Rundt om Schmidt (About Schmidt)
Fra : Koeffe

Dato : 24-01-06 23:09

Har lige set denne film.

Er der nogen der kan forklare mig hvad det er der skal
underholde en i denne film? Altså hvad er handlingen? Jeg
synes ikke rigtig der var en kontinuerlig handling; gennem
hele filmen sad man bare og tænkte: "nå, nu har Warren
Schmidt det sådan" og "nå, nu har han det sådan". Er der
ikke mere i den film end lutter følelsesporno? Den har da
ellers fået ret god karakter på IMDB, og jeg kan da ikke
forestille mig at en film baseret udelukkende på
følelsesporno, kan slå igennem så bredt?

Please enlighten me...

--
Koeffe

Fra : Claus

Dato : 24-01-06 23:27

Det er måske det gode ved filmen, at den er anderledes end amerikanske
mainstreamfilm, hvor det hele bliver serveret, og man ikke behøver tænke ret
meget selv. Da jeg så filmen, tænkte jeg tit. Hvad sker der nu? Hvorfor sker
der det? Hvem skal man nu have sympati for? Egentlig meget rart til en
afveksling. Måske er der lidt "følelsesporno" omkring sponsorbarnet i
Afrika, men det virker nu ok.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-06 00:15

On Tue, 24 Jan 2006 23:08:57 +0100, "Koeffe"
<graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> [...]
>ellers fået ret god karakter på IMDB, og jeg kan da ikke
>forestille mig at en film baseret udelukkende på
>følelsesporno, kan slå igennem så bredt?

Jeg forstår det heller ikke. Hvis ikke lige Nicholson havde været med,
ville den film have været totalt uinterssant. Nu er den kun næsten
uinteressant.

--
mvh Niels Søndergaard

Sig nej til stoffer.
Det vil få priserne til at falde.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-01-06 00:43

Niels Søndergaard skrev bl.a.:

> Jeg forstår det heller ikke. Hvis ikke lige Nicholson havde været med,
> ville den film have været totalt uinterssant. Nu er den kun næsten
> uinteressant.

Mener du virkelig at Jack Nicholson ikke er bedre end at han kun formår
at løfte en film fra at være totalt uinteressant til at være næsten
uinteressant? Generelt set eller blot i den konkrete film?

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-06 12:55

On Wed, 25 Jan 2006 00:43:26 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

>Mener du virkelig at Jack Nicholson ikke er bedre end at han kun formår
>at løfte en film fra at være totalt uinteressant til at være næsten
>uinteressant? Generelt set eller blot i den konkrete film?

Jeg er en stor Nicholson-fan, og det var grunden til, at jeg
overhovedet gad se den film. Men selv Jack formåede ikke at løfte den
gudsjammerlig kedsommelige historie.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-01-06 13:06

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

> Jeg er en stor Nicholson-fan, og det var grunden til, at jeg
> overhovedet gad se den film. Men selv Jack formåede ikke at løfte den
> gudsjammerlig kedsommelige historie.

Somme tider tror jeg virkelig, du ikke bryder dig om film uden biljagter
eller vampyrer ...

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-06 15:52

On Wed, 25 Jan 2006 13:05:56 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

>Somme tider tror jeg virkelig, du ikke bryder dig om film uden biljagter
>eller vampyrer ...

Ja, det kan jo godt være, du tror det, men jeg vil bare gerne have en
god historie. Det virker, som om du har sat mig i bås, men så husk
lige, at jeg på det seneste har set og nydt "Something's Gotta Give"
(også med Nicholson), "En lang forlovelse", "Brødre", "Adams æbler",
"The Constant Gardener", "The Matador", "Hotel Rwanda" og mange, mange
andre mainstream-film uden vampyrer og biljagter.

Jeg ser stort set alt, hvad der kommer af nye film, men jeg vil
dælendulme have lov til at sige min uforbeholdne mening om dem, jeg
ikke kan lide. Der er ingen kulturpolitiske bremser på mit
holdningsfilter.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-01-06 16:15

Niels Søndergaard skrev blandt andet:

(klip)

> Der er ingen kulturpolitiske bremser på mit holdningsfilter.

