeg ved også kun i Bayern og vist nok i Østrig at man har de
enorme oktoberfester som samler resten af tyskerne til kollosale
slagermusik-fester og vist nok også øl-fester, hihi.

Her er det altså igen det der med at rsten af tyskerne siger: "I er så gode
til at lave slagermusik-fester - vi skal nok komme ned til jer"

Hmmmmmm............ Når nu resten af Tyskland er så vilde med slager,
hvorfor laver de det så ikke selv - de har jo næsten givet Bayern og
Østrig eneret på at lave det.

Har nogen en seriøs (ikke næseringsk) forklaring på dette fænomen ?

Hilsen Åge

Fra : Bruno

Dato : 07-12-05 21:28

Åge Halldorsson wrote:

> Har nogen en seriøs (ikke næseringsk) forklaring på dette fænomen ?

Der er forskelle på kulturen i de forskellige dele af Tyskland, det er
jo et stort land. Andre dele af Tyskland laver andre slags musik, du
finder samme fænomener i DK blot i mindre målestok.

mvh

Bruno

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 07-12-05 21:34

Yo Åge, nu du er her.

Kan du hjælpe en kammerat jeg har med noget information på en tysk
schlagergruppe med navnet Karat (eller lignende)?

Fra : Anders

Dato : 08-12-05 00:21

> Kan du hjælpe en kammerat jeg har med noget information på en tysk
> schlagergruppe med navnet Karat (eller lignende)?

Nu må jeg sgu lige sige noget :

"Karat" er IKKE en schlagergruppe!!!!!!!!
- Det er en gammel østtysk rock gruppe dannet tilbage i 1977. Deres første
6 - 7 albums er næsten alle mesterværker indenfor symfonisk melodisk rock.
(til tider psykedelisk)

Den primære sangskriver gik ud af bandet (jeg ved ikke hvorfor) i slutningen
af 80´erne. Derefter har de været en lidt mere ordinær rock/pop gruppe, men
stadigvæk rigtig gode.

Deres eneste "Problem" er at de synger på det tyske sprog...og dét kan
danskerne ikke forholde sig til. Heldigvis er jeg vokset op i en famile
hvor min far var meget tysk-interesseret og jeg har derfor fået det ind med
modermælken - og har derfor IKKE udviklet samme stupide fordomme og
snæversyn som de fleste andre danskere.

Jeg forstår udmærket at man udvikler et akavet forhold til det tyske sprog
når man altid KUN hører om det utrolig simple og primitive schlager musik
(fred være med det) - desuden hjælper det vel heller ikke på kærligheden
til tysk når man i folkeskolen får tvunget det ned i halsen...og ikke bliver
påvirket fra andre instanser end lige netop den dødsyge folkeskole. Engelsk
vokser ALLE jo op med pga. medie-magten - og derfor føler alle jo at det er
"federe" og mere naurligt at synge på engelsk (evig og altid engelsk)

- men jeg skal da hilse og sige at MANGE musik-elskere går glip af rigtig
rigtig meget genial musik indenfor alle genrer. Virkelig!

Jeg kunne nævne mange bands, men der er sgu nok ingen der er interesseret
alligevel. De vil hellere til Robbie Williams Koncert i parken - eller
måske Rolling Stones...eller Coldplay. Jeg kan kun sige (på engelsk så alle
forstår det) :

HAIL MEDIOCRITY!!!!

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 08-12-05 15:01

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor min far var meget tysk-interesseret og jeg har derfor fået det ind
> med modermælken - og har derfor IKKE udviklet samme stupide fordomme og

Og du er slet slet ikke snæversynet i den udmelding, vel?
Du er da ligeså fordømmende og svæversynet overfor _alle_ andre, ikke
tyskmusik lyttende danskere, som du påstår de er overfor tysk musik/tysk som
helhed.
Du lyder nu noget forstumpet og ensidig, hvis jeg må lade den kommentar
falde. Faktisk, jo ja, så lyder du som en rigtig rigtig rigtig sur Åge :)

Steffen

--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Anders

Dato : 08-12-05 22:27

> [...]
> Du lyder nu noget forstumpet og ensidig, hvis jeg må lade den kommentar
> falde. Faktisk, jo ja, så lyder du som en rigtig rigtig rigtig sur Åge :)

Du føler dig måske ramt - siden du bliver fornærmet
- Og giv lige en bare LIDT bedre argumentation omkring hvorfor i alverden
jeg er snæversynet? (!)

