Definition på en Scampi?
Fra : Torben

Dato : 01-01-06 13:54

Hej,

hvad er lige definitionen på en Scampi? Jeg har læst at det er en
varmtvandsreje, men er dette korrekt?

Jeg kunne ligeledes godt tænke mig at vide, hvad forskellen (udover
vandtemperaturen naturligvis) er imellem koldtvandsrejer og
varmtvandsrejer?

mvh
Torben

Fra : Brian S

Dato : 01-01-06 16:48

Det er såmænd en jomfruhummer: Nephrops norvegicus (norsk hummer).
Den kan derfor næppe kaldes en varmtvandsreje.

Jeg kender ikke noget til sondringen mellem koldtvandsrejer og
varmtvandsrejer.

Brian

Fra : Margrete Johansen

Dato : 01-01-06 19:46

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote in message
[...]

Nu vi er ved det: Kan man opdrætte jomfruhummere? Og hvor kommer de der
discountkrebsehaler fra, som man kan finde i enhver frysedisk?

Margrete

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-01-06 20:13

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:43b8233e$0$38683$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Nu vi er ved det: Kan man opdrætte jomfruhummere?

Jeg tvivler.

> Og hvor kommer de
> der discountkrebsehaler fra, som man kan finde i enhver frysedisk?

De fleste fra Tyrkiet, tror jeg.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Erling Hansen

Dato : 03-01-06 11:28

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en
> meddelelse news:43b8233e$0$38683$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Jeg tvivler.

En kibbutz jeg besøgte i Israel havde stort opdræt af jomfruhummere, som
for flertallets vedkommende blev solgt til Italien.
Mvh
Erling

Fra : Henrik

Dato : 02-01-06 13:24

"Margrete Johansen" skrev i en meddelelse

> Og hvor kommer de der discountkrebsehaler fra, som man kan finde i enhver
> frysedisk?

Chile, Kina står som leverandører af mange af de fisk du finder i fryseren
hos supermarkedskæderne.

Fra : Monty

Dato : 01-01-06 21:20

Måske har du ret og samtlige restauranter i Rom tager fejl.
Scampi er efter min bedste overbevising en varmvandsreje, herunder
Black Tiger ....

Forskellen paa varmvands og koldvands rejer er baade størrelsen og smagen.

mvh. René

Fra : Brian S

Dato : 01-01-06 21:58

"Måske har du ret og samtlige restauranter i Rom tager fejl.
Scampi er efter min bedste overbevising en varmvandsreje, herunder
Black Tiger .... "

Nyt for samtlige restauranter i Rom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scampi

"Forskellen paa varmvands og koldvands rejer er baade størrelsen og
smagen."

Arh, det er for beskedent. Øs af din viden...Jeg vil gerne være
klogere.

Brian

Brian

Fra : Max

Dato : 01-01-06 22:18

Hej

>Nyt for samtlige restauranter i Rom:
>http://en.wikipedia.org/wiki/Scampi

Og selv om det hedder en norsk hummer, ja så lever
jomfruhummeren også i middelhavet og derfor må den
jo også være kendt i italien.

http://www.norden.org/faktaof/text/31jomfru.htm

Mvh Max

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 02-01-06 13:22

http://www.cookaround.com/cucina/scampi/ hvis man ikke har wikipedia i
køkkenet eller på restauranten i Rom kan man tro at det er tigerrejer. De
fleste "scampi" man få serveret både i DK og IT er tigerrejer, selv om den
"rigtige" scampi er en hummer og ikke en reje (grov simplicificering, men
bare for at give billedet, som denne her...
http://www.pesca.ismea.it/SchedaPrd.asp?CdPrd=70&IdScheda=109)

Sandra

Fra : Monty

Dato : 02-01-06 15:57

Naar jeg siger alle, er det selvfølgelig overdrivelse for at fremme
forstaaelsen.

Paa de steder jeg spiser (læs: spiste) i Rom var Scampi altid rejer i still
med
Black Tiger og Langustine var jomfruhummer - saadan er der saa meget.

til Brian:

Koldtvandsrejer har langsom vækst og er mellem 5-6 aar gamle ved fangst.
De bliver mellem 10 og 12 cm lange. Koldtvandsrejer er vilde. De lever paa
dybt vand. De er faste i konsistensen, spises ofte kolde. Der fanges ca. 3
mio tons.

Varmtvandsrejer har en hurtig vækst, de er mellem 1-2 ved fangst og bliver
mellem 18-20 cm. De lever tæt ved overfladen og er for det meste "farmede"
De varierer i konsistens. Der fanges ca. 4 mio tons om aaret.

Saa ved jeg ikke mere

Fra : Brian S

Dato : 02-01-06 16:08

"Naar jeg siger alle, er det selvfølgelig overdrivelse for at fremme
forstaaelsen. "

Tja, i dette tilfælde fremmede overdrivelsen ikke forståelsen, den
fik dig blot til at fremstå som uvidende.

Fra : Monty

Dato : 02-01-06 22:05

"Naar jeg siger alle, er det selvfølgelig overdrivelse for at fremme
forstaaelsen. "

Tja, i dette tilfælde fremmede overdrivelsen ikke forståelsen, den
fik dig blot til at fremstå som uvidende.

.... uvidende ? Ja, du konkludere selvfølgelig som du evner ... ha' en god
dag.