En knap så fed brun sovs
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 04-01-06 17:07

Hvordan får man lige sådan en bakset sammen???
Er vant til at lave en opbagt (kan ikke finde ud af andet) men bliver den
ikke alt for fedende???

Linda

Fra : JytteJ

Dato : 04-01-06 17:42

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:43bbf296$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvordan får man lige sådan en bakset sammen???
> Er vant til at lave en opbagt (kan ikke finde ud af andet) men bliver den
> ikke alt for fedende???
>
> Linda

Kommer lidt an på hvilken substand du har. F.eks. noget suppe, så kan du
jævne sovs ret kaloriefattigt ved at mose nogle kogte kartofler ned i, eller
du kan lave en meljævning: 1 dl. vand rystes kraftigt sammen med en
spiseskefuld mel. Og tilsættes til sidst under kogning. (afhænger
selvfølgelig af, hvor meget du skal have jævnet.)

VH
JytteJ

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 04-01-06 18:31

Linda Hedegaard Jensen <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev:
>Hvordan får man lige sådan en bakset sammen???
> [...]

Du kan bruge kartoffel el. grøntsagsvand og jævne med Maizena
sovsejævner, hvis du vil have lidt fløde i så kan du bruge
Maizena creme fine madlavning, som forøvrigt er set med kun 7%
fedt.
Thomas
Allways look at the bright side of life

Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-06 19:13

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> Hvordan får man lige sådan en bakset sammen???
> Er vant til at lave en opbagt (kan ikke finde ud af andet) men bliver
> den ikke alt for fedende???

jeg bruger somregel lidt forskelligt...
enten mel og vand rystet sammen, eller mel og mælk rystet sammen, eller vand
og maizena mel rørt sammen, eller mælk og maizena mel rørt sammen....

det afhænger af hvilken konsistens jeg ønsker i sovsen.... skal det være en
der ligner opbagt sovs mest, vil jeg sige mel og mælk rystet sammen, resten
af mulighederne giver en lidt anden konsistens.....
skal du kunne genvarme sovsen senere vil jeg anbefale at du bruger mel og
enten mælk eller vand, men skal du kun bruge sovsen den ene servering, er
maizena nemt og hurtigt at bruge ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Inger

Dato : 04-01-06 19:37

Sabina H. wrote:
> Linda Hedegaard Jensen wrote:
[snip]
> skal du kunne genvarme sovsen senere vil jeg anbefale at du bruger mel og
> enten mælk eller vand, men skal du kun bruge sovsen den ene servering, er
> maizena nemt og hurtigt at bruge ;)

Jeg har da tit varmet sovs op som er jævnet med den der herlige maizena
som aldrig klumper. Det bliver fint...

Inger

Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-06 21:51

Inger wrote:
> [snip]
>>

> Jeg har da tit varmet sovs op som er jævnet med den der herlige
> maizena som aldrig klumper. Det bliver fint...

det kommer også an på om du laver sovs på mælk eller vand...
jeg bruger feks primært vand til at lave sovs af, og den almindelige maizena
mel (ikke at forveksle med maizena jævner som jeg tror det er du snakker om)
giver sovsen en lige sjov "gele-agtig" konsistens ved afkøling.....
er sovsen derimod baseret på mælk er problemet ikke så udpræget, og skal man
opvarme sovsen som er baseret på vand, kan man tilsætte en smule mælk og
røre den fin sammen igen.....

jeg har prøvet at købe maizena jævneren, og synes ærlig talt det er for dyrt
at bruge.... der skal bruges en frygtelig masse for at jævne en sovs
ordentligt ;).... og hvis man i stedet bruger almindeligt maizena mel og
bare rører det ud i vand eller mælk, så holder sådan en æske ganske længe og
er ca halvt så dyr som jævneren ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 09:12

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
om)
> giver sovsen en lige sjov "gele-agtig" konsistens ved afkøling.....

