fryse fløde
Fra : (-Peter-)

Dato : 05-01-06 20:40

hej..

har en halv liter fløde liggende i fryseren...

hvad sker der hvis jeg tager den op og bruger det til sovs...??

og kan jeg evt. fryse resten igen?

/peter

Fra : Max

Dato : 05-01-06 20:52

Hej Peter

> hvad sker der hvis jeg tager den op og bruger det til sovs...??

Ja så får du en god sovs.

> og kan jeg evt. fryse resten igen?

Det er aldrig godt at fryse ting igen, brug den når den er oppe.

Næste gang, ja så hæld fløden i isterningeposer før du putter
den i fryseren, så kan du nøjes med at tage det op du skal bruge.

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 05-01-06 20:58

Hejsa
Max wrote:
> Det er aldrig godt at fryse ting igen, brug den når den er oppe.

Når først den har været kogt igennem, så er det jo rystende ligegyldigt med
genfrysning. Tænk på frikadeller der er lavet af optøet hakket flæskekød..

> Næste gang, ja så hæld fløden i isterningeposer før du putter
> den i fryseren, så kan du nøjes med at tage det op du skal bruge.

Eller få en nedstryger til mad

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105195747@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-01-06 21:16

Hauge wrote:
> Hejsa
>
> Når først den har været kogt igennem, så er det jo rystende ligegyldigt med
> genfrysning. Tænk på frikadeller der er lavet af optøet hakket flæskekød..

hvad er problemet egentligt med genfrysning... at der kommer
bakteri/mikroorganismer...

eller nedbrydes maden på nogen anden måde? (som det eksempelvis sker når
man spejler et æg og denaturerer protein der gør ægget fast)??

/peter

Fra : Hauge

Dato : 05-01-06 21:26

Hej
(-Peter-) wrote:
> hvad er problemet egentligt med genfrysning... at der kommer
> bakteri/mikroorganismer...

Problemet er der vel kun når det bliver optøet på køkkenbordet i 10 timer,
og så derefter genfryses.
Jeg er _aldrig_ blevet syg af at optø i køleskabet, for derefter at fryse
den andel ned, som jeg ikke havde brug for.

> eller nedbrydes maden på nogen anden måde?

Muligvis, men jeg nedbryder maden efter spisning, og det er endda uden
genfrysning

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105202632@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-01-06 21:43

tja... du har ret i dine antagelser...

søger bare en mere kemisk/biologisk beskrivelse... anyone??

er det egentligt en skrøne at fløden skilder (i et fedt lag og et
"vandlag").- altså efter frysning?

/peter

Fra : Hauge

Dato : 05-01-06 22:04

(-Peter-) wrote:
> er det egentligt en skrøne at fløden skilder (i et fedt lag og et
> "vandlag").- altså efter frysning?

Jeg har aldrig oplevet det, og det kan også piskes til skum, tager dog lidt
længere tid end med frisk fløde.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060105210417@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-01-06 22:10

okay...mange tak for alle svarene... :)
/peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-01-06 22:03

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> hvad er problemet egentligt med genfrysning...

Der er ikke nogen mad, der bliver bedre af at blive frosset - og slet ikke
af at blive genfrosset.
Men tør du maden op i køleskab, og genfryser relativt hurtigt, er der ikke
nogen fare på færde; det handler mere om almindelig kvalitetsforringelse.
Om man så gider have bøvlet for en sjat fløde, må være et
temperamentspørgsmål.

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 06-01-06 08:26

Hej Inger

> Der er ikke nogen mad, der bliver bedre af at blive frosset

Jo, kransekage, chojokadekage og lignende.

Mvh Max

Fra : Ole Laursen

Dato : 06-01-06 16:40

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Jo, kransekage, chojokadekage og lignende.

Flødeis.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Max

Dato : 06-01-06 18:31

Hej Ole

> Flødeis.

Du er den klare vinder, tillykke :)

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 06-01-06 18:37

Hej
Max wrote:
> Du er den klare vinder, tillykke :)

Men nu finder han jo ud af at der er koldt på toppen

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060106173701@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Max

Dato : 06-01-06 20:46

Hej

> Men nu finder han jo ud af at der er koldt på toppen

Sidder han så og sukker (på) toppen :)

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 06-01-06 23:49

Hejsa
Max wrote:
> Sidder han så og sukker (på) toppen :)

Nej, han slikker på toppen, men kun hvis...

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060106224846@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Max

Dato : 05-01-06 22:22

Hej Hauge

> Når først den har været kogt igennem, så er det jo rystende ligegyldigt
med
> genfrysning. Tænk på frikadeller der er lavet af optøet hakket flæskekød..

