KartoffelMOS i "mobil-trug"
Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 10:58

KatoflMOS i mobil-"trug"
kombinerer dovenskab og kreativitet.

Siden jeg 1974-6 i det traditionelle Afghanistans landsbyer fik
serveret den kogte kylling på det flade pan-brød, der altså var en
multi-purpose tallerken, som man spiste bagefter og imens, har jeg
klaret mig mest mulig uden "fremmedgørende" kniv, gaffel , ske,
underkop, tallerken ((og gået barfodet og i shorts året rundt)).Knive
kan ikke meget, som dine egne tænder ikke kan, og på
Duevejkommuneskole i min skoletid hang et foto, der udstillede
eskimobørn som primitive ved, at de spiste sælkød direkte af sælen.
Why not?

Tortilla-wraps og kartoffelMOSpulver er en guds gave , og nu
halverer jeg (med saks, mit yndlingskøkkenredskab, for at åbne
plastemballager er med tænderne er for bøvlet) pandekagerne til lange
både, der lægges tæt og fyldes med kartoffelmospulver og lækkerier
(kød, rå eller stegte løgstykker, krydderi/færdigsovs) og det
overhældes med hedt vand fx fra hurtigkogeren, og er straks bekvemt at
spise som en "hotdog", mens du læser avis med den ene hånd.

Evt sker overhældningen med kogende eller koldt vand i et rundt
plastikfad, der netop fyldet mikrobølgeovnen ud, hvis jeg vil
nedbryde de stærke og øjenirriterende svovlforbindelser i de rå løg
ved hurtigt opkog i ovnen.

Især når en pandekage-båd med fyld har kølet og tørret på ydersiden,
er den en handy pik at holde om.

Har jeg tid at kæle for retten, drysser jeg i de trug-formede både
kartoffelMOS-pulver og Møllerens tørrede instant gule ærter granulat
(og evt lidt kartoffelmel som lim og for at spare) i lag mellem kød
og hakkede friske løg og tomat-koncentrat og hælder vand i op til
fadets rand og lader det blive næsten kogende i mikrobølge ovnen, og
vender efter afkøling bunden i vejret på det flade fad og har derved
handy, små "både/trug" med tæt robust fyld, der kan spises med een
hånd, som man spiser en hotdog.

Bruges ikke løg, men kun kød eller fisk i hotdoggen , behøves slet
ikke bruges varmt vand og ihvertfald ikke mikrobølgeovn.

Gode kartofler(ny, bage eller vildmose), der lige har været
mikrobølgeovn er også fin håndmad i flere dage efter opvarmningen, men
det fine ved kartoffelmospulver er, at det kan blandes med andre ting,
så man får hele sit måltid parat til at stikke ind mellem tænderne
uden at behøve at variere sig, mens man spiser.Italienske
grisini-snacks-pinde har altid tiltalt min praktiske sans, men så
tynde kan dette varme måltid nok kun laves på en fabrik/med
friturestegning

Jeg varierer måltiden ved at snuppe lidt jalapenos eller oliven til
eller dyppe i skål med pesta, chili/thai/soya-sovs og evt bide lidt af
helt råt løg, hvidløg, ingefær. Andre mel-pulvere end tør kartoffelmos
og guleærter skal æltes og siden varmes efter at være vædet, men dette
kombinerer dovenskab og kreativitet.

Fremmedarbejderbutikkernes kikærtemel er iøvrigt også godt , hvis der
skal spares.

Kartofler udråbes til igen at være supersundt på Politikens forside
idag (de lærte skifter mening, skitzofrent), og eneste fejl ved
kartoffelmos sammenlignet med den ægte vare er tab af C-vitamin(som
ingen mangler) og konsistensen.

Det er ikke kun søbemad for tandløse oldinge, sådan som kartoffelmos
var i gamle dage.

Tortilla-wrap båden fungerer som mobilt "trug" , mens man spiser, evt
slikker man med tungen fyldet op. Og spiser båd=trug til sidst.

Har man gjort sin "hotdog" så stor, at den er uhandi, lægges den på
noget tallerkenagtigt større og stivere "trug"og man labber det i sig
eller bider af indholdet i dette stabile, handy (plast)trug, som
katten af sin stationære skål.

Min etårige datter elskede at spise babymaden af trug og ikke blive
madet med ske - selvhjulpenhed hos de små er godt for dem og for den
dovne voksne (og når jeg lagde mine hjemmebagte, søde småkager i
truget , kunne jeg sætte det på havebordet på plænen og løse
intelligensprøve mht at kravle der op via ølkasser, ejes ingen abe, så
brug børn).

Fra : Lapzig

Dato : 08-01-06 14:04

> [...]
> løgstykker, krydderi/færdigsovs) og det overhældes med hedt vand fx fra
> hurtigkogeren, og er straks bekvemt at spise som en "hotdog", mens du

Overhælder du også pandekagen med kogende vand? Bliver den så ikke blød og
smattet?

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 18:03

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Overhælder du også pandekagen med kogende vand? Bliver den så ikke
> blød og
> smattet?

Jo, det blir den da * lidt *
- men væsken suges lynhurtigt op i kartoffelmelspulveret der jo har
en kæmpe porøs overflade, så smatningen når ikke at gøre pandekagen så
mekanisk svag, at det gør noget.
Den smattede YDERSTE overflade tørrer på en time og så er den god at
holde på og stærk nok tl at holde sammen på fyldet igen

HAR LIGE LÆST PÅ PAKKEN at kartoffelmelspulveret skal kogens med
vand i 6 minutter - men de smigrer bare husmødre så de kan tro at de
har bidraget til rettens lækkerhed.
Dette mad"rå"stof er så parboilet at man ku hælde koldt vand på og
æde med det samme - der er ikke tungtfordøjeligt amylopektin-stivelse
der skal smadres og afkrystalliseres af varmt vand, som når man koger
ris eller rå kartofler eller bager brød

Fra : Lapzig

Dato : 08-01-06 18:11

> [...]
> Den smattede YDERSTE overflade tørrer på en time og så er den god at
> holde på og stærk nok tl at holde sammen på fyldet igen

Så du lægger kartoffelmospulver oven på en pandekager og hælder kogende vand
fra elkedlen over pulveret på pandekagen, lader det tørre og spise som
hotdog?
Hvad bruger du af krydderier til at give smag til pulveret?

> HAR LIGE LÆST PÅ PAKKEN at kartoffelmelspulveret skal kogens med vand
> i 6 minutter - men de smigrer bare husmødre så de kan tro at de har
> bidraget til rettens lækkerhed.

Jeg har kun prøvet mospulver, hvor der blot skulle hældes kogende vand over
og derefter lod det sig samle til lind mos under omrøring. En klat smør kan
tilsættes, hvis man lyster.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 18:25

> [...]
> tørre og spise som hotdog?
> Hvad bruger du af krydderier til at give smag til pulveret?

chili, koriander, spidskommen - og færdige sovser
Igår oregano - og det var fantastisk godt og matcher kartoffelsmagen,
men alle pizzakrydderierne skal jeg have afprøvet

Jeg mener kartoffelMOSpulver

> Jeg har kun prøvet mospulver, hvor der blot skulle hældes kogende
> vand over og derefter lod det sig samle til lind mos under omrøring.
> En klat smør kan

Men har du drysset på i lag, er omrøring unødvendig
Især hvis du gir lidt varme til sidst i (mikrobølge)ovnen

> tilsættes, hvis man lyster.

Der er allerede mælkepulver og flødepulver i massevis i det tyske
pulver som Kvickly sælger.Smør er fedekur og gammelmandsmad
Min mors mos var skønt ufed
Hvor kan man ellers få kartoffelmospulver - ikke i Fakta og Aldi?
Der er vist kun een slags pulver. Irma havde for nogle år siden. At
få Lady&Vagabond-spagetti, der ikke er sløjfer er snart svært - moden
skifter.

