Friture og harskhed og tlf-ej-net
Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-06 23:46

Fedt blir harsk hvis 1. dobbeltbindingerne i umåttede fedtsyrer
optager ilt 2. de går helt i stykker så der dannes aldehyder, som dog
let steges væk, for de er flygtige 3. hvis sollys danner fri radikaler
3. hvis bakterier gærer fedt til smørsyre - som i harsk smør og i
armhulernes talgkirtler og disses omgivelser

Selvom friture oftest er 100% mættet fedt, altså uden
dobbeltbindinger, så kan det polymerise og blive ret fast - også en
harskningstype, vil jeg mene. Blot ved henstand i køkkenet har jeg
oplevet at gammel friture dannede "kage"

Arbejderklassens fish-and-chips steder har altid haft ry for dårlig
smag, og visse steder genbrugte man frituren så fedtlugten blev mere
harsk end lækker.
Derfor kan maskinstegte løg og lignende få dårlig ry for "for meget
friture-smag" - og fordi poser der har overskredet sidste salgsdato
med en varm sommer kan have en let aldehyd-smag, der dog kan fjernes
i mikrobølgeovn.

Friture associeres med MEGET OG DERMED USUNDT FEDT, og handler man i
Aldi for at være på forkant med smag i vort RATIONELT TÆNKENDE
broderland i syd, så er det interessant at se cnacksprodukter der i
stigende grad reklamerer med at de er "ikke fritteret men BAGT".
Næppe andre end driftingeniøren kunne smage om bagt eller
friture-extruderet med et NiroAtomizer apparatur el lign
Men det afgørende salgsargument ved ny snacks istf oldschool er at
fedt% er ca det halve af det normale.
Men bagt-ej-frit lyder ikke af sundhed, så det er smart
påskrift.(fedtbegrænset leverpostej smager jo af .... råkost).

Kritiser hvis min brainstorming-højttænkning ikke overbeviser - jeg er
ikke perfektionist og gider ikke forbehold om hvor tvivlens orm gnaver
lidt
Et kursus på DTH efter min kemicandscientgrad om ernæringskemi var så
berigende som hele studiet - og så har jeg efterfølgende tre årtier
ringet hyppigt til lærerne, og fagfolk elsker en interesseret
studerende og disses besvarelser af hvad jeg netop var tændt på, var
endnu bedre - dog ikke på højde med at ringe til Glistrup, hvad du sku
prøve hvis du har en vigtigt velformuleret politisk spørgsmål.
Han er elskværdig og hjælpsom ud over alle grænser, Foragt og
arrogance findes ej hos ham, ret sjældent.
Min gode erfaring med telefoni er årsag til at jeg missonerer for
"ring sammen" som supplement til internet-diskussion.

Fra : Lapzig

Dato : 12-01-06 00:02

> [...]
> friture-smag" - og fordi poser der har overskredet sidste salgsdato med en
> varm sommer kan have en let aldehyd-smag, der dog kan fjernes i

Bliver de så ikke bløde?

> [...]
> syd, så er det interessant at se cnacksprodukter der i stigende grad
> reklamerer med at de er "ikke fritteret men BAGT".

Tænker du på nogle specifikke varer?

> Men det afgørende salgsargument ved ny snacks istf oldschool er at fedt%
> er ca det halve af det normale.

Ja det lyder jo som en god ting.

> Kritiser hvis min brainstorming-højttænkning ikke overbeviser - jeg er
> ikke perfektionist og gider ikke forbehold om hvor tvivlens orm gnaver
> lidt

Overbeviser om hvad. At bagt frem for friture er fremtiden eller at harsk
smag kan fjernes ved opvarmning?

> [...]
> vigtigt velformuleret politisk spørgsmål.
> Han er elskværdig og hjælpsom ud over alle grænser, Foragt og arrogance

Kun hvis spørgsmålet keder ham, eller hvis man selv er ubehøvlet og stammer?

> Min gode erfaring med telefoni er årsag til at jeg missonerer for "ring
> sammen" som supplement til internet-diskussion.

