Star Wars komplet hexologi spørgsmål
Fra : Ole Steiness

Dato : 29-12-05 22:04

Så kom dagen, hvor gutterne (inkl. C.H. Engelbrecht, som også hærger på
dette forum ) og jeg skulle se hele Star Wars-sagaen på DVD. Blødsødne
vatnisser som vi var, valgte vi dog "kun" at se EP3 - 6. Det var ganske
fornøjeligt, og vi var egentligt godt tilfredse med både de nye
DVD-udgivelser og kontinuiteten/sammenkædningen af de nye og gamle film.

Jeg sidder dog tilbage med to spørgsmål til Episode 6, som jeg håber, nogle
af de mange fans kan afklare:

*Spoiler* for de 2-3 vantro hunde derude, der endnu ikke har set alle
SW-filmene...

1. Når Luke spørger Leia ud om hendes rigtige mor, så fortæller hun, at hun
kun kan huske lidt, at hun døde meget tidligt, men var kærlig, osv. Men Leia
har jo ALDRIG kendt sin rigtige mor? Hun døde jo ved fødslen...?

2. Hvorfor ser vi nu den unge Anakin som "ånd" i den nye version af Episode
6, når han nu kradsede af som gammel? Obi-Wan er der jo i gammel udgave....

På forhånd tak,
og godt nytår!

VH Ole Steiness

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-05 22:21

"Ole Steiness" <olesteiness@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Leia
> har jo ALDRIG kendt sin rigtige mor? Hun døde jo ved fødslen...?

Det undrer også mig.. Men hendes hukommelse må jo være i ledtog med kraften

> 2. Hvorfor ser vi nu den unge Anakin som "ånd" i den nye version af
Episode
> 6, når han nu kradsede af som gammel? Obi-Wan er der jo i gammel
udgave....

Den gode Anakin Skywalker "døde" som ung da han blev Darth Vader, derfor ser
vi ham som ung i Episode 6.

Mvh
Benjamin

Fra : Michael

Dato : 29-12-05 23:11

> hun
> Leia

Leia voksede op hos en plejefamilie, hvor moderen døde ung

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-05 23:46

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Leia voksede op hos en plejefamilie, hvor moderen døde ung

Princess Leia: Luke, what's wrong?
Luke: Leia, do you remember your mother? Your real mother?
Princess Leia: Just a little bit. She died when I was very young.
Luke: What do you remember?
Princess Leia: Just... images really. Feelings.
Luke: Tell me.
Princess Leia: She was... very beautiful. Kind, but sad. Why are you asking
me this?
Luke: I have no memory of my mother. I never knew her.

Mvh
Benjamin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-12-05 14:27

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> writes:

> [...]
> me this?
> Luke: I have no memory of my mother. I never knew her.

Enten er det en kontinuitetsfejl - og DET er da utænkeligt :) - eller
også troede Leia bare, at hendes mor var en, som hun ikke var.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-12-05 09:45

Laziter [9440] wrote:

> Episode

> udgave....
>
> Den gode Anakin Skywalker "døde" som ung da han blev Darth Vader, derfor ser
> vi ham som ung i Episode 6.

Det ville nok også ødelægge det perfekte billede af de 3 "mentorer"
(ellr hvad man nu vil kalde dem) hvis en af dem var benløs krøbling med
3. grads forbrændinger over hele kroppen

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 30-12-05 10:12

> [...]

Leia
> har jo ALDRIG kendt sin rigtige mor? Hun døde jo ved fødslen...?

Tjah nogle er fremkommet med lange og komplekse forklaringer på hvordan det
kan lade sig gøre, og at det demonstrere Leias stærke fornemmelse for
kraften og så videre.

Andre mener det er en fejl!

Endelig kan man jo også overveje at det er en bevidst provokation af George
Lucas, der godt ved hvilke endeløse diskussioner det kan afstedkomme blandt
over-hardcore fans. Måske er det bare hans måde at sige "det er for helvede
bare en film "

Fra : Ole Steiness

Dato : 30-12-05 11:01

Hej alle,

og tak for de mange svar.