- Foriøvrigt : Det jeg skrev kunne eller ville en som Åge aldrig have
skrevet...

-Anders

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-12-05 15:39

"Steffen Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse

Faktisk, jo ja, så lyder du som en rigtig rigtig rigtig sur Åge :)

> Steffen

_________

Du lyder som en rigtig træls Steffen

Hilsen Åge

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 09-12-05 16:00

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43999633$0$8784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Steffen Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse
>

> Faktisk, jo ja, så lyder du som en rigtig rigtig rigtig sur Åge :)

> [...]

Jeg kan ikke engang få mig selv til at beskrive mine følelser for dig,
Åge....

--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-12-05 18:27

"Steffen Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke engang få mig selv til at beskrive mine følelser for dig,
> Åge...
______

...........og i den forbindelse vil jeg gerne jule-takke dig mange gange.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 23:17

On Wed, 7 Dec 2005 21:18:29 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>80 millioner øvrige tysktalende og selvfølgelig sig selv med slagermusik i

Jeg tror forklaringen skal findes i, at schlagernusikken er nært
beslægtet med tyrolermusikken. Rytmerne er ens, akkorderne spænder
over samme række, og teksterne ligner også ret meget. Der mangler kun
jodlen og waldhorn

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 08-12-05 00:40

> [...]
> beslægtet med tyrolermusikken. Rytmerne er ens, akkorderne spænder
> over samme række, og teksterne ligner også ret meget. Der mangler kun

Ja man ser dem for sig storsvedende, øldrikkende og i lederhosen

Fra : The Nameless Dude

Dato : 08-12-05 13:16

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> wrote in

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse

> konstant
> resterende

> Ja man ser dem for sig storsvedende, øldrikkende og i lederhosen

Og dog, kvinderne ser nu ret godt ud i de kjoler de har på.
Noget de Danske poptøser kunne lære en del af istedet for det kropsnære
noget de har på hvor de egentlig ligner Michelin manden efter en
kønskifteoperation.
--
The Nameless Dude

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 14:47

"The Nameless Dude" <nom@ial.adress> skrev i en meddelelse

> [...]
> Noget de Danske poptøser kunne lære en del af istedet for det kropsnære
> noget de har på hvor de egentlig ligner Michelin manden efter en

Hvor har du ret.
Jeg ville gerne møde dette syn på danske kroer og resaturanter:
http://www.vogue.de/imperia/md/images/voguethemen/fashion/september/wiesn/Loden_Frey2_180x344.jpg

/Alex

Fra : Anders

Dato : 08-12-05 22:28

..

> Hvor har du ret.
> Jeg ville gerne møde dette syn på danske kroer og resaturanter:
> [...]

Der er sgu da en dukke!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-12-05 16:27

> [...]

> beslægtet med tyrolermusikken. Rytmerne er ens, akkorderne spænder
> over samme række, og teksterne ligner også ret meget. Der mangler kun

_____

Aha. Det forklarer hvorfor jeg afskyr Tyrolermusik som den sorte død og
pesten.. Det er det der med jodlen og waldhorn, yrdhk....og ardhkk..
Så fjerner man de to ting men bevarer resten. Så er det slagermusik. Og
så glider det ned som honning. Hmmm.... Jeg er ked af at måtte sige at det
egentlig lyder meget rigtigt, selv om du skriver det, hehe. Du kan jo godt
skrive fornuftigt når du vil.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 17:32

On Thu, 8 Dec 2005 16:27:12 +0100, "Åge Halldorsson"
> [...]

>egentlig lyder meget rigtigt, selv om du skriver det, hehe. Du kan jo godt

Det er da rart at vide, selv om jeg har en mistanke om at du definerer
fornuft som noget du er enig i

/Alex