Jo men bliver den ikke fin igen ved opvarmning. Måske lidt tykkere. Men så
kan man vel bare tilsætte lidt mere væske. Jeg har aldrig spekuleret over
det. Laver også sovs på maizena +vand og gemmer og varmer op igen.
Nu er det ikke så tit jeg laver sovs ås kan ikke lige huske hvordan det er.
Men mener bare jeg tilsætter lidt mere væske og pisker godt.

LN

Fra : Inger

Dato : 05-01-06 18:41

Sabina H. wrote:

> det kommer også an på om du laver sovs på mælk eller vand...
> jeg bruger feks primært vand til at lave sovs af, og den almindelige maizena
> mel (ikke at forveksle med maizena jævner som jeg tror det er du snakker om)

Det var det Derudover er det når jeg laver lækker flødesovs til
stegen at jeg primært bruger det...

> [...]
> bare rører det ud i vand eller mælk, så holder sådan en æske ganske længe og

Ja, der skal bruges temmelig meget. Men jeg har
sceneskedehindebetændelse og er derfor glad for at slippe for at piske.
Og jeg har det med at få klumper når jeg bruger almindeligt maizena...

Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-06 21:04

> Hvordan får man lige sådan en bakset sammen???
> Er vant til at lave en opbagt (kan ikke finde ud af andet) men bliver den
> ikke alt for fedende???

Jeg bager op ad måske 30 g fedtstof, og vi skal jo have lidt fedt
indenbords. Min erfaring er, at er der lidt fedt i maden, så mætter den
bedre og man får totalt set færre kalorier og et smagsmæssigt bedre måltid.
Du kan naturligvis røre melet ud i vand i stedet, og så røre det i den
kogende væske, men det smager ikke nær så godt = man spiser mere af det.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-06 21:54

Maria Frederiksen wrote:

> men det smager ikke nær så godt = man
> spiser mere af det.

hehe jeg ved sku ikke hvor du normalt spiser*G* men her i huset spiser man
altså ikke mere, hvis maden smager dårligere*G* snarere omvendt ;)

har du noget mere officielt at basere din teori, omkring fedt i maden mætter
mere, på, end din personlige erfaring? er bare nysgerrig, da det ikke er min
erfaring......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-01-06 22:37

> hehe jeg ved sku ikke hvor du normalt spiser*G* men her i huset spiser man
> altså ikke mere, hvis maden smager dårligere*G* snarere omvendt ;)

Formuleringen var ikke helt smart. Her i huset spiser vi gladeligt 2 -3
poser baernaisesovs, hvis den er fedtfattig, men kun en, hvis den er lavet
med fedt i. Regnestykket siger at jeg får bedre smag, bedre oplevelse og
færre kalorier. Tilsvarende gældre andre sovse, så derfor er jeg ikke bange
for en "fed" sovs med måske 30-50 g fedt til ½ liter. Og så føler jeg at jeg
har fået MAD og ikke bare har skullet stoppe et eller andet i hovedet for at
mætte maven.

> har du noget mere officielt at basere din teori, omkring fedt i maden
> mætter mere, på, end din personlige erfaring? er bare nysgerrig, da det
> ikke er min erfaring......

Kun personlig erfaring. Fedt giver smagsfylde og jeg føler mig bare mindre
sulten i løbet af aftenen frem for en gang grøntsager, kød og ingen/lidt
fedt. Husbond har det på samme måde, og han ved endda ikke hvornår jeg gør
hvad

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 04-01-06 22:52

Hej Maria

> [...]
> fedt. Husbond har det på samme måde, og han ved endda ikke hvornår jeg gør

Kalorier smager også bedre end vitaminer :)

Mvh Max

Fra : -V-

Dato : 04-01-06 22:53

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote:
> har du noget mere officielt at basere din teori, omkring fedt i maden
> mætter mere, på, end din personlige erfaring? er bare nysgerrig, da det
> ikke er min erfaring......

Det er faktisk ikke helt løwn.