Ja eller mødes over en øl eller lignende.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-06 09:45

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>
> Bliver de så ikke bløde?
måske lige mens de er varme

De var vist lidt bløde af fugtighed inden de lagdes i mikroen, og så
vanddampdestillerer de grimt smagende aldehyder ud - og efter køling
er de sprøde og uden bismag som ny.
Men det er lettere at smide en sådan gammel pose ud, men jeg lærte på
DTU at al let-harsk fisk bliver normal ved stegning..

> Tænker du på nogle specifikke varer?

Forskellige snacks . pt "Pom delights" - og skruer som er udgået

> Ja det lyder jo som en god ting.

Måske, måske ikke. Der er en grund til at FEDT er blevet et plusord i
slang

> Overbeviser om hvad. At bagt frem for friture er fremtiden eller at
> harsk smag kan fjernes ved opvarmning?

alt muligt

> Kun hvis spørgsmålet keder ham, eller hvis man selv er ubehøvlet og
> stammer?

Der var nul foragt eller arrogance i at han så irriteret ud ved
stammen, som han gennemskuede (korrekt dvs sandhedssøgende nyttigt for
mig, omend vi aldrig spildte ord på bagatellen) var fremmet af tillært
hjælpeløshed, som han ikke ville belønne
At man ikke distuterer for diskussionens skyld, hvis et spørgsmål
keder, kalder jeg ÆRLIG SNAK
Mine ord ovenfor til slut "RET SJÆLDENT" går på at jeg finder han et
unikum - og hvis nogen kan se ligheder til hvad jeg roser, hos andre,
så er jeg nysgerrig.(incl vedr folk jeg ikke kender)
Georg Brandes var nok lidt som Glistrup.

> Ja eller mødes over en øl eller lignende.
Bor vi ikke ret spredt i hele landet?
Min bopæl er central for sjællændere og øl kan jo medbringes, da jeg
mest er til vin.(incl Aldis ny ORIENTALSKE blommehvidvin)

Fra : Lapzig

Dato : 12-01-06 17:18

> Forskellige snacks . pt "Pom delights" - og skruer som er udgået

Apropos snacks.
Netto har i øjeblikket de lækre rejechips, kroepoek, lavet på tapioka og
rejer, som ofte nydes i Holland. De er lækre til koldt øl.

Nutidens opmærksomhed på madlavning og fedtprocent medfører, at folk hellere
vil have bagt frem for fed friture.
Da kokken Anne Larsen på tv vaskede sit oksekød efter stegning for at fjerne
fedt, var folk forargede, men mon ikke en del
tog ideen til sig? Folk vil gerne se ud som folk på tv. Det er ikke så
simpelt.

> Bor vi ikke ret spredt i hele landet?

Joe, hele landet er vel repræsenteret på usenet, men hvis man havde
interesse i at mødes eller alligevel var i nabolaget, kunne det vel sagtens
arrangeres i vores hyggelige diskussionsforum.

> Min bopæl er central for sjællændere og øl kan jo medbringes, da jeg mest
> er til vin.(incl Aldis ny ORIENTALSKE blommehvidvin)

Tilbudsvare lige som Nettos spotvarer?

Fra : -V-

Dato : 13-01-06 00:15

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> Men det er lettere at smide en sådan gammel pose ud, men jeg lærte på DTU
> at al let-harsk fisk bliver normal ved stegning..

Aha.

Kan du uddybe?

-V-

Fra : Bo Warming

Dato : 13-01-06 01:02

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> Aha.
>
> Kan du uddybe?

Værste harskheds-molekyler er ALDEHYDER.
De er ret flygtige og kan uddrives ved hård stegning.