Fra : Lapzig

Dato : 08-01-06 18:53

> chili, koriander, spidskommen - og færdige sovser
> Igår oregano - og det var fantastisk godt og matcher kartoffelsmagen, men
> alle pizzakrydderierne skal jeg have afprøvet

Men ingen kød? Lægges det oven på mos i blød og får en tur i mikroovnen?

> [...]
> Min mors mos var skønt ufed
> Hvor kan man ellers få kartoffelmospulver - ikke i Fakta og Aldi?

Jeg har ligne fundet pakken med kartoffelmospulver i skabet. Det er vist
købt i Aldi og reklamerer "med mælk" på forsiden.
Fabrikanten er Delicato, som vist er Aldis faste producent, hvad en del ting
angår.
Fremstillet af Mecklenburger Kartoffelveredlung GmbH.

Bagsiden fortæller, at det kan tilberedes både i gryde og mikroovn. I
mikroovn får det 5½ min ved 600 W og derefter gennempiskning.
Smør kan tilsættes efter behag.

Det består af 83,5% kartofler og 15,7% sødmælkspulver.

3 x 4 portioner (125 g) - i alt 12 portioner. Prisen husker jeg ikke, men
jeg tror, at det er omkring 10-12 kr.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-06 09:49

> Men ingen kød? Lægges det oven på mos i blød og får en tur i
> mikroovnen?

Jeg har endnu kun brugt skinke i strimler, "pålækkerier" og hakket
ox - det behøver ikke opvarmning, når det sidstnævnte er overhældt med
spilkogende vand og fordelt i småklumper inden(så det ikke er
bøftartar, hvilket dog også er OK, incl med (små) maddiker

Tak for oplysning om, at visse Aldi'er altså fører tør-kartoffelmos -
formodentlig kommer alt fra cirka samme tyske industri, omend min
emballage nævnte både fløde- og mælke-pulver og din kun mælkepulver.
Alt dette dumme fedt er jo mælk.Jeg tror jeg vil til at købe rigtige
kartofler og lade de fiberrige kartoffelskræller være med i retten
Er bagekartofler bedst at lave mos af? Da jeg jo har tænder i munden,
har jeg ikke noget mod at det er naturligt klumpet og ikke "ren
sondemad".

Een gang lagde jeg kød, tomatpuree, løg og mospulver lag på lag og
fyldte fadet op med vand, så alt var overdækket og lod det koge i
mikrobølgeovnen og det blev kompakt - dvs lethåndterbart som stive
hotdogs-både, hvis pandekagekarosseri gav ekstra stivhed

En anden gang hældte jeg blot lunkent vand på bådene med de samme lag
og det blev næsten lige så godt- mospulveret kan jo spises direkte,
uden opvarmning og vand, hvis man gad, der er fuldt fordøjeligt

Men min spejderfører hævdede, at maven ville svulme usundt op, hvis vi
åd havregrynene uden at have kogt dem til havregrød - ledere er
masochister og går over åen efter vand og springer over, hvor gærdet
er højest.Emballagens krav om kogning af forkogt mospulver er
dumt/bøvlet. Men gammeldags tyske og danske husmødre vil ikke have det
alt for let.

Det sidste "sjusk" blev bedst mht smag, - fordi jeg brugte dyrt
pålægskød og da jeg havde forbedret *jævn fordeling* af mospulver og
kød, var der ingen tørre steder - men kogning i ovn gør båden mere
stiv/pikagtig _håndterlig_.

Idealet er for mig, at selvgjort-fastfood skal laves "i een
håndbevægelse" (og kunne spises af i dagevis uden at stå i køleskab) -
ikke mos og sovs først og så kød, og løg stegt forinden. Men med
mælkefri "naturkartoffelmos" vil jeg gøre en undtagelse.(ligesom jeg
bruger de billige , færdigstegte, brune, sprøde
snacks-løg-til-roastbeef, hvis jeg har travlt, men egne rå
letvarmebehandlede løg er bedst , men kræver en ekstra
forretningsgang)
"Mælk er slim og til kalve", sagde Alan Alda i en god firser-film.(De
fire årstider)
Mine ny, danske håndværker-lejere er yogafolk og vegetarer, det
bliver inspirerende.

Fra : Lapzig

Dato : 09-01-06 14:16

> Jeg har endnu kun brugt skinke i strimler, "pålækkerier" og hakket ox -
> det behøver ikke opvarmning, når det sidstnævnte er overhældt med
> spilkogende vand og fordelt i småklumper inden

Jeg tror nu nok, jeg ville foretrække stegt ox og ikke kogt.

>(så det ikke er bøftartar, hvilket dog også er OK, incl med (små)
>maddiker

Nå ja, det mætter jo det hele. Kunne du se dem kravle rundt i kødet eller
var det mikroskopisk?

> [...]
> Er bagekartofler bedst at lave mos af? Da jeg jo har tænder i munden, har
> jeg ikke noget mod at det er naturligt klumpet og ikke "ren sondemad".

Ja, bagekartofler skulle vist være det bedste til mos. Jeg synes nu ikke, at
tanken om stykker af skræl i mosen virker tiltalende.

> En anden gang hældte jeg blot lunkent vand på bådene med de samme lag og
> det blev næsten lige så godt- mospulveret kan jo spises direkte, uden
> opvarmning og vand, hvis man gad, der er fuldt fordøjeligt

Fordøjeligt ja, velsmagende nej.

>Emballagens krav om kogning af forkogt mospulver er dumt/bøvlet. Men
>gammeldags tyske og danske husmødre vil ikke have det alt for let.

Du mener at man lige så godt kunne servere det koldt. I så fald er det vel
ikke et spørgsmål om bøvl men om smag.

> Idealet er for mig, at selvgjort-fastfood skal laves "i een
> håndbevægelse" (og kunne spises af i dagevis uden at stå i køleskab) -

Men bliver det så ikke kedeligt?

> ikke mos og sovs først og så kød, og løg stegt forinden.

Det vil jo smage anderledes. Hvis den vigtigste parameter er effektivitet,
har du forstået at optimere problemet.

> [...]
> snacks-løg-til-roastbeef, hvis jeg har travlt, men egne rå
> letvarmebehandlede løg er bedst , men kræver en ekstra forretningsgang)

Jeg har tit overvejet at lave egne stegt løg. Jeg kan vist bedst lide dem
fra netto. Jeg synes Aldis billige poser smager for meget af friture.

> "Mælk er slim og til kalve", sagde Alan Alda i en god firser-film.(De fire
> årstider)

Jeg husker ham kun fra den fantastiske serie M*A*S*H.

> Mine ny, danske håndværker-lejere er yogafolk og vegetarer, det bliver
> inspirerende.

Uha. Hvad blev der af merkonom Vagn og frue?

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-06 18:07

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
> Jeg tror nu nok, jeg ville foretrække stegt ox og ikke kogt.

Generelt syns jeg også stegning overgår kogning vedr kød.
Men her er der tale om mild opvarmning, der kun lige denaturerer
kødproteinerne, og det overhældte kogende vand er for at lime
kartoffelmoshotdog-dimserne sammen og gøre dem behagelig lunkne ved
spisning af dem første dag
Mikroovning er vel ikke stegning men kogning i egen indre væske..Eller
blot opvarmning..

> Nå ja, det mætter jo det hele. Kunne du se dem kravle rundt i kødet
> eller var det mikroskopisk?

