Oksefilet Hvor længe?
Fra : happy@newyear.nu

Dato : 31-12-05 11:44

hejsa Folk.
Først ønskes i alle godt nytår :)
Dernæst..
Jeg har fået fat i en oksefilet på 5 kg, den vil jeg dele i 2
Men jeg er temmelig ung i et køkken, så hvor lang tid skal sådanne banditter
have?
Jeg mener, hvad skal kerne temperaturen ligge på hvis jeg ville have rødt på
den ene og mere gennemstegt på den anden?

Håber nogle kan hjælpe inden slaget skal stå.

Mvh

Jørgen Hansen

Fra : Palle & Charlotte

Dato : 31-12-05 12:37

Beregnet på ca 2 kg

Rids fedtet og pres hvidløg henover. Krydder med salt & peber.Sæt stegen i
ovnen ved 225 grader i 15 min.Skru ned til 160 grader og steg vidre i ca. 1
time eller 55 grader med stegetermometer..Lad stegen vile i ca.20 min..

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-12-05 12:46

On Sat, 31 Dec 2005 12:36:52 +0100, Palle & Charlotte <???@???.dk> wrote:

> [...]
> ca. 1
> time eller 55 grader med stegetermometer..Lad stegen vile i ca.20 min..
55c er da en meget lav kernetemperatur. Lader du den "hvile" med sølvpapir
omkring?
Det kunne forklere den meget lave temperatur.

/Thomas
---
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-01-06 23:32

Thomas Hansen wrote:

> 55c er da en meget lav kernetemperatur. Lader du den "hvile" med
> sølvpapir omkring?
> Det kunne forklere den meget lave temperatur.

Smag og behag... Hvis det er et ordentligt stykke kød, foretrækker jeg
at indtage det ved ca. 55 grader. Men jeg har skam set damer løbe
skrigende væk, når jeg skar så "kold" en steg i skiver

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-12-05 12:43

On Sat, 31 Dec 2005 11:43:51 +0100, <happy@newyear.nu> wrote:

> [...]
> rødt på
> den ene og mere gennemstegt på den anden?
>
> Håber nogle kan hjælpe inden slaget skal stå.

Hej
Det er umuligt at sige noget om den præcise stegetid. en file kan jo
variere meget i størelsen. Det er MEGET stor forskel på en tilbudsfile af
marenmalkeko og en file fra et stykke kødkvæg som limusine eller herford.
Og du kan ikke gå efter X antal kg svarer til Y minuter. For det kommer an
på hvor tyk stegen er. En lang tynd steg skal have kortere tid end en kort
tyk steg. Selv om de vejer det samme.
Men du skal gå efter en kerne temperatur imellem 60c-75c. 60c er meget
rød/blodig og 75c er totalt gennemstegt. Normalt går jeg efter 65 og lader
stegen hvile utildækket 15 minuter på spækbrættet, så passer det at stegen
er rød uden at være rå.
Imho er det ærveligt at gennemstege en file. Den bliver let tør. Hvis du
har gæster som helst vil have gennemsteget så kan du jo servere
endestykkerne for dem.

Jeg plejer at stege sådan en file må denne måde. Først 15minuter ved
fuldvarme 300c derefter lukker jeg ovnen lidt op for at få noget varme ud
og skruer ned på 150c. Så steger den færdig i 30-60 minuter alt efter
størrelsen.
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"