Det med Anakins ånd, fra før han blev til Darth Vader, forstår jeg godt. Den
med Leia synes jeg er sværere at forklare: For hvis Leia nu fejlagtigt
fortæller om sin adoptivmoder, i mangel af bedre viden, så holder det ikke
filmisk, at Luke understreger, at han spørger ind til hendes rigtige moder.
Men pyt, det er alligevel en fantastisk saga...

Godt nytår,
- Ole Steiness

Fra : Peter Larsen

Dato : 30-12-05 12:10

"Ole Steiness" <olesteiness@tiscali.dk> wrote in message
> Hej alle,
>
> og tak for de mange svar.
>
> Det med Anakins ånd, fra før han blev til Darth Vader, forstår jeg godt.

Det gør jeg ikke. I ROTJ, hvis titel netop refererer til dette, vender
Anakin
jo tilbage fra den mørke side for at redde sin søn. Jeg synes ændringen
stinker langt væk af "SE HVAD JEG KAN!"

> [...]
>filmisk, at Luke understreger, at han spørger ind til hendes rigtige moder.
> Men pyt, det er alligevel en fantastisk saga...

Lucas gad vel bare ikke kigge de gamle igennem før han skrev de nye.
Det synes jeg egentlig vil forklare en del :-]

Fra : Jonny Jensen

Dato : 30-12-05 18:56

> Det gør jeg ikke. I ROTJ, hvis titel netop refererer til dette, vender
> Anakin
> jo tilbage fra den mørke side for at redde sin søn.

Njah... Hvis du vælger at se en dobbeltbetydning i titlen "Return of the
Jedi" (hvilket man nemt kunne), men husk på at den oprindeligt hed "Revenge
of the Jedi", indtil Lucas indså at en Jedi-ridder aldrig bruger hævn,
derfor ændringen. Og i den forbindelse siger Lucas også selv indirekte at
titlen, i begge former, udelukkende refererer til Luke, ikke Anakin.

> Jeg synes ændringen
> stinker langt væk af "SE HVAD JEG KAN!"

Yes, der er jeg så mere enig, det er lidt som om... George, hvorfor? "Fordi
jeg KAN!"

Jonny.

Fra : PerX ...

Dato : 30-12-05 13:32

In article <kbYsf.3472$Cl2.96948@news000.worldonline.dk>,
olesteiness@tiscali.dk says...
> [...]
> kun kan huske lidt, at hun døde meget tidligt, men var kærlig, osv. Men Leia
> har jo ALDRIG kendt sin rigtige mor? Hun døde jo ved fødslen...?

Fordi Lucas aldrig have en plan for noget men bare fandt på det under
vejs. Det vil blive fikset i special directors glitz version til
BlueRay.

> 2. Hvorfor ser vi nu den unge Anakin som "ånd" i den nye version af Episode
> 6, når han nu kradsede af som gammel? Obi-Wan er der jo i gammel udgave....

Lucas syntes det var sejt ;)

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 30-12-05 14:11

"PerX ...skrev i en meddelelse

>. Det vil blive fikset i special directors glitz version til
> BlueRay.

LOL .. Money makes the world go around

> Lucas syntes det var sejt ;)

han kunne jo heller ikke så godt vise ham efter at han er blevet til Darth Vader har er jo fuldstændig
forkrøblet
uden dragten . ingen ben og mangler en arm og hvad har vi

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : PerX ...

Dato : 31-12-05 19:39

In article <43b531f8$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk says...

> han kunne jo heller ikke så godt vise ham efter at han er blevet til Darth Vader har er jo fuldstændig
> forkrøblet
> uden dragten . ingen ben og mangler en arm og hvad har vi

Hehe - det kunne faktisk have været underholdende *G*

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 01-01-06 20:28

Ikke alle adoptiv børn ved at de er adoptiv børn ej heller den dag
idag, og hvis du ikke kender til andet vil din mor altid være din mor.
Når din adoptiv mor dør vil da derfor være din mor der dør selv om
din biologiske mor kunne være nok så sprællevende.