Jeg har tidligere pralet af, at når jeg i juli har ladet kød ligge for
længe udenfor køleskab og der kom spy, så åd jeg prøvende - og
konstaterede at under ½ cm kan de ikke smages, selv i råt tartar, men
er de centimeter store skal der opvarmes for at det ikke forringer
kødsmagen.Kun hvis de er over 5 % af farsen ville jeg smide ud - jeg
er af den nærige gammeldags skole.
I min spejdertid synes jeg det var sej joke at "hvad er værre end at
finde en orm i sit æble - at finde en halv orm i sit æble", men efter
at have spist græshopper og kæmpelarver i Afrika, synes jeg at "intet
bør være mig fremmed" som de gamle romere (og PH )skrev
Ak, jeg savner mine kæledyr på denne årstid

> Ja, bagekartofler skulle vist være det bedste til mos. Jeg synes nu
> ikke, at tanken om stykker af skræl i mosen virker tiltalende.

Især ved nye kartofler syns jeg at skræl er godt. Har du
renlighedsvanvid - mos skal være hvidt? Ensfarvethed er unatur.

> Fordøjeligt ja, velsmagende nej.

Der er vel mest synsindtrykket der ikke lever op til det vante, hvis
lidt af den serverede kartoffelmos er pulver og ikke jævn hvid mos
Smag er ikke værst, især hvis lidt krydderier er blandet i.

> Du mener at man lige så godt kunne servere det koldt. I så fald er
> det vel ikke et spørgsmål om bøvl men om smag.

Hvis der hældes kogende vand på pulveret og det altsammen fugtes, så
er mosen perfekt. Der opnås ingen smagsforbedring ved de i
brugsansvisningen krævede mange minutters kogning. Prøv og væd med
nogen - ved man ikke om det er gjort efter bogen eller gjort hurtigt
og rationelt, kan man ikke smage forskel. Så jeg kalder
instrktionernes unødvendige perfektionisme for "bøvl"
Vi er vant til at opvarmning gør ting fordøjelige og dermed
velsmagende, men produkter som kartoffelmospulver, nudler og
møllerensguleærter er totalt forarbejdet så kogendevand-tilsætning kun
er krævet af VANENS MAGT - og at stå og se det simre(endsige rører
rundt) er rent til grin.
Jeg adlyder vanens magt, ofte - det er jo sjovt og anti-fremmedgørende
at lave mad - men jeg har for travlt til ritualer - og at afprøve
grænser er også anti-fremmedgørende og sjovt. Smag og behag.

> Men bliver det så ikke kedeligt?

Når min mors søndagfrokost var delvis taget lige ud af køleskabet, var
det klamt og kedeligt. At lade det lunkne en time først er
hensyntatgen til gæsterne, ikke kun folk med ømme tandhalse.
Kun øl og hvidvin skal være kold.
Står kartoffelmosret et par dage er den "et par procent nedsat på mit
smagsbarometer" - det er til at leve med for ind og ud af køleskab
tager tid/kræver planlægning når man er lunkenheds-perfektionist som
jeg.

> Det vil jo smage anderledes. Hvis den vigtigste parameter er
> effektivitet, har du forstået at optimere problemet.

Afveksling fryder - nogle gange er der sport i tidsbesparelse, nogen
gange skal der kæles for det, fx hvis gæster.

> Jeg har tit overvejet at lave egne stegt løg. Jeg kan vist bedst
> lide dem fra netto. Jeg synes Aldis billige poser smager for meget
> af friture.

Jeg købte nogle lidt dyrere i Føtex - og synes de alle smager ens.
Jeg nyder dem som snacks. Jeg _tror_ at de er lavet helt ens og ingen
kan smage forskel, hvis de ikke ved det - udover at størrelserne
løgne er skåret i varierer lidt.
JEg stegte engang løg i store mængder i stor frituregryde og kunne
ikke få dem sprøde - det sker jo med smart maskine på fabrikkerne, og
den gør dem alle tilpas brune, ens. Når jeg stegte i håb om at
efterligne dette, blev nogle bløde og nogle sorte. Men hele huset
lugtede skønt af løg - lejerne på første salen nød det, sagde de.
Indvandrerbutikkerne har tikilo sække med løg til 40 kr..

> Uha. Hvad blev der af merkonom Vagn og frue?

Jeg er ikke god til at holde længe på mine lejere. Eller de vælger mit
interessante hus for at prøve det/har ofte andre planer efter et års
tid -næst- næst-seneste lejer er nu munk i SydFrankrig og har sendt
mig postkort om at han håber Gud vil hjælpe mig ud af mine
afvigelser - han var nysgerrig om mine utraditionelle rutiner med
lort og pis, som han dog aldrig lugtede noget til, men som munk er han
blevet
intolerant.
Næst-seneste lejere havde ofte meget larmende teknopartier og det er
eneste gang jeg har sagt nogen op
Seneste lejere tog til Laos. Vagn husker jeg kun svagt

Fra : Lapzig

Dato : 09-01-06 18:57

> [...]
> de centimeter store skal der opvarmes for at det ikke forringer
> kødsmagen.Kun hvis de er over 5 % af farsen ville jeg smide ud - jeg er af

"Pralet af" altså "provokeret med"?
Sådan vil mange sikkert opfatte den slags eksperimenteren med halv-fordærvet
mad - helt analogt med lort og pis eksperimenterne.

> Især ved nye kartofler syns jeg at skræl er godt. Har du
> renlighedsvanvid - mos skal være hvidt? Ensfarvethed er unatur.

Næ. Det er mere et spørgsmål om konsistens. Jeg forstod det sådan, at du
havde tænkt dig at spise mos med skræller i. Jeg kunne ikke forestille mig,
at jeg ville bryde mig om at bide i et stykke skræl. Dermed ikke sagt, at
jeg ikke ville kunne lide smagen eller spise det.

> Der er vel mest synsindtrykket der ikke lever op til det vante, hvis lidt
> af den serverede kartoffelmos er pulver og ikke jævn hvid mos
> Smag er ikke værst, især hvis lidt krydderier er blandet i.

Ja det er rigtigt, og sulten er det bedste krydderi, som man siger.

> Hvis der hældes kogende vand på pulveret og det altsammen fugtes, så er
> mosen perfekt. Der opnås ingen smagsforbedring ved de i brugsansvisningen
> krævede mange minutters kogning.

Dér er vi enige. Jeg troede du snakkede om mos lavet på koldt vand - altså
helt undgå tidskrævende opvarmning.

> Står kartoffelmosret et par dage er den "et par procent nedsat på mit
> smagsbarometer" - det er til at leve med for ind og ud af køleskab tager
> tid/kræver planlægning når man er lunkenheds-perfektionist som jeg.

Jeg har ofte en portionsanretning eller to af forskellig karaktér stående i
køleskabet, og hvis jeg bliver impuls-sulten, får den max 2 min i mikroovn,
og jeg har dejlig varm mad. De 2 min. flotter jeg mig gerne.

> Afveksling fryder - nogle gange er der sport i tidsbesparelse, nogen gange
> skal der kæles for det, fx hvis gæster.

Ja, for eksperimentets skyld. Jeg ville dog altid foretrække velsmag frem
for effektivitet, hvis vi snakker under 5 min fra eller til.

> [...]
> nyder dem som snacks. Jeg _tror_ at de er lavet helt ens og ingen kan
> smage forskel, hvis de ikke ved det - udover at størrelserne løgne er

Muligvis.

> JEg stegte engang løg i store mængder i stor frituregryde og kunne ikke få
> dem sprøde - det sker jo med smart maskine på fabrikkerne, og den gør dem
> alle tilpas brune, ens.

Jeg prøvede for eksperimentets skyld at lade små stykker løg tørre ved
restvarmen i kuglegrill i sommers - altså ingen fedt.
Resultatet blev en lækker intens løgsmag i små sprøde stykker, men jeg fik
at vide, at det gav extrem dårlig ånde og det kunne lugtes længe i huset.

