Sennep der giver luft i næsen og Chili dit~
Fra : Bjarne K.

Dato : 06-01-06 21:24

Jeg synes efterhånden det er umuligt at finde en ordentlig sennep i DK. Har
tidligere via nogle venner fået fat i noget Engelsk sennep der kunne rage
emaljen af pløkkerne. Den Dijon sennep de tidligere havde i Netto var også
nogenlunde, men nu er de også gået over til en tøse dijon, som knap nok kan
frembringe en enkelt tåre.

Har ikke prøvet i special butikker ala Chas E, men inden det kommer så langt
kunne det jo være spændende at hører om der var andre senneps narkomaner
(med døde smagsløg), som havde fundet ORdentlig sennep.

Måske jeg også lige skulle efterlyse en Chili sovs. Altså en stærk, som ikke
smager for meget af eddike. Har tidligere været heldig at finde et mærke i
midtergangen i Netto der hed Manolito. (nogenlunde god)
Det skal lige siges at jeg ikke efterlyser typer ala Tabasco eller f.eks
Wanted der skønt der påstås "brygget" på Habaneros er er dårlig mild sauce.
Og det er heller ikke Sembal Orlec typen jeg efterlyser, men en god stærk
Chili sauce ala de XXX hot sauces man kan købe i USA. Ok kan købes via
nettet, men det kunne jo være at det også kunne fås i DK

Stærk for en hver pris ? Sennep ja, Chili sauce nej, men de mærker jeg bedst
har kunnet lide indtil nu, var godt stærke.

Med venlig hilsen

Bjarne K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-01-06 23:43

Den Fri, 6 Jan 2006 21:24:05 +0100, skrev Bjarne K. :

> inden det kommer så langt
> kunne det jo være spændende at hører om der var andre senneps narkomaner
> (med døde smagsløg), som havde fundet ORdentlig sennep.

Du kan ligeså godt bide i de stærke sennepskorn og lave den selv

Selv bruger jeg gerne følgende til smørrebrødet, pølse m.m.:

Den er hurtigt lavet, smager godt og river både i næse og r*v.

2 tsk Colmans sennepspulver, 1 tsk lunken vand, 1 tsk eddike efter eget
valg, 1 knivspids fintmalet peber. Rør sammen og lad trække 10 minutter.

Sennepen er temmelig lind, men det gør at man ikke kan få så meget til
at hænge ved ad gangen. Og det er fint for den uprøvede... den ER stærk!

--
Kent Oldhøj

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-01-06 12:49

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Sennepen er temmelig lind, men det gør at man ikke kan få så meget til
> at hænge ved ad gangen. Og det er fint for den uprøvede... den ER stærk!

Det vil jeg prøve. Har indtil videre kun set Colemans som pulver, men såi
sidste uge at man i Netto kunne få Coleman færdigblandet sennep. Det kunne
jeg jo prøve at købe, og så efterfølgende forsøge mig som hjemme blander,
hvis det falder i god smag.

Med venlig hilsen

Bjarne K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-01-06 23:06

Den Mon, 9 Jan 2006 12:48:43 +0100, skrev Bjarne K. :

> [...]
> jeg jo prøve at købe, og så efterfølgende forsøge mig som hjemme blander,

Den færdige er bestemt ikke at sammenligne med den hjemmeblandede. Slet
ikke ligeså stærk.

--
Kent Oldhøj

Fra : Lapzig

Dato : 09-01-06 13:19

> [...]
>
> Sennepen er temmelig lind, men det gør at man ikke kan få så meget til
> at hænge ved ad gangen. Og det er fint for den uprøvede... den ER stærk!

Tak for idéen. Jeg har netop købt Colman's sennepspulver og vil forsøge mig
i aften.

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-01-06 13:23

> [...]
>
> Sennepen er temmelig lind, men det gør at man ikke kan få så meget til
> at hænge ved ad gangen. Og det er fint for den uprøvede... den ER stærk!

Forøvrigt mener jeg at kunne huske at have læst at under
fremstillingsprocessen forsvinder noget af det stærke, og man så
efterfølgende tilfører noget peberrod for at gøre det stærkt igen. Dette
kunne jeg jo prøve..

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Marianne

Dato : 08-01-06 17:39

> [...]
> nogenlunde, men nu er de også gået over til en tøse dijon, som knap nok

Colemanns er velsagtens stærk nok? Eller hvordan?

mvh
marianne

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-01-06 14:00

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in message
> [...]
> nogenlunde, men nu er de også gået over til en tøse dijon, som knap nok

Øh, måske jeg har snydt mig selv "lidt". Efter at have gransket billederne
på http:\\www.dijon.dk ser det ud til at det stadig er den samme sennep i
Netto. Den har vist bare fået en ny etikette.

Flovt hvis det er den samme, men jeg mener nu stadig at den ikke er ret
stærk mere.

Har forøvrigt købt en Chilisauce i Super Bedst. Den hedder Sriracha, den er
ikke super god, men i mangel af bedre, absolut spiselig. (Den er noget sød i
det)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-06 12:09

Kent Oldhøj wrote:

> Selv bruger jeg gerne følgende til smørrebrødet, pølse m.m.:
>
> Den er hurtigt lavet, smager godt og river både i næse og r*v.

Er gemt af vejen til senere afprøvning. Til gengæld kommer her husets
sennep:

1 brev Bähnkes sennepsmel (ikke fiskesennep!)
4 spsk almindelig eddike
4 spsk sukker
1 spsk salt
vand til konsistensen er rigtig

Rør sammen og lad den trække i en times tid. Den "sætter" sig lidt
og skal måske have et par ekstra dråber vand. Jeg bruger den til
saltmad, gammelost og dansk vinterkost (gule ærter, grønlangkål osv.
osv.)

Ebbe