asian sci fi
Fra : Mr. D

Dato : 10-01-06 18:38

sorry, jeg er nok lidt langsom i det, men altså ...

.... der har været nogle tråde om asiatiske film. Jeg har ikke helt kunnet
følge med i alle anbefalingerne, og hvilke genrer, de dækkede. Så jeg tænkte
om nogen i denne tråd kunne anbefale asiatiske scifi film.

For ligesom at tage hul på genren, købte jeg forleden NATURAL CITY. Coveret
snød mig, for det er virkelig et flot og meget stemningsfyldt cover. Og jeg
tænkte, at hvis filmen var ligesådan, så var det en oplevelse, som ventede
mig. Dertil kom, at filmen var vinder af forskellige priser, og
tilsyneladende havde fået roser forskellige steder fra. Filmen er koransk,
og Korea er jo blevet rost her i gruppen for nylig.

Det skal siges, at filmen havde et par gode scener med regn, vand, lys og
kamp, og det er jo altid godt, hvis fotografen er god. Jeg så da også disse
scener et par gange, men de holder ligesom ikke filmen oppe alene.

Jeg har også set nogle få andre film fra asian vision, heriblandt en gyser
og en actionfilm, men jeg har åbenbart ikke ramt de rigtige.

So... Hvilke gode asiatiske scifi film findes der?

simon

Fra : Jesper

Dato : 10-01-06 18:52

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> [...]
> og en actionfilm, men jeg har åbenbart ikke ramt de rigtige.
>
> So... Hvilke gode asiatiske scifi film findes der?

Tja..jeg har lige købt Resurrection of the Little Match Girl som skulle
være den dyreste koreanske film nogensinde, har dog ikke set den endnu!

Ellers skulle du kaste dig over Kim Ki-Duk's film:

Birdcage Inn
The Isle
Bad Guy
Real Fiction
Spring, Summer, Autumn, Winter...And Spring
3-Iron/Bin-Jip
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Mr. D

Dato : 10-01-06 19:04

> Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:
>
> Tja..jeg har lige købt Resurrection of the Little Match Girl som skulle
> være den dyreste koreanske film nogensinde, har dog ikke set den endnu!

Sjovt nok. Jeg så den lige i butikken idag

.... men er det science fiction film?

simon

Fra : Jesper

Dato : 10-01-06 19:36

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Sjovt nok. Jeg så den lige i butikken idag

> ... men er det science fiction film?
>
> simon

Det er det ikke, men de er nu seværdige alligevel!

Fra : PerX ...

Dato : 12-01-06 17:53

In article <1h8yrlc.7lfnmw856gdfN%spambuster@users.toughguy.net>,
spambuster@users.toughguy.net says...

> Det er det ikke, men de er nu seværdige alligevel!

Prisværdigt; han beder folk foreslå scifi film og du giver ham en liste
af film som ikke er det.

Fra : Holst

Dato : 10-01-06 20:16

Jesper wrote:

> Tja..jeg har lige købt Resurrection of the Little Match Girl som skulle
> være den dyreste koreanske film nogensinde, har dog ikke set den endnu!

Den er da interessant, synes jeg, men jeg synes ikke, den holder. Jeg
skal ikke afvise, at den vil vinde ved et gensyn, men så langt er jeg
endnu ikke nået.

Fra : Jesper

Dato : 10-01-06 20:47

Holst <newsjan06@shelter.dk> wrote:

> Den er da interessant, synes jeg, men jeg synes ikke, den holder. Jeg
> skal ikke afvise, at den vil vinde ved et gensyn, men så langt er jeg
> endnu ikke nået.

Kan købes til en flad 50'er hos dvdoo.dk og sikkert findes i
tilbudskassen til endnu lavere pris andre steder.

Fra : Frost

Dato : 10-01-06 19:07

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
> [...]
> og en actionfilm, men jeg har åbenbart ikke ramt de rigtige.
>
> So... Hvilke gode asiatiske scifi film findes der?

Hvis du er ikke er afskrækket af animationsfilm, så er den koreanske
Wonderful Days et godt bud på en sci-fi titel. Derudover kan jeg kun sige at
du skal undgå den japanske Casshern, selvom det skulle være en
højprofil-film... Den er flot filmet, men jeg syn's historien var noget af
det ringeste.