> Jeg er ikke god til at holde længe på mine lejere. Eller de vælger mit
> interessante hus for at prøve det/har ofte andre planer efter et års

Ellers også udlejer du billigt på Nørrebro?

Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-06 20:17

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>
> "Pralet af" altså "provokeret med"?
> Sådan vil mange sikkert opfatte den slags eksperimenteren med
> halv-fordærvet mad - helt analogt med lort og pis eksperimenterne.

Pral er vel overdrivelse og det var der ikke. Provokation finder jeg
konstruktiv. Selvfølgelig anbefaler jeg ikke at spise fordærvet med
eller droppe træk-og-slip når ikke særlige forhold taler for det. Folk
er hysteriske og tror at al afvigelse fra normen er taberagtig - det
vil jeg gerne modarbejde.

> [...]
> forestille mig, at jeg ville bryde mig om at bide i et stykke skræl.
> Dermed ikke sagt, at jeg ikke ville kunne lide smagen eller spise

Min dansklærer på Metropolitanskolen sagde at inderlår uden sener
spises for hurtigt - en sej bøf er der mere glæde ved. Jeg kan lide
tyggearbejde og lidt skræller i kartoflen fx nye er skønt.

> Ja det er rigtigt, og sulten er det bedste krydderi, som man siger.

> Dér er vi enige. Jeg troede du snakkede om mos lavet på koldt vand -
> altså helt undgå tidskrævende opvarmning.

Med pulver kan det gøres, hvis man vil lave disse både på samlebånd og
spise af dem de næste dage. Ingen kan smage om varmt vand har været
brugt.

> [...]
> 2 min i mikroovn,
> og jeg har dejlig varm mad. De 2 min. flotter jeg mig gerne.

Min bror vitsede engang "hvad bruger du alle de minutter til, som du
sparer hist og pist".
Men det er lidt præstation for præstationens skyld, at spare tid, for
mig.

> [...]
> længe i huset.

> Ellers også udlejer du billigt på Nørrebro?

Når jeg har benyttet mig at at alle vil bo i denne centrale bydel og
skruet prisen til max, så flytter folk evt efter et år, når de finder
noget billigere.
Jeg satser nu på noget varigt og er p.t. billig. Hvis spørgsmål som
ikke er relevante i denne ng, så ring 35861000

Fra : Lapzig

Dato : 09-01-06 20:33

> Pral er vel overdrivelse og det var der ikke. Provokation finder jeg
> konstruktiv.

Nogen bliver utvivlsomt også skræmt væk af det og så går pointerne tabt -
desværre.

> Med pulver kan det gøres, hvis man vil lave disse både på samlebånd og
> spise af dem de næste dage. Ingen kan smage om varmt vand har været brugt.

Måske ikke. Det må vel testes.

> Min bror vitsede engang "hvad bruger du alle de minutter til, som du
> sparer hist og pist".
> Men det er lidt præstation for præstationens skyld, at spare tid, for mig.

Ja, "why not" som du selv siger.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-06 18:42

> Måske ikke. Det må vel testes.

Klogt. At jeg har testet er uinteressant, hvis du har finere smagsløg
Håber du rapporterer her.
Vi har alle en kejserens ny klær SNOB i os, og bør bekæmpe dum
vanetænkning og autoritetstro ( og derved spare tid og især blive
klogere og vænne os til at gennemskue dumme rutiner.)
Når der produceres færdigkagedejpulver så lod man i starten æg mangle,
for husmor kan godt lide at gøre noget nemt og føle at hun har lagt
hjerte i sin madlavning - tilsvarende påbydes at kartoffelmospulver
skal udsættes for varmt ja end da kogende vand, ja endda koge i 6-7
minutter. De er kejserensNyKlær tåbelighed ..

> Ja, "why not" som du selv siger.

Dengang da min bror gjorde grin af min mani med at undgå smalltalk,
ritualer og andet tidsspilde, var jeg flinkeskolet og beskeden.
Så traf jeg Glistrup(som lever intenst og aldrig foregiver interesse
for snak, der ikke interesserer ham - men kompenserer ved extrem
elskværdighed) og læse Nietzsche(som forkætrer beskedenhed som falsk)
og jeg rendyrkede pionerkald og ville idag have svaret

" Du ser ting, og du siger: "Hvorfor?" Men jeg drømmer ting,
som aldrig fandtes og jeg siger: "Hvorfor ikke?" George Bernard Shaw
""

"Some see things that are and ask themselves, why? I dream things that
have never been and ask myself, why not?" - Aeschylus

eller "Hvert halve minut jeg sparer ved ikke at vandre ud til
toiletttet, bliver brugt på at læse avis og bøger, så jeg kan være
velorienteret om mange ting, og udvide min citatsamling, der gerne
skulle blive til en bestseller når jeg får styr på strukturering og
udlugning af overlappende citater"

Fra : Lapzig

Dato : 10-01-06 19:07

> [...]
> mange ting, og udvide min citatsamling, der gerne skulle blive til en
> bestseller når jeg får styr på strukturering og udlugning af overlappende

Apropos samlingen... Er det en opdateret version, du har liggende på din
hjemmeside?

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-06 19:22

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>
> Apropos samlingen... Er det en opdateret version, du har liggende på
> din hjemmeside?

Nej den er primitiv og dårlig

Har du behov vedr et bestemt emne, så mail mig og du får uptodate om
det

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-06 02:26

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
EKSISTERER DER USYNLIGE INSEKTÆG?
Da jeg var 6 år, havde min farmor "flueskab" i sit sommerhus i Nærum,
og engang netdøren ikke var blevet lukket, var der spyflue-æg i
kødet - millimeter lange, hårtykke.Det samme skete i vort "isskab" før
køleskab fandtes.
Nogle af de fluearter der har landet på mit køkkenbord siden, har
faktisk "født levende unger" eller der gik så få minutter fra
æglægning til at "det fødte" bevægede sig, altså var en larve, at jeg
ikke så forstadiet, som kunne kaldes æg.

> "Pralet af" altså "provokeret med"?
> Sådan vil mange sikkert opfatte den slags eksperimenteren med
> halv-fordærvet mad - helt analogt med lort og pis eksperimenterne.

Jeg har en ubehagelig fornemmelse af, at jeg har spændt buen for hårdt
mht sandfærdig rapportering om udførte politisk ukorrekte, men lovlige
aktiviteter, eftersom jeg idag blev ringet op af min advokat, at jeg
har tabt ankesagen til SF-MFeren, der opdigtede at jeg bar hagekors,
og nu ser jeg i øjnene, at også negerpigens løgn om pik-blotning
under lejlighedsbesigtigelse nok også vil give mig justitsmord-dom.
Men hændelser hændt mig alene i eget soveværelse og køkken, som
rapporteres om på nettet, kan vel ikke føre til tvangsindlæggelse,
selvom vort retssystem er gået agurk/gået bananasrepublik/gået
KarlMarx..

