"Min søsters børn i sneen"
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-12-05 11:05

Anmeldelse:

Det var med store forventninger om en god gammel omgang
falden-på-halen-komik med en masse forvirrringer og misforståelser i rigtig
Axel Strøby-stil. Men forventningerne var for store. Der var langt mellem
grinene. På et tidspunkt stod peter Gantzler på ski og røg baglæns ned ad
bakken. Denne sekvens var der gjort en masse unødig gejl ud af, hvor han
fløj rundt i luften. Det var for vildt og alt for urealistisk og det var som
om at man, fordi der ikke havde været noget særligt at grine ad i lang tid,
havde gjort den ski-scene længere end godt var. Da han landepå på sneen var
vi tilbage i den samme rille igen. Kedsomheden kunne igen brede sig.
Det skal dog siges at man på alle måder har forsøgt at lave en film i
den gode gamle falden-på-halen-komik-genre. Der var en masse scener hvor man
udmærket kunne se at det var meningen at man skulle skrupgrine sig ned ad
stolen nu fordi der skete noget som skulle være sjovt, men det var lige som
om der ikke var nogen sammenhæng i det. Det var lige som om man bare havde
lavet en scene som skulle være sjov, bare for at være sjov. Men sådan
spiller klaveret altså ikke inden for den genre. Den genre er meget svær og
instruktøren skal have det i sig.
Det virkede til at det var sån nogle at de der sædvanlige næseringsfolk,
stand-up-folk og hvad ved jeg, som syntes at det kunne være sjovt at lave en
sådan film. Men hvis det er sån nogle folk som har haft med tingene at gøre,
så kan jeg godt forstå at det ikke lykkedes. De har det slet ikke i sig. De
kan ikke sætte sig ind i at lave sådan noget. De kan egentlig ingenting, men
det er så noget helt andet. Men nu ved jeg jeg jo godt nok ikke om den slags
folk har været indblandet, men jeg fornemmer det.
Det er da udmærket at de forsøger, men det kan de altså ikke. det havde
været bedre at få andre folk til at stå for sån nogle film. Folk som kan
sætte sig ind i det der falden-på-halen-komik. Det skal så lige siges at det
saft suseme er svært at finde yngre folk som overhovedet aner hvad den genre
er, men hvis det skal være en forholdsvis ung som skal stå for sån en film,
ja så kunne jeg forestille mig at Jan Gintberg kunne lave noget som er
rigtig godt faldebn-på-halen-agtigt, uden islet af stand-up-kultur, for det
kan ødelægge en sådan film totalt.

ANJA OG VIKTOR
Har også set Anja og Victor-film. Det er faktisk nøjagtigt det samme med
alle de HIK-film. Man har villet lave falden-på-halen-komik, ser det i hvert
fald ud til. Men det hele er næsten faldet til jorden, uden grineanfald.

FAR TIL FIRE GIVER ALDRIG OP
Her er det lige omvendt. her er det lykkedes totalt. Humoren er nøjagtig som
den gammelkendte falden-på-halen-komik. det må have været dygtige folk
indenfor den genre, som har haft med tingene at gøre i denne film. Ved nogen
hvem som har stået for filmen. Det må helt klart være en anden type folk end
i de andre to film.

Hilsen Åge

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-12-05 13:34

Åge Halldorsson <aa.hfjern@detsomstÂrherpost.tele.dk> wrote:

> Det må helt klart være en anden type folk end
> i de andre to film.

Ikke helt uventet, har jeg det lige modsat end dig, Åge

Fra : Ole Kofoed

Dato : 27-12-05 16:34

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse...

> [...]
De
> kan ikke sætte sig ind i at lave sådan noget. De kan egentlig ingenting,

Hmm, for 2 måneder siden var den og "Min søsters børn" (af samme instruktør)
2 af de bedste nyere danske film:
http://groups.google.com/group/dk.kultur.film/msg/2db0df390e2ae0e8?hl=da&

:)

Mvh.

Ole

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-12-05 17:31

"Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, for 2 måneder siden var den og "Min søsters børn" (af samme
instruktør)
> 2 af de bedste nyere danske film:
> http://groups.google.com/group/dk.kultur.film/msg/2db0df390e2ae0e8?hl=da&

_____

Hmmm... Ja, det siger da vist alt om dansk film.

Efterhånden er det mere rigtigt at tale om de mindst dårlige film. Det er
simpelthen umuligt at tale om andre som er bedre end de film jeg nævnte. De
er i mit kartotek over de film som jeg bedst kunne lide, fra de forskellige
årstal.
Det betyder at jeg ikke kan nævne andre film som var bedre.

Da jeg skrev om årets bedste danske film burde jeg derfor nok, ved nærmere
eftertanke have skrevet "Årets mindst dårlige film". Dejligt at du er så
kvik.

Men "Far til fire giver aldrig op", den er ikke blandt de mindst dårlige.
Den er ganske simpelt helt exceptionel fantastisk god. Niels Olsen er så
komplet forvirret som nogen kan være og Onkel Anders skaber et dejlig kaos i
det hele. Det var det som langt fra lykkedet i "Min søsters børn i sneen.
men jeg kunne se at intentionerne var der, om at kunne gøre det,
meennnnnn......, det kunne ikke alene gøre det.

Hilsen Åge

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-12-05 20:08

Åge Halldorsson <aa.hfjern@detsomstÂrherpost.tele.dk> wrote:

> Hmmm... Ja, det siger da vist alt om dansk film.

Der er sørme godt vi har dig, Åge. Du kan skære igennem, og fortælle os
hvad der er godt...og især skidt