Jeg fik det måske lidt uheldigt formuleret, jeg mente at det ikke var en
godt ide at tage en ½ liter fløde op af fryseren, lade den tø op, bruge
lidt af den og stille den tilbage i fryseren. Naturligvis kan man fryse
madvare der er fremstillet af frosne råvare, det gør vi jo alle ofte.

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-01-06 00:20

Den Thu, 5 Jan 2006 22:22:22 +0100, skrev Max :

> Naturligvis kan man fryse
> madvare der er fremstillet af frosne råvare, det gør vi jo alle ofte.

Nemli. Forarbejdelse er kodeordet.

Problemet ved genfrysning er nemlig de frostresistente bakterier. Ved
optøning genoptager de deres arbejde og en vare der f.eks. har stået 2
dage inden den blev frosset og yderligere 2 dage inden genfrysning kan
således være så godt igang med en fordærvelse at den er sundhedsfarlig
når den igen optøes.

Derfor frarådes genfrysning UDEN videreforarbejdning iform af stegning,
kogning eller lignende.

--
Kent Oldhøj

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-01-06 20:47

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> hvad sker der hvis jeg tager den op og bruger det til sovs...??

Du får sovs med fløde i
Nogen gange kan frossen fløde have en lidt grynet konsistens, men ikke
altid.

> og kan jeg evt. fryse resten igen?

Ja.
Jeg ville nøjes med at tø en del af blokken, skrabe al halvfrossen fløde af
og så i fryseren med resten.

Hilsen Inger

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-01-06 20:49

okay...

vil jeg så prøve... kan prøve at hugge den over :)

/peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-01-06 21:05

> okay...
>
> vil jeg så prøve... kan prøve at hugge den over :)

LOL!
Jeg ser det for mig: En mand med langskaftet økse, ternet skjorte og
sikkerhedsudstyr - og ½ liter piskefløde på huggeblokken!
Og bagefter samme mand med pandelampe, der forsøger at samle frosne
flødesplinter i staudebedet...
Venter spændt på at høre fortsættelsen.

Hilsen Inger

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-01-06 21:14

hehe...
skal nok komme med den imorgen engang..

/peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-06 23:15

> [...]
> sikkerhedsudstyr - og ½ liter piskefløde på huggeblokken!
> Og bagefter samme mand med pandelampe, der forsøger at samle frosne

Slet ikke morsomt. Jeg blødte som en stukken gris (helt bogstaveligt) efter
et sådan forsøg - dog kun med en meget stor kniv. 2 fingerspidser kom i
klemme, og det tog flere timer at stoppe blodet i at vælte ud. Børnene
snakker stadig om det selv om det er 15 år siden.

Brug en sav. En almindelig fukssvans er udmærket.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 05-01-06 23:27

Hej

> Brug en sav. En almindelig fukssvans er udmærket.

Frys det som isterninger på den ene eller anden måde
og slip for faren, svineriet og arbejdet.

Mvh Max

Fra : Spacey

Dato : 07-01-06 09:52

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ser det for mig: En mand med langskaftet økse, ternet skjorte og
> sikkerhedsudstyr - og ½ liter piskefløde på huggeblokken!

Jeg kan da tilføje at jeg har en grovtandet nedstryger i mit køkken til at
"skære" den del af frosset kød, grønsager og whatever, jeg vil ha'. Det har
godtnok afstedkommet en del undrende bemærkninger, men det virker fint med
mig. Den ryger bare med i opvaskeren og .. Presto! Bob's your uncle...

Mvh Kenneth

Fra : Max

Dato : 07-01-06 12:07

Hej Kenneth

> godtnok afstedkommet en del undrende bemærkninger, men det virker fint med
> mig. Den ryger bare med i opvaskeren og .. Presto! Bob's your uncle...

Underligt med de bemærkiniger, der ligger da også en sav hos slagteren
som han bruger flittigt, min kødsav hænger forøvrigt i garagen da en
sådan slagter udgave er temlig stor.

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 06-01-06 20:00

> [...]
>
>har en halv liter fløde liggende i fryseren...
>
>hvad sker der hvis jeg tager den op og bruger det til sovs...??

For 10.- kr. smid det ud og køb en ny, eller brug det hele efter
optøning, livet er vel andet end petitesser?
Allways look at the bright side of life

Fra : JytteJ

Dato : 07-01-06 15:44

> hej..
>
> har en halv liter fløde liggende i fryseren...
>
> hvad sker der hvis jeg tager den op og bruger det til sovs...??
>
> og kan jeg evt. fryse resten igen?

Man skal aldrig fryse allerede optøet mad igen.

JytteJ

Fra : Hauge

Dato : 07-01-06 17:19

JytteJ wrote:
> Man skal aldrig fryse allerede optøet mad igen.

Nej ingen skal føle sig tvunget til det, men der sker absolut intet ved det,
andet end hvis det er optøet på køkkenbordet.
Læs evt. hele tråden.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060107161926@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.