Kogevand fra kikærter - usundt ?
Fra : Padre

Dato : 30-12-05 16:42

Er kogevandet fra kikærter potentielt usundt sådan som det er tilfældet med
vand fra kogte bønner ?

--
Padre

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 30-12-05 17:04

Padre <spirito_santo@yahoo.com> skrev:
>Er kogevandet fra kikærter potentielt
>usundt sådan som det er tilfældet med
>vand fra kogte bønner ?
>
>--
>Padre
Er vand fra kogte bønner usundt? Hvorfor?
Vits Breaks

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-05 20:17

Thomas Peter Bitsch (slet 5XP81) wrote:

> Er vand fra kogte bønner usundt? Hvorfor?

Kogevandet (og udblødningsvandet) fra røde bønner er ikke bare usundt,
men (i værste fald dødeligt) giftigt.

Det skyldes et stof, som bønnerne udskiller under kogning og udblødning.

Om det samme gælder for kikærter ved jeg ikke. Men jeg tror det ikke og
har ikke selv været observant i den retning i hvert fald.

> Vits Breaks

Det var synd for Vits.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 31-12-05 06:50

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Kogevandet (og udblødningsvandet) fra røde bønner er ikke bare
> usundt, men (i værste fald dødeligt) giftigt.
>
> Det skyldes et stof, som bønnerne udskiller under kogning og
> udblødning.

Er en europæer død af ukogt eller ukogt bønne eller kasava produkt
eller aflatoxin i jordnødder eller lignende. NEJ ALDRIG

Vil en videnskabsmand finde noget at lave hysteri på, må han finde
ulandsslumkvarter, hvor sultende, magre, syge udstødte undertiden i
ugevis kun kan spise sådant affaldsmad. Og de er så selvhadende
ulykkesfugle, at de ikke tilbereder på normal vis og nok var DØET
ALLIGEVEL.

Jeg har efter kogning af soyabønner og kikærter altid brugt det hede
kogevand til anden madlavning og har aldrig fået mindste strejf af
mavepine efterfølgende - kun at spise for meget har givet mig svagt
sygdomssymptom. Fluemaddiker smager trist så du stopper efter få gram,
men min mor spiste hakket kød , som var stegt og så efterfølgende
spy-æg i den tilbageblevne halvdel af farsen i vort lunkne "isskab" i
1956. Så slog min far op i Salomonsens Leksikon og læste for hende at
spy undertiden kan give opkastning og lydigt gik hun ud og kastede op.

Fra : Padre

Dato : 31-12-05 13:49

> Kogevandet (og udblødningsvandet) fra røde bønner er ikke bare usundt,
> men (i værste fald dødeligt) giftigt.

Ah - kun røde bønner

Takker. Jeg skulle lave hummus, og ville lige vide, om min sædvanlige
praksis med at afkøle kogevandet og bruge det i hummusen, var problematisk.

--
Padre

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-01-06 12:55

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Takker. Jeg skulle lave hummus, og ville lige vide, om min sædvanlige
> praksis med at afkøle kogevandet og bruge det i hummusen, var

Ved ikke om kikærter overhovedet er i bønnefamilien.

Men det gælder for alle tørrede bønner at udblødningsvandet kasseres, men
med hvide og brune bønner må man vist gerne bruge af kogevandet.
Meyer viste engang at han blancherede de udblødte bønner og kasserede
blancheringsvandet, herefter blev bønnerne kogt i et tredje hold vand.
mvh
Jørgen