> [...]
> forestille mig, at jeg ville bryde mig om at bide i et stykke skræl.
> Dermed ikke sagt, at jeg ikke ville kunne lide smagen eller spise

"Så længe som kartofler/overhovedet har en skræl/skal der nogen til at
skrælle dem/for de kan jo ikke selv" sang vi som spejdere, mens vi med
slireklinge-dolken fra skeden i spejderbæltet snittede "øjne" og skræl
væk fra de store gamle kartofler, -
- som skulle spises først, inden man om sommeren begyndte at spise af
de nye
Men så i de rigere 1968-år, hvor jeg var studenterpolitiker(næstflest
stemmer i mat-nat-fakultet, men nul indflydelse for jeg var eneste
ikke-socialist), lærte jeg af fremmelige udenlandsk inspirerede
medstuderende på Egmont Kollegium, at man godt kan spise skrællen med
, og gjorde det med de nye kartofler og korkskrællen er jo ultratynd
og egentlig lækker, især hvis lidt "giftigt" grønt er lige
under(solanoid hedder det spændende alkaloid vist, som kan gøre blind
i meget store doser).
Selv de billigste store og gamle kartofler er idag uden øjne og jord
og jeg finder det sygt at kartoffelmos ikke laves af hele den
industrielt rensede kartoffel. At der er særlig mange vitaminer i
vækstlaget lige under den brune korkhinde, er jeg ligeglad med - der
er god smag i den - det er den bedste del af den friske grønsag, som
jeg alt for sjældent køber og i såfald giver kortest mulig tid i
mikrobølgeovnen.
OMKVÆD: "Vi sad ved samme spand/ med fingrene i vand/ og vi skrælled
hele dagen/ og vi var kun otte mand."

> Ja det er rigtigt, og sulten er det bedste krydderi, som man siger.

Man behøver ikke være sulten, for ikke at opleve kogt skræl - eller
små maddiker der endnu ikke har ekskrementeret, så det kan smages -
som OK
Larver, incl i æbler og bær, er lavet af det de har spist, altså det
samme som du især spiser, når du utilsigtet får lidt animalsk
krible-krible på tungen.
Der er heller ikke hold i RobertRedford-fængselsfilmens
fangebemærkning om, at larver i maden er protein-kosttilskud - har
larven spist bønner,er den så proteinrig som bønnerne, du spiser, var.
Smådyr dør i mavesyren, så Salomonsens Leksikon om at man kan få
kvalme at at spise spy , lå vist under for psykosomatik dvs
kejsernsNyKlær -
- ved man ikke, at det er larver, man spiser, så får man ikke kvalme.
Min historielærer Steining på Metropolitanskolen i det
punktsymetriske årstal 1961 fortalte, at han var på studietur i Polen
og overnattede i en landsby, hvor der ikke var elektrisk lys, og de
spiste i mørke _ost som aftensmad_ .
Næste dag så de masser af larver eller mider i resten af den store
ost, de havde spist af. Havde det været Hollywoodfilm havde de så
kastet op, dvs været hysteriske.
Men de undrede sig blot over, at de havde nydt den levende, polske
GamleOle og spist den med stort velbehag.

> Dér er vi enige. Jeg troede du snakkede om mos lavet på koldt vand -
> altså helt undgå tidskrævende opvarmning.

At spise tørt kartoffelmos-pulver er lidt sært, selvom fuld
fordøjelighed og ingen dårlige smagsstoffer som i en rå kartoffel.
At spise pulver rørt op med koldt vand er HELT IDENTISK med at spise
pulver rørt op med kogende vand og kølet til samme temperatur.
Pulveret er så fint lavet, at der faktisk ikke behøves at "røres op" ,
hvis man lægger det i tynde lag mellem kød, løg, tomat, krydderier så
vandet trænger ind og fugter overalt.

> [...]
> 2 min i mikroovn,
> og jeg har dejlig varm mad. De 2 min. flotter jeg mig gerne.

Desmond Morris skriver i "Den nøgne abe" 1967, at ideen om at det er
særlig fint og godt at spise *varm mad*, kommer fra at vi drak lunken
mælk fra mors bryst og åd friskt kropsvarmt blodigt kød fra nedlagt
bytte i stenalderen - altså at det er snobberi og vane.
Jeg mener , at han glemmer en væsentlig og en uvæsentlig ting - 1. at
i hovedparten af vor dyrearts historie har vi spist især planteføde,
der kogtes på bål eller ildsted, og for at spare brændsel samledes
landsbyen eller gårdens besætning om den netop kogte grød, og det
blev døgnets højdepunkt, og vi bandtes sammen af "fællesspisningens
bånd" og varm mad gav OG GIVER associationer til hygge og
sammenhængskraft, kærlighed og gode psykologiske vibrationer.Incl når
du spiser den alene, i vor fastfood og single tid!
2. udover eskimoer og buffalloindianere har alle kendte naturfolk især
spist plantemad og dengang springet fra abe til menneske skete, var
det afgørende, at vi med stenkast kunne bekæmpe nabostammer, tror jeg,
og ingen antropologi modsiger - instil mig til Nobelpris - da vi pr
overhåndsstenkast(baseballpitcher-like) og oprejst gang der
muliggjorde bæren af kastesten-lager i skind blev alle dyr overlegne,
har vi nok især levet af ådsler, som vi stjal fra rovdyr, der netop
havde nedlagt dem. Ikke særlig heroisk at skrive om for Johs V Jensen
, men sandsynligt - det er lettere at snylte på andres jagt end selv
at finde svage byttedyr, der kan nedlægges med spyd. Hyæner og især
løver "lever mere af hvad andre rovdyr har nedlagt" end hvad de selv
nedlægger, læste jeg et sted - hvordan de har gjort det op, ved jeg
ikke, universitets-forskere digter utrolig meget , når det ikke kan
tjækkes, og de skal provokere pikant med en god historie tsk tsk.

> Ja, for eksperimentets skyld. Jeg ville dog altid foretrække velsmag
> frem for effektivitet, hvis vi snakker under 5 min fra eller til.

Du har for god tid. Man spiser for at leve, men lever ikke for at
spise
Hver ting til sin tid, nu vi er ved de gamle mundheld.

> Muligvis.

Prøv at købe to forskellige fabrikater og sammenlign.There is a cop in
all of us, he should be killed, læste jeg som grafitti i London, og
jeg erstatter "a cop" med "en KejserensNyKlær-nar".
Da jeg lærte at spise roastbeef med remoulade og kapers og ristede
løg, konstaterede jeg at løgene var sgu det mest lækre, når de ikke
var bløde stegte (delvis sorte) løg som i min barndoms
frederiksbergske charchuteri&viktualiebutik hvor de stegte løgene i
bagbutikken, men de maskinfremstillede sprøde ensbrune stegte løg som
alle supermarkeder har idag (og som måske kommer fra samme fabrik,
uanset varemærke)
At maillard-processen kan styres industrielt så alle de snittede løg
bliver ens brune og helt sprøde er lidt af et mirakel, og prisen gør
det dumt at lave selv, erfarede jeg.
Min Discount-superarked-pose(Coop, Albertslund) siger 47% fedt - hvis
nogen har produkt med mer eller mindre af det forkætrede men lækre
friture, så oplys her.Da jeg først smagte dette skønne og billige
produkt, var jeg på ferie i Holland , hvor de bruges på bl.a. Nasi
Goreng - og på varedeklarationen stod der, at de var tilsat
citronsyre, men det kan vist ingen smage.
Men på gærede forårs-Matjes-sild, som ædes på gaden istf
pølsevogns-spølser bruger de hverken ristede eller rå løg - de holder
den hele sild over hovedet og spiser den nedefra, (Surstrøming - hvor
fås det?)

> [...]
> Resultatet blev en lækker intens løgsmag i små sprøde stykker, men
> jeg fik at vide, at det gav extrem dårlig ånde og det kunne lugtes

Tro ikke på hystader, der opdigter lugtgener, fordi de ikke selv har
mod til eksperimenter og anderledeshed.
Jeg har også tørret løg(i solen) og søgt at riste til perfekt smag og
uden fedt, men det er umuligt at styre.
- der er sekunder fra blødhed til sorthed.
Fedt er lækkert i passende doser, og industriristede løg er ikke så
fede, at det driver, så ville de jo ikke være sprøde

> Ellers også udlejer du billigt på Nørrebro?

