Kødsovs - den lange version !
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 23:18

Der var engang en herinde som havde en opskift på en
kødsovs som vist nok tog hele dagen at lave.
Det var ihvertfald en lidt special opskrift - tidsmæssigt.

Nogen der kan huske den ?

Mvh. Allan

Fra : Emil

Dato : 30-12-05 01:25

Allan Møller wrote:

>Der var engang en herinde som havde en opskift på en
>kødsovs som vist nok tog hele dagen at lave.
>Det var ihvertfald en lidt special opskrift - tidsmæssigt.
>
>Nogen der kan huske den ?

Mange mener, at deres kødsovs smager bedst dagen efter.
Måske kan du finde din opskrift blandt disse:
<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=286273>

Kødsovs med lang simringstid:
<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=301949>

m.v.h. Emil

Fra : JS

Dato : 30-12-05 16:04

Allan Møller wrote:
> Der var engang en herinde som havde en opskift på en
> kødsovs som vist nok tog hele dagen at lave.
> Det var ihvertfald en lidt special opskrift - tidsmæssigt.
>
> Nogen der kan huske den ?

Det må være Kevin Edelvangs (mener at det er ham der har postet den)
opskrift du tænker på. Det er vist denne her:
(Jeg har endnu ikke prøvet den, men den ser vanvittig lækker ud)

---------------
Sovs:
1/4 dl olivenolie
4 fed hvidløg
4 dåser tomatpure
3,5 dl vand
4 dåser flåede tomater
8 dl vand (gerne grønsagsboullion)
2 kviste frisk oregano
1 tsk salt
1 håndfuld friske basilikumsblade
1 knivspids chilipulver, gerne knust peperoncino

Hæld olivenolien i en stor, tykbundet gryde ved jævn varme. Skær hvidløg
i tynde skiver og steg det ca et minuts tid, tilsæt tomatpure og lad det
varmes igennem i ca 5 min. under konstant omrøring - det brænder let på.
Rør de 3,5 dl vand i og lad det koge ind i ca. 20 min, til det er
jævnet. Purer imens de 4 dåser flåede tomater gennem en si eller et
dørslag. Tilsæt dem dernæst sammen med de 8 dl vand og resten af
ingredienserne. Bring til kogepunktet og skru derefter så langt ned for
varmen, det er muligt, selvom det stadig skal koge lidt. Læg låg på, der
dog ikke slutter helt til og småkog i 2 timer. Imens kan kødet
tilberedes, hvis det ikke er sket dagen før eller tidligere på dagen (se
længere nede). Efter to timer tilsættes kødet og sovsen simrer under det
ikke tilsluttende låg i 1½ time - rør i det engang imellem. Smag til med
salt og peber og server med din favoritpasta og ligeså vigtigt: Godt
italiensk brød til at dyppe i den guddommelige sovs.

Kød (kan tilberedes dagen før eller tidligere på dagen):

200 gr. skært oksekød skåret i terninger
250 gr. tør, italiensk pølse (mild eller stærk efter behag), skåret i
terninger

Disse to typer kød skal blot brunes få minutter i en pande, inden de
nedsænkes i sovsen på det i opskriften nævnte tidspunkt.

Samt ca. 10 Polpetti (italienske kødboller), som tilberedes på følgende
måde:

Olivenolie
1 lille salatløg
2 fed hvidløg
250 gr. hakket oksekød
250 gr. hakket kalv og flæsk
1 dl frisk brødkrumme (fintsmuldret og let ristet på pande)
1 dl friskrevet Pecorino (tør fåreost, kan evt. erstattes af lignende
oste)
6 kviste bredbladet persille (brug kun bladene)
4 æg størrelse XL
Salt og peber efter smag

Hak løg og hvidløg helt fint og steg det i et par minutter i lidt
olivenolie. Lad det køle af. Bland det i en skål med de øvrige
ingredienser og rør det godt sammen til farsen er lind og luftig. Form
af farsen boller så store som æg (gøres lettest ved at "kaste" en lille
håndfuld fars kraftigt fra hånd til hånd et par gange) og brun dem i
olivenolie på en pande til de er faste og uden fare for at falde fra
hinanden. Nedsænk dem i sovsen på det i opskriften nævnte sted.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-01-06 13:24

JS wrote:
> Det må være Kevin Edelvangs (mener at det er ham der har postet den)
> opskrift du tænker på.

Et rigtig godt bud, som jeg også lige vil prøve af en dag. Det kunne
dog også være min opskrift, der tænkes på:

http://makeashorterlink.com/?R2B73456C

Ebbe

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-06 07:38

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
JS wrote:
> [...]

Et rigtig godt bud, som jeg også lige vil prøve af en dag. Det kunne
dog også være min opskrift, der tænkes på:

BW: Kød KAN IKKE LA VÆR AT AFGIVE SKØN SOVS
når det opvarmes.

Man kan pine fond og suppe ud, så restkødet bliver tørt
- man kan krydre, opbage, fortynde og jævne efter smag og behag.

Men at mislykkes kræver, at kilopose med salt eller mel falder fra dig
(eller du har glemt at indkøbe vigtige ingredienser).

Jeg vil dog godt læse her (en kort version af) hvad den ferme
gastronom (og snob) Kevin Edelvangs hemmelighed er.

Min er ikke hemmelig - løg, løg og atter løg

At klemme herlighederne ind i en tortilla-wrap så snavet fugtighed
bevares i dagevis og fingertyk stivpikkonsistens gør håndtering nem,
er min handyman udfordring p.t., og lykkes dårligt - men lykken er at
være på vej.