Den herostratisk berømte Arne Astrup lavede for en del år siden forsøg, som
pegede på at man først følte mæthed, når måltidets totalfedt-% nåede en vis
størrelse.

Dvs. at man kunne spise nok så mange gulerødder, kartoffelvandsbaserede
skefuldesovs, salatblade, etc, men hvis ikke man fik en hvis mængde fedt
ville mæthedsfornemmelsen ikke indfinde sig.

Jeg skal se om jeg kan finde en henvisning til en artikel.

-V-

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-06 08:31

> [...]
> skefuldesovs, salatblade, etc, men hvis ikke man fik en hvis mængde fedt
> ville mæthedsfornemmelsen ikke indfinde sig.

Det ved enhver, der har været på kur med vægtkonsulenterne (den med 300 gram
grøntsager). Man er fuld i maven, men bare ikke mæt. Og der får man endda
relativt mange proteiner, så det er fedtet, der gør forskellen.

Mvh Maria

Fra : Mus

Dato : 05-01-06 13:54

> [...]
> grøntsager). Man er fuld i maven, men bare ikke mæt. Og der får man endda
> relativt mange proteiner, så det er fedtet, der gør forskellen.

Jeg vil sige både fuld og mæt. Sådan havde jeg det i hvert fald.

Problemet er mere at man også vænner maven til store mængder mad. 600-1000 g
grøntsager fylder altså en del(og her taler vi ikke om salat eller agurk) +
de store mængder protein mm. Jeg må indrømme at jeg følte mig enormt mæt -
også i lang tid.

Så passer den livsstil ikke til en eller man falder tilbage i de gamle
spisevaner. Ja så kan maven nu rumme en hel del mere.

Men til nogen passer den livsstil bare. Kender flere der har tabt sig via
dem og og har holdt vægten på efterhånden 4.-6. år.

Bare min personlige erfarring.

LN

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 05-01-06 11:32

Sabina H. wrote:

> [...]
> mere, på, end din personlige erfaring? er bare nysgerrig, da det ikke er min

Tor Nørretranders' "Menneskeføde" støtter samme synspunkt begrundet i
det glukemiske index: Hurtige kulhydrater øger éns sultfornemmelse og
kan derfor nemt få os til at spise alt for meget.

Konkret bliver hans enkle forslag til en løsning at droppe stærkt
stivelsesholdige fødevarer og satse på mere næringsrige fødevarer og
gode smagsoplevelser.

Kim

Fra : -V-

Dato : 05-01-06 11:49

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> wrote:
> Tor Nørretranders' "Menneskeføde" støtter samme synspunkt begrundet i det
> glukemiske index: Hurtige kulhydrater øger éns sultfornemmelse og kan
> derfor nemt få os til at spise alt for meget.

Glykæmisk Indeks er en narresut.

Jeg har svært ved at tage en forfatters input om kostråd alvorligt
sammenlignet med folk, som rent faktisk lever af det, og har udgivet
kredible videnskabelige artikler om emnet.

> Konkret bliver hans enkle forslag til en løsning at droppe stærkt
> stivelsesholdige fødevarer og satse på mere næringsrige fødevarer og gode
> smagsoplevelser.

Det sidste kan vi dog i allerhøjeste grad blive enige om: gode
smagsoplevelser er vejen frem, men det har ikke nødvendigvis noget med
stivelsesindhold eller ej.

-V-

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 05-01-06 14:07

-V- wrote:

> Glykæmisk Indeks er en narresut.
>
> Jeg har svært ved at tage en forfatters input om kostråd alvorligt
> sammenlignet med folk, som rent faktisk lever af det, og har udgivet
> kredible videnskabelige artikler om emnet.

Nu er Nørretranders så en særlig slags forfatter, nemlig
videnskabsjournalist, og derfor er hans bog ikke bekendelseslitteratur,
men en formidling af personlige erfaringer med videnskabsfolks kostråd.
Som sådan synes jeg, at bogen er en gedin formidling af nolge positioner
i sund-kost-diskussionen, som har været underrepræsenterede herhjemme.