Ring 35861000 og fortæl mig hvad du mener er billigt/rimeligt for 71
m2 med haveadgang og egen tagterasse nær Nørrebros Runddel, vi er OT
og jeg er p.t. kuet og bøjer mig for hystader, - når sagen ikke er
vigtig!.
At gå nøgen alene i egen tilgroede have er vigtigt, når solen
skinner -det er stjernestunder i mit liv, og da jeg fandt så central
ejerlejlighed med have på stille vej, sagde jeg "her skal jeg bo til
jeg dør" og købte først nederste halvdel og så også øverste ½del af
tofamiliehuset.
I starten grillede vi meget i haven, pølser og steaks - men samtidig
med, at jeg ikke længere har børn, der gider det, har jeg hørt, at man
ikke må for politiet - naboer har dog ikke klaget, men nogen har været
ret sikker på, at muligheden eksisterer. Da jeg brændte fugtigt træ,
der _røg_ i halvfjerdserne, brokkede folk sig, men var dengang ikke så
kværulanteri-belønnede af barnepigestaten, at de kunne finde på at
ringe til politi
Er brænderøg forurening? Med brug af mit yndlingsord p.t.
"fremmedgørelse" vil jeg kalde det fremmedgørende at alt affald skal
forbrændes på et stort fjernt kommunalt forbrændingsværk.
Når malet eller og trykprægneret træ var mellem grillbrændslet, var
der ingen lugt, når det var godt soltørret.
Trækul ( evt fra engangsstaniolbakke) må sgu da være lovlig udendørs
madlavning - det kan man jo bruge indendørs

Fra : Lapzig

Dato : 10-01-06 19:21

> [...]
> jeg i øjnene, at også negerpigens løgn om pik-blotning under
> lejlighedsbesigtigelse nok også vil give mig justitsmord-dom.

Hvilken dom havde du anket?

> Men hændelser hændt mig alene i eget soveværelse og køkken, som
> rapporteres om på nettet, kan vel ikke føre til tvangsindlæggelse, selvom
> vort retssystem er gået agurk/gået bananasrepublik/gået KarlMarx..

Jeg kender ikke hvilke begrundelser, der skal ligge til grundlag for
tvangsindlæggelse. Noget siger mig, at det må være, hvis man er til fare for
sig selv eller andre.
Hvad injektion af hiv-virus angår, går du nok over grænsen.

> [...]
> medstuderende på Egmont Kollegium, at man godt kan spise skrællen med , og
> gjorde det med de nye kartofler og korkskrællen er jo ultratynd og

Ja, nye kartofler skal spises med skræl.

>, især hvis lidt "giftigt" grønt er lige under(solanoid hedder det
>spændende alkaloid vist, som kan gøre blind i meget store doser).

Hvorledes ændrer det smagen?

> Man behøver ikke være sulten, for ikke at opleve kogt skræl - eller små
> maddiker der endnu ikke har ekskrementeret, så det kan smages - som OK

Jeg ville nu helst være fri. Snobbet? Nej, det synes jeg nu ikke.

> - ved man ikke, at det er larver, man spiser, så får man ikke kvalme.

Det tror jeg, du har ret i.

> [...]
> Pulveret er så fint lavet, at der faktisk ikke behøves at "røres op" ,
> hvis man lægger det i tynde lag mellem kød, løg, tomat, krydderier så

Det må der jo eksperimenteres med.

> Du har for god tid. Man spiser for at leve, men lever ikke for at spise
> Hver ting til sin tid, nu vi er ved de gamle mundheld.

Ja, det er der vel sandhed i. Måske falder jeg for fristelsen hvad det
modsatte angår til tider.

> Min Discount-superarked-pose(Coop, Albertslund) siger 47% fedt - hvis
> nogen har produkt med mer eller mindre af det forkætrede men lækre
> friture, så oplys her.

Jeg har netop været i Brugsen og Aldi og sammenlignet stegte løg.
Brugsen fører 2 mærker, Coop og Toro, med henholdsvis 47 g fedt pr. 100 g og
44 g til 8,50kr for 200 g og 9,95 for 100g.
Sidst nævnte har fin indpakning - derfor den højere pris, tror jeg.

Aldis Delicato løg har ligeledes 44 g fedt til 7,50 kr for 200 g.

> [...]
> pølsevogns-spølser bruger de hverken ristede eller rå løg - de holder den
> hele sild over hovedet og spiser den nedefra, (Surstrøming - hvor fås

Jeg har ligeledes fået serveret de lækre hollandske sild, men dér var de
vist ikke gærede. Spises som hotdot i lille bolle og med masser af rå løg.
Dejlig blød kødkonsistens til forskel fra de danske syremodnede sild. Til
højtiderne får vi gerne importeret en sending af disse sild til sildebordet.

> Ring 35861000 og fortæl mig hvad du mener er billigt/rimeligt for 71 m2
> med haveadgang og egen tagterasse nær Nørrebros Runddel, vi er OT og jeg
> er p.t. kuet og bøjer mig for hystader, - når sagen ikke er vigtig!.

Måske har du misforstået. Det var ikke fordi, jeg var interesseret i
lejligheden, og jeg ved vist intet om prisniveauet på Nørrebro.

> [...]
> for politiet - naboer har dog ikke klaget, men nogen har været ret sikker

Det kan vel næppe passe. Forbud mod grill i egen have pga. røggene er
hysteri.

> [...]
> men var dengang ikke så kværulanteri-belønnede af barnepigestaten, at de

Det kommer vel an på hvordan afbrændingen foregår. Men totalforbud
eksisterer vist i visse (alle?) kommuner.

> Trækul ( evt fra engangsstaniolbakke) må sgu da være lovlig udendørs
> madlavning - det kan man jo bruge indendørs

Da kun under kraftig udsugning. Ufuldendt forbrænding og dermed CO2 og den
giftige monooxid bør vist ikke inhaleres i store mængder.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 10-01-06 19:32

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> skrev i en meddelelse
> [...]

> Da kun under kraftig udsugning. Ufuldendt forbrænding og dermed CO2 og den
> giftige monooxid bør vist ikke inhaleres i store mængder.

Når et indlæg i den grad er OT kunne folk så istedet for at svare her ikke
svare direkte til afsenderen af OT indlæg...spørger bare :)

Fra : Padre

Dato : 10-01-06 20:46

> Når et indlæg i den grad er OT kunne folk så istedet for at svare her ikke
> svare direkte til afsenderen af OT indlæg...spørger bare :)

Og kunne du ikke skære i det indlæg, du kommenterer ?

--
Padre

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-06 04:09

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
> Når et indlæg i den grad er OT kunne folk så istedet for at svare
> her ikke
> svare direkte til afsenderen af OT indlæg...spørger bare :)

Som Kierkegaard m fl påpeger, så er lægekunst snobberi sat i system.

"I almindelighed antager man, at et menneske, når han ikke selv siger,
at han er syg, ER RASK, endsige, når han selv siger, at han er rask.
LÆGEN DERIMOD betragter sygdommen ANDERLEDES. Og hvorfor? Fordi lægen
har en bestemt og udviklet forestilling om, hvad det er at være sund,
og efter denne prøver han et menneskes tilstand." skriver Søren
Kierkegaard i "Sygdommen til Døden"

Tilsvarende vil du mene at et indlæg lugter af OT, hvis det har mit
navn som afsender, og så skriver du selvpromoverende klagesang til ng,
i stedet for at skrive til mig om det er videnskab, politik eller
kultur.mad+drikke, som jeg efter din smag er OT i.Jeg ønsker ikke at
være så OT at det reelt generer nogen.

