hvordan åbner man en hummer?
Fra : jones_net

Dato : 28-12-05 16:26

Hejsa

Jeg er inviteret i byen en aften, og forretten er en hummer - men hvordan
slagter jeg en sådan?
Den kommer sikkert med panser og plade, og jeg har ingen idé om, hvordan jeg
kommer ind til det gode kød...

Kan ikke rigtigt finde noget på Nettet, så måske nogen herinde kan forklare
det?

/J

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-12-05 16:36

jones_net wrote:

> [...]
> slagter jeg en sådan?
> Den kommer sikkert med panser og plade, og jeg har ingen idé om, hvordan jeg

Hvis den serveres ved bordet, og du blot skal spise den, er den sikkert
flækket forinden. Man kan ikke åbne den fra "start af" på en elegant
måde ved et middagsbord.

Hvis det er i køkkenet, du mener, flækkes kløerne forsigtigt med en tang
hvorefter kødet let udtages. Hvis redskab ikke haves, kan man med fordel
brække kløerne fra hinanden Halen plejer jeg at åbne ved at hive den af
og så presse "siderne" mod hinanden, indtil mavebrusken flækker på midten.

Man spiser traditionelt kun kløerne og halen.

Hvis du vil se billeder, er der er utallige på nettet, søg på "how to
eat a lobster" - det her ser nogenlunde ud, som jeg har beskrevet ovenfor:

http://www.thelobsterdock.com/howtoeatalobster.htm

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jones_net

Dato : 28-12-05 20:14

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du vil se billeder, er der er utallige på nettet, søg på "how to
> eat a lobster" - det her ser nogenlunde ud, som jeg har beskrevet ovenfor:

Jeg vidste ikke hvad hummer hed på engelsk, så jeg har været begrænset til
danske søgninger - men det er jo alt rigeligt med dit link

Mange tak
/J

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 28-12-05 17:12

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
> [...]
>kommer ind til det gode kød...
>
>Kan ikke rigtigt finde noget på
>Nettet, så måske nogen herinde kan forklare

Hvis det er et sted med forstand på hummer, så får du en halv
hummer serveret hvor kødet i halen er løsnet, så det er lige til
at spise med kniv og gaffel, kloen er flækket, og kødet kan
tages ud med en hummergaffel. Desuden findes der mange
opskrifter på hummer, så den kan måske serveres varm, hvor kødet
ligger i en sauce, lige til at spise. Hvis det er amatører,
hvilket det ikke lyder til, så tag en god sav med.
Velbekomme og godt nytår.
Vits Breaks

Fra : jones_net

Dato : 28-12-05 20:17

"Thomas Peter Bitsch (slet XYGBX)" <vitsbreaks@XYGBXsol.dk> skrev i en
meddelelse news:11357865230.24832900015554@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> hummer serveret hvor kødet i halen er løsnet, så det er lige til
> at spise med kniv og gaffel, kloen er flækket, og kødet kan

Jeg tror faktisk, at de sagde en halv hummer til forret - tænkte det lød
underligt, men det lyder til, at jeg ikke skal bekymre mig alt for meget
Men jeg læser lige linket fra Kevin Edelvang alligevel

> Desuden findes der mange
> opskrifter på hummer, så den kan måske serveres varm, hvor kødet
> ligger i en sauce, lige til at spise. Hvis det er amatører,
> hvilket det ikke lyder til, så tag en god sav med.

En sav - lyder som om det godt kunne løsne stemningen i et ellers stift
selskab

/J