højrebssteg
Fra : Palle & Charlotte

Dato : 29-12-05 17:37

jeg har en højrebssteg med ben på ca 5 kg.Hvordan tilbereder jeg den , her
tænger jeg på stege-hviletid samt stegetemp. og kernetemp
på forhånd tak for hjælpen
Palle

Fra : mcloud

Dato : 29-12-05 18:37

Hej Palle og Charlotte

WoW for et stykke kød ,Lækkert !!

Der vil sikkert være flere der er uenige med mig ,men her er hvad jeg
plejer
at gøre:

Brun stegen af på 220 grader . sænk derefter til180 grader,stik et
stegetermometer i den tykke ende og steg til kerne temperaturen er 62 for
meget rødt .65 -67 for rosa eller 70 for gennemstegt .
HUSK hviletiden ca 25-30 minutter.

Godt nytår

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Palle & Charlotte

Dato : 29-12-05 18:59

det lyder meget nem men hvad regner du med at den skal ha i ovnen altså
tidsmæssigt

Fra : mcloud

Dato : 29-12-05 20:33

Hej igen

Den nemmeste metode ved små og store stege er at bruge et stege-termometer.
Og det er ydermere en yderst præcis metode. Fremgangsmåden er således: a Når
man mener, at ens steg - alt efter hvordan man vil have den - er ved at være
færdig, trækker man stegen, der eksempelvis ligger i bradepanden eller på
risten, halvt ud af ovnen. b Stege-termometeret stikkes ind i stegen, så
spidsen af temometeret befin-der sig i stegens centrum. c Efter I til 2
minutter tages termo-meteret ud og aflæses. Bemærk: Stege-termometeret skal
aflæses med det samme, efter at de 1 til 2 minutter er gået - selv om det
lyder mærkeligt, stiger temperaturen nemlig, mens stegen er ude. - Vil man
have kødet rødt - skal termometeret vise 60 C. - - Vil man have kødet rosa
(medium> - skal termometeret vise 62 C. - Vil man have kødet svagt rosa -
skal termometeret vise 65-68C. - Vil man have kødet gennemstegt - skal
termometeret vise 70 C.

Det er svært at sætte præsis tid på men 1-1½ time vil jeg tro og HUSK
hviletiden.

mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 02:10

"Palle & Charlotte" <???@???.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har en højrebssteg med ben på ca 5 kg.Hvordan tilbereder jeg den , her
> tænger jeg på stege-hviletid samt stegetemp. og kernetemp
> på forhånd tak for hjælpen
> Palle

Det var da et dejligt stykke kød, kan jeg få forhøjet kreditforeningslånet,
vil jeg også prøve at have sådant et uhyre.

Jeg tror den samlede stegetid er ca. 2 timer + 20-30 min. hviletid efter
stegning.

Rids fedtet og gnid stegen med kryderier. I mit køkken kun salt og peber,
der er masser af smag i kødet. Placer et stegetermometer i den tykkeste del
af kødet.

Sæt stegen på risten i en 250 gr. varm ovn i 15 min. for at brune den af,
sænk varmen til 160 gr. og giv den en ½ time til.

Hæld så en liter væske i bradepanden, halvt rødvin, halvt vand, kom urter i
væsken. F.eks. persillekviste, timian, gulerødder, løg og selleri. Eller
hvad i nu kan lide.

Lad stegen nyde varme endnu en times tid, herefter skal i begynde at kigge
på stegetermometret. Med mit nye stegetermometer ville jeg tage stegen ud
ved 59-60 gr. med det gamle allerede ved 57 gr. Hos os kan vi lide kødet
meget rosa, men ikke råt.

Hæld så skyen fra bradepanden, si den og skum evt. lidt af fedtet af. Der
skulle være basis for en rigtig herresovs.

Er krølfedet ikke helt sprødt kan det klares med en tur under grillen.

mvh
Mogens