Og i øvrigt synes jeg du er god til at oversætte - og til at sætte
undertekster på biograffilm, altså på udgaven i biffen. I modsætning til
de folk der tekster dvd-film.

Gang på gang er man ude for at undertekster på dvd'er er en oversættelse
af hele dialogen direkte og ordret, uden at tekstere og/eller teknikere
tænker på de seere som gerne vil se både film og læse tekst. Man når
ofte kun en af delene!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-06 22:03

On Wed, 25 Jan 2006 16:14:31 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>
>Og i øvrigt synes jeg du er god til at oversætte - og til at sætte
>undertekster på biograffilm, altså på udgaven i biffen. I modsætning til

Jeg takker. Jeg oversætter nu ikke ret mange biograffilm længere.
Arbejdsforholdene er horrible, og på et tidspunkt kørte jeg sur i det.
Jeg har lige oversat Narnia og München, men det bliver nok også de
sidste foreløbig.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-01-06 17:25

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

>Det virker, som om du har sat mig i bås, men så husk

Det var nu også lidt af en provokation, så du kunne få en fornemmelse af,
hvordan jeg har det, når du pr. rygmarv beskylder mig for kun at kunne lide
"socialdemokratisk pladderrealisme."

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-06 17:37

On Wed, 25 Jan 2006 17:25:29 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Det var nu også lidt af en provokation, så du kunne få en fornemmelse af,
>hvordan jeg har det, når du pr. rygmarv beskylder mig for kun at kunne lide
>"socialdemokratisk pladderrealisme."

Det er helt i orden, Per. Har du overhovedet set "About Schmidt"? Jeg
tror, DU måske vil kunne lide den.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-01-06 21:19

> Det er helt i orden, Per. Har du overhovedet set "About Schmidt"? Jeg
> tror, DU måske vil kunne lide den.

Ja og ja.

Per V.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-01-06 12:08

Koeffe skrev:
> [...]
> ellers fået ret god karakter på IMDB, og jeg kan da ikke
> forestille mig at en film baseret udelukkende på
> følelsesporno, kan slå igennem så bredt?

Jeg husker den som rimeligt underholdende, omend ikke med den helt
store substans. Det er en overmåde karakterdrevet film, som går ud på
at portrættere Schmidt. Deraf titlen. Han prøver, om du vil, at finde
sig selv, blot i en ældre alder end i de fleste udviklingshistorier.
Og med en gennem mange år opbygget livslede som følgesvend. Samtidig
er det en satire over hele den der mytologisering af det aktive
ældreliv.

Og så er filmen så vidt jeg husker godt instrueret og klippet og frem
for alt velspillet. Det kan være, filmen mest er lavet for at lade
Nicholson lave ansigtsudtryk og spille sig selv, men det er vel også
okay.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-01-06 13:10

Peter Brandt Nielsen skrev bl.a.:

> [...]
> for alt velspillet. Det kan være, filmen mest er lavet for at lade
> Nicholson lave ansigtsudtryk og spille sig selv, men det er vel også

Jeg er enig med dig i det meste - men ikke i at Jack Nicholson spiller
sig selv. Det gør han vel nærmest tværtimod, når man tager hans private
image og karisma i betragtning. Og netop fordi han i den film ikke er
den sædvanlige Macho-Jack gav jeg personligt filmen mange solbriller
(stjerner); min kone giver hatte.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-01-06 15:03

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> den film ikke er den sædvanlige Macho-Jack gav jeg personligt
> filmen mange solbriller (stjerner); min kone giver hatte.

Okay. Jeg aner ikke noget om Jack Nicholsons privatliv, bortset fra at
han altid ser ud til at kede sig ustyrligt ved Oscaruddelinger. Med
solbriller på.

Jeg giver også gerne hatte, det er en Bogart-fetisch.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-01-06 12:36

> [...]
> ellers fået ret god karakter på IMDB, og jeg kan da ikke
> forestille mig at en film baseret udelukkende på
> følelsesporno, kan slå igennem så bredt?

enlighten you kan jeg nok ikke, men filmen er god synes jeg... havde det
været en mindre dygtig skuespiller end Jack vil jeg ikke udelukke at filmen
havde været en fiasko, men Nicholsons Schmidt er fantastisk - hele filmen
sad jeg og nød det gode skuespil - handling var der lige akkurat så man gad
følge med... en lille historie leveret af dygtige skuespillere - en anden
film i den kategori kunne være zach braffs garden state - den er osse
underlig low budget-agtig, men med fantastiske skuespilpræstationer og for
mig er det det der gør filmene rigtigt gode.. og jeg kan nu ellers godt lide
blockbustere, så det er ikke fordi jeg er en nørd med hang til den slags,
men jeg nyder 'noget andet' ind i mellem.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : plis8830

Dato : 30-01-06 01:02

hele filmen
> sad jeg og nød det gode skuespil - handling var der lige akkurat så man
> gad følge med...

Jeg har da osse set filmen...og føler at jeg må komme med en lille
kommentar:

Jeg er ikke nogen stor Nickolson fan....alene af den grund at han som regel
altid spiller på nøjagtig den samme måde i alle sine film....så om netop den
omtalte film er en fiasko eller en succes skal jeg ikke kunne svare
på....Jack er og bliver jack...i sin jævn kedelige og totalt intetsigende
facon...bare min mening

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-01-06 10:32

"plis8830" skrev blandt andet:

> [...]
> kunne svare på....Jack er og bliver jack...i sin jævn kedelige og
> totalt intetsigende facon...bare min mening

Din mening har du al mulig ret til at have. Men "nogen" er nok uenig med
dig i din vurdering af Jack Nicholson - bl.a. fordi han, så vidt jeg
ved, er den eneste skuespiller som har modtaget ikke mindre end tre
Oscars og ni Oscar-nomineringer.

Ja, jeg ved godt mange ikke regner en Academy Award for det skidt de
træder på. Men "nogen" gør altså.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-01-06 13:18

> [...]
> netop den omtalte film er en fiasko eller en succes skal jeg ikke kunne
> svare på....Jack er og bliver jack...i sin jævn kedelige og totalt

fair nok.

jeg synes eksempelvis ikke at nicholson er specielt god i Batman og der ved
jeg mange er uenige... personligt mener jeg at Batman Returns er langt
bedre - osse mht. skurkeroller

i rundt om Schmidt synes jeg bare han gør den almindelige mand interessant
og det gør han helt fantastisk - tager man så The Shining og Gøgereden, så
har jeg osse stort set nævnt de film der er rigtig gode med ham, resten er
bare ok film som ikke bliver bedre af at jack er med.

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-01-06 13:39

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> har jeg osse stort set nævnt de film der er rigtig gode med ham, resten er
> bare ok film som ikke bliver bedre af at jack er med.
I "Heksene fra Eastwick" synes jeg nu, at han viser, at selv når han får lov
til at krukke for fuld udblæsning, har han sin charme - men o.k., i den film
er han nu også i godt selskab.

Men han er altså genial i "As good as it gets" og "A few good men" - to
film, der viser bredden i hans spil.

Per V.

Fra : plis8830

Dato : 30-01-06 15:23

> Men han er altså genial i "As good as it gets" og "A few good men" - to
> film, der viser bredden i hans spil.
>
> Per V.

Oki...havde så lige glemt Eastwick....som jeg klart syntes at han spiller
een af sine absolut bedste roller i....filmen holdes dog, efter min mening
oppe af hans modspillere. Den og onskabens hotel...men så er det vist osse
sagt...tror jeg - kan absolut ikke se noget talent i nogen som helst af de
andre film har har været med i....

Rigtigt...han har vundet flere Oscars...og har været nomineret til
flere...men det giver ikke nødvendigvis et billede af en GOD
skuespiller...efter MIN mening.
Er du gal man...så skulle George W. Bush have haft een da han var rundt på
valgkamp da han fortalte den amerikanske befolkning at han var
presidentmateriale...

Peder