The Longest Day og Mars Attacks
Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 20:56

Jeg har lige set lyset. Jeg har ofte spekuleret over, hvor AK AK AKAK kommer
fra i Mars Attacks. Her siger the aliens "AK AK AKAK! We come in peace!"

Udtrykket har været mig en gåde til konstant grunden, men nu har jeg set ..!

Jeg har set The Longest Day. En film som absolut ikke er morsom - og dog
forekommer der et par morsomme indlæg. To gange i filmen omtales tysk
antiluftskyts - De såkaldte AkAk Guns - og begge gange siges ikke alene det
samme som mange år senere i Mars Attacks, men det er også akkurat samme
udtryk / måde at sige det på.

En soldat i en bar/kantine siger en sætning om en kammerat, der er skudt
ned, og midt i sætningen siger han, at kammeraten er skudt ned af en AKAK.
Lytter man godt efter, kan man høre en helt normal og meget alvorlig dyb
stemmeføring pludselig i to små takter skifte over til en skinger AKAK for
derefter at vende tilbage til almindeligt menneskesprog igen.

... meget underligt, hvis nogen spørger mig. Jeg er sikker på at
producenterne bag Mars Attacks har set The Longest Day og ladet sig
inspirere.

Er det en gammel nyhed, eller er jeg et geni?

simon

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-06 22:11

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Er det en gammel nyhed, eller er jeg et geni?

Det er en gammel nyhed, at du er et geni, Simon.

ne'ertheless: IMDB - den definitivt inkorrekte filmdatabase - siger:

# The writers weren't sure what the Martians should sound like so the
script read "ack, ack, ack, ack" for all of their lines of
dialogue. This became the actual words spoken by the Martians in the
film.

--
Peter B. Juul, o.-.o
The RockBear. ((^))

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 22:39

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> script read "ack, ack, ack, ack" for all of their lines of
> dialogue. This became the actual words spoken by the Martians in the

Okay, men jeg er stadig sikker på, at de har set The Longest Day. Enhver der
er opmærksom vil ikke kunne undgå at høre den karakteristiske sound AKAK,
som kun er at høre to steder i universet; blandt marsmænd og i krigsfilmen
The Longest Day. Der *må* simpelthen være en sammenhæng

simon

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-01-06 12:29

Mr. D wrote:

> [...]
> som kun er at høre to steder i universet; blandt marsmænd og i krigsfilmen
> The Longest Day. Der *må* simpelthen være en sammenhæng

Nu er gentgelsen af "AK" lyden, jo kun to bogstaver så jeg tror
bestemt der er tale om et tilfælde, havde de derimod sagt "Hulubulu"
ville det da ganske tydeligt være en reference til "Da Lotte blev
usynlig".

Med venlig hilsen

Lars Hoffmann

Fra : Mr. D

Dato : 15-01-06 12:48

Mr. D wrote:

> [...]

> bestemt der er tale om et tilfælde, havde de derimod sagt "Hulubulu"
> ville det da ganske tydeligt være en reference til "Da Lotte blev

Det kunne være spændende at undersøge om "Hulubulu" rent faktisk er blevet
brugt i andre film og hvorledes det forholder sig med f.eks. ophavsret i
sådanne tilfælde.

Ikke desto mindre handler det i The Longest Day ikke alene om brugen af et
AK, men om selve lyden i AKet. Det er ikke blot ordet, der er det samme, men
hele sounden. Der er mange måder at sige ak på, men der er kun én marsiansk
måde at gøre det på, og den måde gøres det på i The Longest Day. Enhver der
vil lytte efter det, næste gang de ser filmen kan ikke andet en give mig
ret. Jeg opretholder min sag

simon

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 15-01-06 14:03

"Mr. D" skrev i en meddelelse

> [...]
> ned, og midt i sætningen siger han, at kammeraten er >skudt ned af en AKAK.

Richard Burton er piloten der siger det
det kommer af at man under krigen ( WW 2 )
kalder antilufts skyts "Flak" der a navnet.
http://www.ww2guide.com/glossary.shtml ( Ack Ack)
Det er altså ikke noget man har opfundet til The Longste Day ( som i mine øjne intager en helt unik plads i
krigs filmene )
om de så bruger det i Mars Atack af same grund skal jeg ikke kunne sige

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen