Varedeklarationer og hund.Hys i selvsving.
Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 09:07

Journalister opfinder nyheder og gerne vittige underholdende sager om,
at skind forbydes i DK mm hvis der kan være kæledyrsskind involveret -
- ville noget parti insistere, at børn der elsker misser må sgu da
acceptere, at dameskoen er af herreløse italienske kattes skind? Eller
af hund?

Jeg serverede hestekød for min samleverske og hendes rideglade datter
, dengang ikke alle Nørrebroslagterier var halal, og det bidrog til
skilsmisse. Hakket hestekød var billigt og steges normalt hårdt, altså
ikke tartar, så er den søde smag svær at registrere.

Nu nærlæser jeg Marabou chokoladens varedeklaration at "Der kan
forekomme rester af nødder, æg og hvede" og Toms marcimanbrød nøjes
med at nævne nødder og mælk, Bisca kiks nævner kun nødder.
Jeg har besøgt Hjørring bageriet, hvor sidstnævnte laves, og de kan
måske forestille sig at de en dag vil lave nøddeholdige havregrynskiks
men det er vist ikke sket endnu, så her er igen tale om, at man lefler
for hysteri hos forbrugere, der kærligt bifalder, at der *advares*
for det viser jo ædle humanistiske forsigtigpeter ambitioner og empati
overfor nøddeallergikere. Weak is beautiful.

Hvis du besøger mig, bør jeg advare at har du barnevogn med og sætter
den lige om hushjørnet, og der er frost nær tø som idag, så kan en
ganske stor istap falde ned og skade babyen.

Kvickly på hjørnet har bortvist mig engang for at mine forrevne
shorts fandt en butiksbestyrer usømmelige, selvom genitalier ikke ku
ses, så han bør på www.fdb.dk advare at han kan ikke garantere at alle
kunder i butikken har husket at knappe gylpen.

Teksten på emballagen blir så småttrykt at ingen læser den, når alt
skal med som en eller anden sjælden allergikertype ku har ondt af -
hvis han vidste at det var det.Utryghed går i selvsving og giver
livsindhold for fler og flere småhysteriske personer med god tid. Ikke
et langsigtet _sundt_ livsindhold.

De sjældne PKU-stofskiftesyge bør ihvertfald læse på www om dit og dat
har phenylalanin i sig. Produkt-hjemmesider bør erstatte meget
småttrykt
Min fars yndlingsslang - han kendte ikke meget af den slags, men lidt
havde han samlet op i DTUs ingeniør kantine på Sølvtorvet i 30erne -
var "hys" for hysteri og "principip" for overdrivelse af principper

Fra : Lapzig

Dato : 25-01-06 17:24

> [...]
> hos forbrugere, der kærligt bifalder, at der *advares* for det viser jo
> ædle humanistiske forsigtigpeter ambitioner og empati overfor

Sådan som jeg har forstået det, er det fordi selv små partikler af nød kan
fremkalde kraftige allergiske reaktioner hos overfølsomme folk.
Derfor for at være på den sikre side anfører, at der kan forekomme spor af
nødder, selvom nødder ikke direkte indgår i produktionen (hvilket jeg nu
tror den gør på Bisca).

Læs eventuelt følgende artikel fra ekstrabladet: Fik dødskys af kæreste
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=322992

> Hvis du besøger mig, bør jeg advare at har du barnevogn med og sætter den
> lige om hushjørnet, og der er frost nær tø som idag, så kan en ganske stor
> istap falde ned og skade babyen.

Tak for advarslen.

> [...]
> vidste at det var det.Utryghed går i selvsving og giver livsindhold for
> fler og flere småhysteriske personer med god tid. Ikke et langsigtet

Jeg tror nu nok, at folk med kraftig allergi bruger tid på at læse
deklarationerne.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 17:44

"Lapzig" <lapzig@lapzig.invalid> wrote in message
> [...]
> Derfor for at være på den sikre side anfører, at der kan forekomme
> spor af nødder, selvom nødder ikke direkte indgår i produktionen

Jeg er hund efter kiks, hundekiks excl.
Jeg bilder mig ind at kende alle Bisca-varer, men belær mig om noget
nøddeholdigt jeg har overset
Antag at de netop har bagt nøddehorn (hvilket ikke er i deres
sortiment) og skifter til at bruge samme ovne og røremaskiner til
grovkiks.
Mon ikke de rengør så NUL nødderester og advarslen er overflødig?

> Tak for advarslen.

Den ville være kommet mundtligt, hvis du mødte op i den nuværende aty
piske situation.
Jeg finder vejr, vind, istapper sjovt at følge med i - har
radio-vindmåler og temperaturføler og glor på haven og istapper mm
hver gang jeg ser op fra computer eller læsestof , næsten.

Fra : Lapzig

Dato : 25-01-06 17:58

> "Lapzig" <lapzig@lapzig.invalid> wrote in message

> Jeg er hund efter kiks, hundekiks excl.
> Jeg bilder mig ind at kende alle Bisca-varer, men belær mig om noget
> nøddeholdigt jeg har overset

Du ved det måske bedre end jeg, men jeg skal checke næste gang jeg kommer i
nærheden af Biscas (der engang hed Oxford) sortiment.

> Antag at de netop har bagt nøddehorn (hvilket ikke er i deres sortiment)
> og skifter til at bruge samme ovne og røremaskiner til grovkiks.
> Mon ikke de rengør så NUL nødderester og advarslen er overflødig?

Hvis kys efter spisning af mad med jordnøddesmør kan dræbe, må det være
vanskeligt at rengøre efter større produktion af nøddeholdigt materiale pga.
små partikler i luften og lignende.
Jeg tror, at "kan indeholde spor af nødder" angives for at være på den
sikre side. Der står også "kan".