Krøniken
Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 05:18

Jeg kom netop til at åbne for DR1, og fik set slutningen af Krøniken
{jeg må få set det fra starten ved genudsendelsen - jeg troede at den
var droppet pga foldbold?}. Men i hvert fald i den afsluttende scene
mellem Ida og sønnen Bo, der må gå i 1g, er der to graverende fejl:

Bo er inviteret med af farmor til Värmland i efterårsferien, og mener at
moderen må kunne komme med. Men moderen mener ikke at hun kan få fri fra
universitetet i efterårsferien.

Yderligere siger hun, da sønnen bliver forbavset, at hun har fået
dispensation til at blive optaget på universitetet {vi er i 60erne}.

Meeen - universitetet holder altså også efterårsferie. Og Ida har som
bekendt en studentereksamen fra begyndelsen af 50erne. Så hun behøver da
ingen dispensation for at begynde på danskstudiet, og i 60erne var der
ingen adgangsbegrænsning.

Mon forfatteren overhovedet selv har gået på universitetet? Eller har en
studentereksamen? Det var da to helt forbløffende fejl.

FUT dk.kultur.film, dk.medier.tv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne Skriver

Dato : 23-01-06 08:31

> [...]
>
> Mon forfatteren overhovedet selv har gået på universitetet? Eller har en
> studentereksamen? Det var da to helt forbløffende fejl.

Jeg forstod det sådan at hun skulle have dispensation fordi hun ikke havde
søgt rettidigt.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 09:35

Arne Skriver <skriverkarlen@hotmail.com> wrote:

> Jeg forstod det sådan at hun skulle have dispensation fordi hun ikke havde
> søgt rettidigt.

Og jeg fik kun set de sidste fem minutter af udsendelsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars

Dato : 23-01-06 11:32

Arne Skriver skrev:

>Jeg forstod det sådan at hun skulle have dispensation fordi hun ikke havde
>søgt rettidigt.

Samme her.

/Lars

Fra : Peter T.

Dato : 23-01-06 08:42

Per Rønne ristede følgende runer:

> Mon forfatteren overhovedet selv har gået på universitetet? Eller har en
> studentereksamen? Det var da to helt forbløffende fejl.

Jeg synes det er forbløffende flueknep.

fut dk.medier.tv

--
Mvh. Peter T.

Fra : Christian Bech

Dato : 23-01-06 12:51

In article <1h9lqog.1qw5abvr27w2tN%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]

> Meeen - universitetet holder altså også efterårsferie. Og Ida har som
> bekendt en studentereksamen fra begyndelsen af 50erne. Så hun behøver da

Nu har jeg ikke checket den universitetslov, der var gældende, da Ida
var studerende, men den nye nævner ikke noget om ferie. Mon ikke det er
op til den enkelte institution at bestemme om man holder efterårsferie.
Fx har Århus Universitet ingen officiel vinterferie.

Desuden er den nye opdelig i kvarterer frem for semestre på fx
Naturvidenskab på AU en direkte hindring mod efterårsferie.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 13:42

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Desuden er den nye opdelig i kvarterer frem for semestre på fx
> Naturvidenskab på AU en direkte hindring mod efterårsferie.

Ja, det eneste uddannelsessted hvor jeg har enten været elev eller lærer
var på Rødovre Tekniske Skole & Gymnasium, hvor de elever, der ikke var
htx-elever, /ikke/ havde efterårsferie. Mærkeligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-06 18:25

> [...]
> var på Rødovre Tekniske Skole & Gymnasium, hvor de elever, der ikke var
> htx-elever, /ikke/ havde efterårsferie. Mærkeligt.

Det er nu ikke så mærkeligt endda.
Det hænger meget sammen med lærernes årsnorm.
Ligeledes holder det faglige udvalg ikke af, at lærlingene "driver den af"
med ferier olign.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 19:16

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er nu ikke så mærkeligt endda.
> Det hænger meget sammen med lærernes årsnorm.

Den er nu for langt ude. Der er da ingen problemer med årsnormen for os
andre.

Men mærkeligt var det ikke at have efterårsferie, selv om mine htx- og
gymnasiehold havde ferie så havde jeg også fire murerlærlingehold.

> Ligeledes holder det faglige udvalg ikke af, at lærlingene "driver den af"
> med ferier olign.

Har de en læreplads, så kan de vel bare være på den i stedet for skolen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-06 19:51

> [...]
> andre.

> Har de en læreplads, så kan de vel bare være på den i stedet for skolen.

Prøv at tage en sludder mede kollegaerne fra lærlingeafdelingen.
Det er ikke ganske galt, hvad jeg siger.
Der er ganske stor forskel på arbejdsvilkårene HTX og lærlingeuddannelserne
imellem.
Men vi skal nok ikke fare for langt med dette i denne gruppe?
Sæt evt. fut til en relevant grp., hvis vi skal fortsætte dette spor?

MVH
Egon

Fra : Christian Bech

Dato : 25-01-06 10:54

In article <1h9mctg.k4sxwe16rjsrmN%per@RQNNE.invalid>,

> Ja, det eneste uddannelsessted hvor jeg har enten været elev eller lærer
> var på Rødovre Tekniske Skole & Gymnasium, hvor de elever, der ikke var
> htx-elever, /ikke/ havde efterårsferie. Mærkeligt.

Jo, men det betyder altså stadig ikke at alle uddannelsesinstitutioner
holder efterårsferie. De fleste gør naturligvis.

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-06 15:51

Christian Bech wrote:

> [...]
>
> Desuden er den nye opdelig i kvarterer frem for semestre på fx
> Naturvidenskab på AU en direkte hindring mod efterårsferie.

Og hvis der endelig er efterårsferie, får man typisk lov til at skrive
opgave. Ingen ægte ferie, der.

--
| Christian Iversen | I grew up in Europe, where the history |
| chrivers@iversen-net.dk | comes from |

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 16:46

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> wrote:

> Og hvis der endelig er efterårsferie, får man typisk lov til at skrive
> opgave. Ingen ægte ferie, der.

Det har jeg nu aldrig oplevet på universitetet. På datalogi var der to
projektopgaver på hvert semester, men aldrig så man kunne tage
efterårsferien til brug til dem. På engelsk lå semesteropgaverne i
sommerferien eller januar, der er undervisningsfri.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Basil

Dato : 23-01-06 17:28

Christian Bech skrev d. 23-01-2006 i meddelelse
<nospam-F252C8.12510923012006@news.net.uni-c.dk>:

> [...]

> Desuden er den nye opdelig i kvarterer frem for semestre på fx
> Naturvidenskab på AU en direkte hindring mod efterårsferie.

Hun skal bruge sønnens fravær til at knalde Palle.
Jeg gætter på at det er så simpelt.
Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 19:15

Basil <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote:

> Hun skal bruge sønnens fravær til at knalde Palle.
> Jeg gætter på at det er så simpelt.

Hvad med Henrik? Han har jo ikke engang efterårsferie, da han er gået ud
af skolen efter 2. real.

Noget mine forældre vist aldrig havde accepteret dengang. Næh, 10. eller
3. real med; for mig 3g og så universitetet. Stort set /ingen/ gik ud af
skolen før 10. klassetrin, også selv om der kun var 7 års
undervisningspligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-01-06 19:55

> [...]
> 3. real med; for mig 3g og så universitetet. Stort set /ingen/ gik ud af
> skolen før 10. klassetrin, også selv om der kun var 7 års

Hos os gik de fleste, som gik videre på gym, nu ud af 2.real. Det var i
1970.(Hillerød)

VH BA

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-06 08:00

Birgitte Abkjær <paogba@oncable.dk> wrote:

> Hos os gik de fleste, som gik videre på gym, nu ud af 2.real. Det var i
> 1970.(Hillerød)

real«. 1. gymnasieklasse er /også/ »10. klassetrin«, selv om det i visse
[internationale] sammenhænge kan være mest praktisk at kalde det »11.
klasse«. Noget der er nær ved at blive til virkelighed i en tid, hvor
børnehaveklassen er ved at blive gjort obligatorisk under betegnelsen
»1. klasse«, og eksempelvis 7. klasserne et år vil springe 8. klasse
over {men til gengæld være nødt til at tage 10. klasse med}.

For os var gymnasieskolen jo bare »den fortsatte skolegang«.
Gymnasieskolen er også »skole«, mens gymnasiefremmede kredse synes at
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 23-01-06 21:55

[...]

> [...]
>
> Mon forfatteren overhovedet selv har gået på universitetet? Eller har en
> studentereksamen? Det var da to helt forbløffende fejl.

Jeg studsede også over det - desuden var danskstudiet heller ikke sådan
tilrettelagt at der var mødepligt - så det er også noget vås.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-06 08:00

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg studsede også over det - desuden var danskstudiet heller ikke sådan
> tilrettelagt at der var mødepligt - så det er også noget vås.

Exactly. Og mig bekendt kørte studierne før min tid som /forelæsninger/
for en årgang samtidig, hvor man kunne betale ældre studerende og
gymnasielærere med behov for ekstra indtægt, for at følge disses
/manuduktioner/. Hold- eller klasseundervisning.

Mødepligt og [storholds]forelæsninger kan ganske simpelt i realiteten
ikke kombineres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Marianne

Dato : 23-01-06 23:03

> Yderligere siger hun, da sønnen bliver forbavset, at hun har fået
> dispensation til at blive optaget på universitetet {vi er i 60erne}.

Dispensationen gik - så vidt jeg hørte - på, at hun søgte optagelse efter
fristen for ansøgninger var overskredet. Ikke på de formelle
kvalifikationer.

mvh
marianne

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-06 08:00

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> Dispensationen gik - så vidt jeg hørte - på, at hun søgte optagelse efter
> fristen for ansøgninger var overskredet. Ikke på de formelle
> kvalifikationer.

Ja, det er der mange der har påpeget - men jeg så nu ved en fejltagelse
kun de sidste fem minutter.

Men i morgen aften bliver den genudsendt - 23:50 på DR1. Så er det jo
bare at optage den på computeren, og måske brændt på en dvd.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nette

Dato : 26-01-06 13:13

"Per Rønne" skrev

> [...]
> bekendt en studentereksamen fra begyndelsen af 50erne. Så hun behøver da
> ingen dispensation for at begynde på danskstudiet, og i 60erne var der

Den tænkte jeg også over.
Men kan det mon hænge sammen med, at hun tidligere til Palle har fortalt at
ansøgningsfristen for længst var afsluttet og at det er derfor hun alligevel
har fået dispensasion?

Nette

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-06 13:51

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ansøgningsfristen for længst var afsluttet og at det er derfor hun alligevel

Det er der mange der har nævnt, og jeg tror at du har ret. Efter at jeg
fik set afsnittet i nat; jeg fik jo kun set de sidste fem minutter i
søndags.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Trine Løgeskov Lund

Dato : 28-01-06 18:13

Hejsa

Så vidt jeg husker, skulle Ida have dispensation, fordi ansøgningsfristen
for optagelse var overskredet.

Mange hilsner,
Trine