Okse tykstegsfilet på Weber ???
Fra : JS

Dato : 30-12-05 13:19

Hejsa

Har købt en Okse tykstegsfilet som skal på weber grillen nytårsaften, men
hvad skal kerne temperaturen være for sådan en for at det er let rosa og hva
skal jeg evt. krydre den med for at den bliver best - har hørt noget om at
smide lidt bacon om den men hvad mener i og som sagt, hvilken temperatur

Godt nytår

Jan

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-12-05 16:07

On Fri, 30 Dec 2005 13:19:08 +0100, JS <jan@soerensen.mail.dk> wrote:

> [...]
> at
> smide lidt bacon om den men hvad mener i og som sagt, hvilken temperatur

Den skal være omkring 65 grader for at være rosa. 60 er meget rød og 72 er
gennemstegt. Så kan du selv se hvor du vil være der imellem.
Hvis du lader stegen hvile inden du skærer den ud skal du huske at den
steger lidt videre. Især hvis du pakker den ind. Det bedste er at servere
den med det samme.

Ift. krydderier så har jeg god erfaring med at stikke hvidløg ind i
stegen. Du tager en spids kniv og laver nogle lommer ind i kødet. Ind i
lommerne stopper du nu halve fed hvidløg. Til sidste gnider du hele stegen
ind i hvidløg, salt og peber. Stegen bliver bedst hvis du krydre den 4-5
timer inden den skal steges. Det vil sikkert også være godt med bacon. Jeg
har god erfaring med at rødvinsmarinere en tyksteg. En dag før (du kan
lige nå det) lægges stegen i den lage af halvt rødvin, halvt kinesisksoya
samt en masse knuste hvidløg. Inden stegen skal steges gnides den inde i
frisk timian, dækkes med bacon og snøres. Det smager formidabelt.

Du skal bare passe på at temperaturen ikke bliver for høj for så brænder
baconen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"