Det er også værd at bemærke, at han ikke er "naiv" GI-fortaler - han
diksuterer fx i detaljer hvor svært det er at afgøre en fødevares
faktiske GI (afhængig af modenhed, tilberedning, kombinationer, etc.).

> Det sidste kan vi dog i allerhøjeste grad blive enige om: gode
> smagsoplevelser er vejen frem, men det har ikke nødvendigvis noget med
> stivelsesindhold eller ej.

Som jeg læser Nørretranders' er det vist også der han ender: Han
foreslår at man i en periode dropper al ikke-stenalder-mad, så kroppen
kan restituere sig oven på års stivelses- og sukker-chok - derefter kan
man godt begynde at blive mere "moderne" i sine valg.

Kim

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-01-06 16:16

Kim Bach Petersen <no@spam.dk> skrev:

> [...]
>al ikke-stenalder-mad, så kroppen
>kan restituere sig oven på års
>stivelses- og sukker-chok - derefter kan

Slankekure, Vægtvogter, Atkinson, Nørretranders og alle de andre
er bare 1001 nats eventyr skrevet på hver sin måde.
Husk: spis dig glad.
Allways look at the bright side of life

Fra : Padre

Dato : 05-01-06 17:03

> Hvordan får man lige sådan en bakset sammen???

Du skal bruge noget smag - vand du har kogt kylling og grøntsager i fx. Hvis
den skal være fedtfattig, er arrowroot en rigtig god jævner. Det er et
pulver udvundet af en plante. Pulveret minder i farve, vægt og konsistens om
kartoffelmel. Man opløser pulveret i en lille smule vand, og hælder det i
sovsen, som så varmes op.

Det fås her i Kbh. bla. hos specialkøbmanden.

-
padre

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-01-06 19:48

Padre <spirito_santo@yahoo.com> skrev:

> [...]
>
>Det fås her i Kbh. bla. hos
>specialkøbmanden.
>
>Kan det tåle at koge, som sovsejævner, og hvad koster det pr.
kg.?Eller pr. 5 dl. sovs.

--
Allways look at the bright side of life

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 05-01-06 20:02

> [...]
>har kogt kylling og grøntsager i fx. Hvis
>den skal være fedtfattig, er
>arrowroot en rigtig god jævner. Det er et

Du glemte at skrive, når du nu har "sakset" lidt på nettet, at
arrowroot anvendes fortrinsvis til desserter, så til sovs-tja,
alt lykkes i en gasovn.
Allways look at the bright side of life

Fra : padre

Dato : 05-01-06 23:36

"Thomas Peter Bitsch (slet 17JPK)" <vitsbreaks@17JPKsol.dk> wrote in message

> Du glemte at skrive, når du nu har "sakset" lidt på nettet, at

Ikke forstået; sakset hvad ?

Jeg har selv forsøgt mig med det til sovs, og det gik skam helt fint. Man må
bare ikke lade det koge. Personligt synes jeg ikke, det smager lige så godt
som når man laver en opbagning en opbagning af helvt mel og halvt smør, men
når det nu skal være fedtfatigt ........

--
padre

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 06-01-06 15:20

> [...]
>som når man laver en opbagning en
>opbagning af helvt mel og halvt smør, men
>når det nu skal være fedtfatigt ........

Hvad koster det? Og når det bruges som gelerings middel, kan det
vel kun være en nødløsning til sovs, især som du skriver, ikke
smager godt. Maizena og fedtfattig creme fine må stadig være det
optimale, hvis ikke smagen er ligegyldig, men selvfølgeli,jo
værre smag, jo mindre spiser man.
Allways look at the bright side of life

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 06-01-06 20:02

> [...]
>som når man laver en opbagning en
>opbagning af helvt mel og halvt smør, men
>når det nu skal være fedtfatigt ........

ingen svar på konkrete spørgsmål - vi andre kan også finde Dine
svar på nettet.
Allways look at the bright side of life