Menu på engelsk - oversættelse ønskes
Fra : Per Kyhn

Dato : 03-01-06 18:12

Er der en køkken og engelsk kyndig som vil påtage sig at oversætte
nedenstående menu
( fra Lido de Paris )
mvh
Per Kyhn

Duck foie gras mi-cuit in terrine fig vinegar and pearls of raspberry
or
Norwegian smoked salmon lemon and horseradish cream with blinis

Fillet of pikeperch browned in sweet butter,Passon caramel chicory
or
Filet mignon of veal with morels, Mousseline of charlotte potatoes

Selection of fine Chocolate
or
Cinnamon apple condé

Fra : Ralph

Dato : 03-01-06 19:02

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Kan langtfra det hele, men her er det JEG kan oversætte

> Duck foie gras mi-cuit in terrine fig vinegar and pearls of raspberry

Andeleverpate med vineddike og ribs

> or
> Norwegian smoked salmon lemon and horseradish cream with blinis

Norsk røget laks med hestekastaniecreme og russiske små tykke
boghvedepandekager

> Fillet of pikeperch browned in sweet butter,Passon caramel chicory

PAS

> Filet mignon of veal with morels, Mousseline of charlotte potatoes

Filet Mignon af kalv med svampe, pas

> Selection of fine Chocolate

Kan du nok selv

> Cinnamon apple condé

Kanelæble pas

--
venligst
Ralph

Fra : Max

Dato : 03-01-06 19:17

Hej

Filet af Sandart brunet i smør, og ?

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-01-06 19:13

Ralph wrote:

> "Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev

> Andeleverpate med vineddike og ribs

Æhhm? Jeg må lige supplere Ralph, der vist har rodet sig ud i lidt
alternative oversættelser

Andeleverterrin med figen-eddike og hindbærperler.

> Norsk røget laks med hestekastaniecreme og russiske små tykke
> boghvedepandekager

Hehe. Horseradish betyder nu peberrod...

> Filet Mignon af kalv med svampe, pas

Kalvefilet med morkler, sauce mousseline og charlotte-kartofler.

Mvh
Kevin Edlevang

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-06 19:05

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en køkken og engelsk kyndig som vil påtage sig at oversætte
> nedenstående menu
> ( fra Lido de Paris )

I virkeligheden er det en sær blanding af engelsk og franske madudtryk

> [...]

> or

> Norwegian smoked salmon lemon and horseradish cream with blinis

Terrine af let konserveret ande-foie gras med figeneddike og perler af
hindbær
eller
Norsk røget citronlaks med peberrodscreme og blinis (boghvedepandekager)

> Fillet of pikeperch browned in sweet butter,Passon caramel chicory
> or
> Filet mignon of veal with morels, Mousseline of charlotte potatoes

Filet af gedde brunet i usyrnet smør, karamelliseret julesalat Passon (vil
tro retten er navngivet efter den sweizisk/italienske kok Roberto Passon)

eller

Filet mignon (en specifik udskæring) af kalv med moreller, sauce musseline
(altså hollandaisesauce tilsat flødeskum) og kaftofler charlotte (en
kartoffelkage af en slags)

> Selection of fine Chocolate
> or
> Cinnamon apple condé

Et udvalg af fin chokolade
eller
Kanel-æble condé (condé kan vist dække flere typer dessert eller bagværk,
men det er muligvis en art risbudding. Condé er et stednavn)

MVH

Peter

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 03-01-06 19:29

Peter Westh skrev:

> Terrine af let konserveret ande-foie gras med figeneddike og perler af
> hindbær
> eller
> Norsk røget citronlaks med peberrodscreme og blinis (boghvedepandekager)

Der står altså Norsk røget laks med citron og peberrodscreme og Blinis

Vh
Kasper Malmberg

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-06 19:37

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Der står altså Norsk røget laks med citron og peberrodscreme og Blinis

Såeh - hvor ser du det "med" det henne?

Man kunne måske hævde at der manglede et komma, så der burde stå "Norsk
røget laks, citron og peberrodscreme med Blinis".

Men betydningen vil vel under alle omstændigheder være cirka den samme.

/P

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 03-01-06 19:45

Peter Westh skrev:
> [...]
> røget laks, citron og peberrodscreme med Blinis".
>
> Men betydningen vil vel under alle omstændigheder være cirka den samme.

Ok ok Det "med" glippede lige, men der står ikke citronlaks som du skrev.

MVH
Kasper

Fra : Padre

Dato : 03-01-06 20:00

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
> røget laks, citron og peberrodscreme med Blinis".
>
> Men betydningen vil vel under alle omstændigheder være cirka den samme.

Tja - jeg er næsten enig med Kasper - eller ville betydningen også være
laksecitron og ikke citronlaks - ingen af de to ting, har jeg nogen sinde
hørt om, hvorimod "fløde med citron og peberrod" giver mening.

Per - skulle der have været et komma ?

--
padre

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-06 20:22

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Tja - jeg er næsten enig med Kasper - eller ville betydningen også være
> laksecitron og ikke citronlaks - ingen af de to ting, har jeg nogen sinde
> hørt om, hvorimod "fløde med citron og peberrod" giver mening.

Du mener altså nærmest "Norsk røget laks med citron- og peberrodscreme samt
Blinis"? Det er en tredje mulighed.

Jeg mener godt oversættelsen "citronlaks" kan forsvares. "Salmon lemon" kan
oversættes citronlaks på samme måde som "sauce bearnaise" kan oversættes
"bearnaisesauce" .

Og udtrykket citronlaks er vel ikke mere underligt end "peberbøf" eller
"krydderbolle".

/P

Fra : Padre

Dato : 03-01-06 21:31

> [...]
> "bearnaisesauce" .
>
> Og udtrykket citronlaks er vel ikke mere underligt end "peberbøf" eller

Sauce béarnaise er fransk, og på fransk kommer tillægsordet efter
navneordet. På engelsk kommer tillægsordet før navneordet , hvilket bla kan
ses af, at sauce béarnaise (sovs fra Béarn) hedder béarnaise sauce på
engelsk. Det ville derfor være "salmon", der skulle knytte sig derfor til
"lemon" og ikke omvendt, hvorfor udtrykket ville skulle oversættes med
laksecitron og ikke omvendt.

--
padre

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-06 22:03

> Sauce béarnaise er fransk, og på fransk kommer tillægsordet efter
> navneordet. På engelsk kommer tillægsordet før navneordet

Tjoh, men er menuen skrevet på ordenligt engelsk? (er menuer i det hele
taget skrevet på et ordenligt sprog?) I

Anyhow, I har nok ret en af jer.

/P

Fra : Max

Dato : 03-01-06 19:48

Hej

> Filet af gedde brunet i usyrnet smør, karamelliseret julesalat Passon (vil
> tro retten er navngivet efter den sweizisk/italienske kok Roberto Passon)

En pikeperch er altså en Sandart, godt nok er den i familie med gedden,
men den smager nu helt anderledes.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-06 19:55

> Hej

> En pikeperch er altså en Sandart, godt nok er den i familie med gedden,
> men den smager nu helt anderledes.

Okay. Jeg var lidt forvirret fordi Pike betyder Gedde, og perch Aborre.
Sandart... ser man det.

/P

Fra : Max

Dato : 03-01-06 20:11

Hej Peter

> Okay. Jeg var lidt forvirret fordi Pike betyder Gedde, og perch Aborre.
> Sandart... ser man det.

Der er ikke noget at sige til forvirringen, men faktisk er navnet meget
velvalgt da Sandarten mest af alt ligner en krydsning mellem en
gedde og en aborre, den har geddens lange facon og aborrens
tykke facon samlet i samme krop. Blandt kendere skulle
sandarten faktisk være den mest velsmagende ferskvands-
fisk der findes på vore breddegrader, men i danmark vil vi
jo kun spise saltvandsfisk.

http://www.norden.org/faktaof/text/51sandart.htm

Mvh Max