Fra : -V-

Dato : 10-01-06 19:17

"Frost" <frostNO@SPAMnewmail.dk> wrote

> Hvis du er ikke er afskrækket af animationsfilm, så er den koreanske
> Wonderful Days et godt bud på en sci-fi titel.

Wonderful Days har jeg tidligere skamrost for den fantastiske billedside,
men det klinger sgu lidt hult, at du så kritiserer Casshern for en dårlig
historie.

WD har jo ingen!

> du skal undgå den japanske Casshern, selvom det skulle være en
> højprofil-film... Den er flot filmet, men jeg syn's historien var noget af
> det ringeste.

Den er *sindssygt* flot, men historien er måske for kompleks for
nogle......

-V-

Fra : Mr. D

Dato : 10-01-06 22:30

"Frost" <frostNO@SPAMnewmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
>>
> Hvis du er ikke er afskrækket af animationsfilm, så er den koreanske
> Wonderful Days et godt bud på en sci-fi titel.

Jeg har ikke noget imod animationsfilm. Den eneste grund til at jeg ikke er
sprunget på de asiatiske er, at jeg ikke ved, hvor jeg skulle begynde eller
ende. Jeg gider ikke børnetegnefilm - æh, jo det gider jeg godt, men lige nu
søger noget rigtig voksenactionfremtidshalløjsa - og hvis det skal være på
animation, så er det i orden.

Har forresten set Final Fantasy. Den imponerede mig ikke.
Har set Animatrix. Kun en enkelt eller to gode striper i den.
Har også set Titan. Nok også for børn, men den har nogle gode kvaliteter.
.... Ikke at de to har så meget med manga at gøre

Et sidespring:
Så Starship Troopers, som er rigtig god
Så toeren, som intet har med etteren at gøre, og er meget dårlig.
.... men hvad med de animerede? De der Roughnecks? Jeg har fået fat i toeren,
men har ikke set den endnu

simon

Fra : Mr. D

Dato : 11-01-06 15:16

> [...]
>
> Hvis du er ikke er afskrækket af animationsfilm, så er den koreanske
> Wonderful Days et godt bud på en sci-fi titel.

Okay, jeg har fået nogle titler på asiatiske ikke-scifi film, som jeg vil
tage et kig på. Men når det handler om scifi, har jeg kun fået én titel på
en animationsfilm (som jeg også vil kigge på). Men det er alt. Skal jeg
forstå det sådan, at der faktisk ikke findes nogen, der er værd at skrive
hjem om?

simon

Fra : Frost

Dato : 12-01-06 12:41

> [...]
> en animationsfilm (som jeg også vil kigge på). Men det er alt. Skal jeg
> forstå det sådan, at der faktisk ikke findes nogen, der er værd at skrive

Hvis du har mod på at kigge videre mht. animationsflim, så er der en masse
gode japanske titler (omend de fleste er serier af forskellig længde). Ghost
in the Shell, som Ole Kofoed nævner, er rigtig god - den har også en
opfølger, som jeg så ikke har set.

Men du kan evt. prøve at kigge på http://www.anime-planet.com/animerec/ , og
slå Ghost in the Shell op. Der er så kun japanske tegnefilm i den database,
men den viser hvad andre folk anbefaler baseret på den titel man slår op.

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 21:35

"Frost" <frostNO@SPAMnewmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> Men du kan evt. prøve at kigge på http://www.anime-planet.com/animerec/ ,

Takker for linket. Jeg kigger på det

simon

Fra : Ole Kofoed

Dato : 12-01-06 01:30

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> So... Hvilke gode asiatiske scifi film findes der?

Avalon af Mamoru "Ghost in the Shell" Oshii - Filmet i Polen med polske
skuespillere - så der er polsk lydspor.
http://www.imdb.com/title/tt0267287/

Save the Green Planet (ikke voldsomt meget Sci-Fi over den).
http://www.imdb.com/title/tt0354668/

Nabi - The Butterfly har fået meget ros. Jeg fandt den dog dræbende kedelig
og det er vist den eneste gang jeg har forladt en biograf før tid.
http://www.imdb.com/title/tt0293442/

Mvh.

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 21:39

"Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Avalon

Takker for forslagene. Flere har nævnt Avalon, så måske skulle jeg se den

simon

Fra : Tue Sørensen

Dato : 12-01-06 08:39

Mr. D skrev:
> [...]
> en animationsfilm (som jeg også vil kigge på). Men det er alt. Skal jeg
> forstå det sådan, at der faktisk ikke findes nogen, der er værd at skrive

Well, det helt korte svar er "ja". Desværre er der en lang række
asiatiske (og især koreanske) film som titelmæssigt lyder som sci-fi,
men egentlig ikke rigtig indeholder noget. Jeg leder også efter
asiatisk science fiction, men er blevet grumt skuffet de fleste gange.
Casshern er ret vild, men desværre er historien noget nonsens. Jeg gik
i stå på halvvejen. Mange andre film har et enkelt lille sci-fi
element, men har ikke budget til at gøre noget med det, og så bliver
det bare en masse snak, eller døde landskaber (se f.eks. Dragon Head,
http://www.imdb.com/title/tt0384055/). Den relativt nye 2046 af Wong
Kar Wai falder også ind i denne kategori. Det er en kunstfilm som så
godt som ingenting overhovedet har med sci-fi at gøre.

For overhovedet at kunne nævne nogle egentlige sci-fi film skal vi nok
over i action-genren. En af de eneste klare, asiatiske sci-fi film jeg
kender er Avenging Fist (http://www.imdb.com/title/tt0260136/), som
foregår i fremtiden og handler om en stålhandske der forstærker
bærerens kampsports-evner. Historien er ikke særlig god, men der er
en del special effects - den *ligner* faktisk en sci-fi film. Og i
mangel af bedre må man jo tage til takke!

Der findes nogle tidsrejsefilm, men det er for det meste simple
action-film (nogle gange komedier), såsom den japanske Returner, hvor
tidsrejsen udgøres af et eller andet gammelt, magisk artefakt.
Rumrejser og den slags har jeg endnu ikke set skyggen af i en asiatisk
live action film. Selv animationsfilmene har ikke supermeget af den
slags, og hvis de har, så er historiens struktur og personer dybt
underlige eller fuldkommen unuancerede - eller det er for børn.

Superheltefilmen Silver Hawk (http://www.imdb.com/title/tt0357894/)
foregår i den relativt nære fremtid, men er essentielt bare en
tilfældig actionfilm.

Endelig findes der film som bruger sci-fi (f.eks. tidsrejser) i
politisk øjemed. Her tænker jeg især på den ret gode 2009: Lost
Memories (http://www.imdb.com/title/tt0294252/ - jeg tror jeg så
DVD'en i VideoNetto til 59,95 for ganske nylig), som handler om en
alternativ nær fremtid hvor Japan har erobret Korea, og hvordan
hovedpersonerne forsøger at gøre dette ugjort. Den har en rimelig
klar historie, og er nuanceret og velfortalt. Men den handler mere om
forholdet mellem Korea og Japan end om noget andet, og er mest
interessant hvis man ved lidt om dette.

Ellers er der vist endnu ikke så meget at komme efter, hvad angår
asiatisk sci-fi. Det kommer nok engang, men på nuværende tidspunkt er
asiaterne mest til kampsports-/actionfilm, horrorfilm eller (ofte
romantiske) hverdagsdramaer - eller besynderlige kunstfilm (dem er der
rigtig mange af, især fra Japan!). Og så er der også enkelte
exceptionelle komedier, som f.eks. Chinese Odyssey 2002
(http://www.imdb.com/title/tt0311913/), eller intense fantasy-eventyr
som Azumi (http://www.imdb.com/title/tt0384819/). Disse kan i høj grad
anbefales.

- Tue

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 21:34

"Tue Sørensen" <sorensonian@gmail.com> skrev i en meddelelse
Mr. D skrev:

> Well, det helt korte svar er "ja".

Men du nøjedes heldigvis ikke med det korte svar. Tak for et meget oplysende
indlæg og for henvisninger til film, jeg vil tjekke ud. Nu ved jeg meget
mere om de film, end jeg gjorde før.

Takker

simon

Fra : Tue Sørensen

Dato : 12-01-06 16:07

Ja, og en af de bedste animationsfilm skulle i øvrigt være Nausicaa
of the Valley of the Winds (http://www.imdb.com/title/tt0087544/ - den
er rated til 8 ud af 10!) - jeg har dog ikke selv set den (endnu).

Der er også den nye Appleseed-film, som må siges at være sci-fi,
selvom det mest ligner et computerspil.

Live action-mæssigt burde man nok også nævne Moon Child
(http://www.imdb.com/title/tt0365514/), som jeg heller ikke selv har
set endnu, men som mange mener er rigtig god.

- Tue

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-01-06 10:59

Mr. D wrote:

> [...]
> søger noget rigtig voksenactionfremtidshalløjsa - og hvis det skal være på

Ghost in the Shell. - nuff said
Akira
Steamboy (retro sci-fi)

Japansk animation har intet med børnefilm at gøre. Det er i japan en
ligeså anderkendt filmisk udtryksform som live-action film. Der er
thrillers, gysere, splattere, psykologiske drama, kærlighedshistorier
og alle de andre "voksengenre", lavet som animationsfilm.

Af asiatisk sci-fi som ikke er tegnefilm kan jeg anbefale:

Returner
Avalon
Casshern (kan være lidt svær at sluge første gang man ser den, men
de er bestemt et kik værd)
Natural City

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 21:29

Mr. D wrote:

> Ghost in the Shell. - nuff said
> Akira
> Steamboy (retro sci-fi)

Tak, jeg kigger på dem. Akira har mine børn set, og de har presset på for at
jeg skulle se den. Steamboy har jeg set på trailer og den ser rigtig god ud.

> [...]
> Returner
> Avalon
> Casshern (kan være lidt svær at sluge første gang man ser den, men

Jeg forstår ikke dette. Er det nogle af de gode asiatiske scififilm? Så er
problemet måske slet ikke at de ikke kan lave gode scififilm, men derimod at
jeg ikke forstår deres gode scififilm.

Som skrevet før har jeg set Natural City, og hvis filmen kom bare
tilnærmelsesvis tæt på billederne på coveret, så ville jeg have slugt den
rå, uanset hvor tynd historien var... men, men, men...

.... og Returner, er det ikke den, hvor helten står oven på skurkens hoved
til sidst og drejer sig i en hurtig vals? Hvis det er en go film, er jeg
nødt til at se den igen, for jeg husker den som det dårligste jeg har set
siden Bloodsurf

Avalon og Casshern ser jeg lige på

Takker

simon

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 15-01-06 21:37

Mr. D wrote:

> Ghost in the Shell. - nuff said

Fantastisk anime, så den vil jeg også godt slå et slag for.

> Akira

Jeg ved den skal være kult, bør nok se den igen, men blev ret skuffet da jeg
endelig fik set den.

> Returner

Middelmådig action film, er lige så god som de fleste hollywood film der
laves på samlebånd, men den er altså slet ikke helt op at ringe.

> Casshern (kan være lidt svær at sluge første gang man ser den, men

Ja jeg slugte den rå første gang, synes faktisk både ok om historien, og var
vild med det visuelle indtryk.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-01-06 20:00

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> thrillers, gysere, splattere, psykologiske drama, kærlighedshistorier
> og alle de andre "voksengenre", lavet som animationsfilm.
At sige at deres animation intet har med børnefilm at gøre ville være
fejlagtigt. Langt det meste anime er fremstillet med børn i mente og med der til
hørende merchandise.

Manga derimod har generelt set et ældre publikum med mere modne emner.

Forstå mig ret, anime kan sagtens være rettet mod voksne, men generelt set er
det i høj grad et kommercielt tilbud til børn :) (og jeg elsker det for det ;))

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-01-06 22:04

Mr. D wrote:

> Tak, jeg kigger på dem. Akira har mine børn set, og de har presset på for at
> jeg skulle se den. Steamboy har jeg set på trailer og den ser rigtig god ud.

Ghost in the Shell er stadig den bedste og mest rene sci-fi af de
nævnte. Der er jo også lavet en serie og en to'er af GITS, så hvis
man falder for den er der et helt univers at dykke ned i.

> Jeg forstår ikke dette. Er det nogle af de gode asiatiske scififilm? Så er
> problemet måske slet ikke at de ikke kan lave gode scififilm, men derimod at
> jeg ikke forstår deres gode scififilm.

Returner og Avalon mener jeg bestemt er supergode film, Casshern er
billedlig flot og ved gensyn vinder den, men hvis man forventer det
vilde action brag er den ikke noget ved. Natural Ciity er ligesom
Casshern en "aquired tast" og jeg kan godt forstå hvis det ikke er
alle der er lige begejstrede for den.

> ... og Returner, er det ikke den, hvor helten står oven på skurkens hoved
> til sidst og drejer sig i en hurtig vals?

