Dessert - hjælp søges.
Fra : Sisse K

Dato : 04-01-06 16:20

Hej.

Jeg søger lidt hjælp til en dessert, som jeg gerne vil lave til en
fødselsdagsmiddag i weekenden.

Jeg havde tænkt mig, at lave en form for chokoladekurve/skåle. Men har ikke
lige en idé om hvordan man gør. Mener engang at have læst i et dameblad, at
man kan tage muffins-forme og pensle med smeltet chokolade... nogen som har
erfaring med dette??? Eller andre gode idéer??
Derudover vil jeg gerne lege lidt kunstner, og selv forsøge at lave fx
chokoladesommerfugle - men aner ikke hvordan det gøres....

Sidst vil jeg lige høre om de evt. kan laves i dag, hvis de skal bruges på
fredag.

Hilsen Sisse K.

Fra : Sybil

Dato : 04-01-06 17:01

"Sisse K" <xxx@Sisse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chokoladesommerfugle - men aner ikke hvordan det gøres....
>
> Sidst vil jeg lige høre om de evt. kan laves i dag, hvis de skal bruges på

Der er sikkert nogle der ved mere om dette end mig, but here goes...

Print det ud du gerne vil lave i chokolade, et bilede af en sommerfugl eller
lign. Kom flydende chokolade i en sprøjtepose. Læg bagepapir hen over dit
mønster og tegn op med chokoladen.

Håber dette kanhjælpe dig lidt af vejen.

Hyg
Majken

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 04-01-06 17:59

> [...]
har
> erfaring med dette??? Eller andre gode idéer??

En anden måde er at blæse nogle små balloner (vandballoner) op og dyppe dem
i smeltet chokolade for herefter at stille dem til afkøling. Pas dog på at
chokoladen ikke er for varm så kan ballonerne springe hvis de er hårdt
oppustede... det kan godt grisse lidt!

Fra : Max

Dato : 04-01-06 19:49

Hej

> man kan tage muffins-forme og pensle med smeltet chokolade... nogen som
har
> erfaring med dette??? Eller andre gode idéer??

Det skal være papirsforme, ellers får du ikke skålene af uden at de
går i stykker. Vejret lige nu er perfekt til den slags leg, pensel
chokolanden på og udenfor til afhøling med den, og så kan du rende
i rutefart og bygge skålene op af en 10-12 lag.

> Derudover vil jeg gerne lege lidt kunstner, og selv forsøge at lave fx
> chokoladesommerfugle - men aner ikke hvordan det gøres....

Som beskrevet tegner du sommerfuglen på et stykke bagepapir,
sprøjteposen laver du af et kræmmerhus af samme papir, og når
du har sprøjtet sommerfuglen ligger du den til tørre over en pind
så papiret bukker på midten så sommerfuglen stritter med vingerne.

> Sidst vil jeg lige høre om de evt. kan laves i dag, hvis de skal bruges på
> fredag.

Chokolade ting kan laves år før de skal bruges, så gå bare igang.

Mvh Max

Fra : Sisse K

Dato : 04-01-06 20:44

Tak for hjælpen.... vil om et øjeblik vil jeg kaste mig ud i det...

Tror jeg dropper det med de flyvende sommerfugle, de bliver bare flade...

Hilsen Sisse K.