Lægen der møder uvasket patient, vil ofte opleve sygdom i det, og
glemme sin uddannelses objektivitet - det gælder også kreditforeninger
hvis besigtiger vredt siger "det lugter af forfald" straks ved ankomst
og nægter det mindste lån i mine lugt- og fejl-fri ejerlejligheder,
selvom hverken have eller hus har lugt og jeg stinker kun af deoderant
ved disse mange møder.

Min kone kommer sjældent i mit arbejdsrum, Sker en undtagelse, og er
hun glad, så er dets for andre end mig umiskendelige generelle
(ikke-lort-pis) BW-lugt ikke et problem, men er hun generelt træt af
DK og mig, så hvæser hun "ksai" hvilket betyder stank på japansk.

Min mere videnskabelige søn kan hvæse at det godt istandsatte hus, der
uden problem fik svampeforsikring da RD ønskede det, "lugter af
forfald", men det er klart metaforisk.Han er snob og angst for at
ligne mig, det har hans mor klogt lært ham.

Vedr den variable lugt hos mig kan han,

på en dag, hvor et grænsesøgende eksperiment er faldet uheldigt ud,
sige "her lugter værre end ellers", og sagen er da, at marmeladeglas
ikke altid slutter tæt, selvom man spænder skruelåget hårdt (fx pga
småskidt i gevindet, Vanskelighed med at åbne et bredt låg første
gang, er jo fordi vakuum er nødvendig for at sart indhold ikke
inficeres, så mønt-drej må lette undertrykket.) så nu har jeg
nyttiggjort, hvad min ingeniør-far lærte mig om vandlåse, og
hundeposen med lort lægger jeg i stedet i vinpose og dennes mundiing
stikkes ned i et bredt glas med vand, så de ganske få
skatol-indol-merkaptan molekylder der måtte slippe ud, bliver fanget i
vandet. De slipper så langsomt ud af sprækken ved dårligt skruelåg,
når de gør det, at min næse adapterer - men da jeg for nogle år siden
under hedebølge afprøvede at lorte i haven og dækkede med få hhv mange
centimenter jordlag, kom til undertegnede, nærtsiddende solbaders
næse lugten _pludseligt nok_, hvis den kom, til at jeg ofte kunne
overgå min kones superbe næse mht at indse eksperiments
utilstrækkelighed. Når andre stiller "diagnosen" før mig, er det
faresignal, for dette er jo tabu - men armhulelugt er så normal, at
folks hysteri går jeg åbent op imod. Har de modvilje, er de ikke min
tid værd.

Hvis jeg ikke havde denne finjusterede
situationsfornemmelse/hensynsfuldhed tror jeg dog stadig ikke, at
dette kunne kunne føre til tvangsindlæggelse i DK, men nok i Sverige
(siger min svenske webmaster og nabo).

Vedr mad kan nogle lide kål og nogle ikke - dvs duft hhv lugt.

Luftforurening som jeg under en kommunal ansættelse beregnede på vedr
københavnske gader, er parfume for lightergas-nydere hvis det er
benzin fra tank - og evt tjærestoffer i dieseludstødning.

NO2 er farligt slimhinde ætsende, når koncentration titusind gange
københavns værste trafiks - eller tusind gange hvad storrygere
inhalerer.

Man kan let vænne sig til enorm overskridelse af faregrænsen, men duft
bliver det næppe - det signalerer skade af lungevæv, omend forbigående
når ikke time-lang og hundred gange faregrænsen.

QUOTES about SMELL

"Den, der leger med afføringen eller den døde krop, har heller ikke
grebet uhyggen og angsten knyttet hertil," skriver James Joyce i
"FinegansWake" James Joyce

lu "De første kristne var som polske jøder ... ingen af dem
lugter godt"Nietzsche

lu Der er visdom i, at mangt og meget i verden lugter ilde: men
af selve væmmelsen vokser der vinger og kildevældsvejrende kræfter
frem! Nietzsche

Lu Dét at optræde, det er at kunne gå almindeligt, selv om man
har skidt i bukserne. Jacob Haugaard

lu Du kan ikke forestille dig lugten før du har gået en mil i en
anden mands mokkasiner. Robert Byrne

lu Et arabisk ordsprog siger: Árbejd, og du vil blive stærk,
sid stille, og du vil stinke. ordsprog

Lu He leads his readers to the latrine and locks them in. Oscar
Wilde, of the novelist and playwright George Moore (Attrib.)

Lu Hvis du tror, at du er frigjort, så smag engang dit
menstruationsblod. Hvis tanken gør dig syg, så har du langt igen,
skat. Germaine Greer

Lu Jeg bliver forelsket i en hver pige der lugter af
"Radiserne" af Charles Schulz

lu Når en mand lugter stegen, venter han ikke længere på
gemysen. Helen Vita

lu Perfumen er duftens sejr over stanken. Edgar W.
Hubbard

Lu Selv den bedste er der noget at væmmes ved; og selv den bedste
er noget, der må overvindes! - Åh, mine brødre, der er megen visdom i,
at der er meget skidt til i verden! Nietzsche

lusf Duft er blomstens død. Friedrich Hebbel

luvki There is nothing like an odour to stir memories.
William McFee, Proust (I sporet af tabte tid)

" Den kvinde man elsker, dufter altid godt.
Remy de Gourmont

" A woman smells well when she smells of nothing.
Plautus

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-06 02:45

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Hvilken dom havde du anket?

Kamal Qureshis kalden mig nazi blev kendt ubeføjet i byretten (han
kendtes skyldig, han ankede) - men i landsretten havde han fundet på
at han ved et Glistrup-møde *havde set mig* bærende hagekors.!
Denne mened (løgn mod bedre vidende, der var TV på og video findes og
viser intet hagekors) kunne jeg ikke få min advokat til at gøre
indsigelse imod før dagen før dommen faldt dvs for sent. Også en af
mine §266b-nederlag udsattes for advokat, der var ansat til at
forsvare mig, men holdt med systemet og forsinkede bevidst.
Kamal Qureshi-sagen ønskede jeg at føre som selvmøder, men måtte
ikke -

Jeg havde særligt retsmøde herom, men det er helt som med forbud mod
at lade sig indsprøjte HIV-virus - systemet er en kolos på lerfødder
og tåler ikke sandhed. Og helt som med anmeldelse af dansk film - kun
rygklappere der går i selvsving over von Trier ansættes af TV og
aviser.

Ville jeg ikke være fjende af Glistrup hvis jeg bar hagekors ved møde
hvor jeg i TV stillede spørgsmål der klart skulle gavne Glistrups
EU-ømu-udtalelser (det var op til folkeafstemningen)? Jeg har aldrig
båret hagekors siden jeg i Tokyo i 1993 købte skjorte med bort af
japansk middelaqlderdekoration med hagekors.

> [...]
> fare for sig selv eller andre.

> Hvad injektion af hiv-virus angår, går du nok over grænsen.

HVIS en test kunne gøres med læger og journalister som vidner, og mit
jernhelbred beviste hvad professor Dawson ikke måtte pga lægeløfte,
ville det være konstruktivt, ikke sindsygt. Definer sindsyge og
hvad-er-tvangsindlæggelsesgrund. Ejer kvinder ikke eget foster - det
sagde 1973-abortlov. Ejer man ikke egen krop - ikke vedr
barmhjertighedsdrab ifølge Etisk Råd,desværre.

> Ja, nye kartofler skal spises med skræl.

Men som spejdere blev vi sat til at fjerne skrællen, evt dog efter
kogning. Tropsførere kan lide at kommandere.

> Hvorledes ændrer det smagen?