Nej, det var da den der med pigelejemorderne. Var det ikke "Naked
weapon" den hed?
Returner er en solid action/sci-fi film, som jeg tror de fleste fan af
genren vil sætte pris på.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mr. D

Dato : 14-01-06 22:25

Mr. D wrote:

> Ghost in the Shell er stadig den bedste og mest rene sci-fi af de
> nævnte. Der er jo også lavet en serie og en to'er af GITS, så hvis
> man falder for den er der et helt univers at dykke ned i.

Okay, lyder promesing

> [...]
alle der er lige begejstrede for den.

> Nej, det var da den der med pigelejemorderne. Var det ikke "Naked

Ja, du har ret. Mage til junk skal man da lede længe efter.

> Returner er en solid action/sci-fi film, som jeg tror de fleste fan af
> genren vil sætte pris på.

Jeg synes stadigvæk der er et eller andet med Returner, men jeg er nok nødt
til at se den igen for at se, om den virkelig var mig frastødende.

Simon

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-01-06 02:03

Hej!

Mr. D wrote:
> So... Hvilke gode asiatiske scifi film findes der?

Se 'AppleSeed' hvis du ikke allerede har den i samlingen! Det er anime og
fremragende teknisk og historien er efter min mening god.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Tue Sørensen

Dato : 15-01-06 02:26

Lars Hoffmann skrev:
> Returner er en solid action/sci-fi film, som jeg tror de fleste fan af
> genren vil sætte pris på.

Jeg syntes personligt den var skuffende, og har rated den til et
middelmådigt 5-tal ud af 10 (IMDb style). Det eneste rigtig
mindeværdige ved den var efter min mening hende pigen, Anne Suzuki.

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 15-01-06 02:48

Mr. D skrev:
> [...]
> indlæg og for henvisninger til film, jeg vil tjekke ud. Nu ved jeg meget

Selv tak!

Et par sidste anime-anbefalinger:

Animationskortfilmen Voices of a Distant Star
(http://us.imdb.com/title/tt0370754/), som desværre kun er 25 min.
lang, er fantastisk flot. Historien er lidt underlig, og ikke særlig
sammenhængende efter vestlige standarder, men animationen er virkelig
i særklasse, med masser af fede sci-fi scenerier (rummet, fremmede
planetmiljøer, etc.).

Der er også en to-tre rigtige anime sci-fi TV-serier, såsom
Uninhabited Planet Survival, Spaceship Agga Ruter (som også er
erotisk), og Planetes. Det er faktisk ordentlig sci-fi med rumrejser og
det hele, og det er bestemt værd at kigge på. Der er også andre
TV-serie-titler som Venus Wars, Star Ocean EX, men dem kan jeg ikke
sige så meget om, da jeg ikke har set dem (endnu).

- Tue

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-01-06 20:08

Tue Sørensen wrote:
> [...]
> sammenhængende efter vestlige standarder, men animationen er virkelig
> i særklasse, med masser af fede sci-fi scenerier (rummet, fremmede

en fed detalje ved Voices of a Distant Star (Hoshi no Koe) er at den er lavet af
én eneste mand, med 2 undtagelser: musikken og stemmerne. I én udgave er det
oven i købet ham som ligger stemme til drengen der må blive hjemme, og hans kone
som ligger til pigen (hovedpersonen).

Det synes jeg sq er cool :)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-02-06 11:16

Mr. D wrote:

> ... der har været nogle tråde om asiatiske film. Jeg har ikke helt kunnet
> følge med i alle anbefalingerne, og hvilke genrer, de dækkede. Så jeg tænkte
> om nogen i denne tråd kunne anbefale asiatiske scifi film.

Fisker lige denne tr`d op igen:

Nogen der kender denne:
http://www.imdb.com/title/tt0384055/combined#comment, umiddelbart ser
den ganske interessant ud.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 04-02-06 16:08

Hej Lars

Det er en super film. Meget speciel. Det er ikke scifi some sådan med
fremtidsting og sager, men en apokalyptisk fortælling om en verden i forfald
grundet vulkanudbrud. Det lyder måske ikke af meget, men det kan jeg
garantere at det er. Den er liiiidt lang i starten, men det gør
overraskelserne endnu størrer jo længere man kommer frem.

Den er rigtig fed for at sige det mildt.

Typisk asiatisk, en film uden håb

Jeg kan kun anbefale den.

VH
Peter