Det med Anakin kunne skyldes at nogle af original strimlerne i følge
Lucas var opbevaret så elendigt hos 20YF at de skulle remakes eller
stryges, derfor er der en del nye scener. Obi-Wan ses jo gå bort som
gammel, at man ser Anakin på den eksploderende Dødsstjerne kan
diskuterres, for der er det jo mere maskine end menneske, og Anakin er
foruden armen helt menneske. At scenerne med Obi-Wan er bibeholdt
senere skyldes også en "ære" for Alex Guiness der er jo gik bort
imellem Phantom Menage og Attack of the Clones.

Fra : Ole Steiness

Dato : 02-01-06 22:07

<klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>Når din adoptiv mor dør vil da derfor være din mor der dør selv om
>din biologiske mor kunne være nok så sprællevende.

Så sandt, så sandt, i den virkelige verden... det gælder bare ikke i filmens
verden: Luke spørger SPECIFIKT ind til Leias rigtige mor, og at hun så
skulle svare på noget andet (dog i god tro), uden at modparten reagerer, det
holder bare ikke i en film. Jeg ved godt, at ingen af dem ved bedre, men der
bliver altså brudt nogle film-konventioner her...

>Det med Anakin kunne skyldes at nogle af original strimlerne i følge
>Lucas var opbevaret så elendigt hos 20YF at de skulle remakes eller
>stryges, derfor er der en del nye scener. [SNIP]

Hmmm, jeg tror nu ikke, at scenen med ånderne tilfældigvis var i så dårlig
stand i forhold til resten af filmen, at Lucas blev nødt til at udskifte den
med en Haydn Christensen-version

- Ole Steiness

"You are not really famous untill you find your head on a Pez dispenser." -
Carrie Fisher

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 02-01-06 22:57

Det sidste først, det påståes faktisk at 21 minutter henovr de 2
timer er skiftet ud , så måske alligevel.

Det første, hvorfor holder den ikke ? OG vil du hermed påstå at
Lucas lader sig låse af Holly(shit)wood. Nja der er nu mange steder
hvor han træder udenfor "regelsættet" .

Fra : Ole Steiness

Dato : 03-01-06 00:28

>Det første, hvorfor holder den ikke ? OG vil du hermed påstå at
>Lucas lader sig låse af Holly(shit)wood. Nja der er nu mange steder
>hvor han træder udenfor "regelsættet" .

Nej, det påstår jeg ikke. Men lucas siger selv om scenen i
Commentary-tracket til Episode VI, at han var nødt til at mase en helt masse
vigtigt historie ind i den scene, og at det var utroligt, at det lykkedes:
Luke fortæller Leia, at de er søskende, at Vader er hans (deres) far... Men
hvis der skulle presses så meget ind på så lidt plads, hvorfor "spilder"
Luke så tid på at spørge Leia ud om hendes mor, når nu han faktisk spørger i
øst, og hun svarer i vest? Der er ingen progression i den del af scenen,
hvis Leia snakker om sin plejemor... Jeg nægter at tro, at det er meningen,
at man som tilskuer skal tænke: "Ah, Luke prøver at lære noget om sin
rigtige mor, men Leia fatter ikke, at hun er adopteret, selv om hun bliver
spurgt ud om sin RIGTIGE mor... og Luke fatter ikke, at Leia svarer på noget
forkert".

Men det kan vi jo nok gisne videre om frem til næste Special Edition kommer
ud...

-Ole Steiness

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 03-01-06 21:19

***
[...]
I dine øjne er det forkert, men ikke i andres nødvendigvis. Og så er
der himmel til forskel på om fatter og/eller ved.

