Kl. 12-snack/sødt - alternativ til kransek~
Fra : mo@kvindal.dk

Dato : 30-12-05 10:50

Hej Gruppe

Er der nogen der har gode idéer til noget sødt til nytårschampagnen?

Vi skal have en stor menu hvor mange får lov at udfolde sig kreativt.
Jeg er efterladt med én, der er lidt svær at gøre spændende -
nemlig "kransekagen".

Jeg er åben for alle mulige typer sødt, der vil gå godt til
champagnen. Jeg har tænkt på chokolademousse'r, noget med alkohol
etc. etc. - men ved ikke hvad der vil være rigtig godt og passe til
det sure sprøjt ...!

På forhånd tak

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:43

<mo@kvindal.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Du skriver, det skal passe til "det sure sprøjt". Hvis det betyder du står
med en tør champagne, kommer den ikke til at gå særligt godt til søde sager.

Til søde sager skal du have en sød champagne. Demi sec eller doux (sødest).
Alternativt kan du bruge en italiensk Asti Sprumante, som er sød, smager
fint, giver et fint knald og fåes fra kr. 30-100.

mvh
Mogens

Fra : Max

Dato : 30-12-05 13:11

Hej

>Jeg er efterladt med én, der er lidt svær at gøre spændende -
>nemlig "kransekagen".

Nu er nytår jo også tradition, så jeg syntes du skal lave
kransekagen, lav den som konfekt med coctailbær og
nødder på. 500 g. god marzipan, 250 g. sukker og
125 g. æggevhvider. Man sætter det på pladen i små
toppe med en sprøjtepose. Bages idag, ca. 10-12 min
ved 200 grader til de er gyldne, pas på de ikke får under-
varme, sort kransekage smager dårligt. Put dem i
fryseren, og imorgen hiver du dem lige op og giver
dem en gang chokolade på bunden, og så i
fryseren igen. De tages så op af fryseren 15 min.
før de skal serveres og anrettes.

Champangen, det sure stads kan I så bruge til
forretten, det er den bedre til. Til kransekagen
er en god portvin eller cognac at anbefale.

Ps: Opskriften giver omkring 75 stk. konfekt.

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 30-12-05 14:56

"Max" skrev

> Nu er nytår jo også tradition, så jeg syntes du skal lave
> kransekagen,

Ja, den gik heller ikke her i huset uden kransekagen og derfor var det samme
tanke jeg havde.

De faktisk ikke lang tid at lave. Og så smager det og så jordbær dyppet i
chokolade perfekt til champagnen.

Nette

Fra : Mus

Dato : 30-12-05 23:33

> De faktisk ikke lang tid at lave. Og så smager det og så jordbær dyppet i
> chokolade perfekt til champagnen.
>
> Nette

er det ikke lidt svært at få fat i på denne årstid?

LN

Fra : Nette

Dato : 31-12-05 07:55

"Mus" skrev

> er det ikke lidt svært at få fat i på denne årstid?

Nej

Føtex har jordbær.

Nette

Fra : Max

Dato : 31-12-05 11:52

Hej

> Føtex har jordbær.

De der udenlandske dimser kan man da ikke kalde jordbær :)

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 30-12-05 14:41

mo@kvindal.dk skrev:
> [...]
alkohol
>etc. etc. - men ved ikke hvad der vil være rigtig godt og passe

Champagne kan ikke kaldes sur men tør, og så må du jo bare købe
noget der er sød, selv om det kan være svært med en ægte
champagne
Vits Breaks