Jeg hader at smide mad ud, og har det med at bruge min mave som
skraldespand pga gammelmands-nærighed, så jeg har undertiden gidet
varme til næsten tørhed diverse let-harske madvarer (jeg lufttørrede
engang sild i massevis), og det virker faktisk. Men idag har jeg
omsider friværdi i mit hus nok til at lægge
sparsommeligheds-overdrivelsernee fra mig, så jeg smider ud, hvis smag
ikke er perfekt.
Det var lærerigt for mine børn, at man bliver ikke syg af eller
arnested for SARS-epidemi af, at hjemmet en varm sommer har
frømøl-larver i de stanniol-indsvøbte Ferero-chokolader -
- "Hvis galningen løber linen ud med sin galskab, bliver han vis"
(William Blake).
Mine børn er også blevet vise - eller måske snarere hysteriske. De
tjækker sidste salgsdato på mine snacks-poser. Værste problem med
Kims-produkter, der har ligget for længe, er dog, at de er blevet en
anelse bløde, hvordan det så end kan gå til. Her er opvarmning i hed
slukket bageovn naturligvis let og sikker løsning.
For en arbejdsløs kemiker er køkkenet et kærkomment laboratorium
(derfor lort-pis innovations-eksperimenter).

" En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er viljesakter og
er portaler til opdagelse." James Joyce

" Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. " George Santayana

"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for
Nietzsche -målet er at det fortrængte og problematiske kanaliseres
over i noget konstruktivt" Safranski

" Det er mig ikke nok at lynet ikke mere gør skade. Jeg vil
ikke aflede det: det skal lære at arbejde for mig."
Zarathustra/Nietzsche (bog4 kap 13,7.)

Fra : sdsf

Dato : 14-01-06 10:10

Bo Warming skrev:

> For en arbejdsløs kemiker er køkkenet et kærkomment laboratorium
> (derfor lort-pis innovations-eksperimenter).
Jeg synes ikke disse "eksperimenter" høre naturligt hjemme i køkkenet.

Der er også eksperimenter hvis udfald er så forudsigelig at det
er spild af tid at udføre dem.

Fra : -V-

Dato : 14-01-06 13:08

> Værste harskheds-molekyler er ALDEHYDER.
> De er ret flygtige og kan uddrives ved hård stegning.

Og de sekundære oxidationsprodukter?

Fisk som er harsk bliver *ikke* normal ved stegning.

-V-

Fra : Bo Warming

Dato : 14-01-06 18:26

> Og de sekundære oxidationsprodukter?
>
> Fisk som er harsk bliver *ikke* normal ved stegning.

Det lærer man på DTU og der er lykkedes for mig, men jeg har også
prøvet hvor det mislykkedes at slippe af med de dårlige smagsstoffer.
Der er jo mange slags harskning

Hvis aldehyder er oxyderet til syrer - fx smørsyre - er det svært at
redde.

Fra : sdsf

Dato : 12-01-06 00:24

Bo Warming skrev:
> [...]
> væk, for de er flygtige 3. hvis sollys danner fri radikaler 4. hvis
> bakterier gærer fedt til smørsyre - som i harsk smør og i armhulernes
4. er vel bare hydrolyse af triglycerider, vha lipaser udskilt af
bakterier.

> Selvom friture oftest er 100% mættet fedt, altså uden dobbeltbindinger,
> så kan det polymerise og blive ret fast
Det har jeg sværet ved at tro på, jeg kan ikke se en mekanisme.

> - også en harskningstype, vil
> jeg mene. Blot ved henstand i køkkenet har jeg oplevet at gammel friture
> dannede "kage"
Mon ikke blot der er sket en seperation af
de mættede med højt smeltepunkt (faste)og
de umættede med lavt smeltepunkt (flydende).

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-06 00:41

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote in message
> 4. er vel bare hydrolyse af triglycerider, vha lipaser udskilt af
> bakterier.

- JA, spaltning af esterbinding glemte jeg.

Mon ikke også smørsyre kan dannes af lange umættede fedtsyrer, der
brækker ved dobbeltbindingen?

> Det har jeg sværet ved at tro på, jeg kan ikke se en mekanisme.

> Mon ikke blot der er sket en seperation af
> de mættede med højt smeltepunkt (faste)og
> de umættede med lavt smeltepunkt (flydende).

Når smag og lugt er helvedes dårlig, så tænkte jeg på noget mere
kemisk.
Skiller så beslægtede stoffer? Konsistensfedt opløst i petroleum eller
terpentin skiller jo ikke tilbage igen.