Luke spilder da ikke tiden, med det spørgsmål, for det er jo ligeså
meget hans egen mor. Luke ved intet om sine forældre grundet onkel
Owen har holt det mere eller mindre hemmeligt (ses og nævnes i ep VI).
Hvis du ikke kender dine rødder og spørger din søster, så regner du
med et troværdigt svar. Og det ER et troværdigt svar, hvis man går
udfra at Leia har samme baggrund. Ikke at røbe noget overfor Leia
kunne hjælpe til med at holde hende skjult for Imperiet. Det er jo
derfor de bliver spredt og at de skal "skjules". Så allerede fra
fødslen er hun (øh de) dømt til ikke at få besked.

Fra : Ole Steiness

Dato : 04-01-06 08:37

> [...]
>derfor de bliver spredt og at de skal "skjules". Så allerede fra
>fødslen er hun (øh de) dømt til ikke at få besked.

Jeg kender skam godt historien Jeg tror, vi taler forbi hinanden. Lad
mig uddybe:

LUKE: "Do you remember anything about your mother, your REAL mother?"

Jeg mener, at ovenstående sætning betyder det samme som: "Leia, fortæl mig
noget om din RIGTIGE mor, og IKKE din adoptivmor, alias Bail Organas kone."

Og så svarer Leia med en masse bavl om netop sin adoptivmor... og dialogen
afsluttes uden protest fra Luke, som tilsyneladende godt ved, at Leia er
adopteret.

Kan stadigvæk ikke lide scenen...

VH Ole Steiness

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 06-01-06 20:56

> [...]
> afsluttes uden protest fra Luke, som tilsyneladende godt ved, at Leia er

Jeg tror desværre at det er så simpelt, at Lucas har haft glemt detaljerne i
den scene da han gjorde sit bedste for at få det til at passe sammen med
EpIII, eller også har han ikke villet bruge for mange kræfter på dem (har
manden ikke stressplaget hjerte?). En del af hans beslutninger i 3'eren
virker noget jawet igennem, f.eks. at C3PO skal have slettet sin hukommelse
uden videre begrundelse.
Filmbranchen snakker meget om 'to kill your darlings', dvs. hvis man som
blødende kunstner har et eller flere elementer som man er dybt forelsket i
og bare må have med, men som samtidig bare ikke funker af den ene eller
fjerde årsag, så har man pligt til som professionel at aflive spædbarnet og
komme videre. Jeg kunne forestille mig at Lucas er et skoleeksempel i en der
skider på det princip. Han kan jo slippe afsted med det. Han ville af
uransagelige årsager have Hayden Christensen ind til slut i epVI, så skide
være med om det funker eller ej, det er mig der er boss, det er min drøm.

Dog var det yderst interessant og ret fedt at se film III, IV, V og VI i
rap. Der er et par af Onkel Georges andre beslutninger i disse fire film som
jeg vil hylde, f.eks. at sætte Ian McDiarmid ind som kejseren i EpV og
uddybe dialogen en replik eller to. Lød som crap første gang jeg hørte om
det, men resultatet fungerede sgu ganske udmærket.

LAD DOG FOR HELVEDE HAN SOLO SKYDE FØRST!!!

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 08-01-06 12:32

C. H. Engelbrecht skrev:

> [...]
> virker noget jawet igennem, f.eks. at C3PO skal have slettet sin hukommelse
Da ik. C3PO ejes og er frembragt af Anakin/DW. R2D2 behøver de ikke
røre ved da den tilhørte Amidala/Naboo og er derfor mere tro den vej
end imod Anakin/DW.

> [...]
> det, men resultatet fungerede sgu ganske udmærket.
>

> LAD DOG FOR HELVEDE HAN SOLO SKYDE FØRST!!!
Hmm mås man ikke i guds eget land, ved du nok.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 26-03-06 14:15

C. H. Engelbrecht skrev:

> [...]

> det, men resultatet fungerede sgu ganske udmærket.
>

> LAD DOG FOR HELVEDE HAN SOLO SKYDE FØRST!!!
Hmm mås man ikke i guds eget land, ved du nok.

spoiler for filmen Borte med Blæsten (for en sikkerheds skyld! )

En dag kommer Borte med Blæsten nok også i en udgave hvor Rhett Butler
siger: "Frankly my dear; I don't care".

sayonara
Martin Mose Larsen