Det der gør ny kartofler så gode, er vist netop det halvgiftige
alkaloid - underbevidstheden mener at forbuden frugt smager bedst, og
min kone siger at de der spiser meget af kuglefisken, fugu, som
brugtes til at gøre folk til zombier på Haiti, og som dræber en
japaner pr år "når special-kokken har sjusket med de komplicerede
tilberedningsregler" er folk der ØNSKER at leve livet farligt.
Ludomaner snarere end ulykkesfugle

> Jeg ville nu helst være fri. Snobbet? Nej, det synes jeg nu ikke.

Viktor Klemperer , jøde der overlevede krigen i Dresden, og aldrig
truedes med kz, fordi han arbejdede hårdt (og afgav sin bil til
nazierne), fortæller at spisning af dårlige kartofler blev så
nødvendig i krigens slutning, at man foretrak roer, men egentlig
vænnede man sig til både skræl og "øjne".
Vitaminmangel kan iøvrigt undgås ved at spise jord i visse tilfælde ,
men var vist ikke noget problem.
Er man fuld af forventning om lind, homogen kartoffelmos og en skræl
dukker op, så reagerer man instinktivt som på ethvert fremmedlegeme
"måske det er en giftskorpion"
Når man ved at det ikke er det, kan man tale om snobberi - at blive
ved at være "hysterisk" for at markere, at man er for fin til andet
end opreklameret topluksus
Måske kvinders hysteri og snobberi engang har været
overlevelsesgavnligt.

> Det tror jeg, du har ret i.

Vedr alm spylarver i kød - som jeg ikke har spist mange gram af -
mener jeg at i hakket ox skal de være centimeterstore og være
halvdelen af mundfulden for at du tænker "hvad er det" og sætter
hjerneni tartar-gastronom-mode.
I Aldi-skinke, der var glemt på køkkenbordet under en hel ferie, havde
fluemaddikerne vokset - langsomt - , men saltet gjorde at det smagtes
mindre.

> Det må der jo eksperimenteres med.

Er gjort, men måske jeg har afstumpede smagsløg
"Den ene mands spinat, er den anden mands gift--efeu"

> Ja, det er der vel sandhed i. Måske falder jeg for fristelsen hvad
> det modsatte angår til tider.

" Der er kun en måde at slippe af med en fristelse - at give
efter for den. Oscar Wilde

"Kvinder venter på fristelsen. Mænd går den i møde. Catherine
Spaak
" Afholdsmand: en svag person, som er faldet for fristelsen
til at fornægte sig selv en nydelse Ambrose Bierce 1842-1914

" Fristelsen er til, for at man skal give efter for den. Guy
de Maupassant(og ubøssede men martyrieopsøgende Oscar Wilde, der
snobbede for og omgikkes sådanne franske "sindsyge og bøsser",gik så
vidt som til at sige at "hvis tilværelsen har en mening, er det at
lede efter den næste fristelse=udfordring"

" Hvad der er i Gudernes Sprog hedder Forbud, det hedder
Menneskenes Tungemål Fristelse. George Brandes

" Hvem som helst kan jo være god på landet. Der er jo ingen
fristelser der. Wilde

" Virtue is insufficient temptation.
George Bernard Shaw

"Dem, som tilbageholder begær, gør det, fordi det er svagt
nok til at blive tilbageholdt William Blake

"I never resist temptation, because I have found that things
that are bad for me do not tempt me. George Bernard Shaw

"Lasten er sin egen belønning. Quentin Crisp

Man kan modstå alt undtagen fristelser. Oscar Wilde

" Moderation is a fatal thing. Enough is as bad as a meal. More than
enough is as good as a feast,"' Oscar Wilde

" Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking
others to live as one wishes to live. Oscar Wilde

" The roads of excess leads to the palace of wisdom.
Burrough(citeret i Ejerbo's fine roman "Nordkraft")

> [...]
> Sidst nævnte har fin indpakning - derfor den højere pris, tror jeg.
> Aldis Delicato løg har ligeledes 44 g fedt til 7,50 kr for 200 g.

Toro købte jeg en enkelt gang, selvom der gennem plastikken kunne ses
at man skal være geni for evt at smage forskel på en god dag og uden
tilbehør - det kunne jeg heller ikke. Kan nogen? Næsten dobbelt pris
pr g , tsk tsk. Kejserens ny klær er måske at slå det stort op, men
mange bække små gør en stor å, som når tre landsrets-dommere mener at
en folketingsmand kan ikke begå mened.
De skulle straks have gennemskuet den islamiske løgner.

> [...]
> masser af rå løg. Dejlig blød kødkonsistens til forskel fra de
> danske syremodnede sild. Til højtiderne får vi gerne importeret en

Det skal vist være magre forårssild, ikke fede høstsild, og det jeg
kalder gæringsproces, kan man jo kalde modningsproces eller
forrådnelses proces, alt efter smag. Jeg er stødt på surstrømning på
dåse i et dansk supermarked, og matjessild der smagte i stil med
gaffelbittar og slet ikke som dem på gaden i Amsterdam.

> [...]
> lejligheden, og jeg ved vist intet om prisniveauet på Nørrebro.

> Det kan vel næppe passe. Forbud mod grill i egen have pga. røggene

Ja, - mon loven/politivedtægten siger, at trækul er OK og intet andet?

> Det kommer vel an på hvordan afbrændingen foregår. Men totalforbud
> eksisterer vist i visse (alle?) kommuner.

Jeg mener ikke det er OT at spørge på dk.kultur.mad+drikke om det
administreres hårdt - jeg har i firserne i min have brændt ved af en
nylig fældet stor enebærbusk og det gav skøn røg i få minutter og
siden fine grillgløder. Men det var affald - og jeg tror ikke der var
forbud dengang. Min have har stadig en busk af slagsen og jeg så
engang en opskrift der krævede grillning på enebær - vil politiet
forlange bålet slukket, hvis jeg viser dem at gastronomisk fornem
forskrift KRÆVER det?

> Da kun under kraftig udsugning. Ufuldendt forbrænding og dermed CO2
> og den giftige monooxid bør vist ikke inhaleres i store mængder.

Den berygtede ufuldstændige forbrænding sker i bilmotorer, hvor
processen er forceret, og når spjældet er lukket i en pejs, men en
åben bakke med gode trækul giver især kuldioxid - end ikke vanddamp
og dermed synlig røg, som fra knastørt træ.Jeg har altid brugt brænde
til grill, men min tjener i Zambia(højslette) havde trækulsovn
indendørs om vinteren om natten, og det lugtede ikke af det i hans
hytte.
Men hvis der var mange mennesker i en lille hytte og tæt lukket,
skulle kuldioxid-forgiftning kunne ske, sagde rygterne, men ingen døde
ifølge kobberbæltets aviser mens jeg var der..

Fra : sdsf

Dato : 11-01-06 20:20

Bo Warming skrev:

> [...]
> faktisk "født levende unger" eller der gik så få minutter fra æglægning
> til at "det fødte" bevægede sig, altså var en larve, at jeg ikke så
Helt rigtigt observeret, jeg mener det skyldes at fluen ikke når at
finde et sted at lægge ægget før larven klægges.

Visse parasittiske fluer (lusefluer) føder en stor maddike som straks
forpupper sig.

Lækkerier kan købes her i store portioner:
http://www.dakaproteins.dk/page396.asp

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-01-06 18:50

On Sun, 8 Jan 2006 18:25:17 +0100

> [...]
> Der er vist kun een slags pulver. Irma havde for nogle år siden. At
> få Lady&Vagabond-spagetti, der ikke er sløjfer er snart svært - moden

Føtex og bilka har i hvert fald både kartoffelmos pulver og almindelig
spagetti i massevis.
Jeg erindrer noget med at vi engang konstaterede at mos pulver i en
lyseblå pakke var den som smagte mindst kunstigt, men jeg erindrer ikke
hvor det var den blev købt (ganske sikkert netto)